Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

@Fac31: Som jag trodde! tack, det underlättar mitt val av 3070 kort. får bli FE och överklocka själv om det behövs i framtiden

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Ett "EVGA SuperNova 1200 P2" nätagg från slutet av 2014/början 2015 borde hålla ett tag till va?

Edit: Tänker alltså slitage osv, effekten ska inte vara några problem.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Ett "EVGA SuperNova 1200 P2" nätagg från slutet av 2014/början 2015 borde hålla ett tag till va?

du kan ha det tills det slutar fungera. är 10 års garanti på Evgas nätagg tror ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

du kan ha det tills det slutar fungera. är 10 års garanti på Evgas nätagg tror ja

Tänkte mest att det inte börjar bli gammalt och bränner upp datorn när jag sätter in ett 3090...
Har inte märkt av några fel, inga konstiga ljud osv
Jag som nojjar bara...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tänkte mest att det inte börjar bli gammalt och bränner upp datorn när jag sätter in ett 3090...
Har inte märkt av några fel, inga konstiga ljud osv
Jag som nojjar bara...

Du ka sätta in 2 3090 utan problem med de där 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Du ka sätta in 2 3090 utan problem med de där 👍

Jo precis, var mest rädd att åldern skulle vara ett problem. Inte effekten

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

svar ja! "OC" modellerna finns till för folk som köper det "bästa" läs dyraste. och sätter in i burken och aldrig rör något. det finns inga skillnader på korten i grunden. du kan göra ditt eget OC kort och spara ett par hundra om du orka dra en slider lite till höger i Afterburn

Fast det finns ju inga garantier att icke OC kort klockar ens till de milda OC som de säljer?
Men är väl troligt att de gör det. Men köper man OC så är det ju garanterat. Sen finns väl risken att du får bättre binnade GPUs om du köper OC varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Vad anser ni om ryktena att det inte kommer finnas en så stor mängd kort vid release?

Måste man köpa grisen i säcken eller hinner man vänta in lite olika tester på olika modeller (lär ju knappast finnas andra tester än FE vid release antar jag?) utan att behöva vänta flera månader innan man har chans att få ett?

Kan inte svära vid det då jag inte har några screenshots eller något, men vill minnas att det fanns möjlighet att förboka vid Turings release medan nvidias hemsida nu enbart säger "meddela mig". Har ett starkt minne av en grön "Förbeställ" knapp.
Iallafall, det skulle för mig antyda mindre mängd kort, men kan lika gärna bara betyda att de satsar på en mindre mängd FE kort i relation till partnerkort.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Vet någon vilken tidpunkt FE korten släpps?
Enligt Inet är det strikt 15:00 som gäller av partnerkorten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oztin:

Vet någon vilken tidpunkt FE korten släpps?
Enligt Inet är det strikt 15:00 som gäller av partnerkorten.

Community Manager hos Nvidia har sagt 6 am PST vilket ska vara 15 här.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ilhao8/nvidia_rtx_30...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Community Manager hos Nvidia har sagt 6 am PST vilket ska vara 15 här.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ilhao8/nvidia_rtx_30...

Tack för info!

Permalänk
Medlem

Sneglat lite på ett MSI 3080 Ventus 3X OC... Men är lite kluven för att köpa en MSI produkt, mestadels pga deras dåliga rykte av många entusiaster. Någon som har erfarenhet från RTX 20 serien från MSI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Sneglat lite på ett MSI 3080 Ventus 3X OC... Men är lite kluven för att köpa en MSI produkt, mestadels pga deras dåliga rykte av många entusiaster. Någon som har erfarenhet från RTX 20 serien från MSI?

Undrar detsamma men blir det msi så blir det inte ventus.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av xdrive:

Har tänkt att försöka köpa ett ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC. Men jag misstänker att som max kommer varje butik typ få in 2-3st, och när försäljningen går live så går alla webshoppar ner, och när man kommer åt dem igen så är de slut... Kommer inte in nya förän jan-mars eller nåt......

Antar att man kommer få bygga om datorn igen... Har precis stoppat i den i Cooler Master NR200P.. Det får ju plats och allt, men Corsair SF750 750W 80+ Platinum lär väl inte vara krafting nog för en i9-9990k på 5ghz, och ett sådant grafikort...

Asus rekommenderar ju 850w till det kortet. Får nog stoppa datorn i något större och ta till min AX1200i är jag rädd för.

Men hoppas verkligen inte man behöver vänta månader på innan man kan få tag på ett kort.. Är så tagad... Åtminstonde måste man ju ha ett när Cyberpunk kommer ut...

Om bara någon kunde producera en 850w SFX-model...

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man kan förboka korten på Inet men inte en butik som Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Hur kommer det sig att man kan förboka korten på Inet men inte en butik som Komplett?

Det går inte att förhandsboka hos inet (därför de står som fullbokade).

Citat:

När kan jag förhandsboka RTX 3080?
RTX 3080 kommer inte gå att förhandsboka. 17 september klockan 15:00 släpps korten för försäljning. Finns grafikkortet du valt på lager kommer den skickas direkt. Tar den slut ställs du i kö tills vi fått nog många grafikkort på lager.

https://www.inet.se/kampanj/6176/nvidia-rtx-3080

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Om bara någon kunde producera en 850w SFX-model...

Ja just det cooler master har ju ett 850w sfx som verkar va svårt att få ut på marknaden.. visades i början av året..

Permalänk
Cooler Master

@cooldfs:

Ja, riktigt tråkigt. Det blev lite försening i produktion p.g.a. situationen i Kina tidigare i år, men nu är det väldigt nära förestående!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

@cooldfs:

Ja, riktigt tråkigt. Det blev lite försening i produktion p.g.a. situationen i Kina tidigare i år, men nu är det väldigt nära förestående!

Förståligt med tanke på Corona och skit, får ni ut den kommer det bli en storsäljare! Många på sfx chassin som sitter och väntar 👌🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det går inte att förhandsboka hos inet (därför de står som fullbokade).
https://www.inet.se/kampanj/6176/nvidia-rtx-3080

Ok tack!

Permalänk
Medlem

Är sjukt kluven mellan ett 3070-bygge och ett 3080-bygge. Känns som att en 3080 visserligen ger väldigt mycket för en liten prisökning och därmed ger 4k 60fps under klart längre tid framöver, men för att få ut tillräckligt ur ett 3080 kanske man behöver lägga till dyrare processorer och moderkort så det ändå blir klart blodigare. Har i alla fall en 4k-skärm så man slipper ta den smällen också.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Castanea:

Är sjukt kluven mellan ett 3070-bygge och ett 3080-bygge. Känns som att en 3080 visserligen ger väldigt mycket för en liten prisökning och därmed ger 4k 60fps under klart längre tid framöver, men för att få ut tillräckligt ur ett 3080 kanske man behöver lägga till dyrare processorer och moderkort så det ändå blir klart blodigare. Har i alla fall en 4k-skärm så man slipper ta den smällen också.

Ser ut som du skulle behöva uppgradera snart, jag gjorde av med min 3570k för ett par år sen nu. Mest för att jag ville åt DDR4-minnen, och då blev det ju en komplett plattformsuppdatering. Annars kanske läge att vänta till Intel får tummen ur röven med PCIe 4.0?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ser ut som du skulle behöva uppgradera snart, jag gjorde av med min 3570k för ett par år sen nu. Mest för att jag ville åt DDR4-minnen, och då blev det ju en komplett plattformsuppdatering. Annars kanske läge att vänta till Intel får tummen ur röven med PCIe 4.0?

För mig går det inte att uppgradera utan hela klabbet måste bli nytt, så att spara lite på grafikkortet skulle bara bli en marginell minskning, från typ 23 tusen till 21. Vill ju även ha moderkort med wifi, 32 GB ram och en bra processor, så det finns inte så mycket att göra annat än att bita ihop. En 3070 i oktober och en X070 om tre-fyra år är också en möjlighet men det vore skönt att bara ta en stor kostnad nu och sen behålla en rigg i sju-åtta år.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Castanea:

För mig går det inte att uppgradera utan hela klabbet måste bli nytt, så att spara lite på grafikkortet skulle bara bli en marginell minskning, från typ 23 tusen till 21. Vill ju även ha moderkort med wifi, 32 GB ram och en bra processor, så det finns inte så mycket att göra annat än att bita ihop. En 3070 i oktober och en X070 om tre-fyra år är också en möjlighet men det vore skönt att bara ta en stor kostnad nu och sen behålla en rigg i sju-åtta år.

Well, i teorin kan du behålla chassi och PSU iaf...
Men ja, det är rätt mkt som måste bli nytt om man byter plattform.
Jag är lite kluven till PCIe 4-grejjen, där Nvidia själva säger att det är minimalt med performancetapp att köra dem över PCIe 3, men man vill ju samtidigt vara lite framtidssäkrad för hela strömmningsgrejjen de gjorde en grej av.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Alltså köper man nytt är det ju självklart att man skall gå på pci 4.0 plattform!
Men att köra klart sin tidigare 3.0 plattform är helt ok och uppgradera den när man verkligen vill ta det steget med pci 4.0 ssd etc.

Permalänk

Lite recensioner från tveksam källa har läckt:
https://videocardz.com/newz/alleged-geforce-rtx-3080-graphics...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:
Citat:

It is worth noting that this channel has already been caught using fake review samples and publishing a review earlier (they hid the name of the Ryzen processor). This time leakers do not show any review sample, so we cannot confirm if they really tested the card. Either way, take the results with a grain of salt.

Så vi får väl se hur pass det stämmer. Men som du sa, tveksam källa ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Alltså köper man nytt är det ju självklart att man skall gå på pci 4.0 plattform!
Men att köra klart sin tidigare 3.0 plattform är helt ok och uppgradera den när man verkligen vill ta det steget med pci 4.0 ssd etc.

Ska man köpa allt nytt nu spelar de ingen roll vad man köper. Både Intel och AMD kommer förmodligen byta sockel sedan för ddr5 till nästa stora grej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norzma:

Vad anser ni om ryktena att det inte kommer finnas en så stor mängd kort vid release?

Måste man köpa grisen i säcken eller hinner man vänta in lite olika tester på olika modeller (lär ju knappast finnas andra tester än FE vid release antar jag?) utan att behöva vänta flera månader innan man har chans att få ett?

Lockar alltid lite extra till köp om man leds att tro att något är begränsat eller att det är ett fåtal produkter kvar innan det är slut. Nu har det förekommit att kort sålt slut och varit svåra att köpa i veckor och månader. Men jag skulle tro att Nvidia försökt få ut så mycket kort att det inte blir helt slut. AMDs nya kort ser ut att dröja något, men när Nvidia redan dödat sina egna 2000-kort så får konsumenten att välja på att inte köpa något alls eller köpa konkurrentens kort eller begagnat. Såvida de inte sätter 2080Ti på 4000-5000kr och allt därunder ska klämmas in i detta.

Dyker försäljningen och Nvidia med deras tveksamma val av Samsung som tillverkare inte får ut kort kommer aktieägarna också bli irriterade. Något Nvidia lär vilja undvika. Nu händer saker alltid men jag ser själv ingen större risk för att marknaden töms helt på nya 3000-kort. Men vid lanseringen? Är korten bra lär det nog kunna bli svårt att hitta kort men förhoppningsvis rättas det till efter ett par dagar, när fler kort når butikerna.

Invänta recensioner oavsett, korten ser bra ut men finns en del frågetecken som bör redas ut innan man öppnar plånboken i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Känns misstänksamt lågt med tanke på hur nVidia skriker om att 3070 är snabbare än 2080Ti.

Läste en intressant post om en snubbe som gjorde egna tester med samma CPU/GPU som läckan och fick bättre scores än de fick mao skulle skillnaderna vara ännu mindre mot 3080.

https://forums.guru3d.com/threads/first-alleged-benchmark-res...

Citat:

Here are my random plucked 3DMark scores to show the differences are only 0.5-17%... Running a normal standard fan cooled with power limit % increase in MSI Afterburner (like you should.. yet still runs under 50-70 degrees under load). Asus RTX 2080 Ti OC 11gb with a Intel i7-10700k @ 5ghz

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9