Tips på utomhus övervakningskamera.

Permalänk
Medlem

Tips på utomhus övervakningskamera.

Någon som kan tipsa om en utomhuskamera för max 2000 kr (lägre desto bättre) med dessa egenskaper:

  • Ska inte behöva en nas, server eller kräva prenumeration utan kan gott sparas på ett sd-kort lokalt eller på något annat sätt. Behöver inte spara videor längre än 24h.

  • Enkelt GUI för att styra alla funktioner på kameran. Stort plus om de har en app för androiod med bra UX.

  • IP-klassifiering för fukt och kyla.

  • Mörkerseende.

  • Rörelsedetektion, inte bara människor utan även djur.

  • Vore bra om det går att koppla i flera kameror i samma ekosystem i framtiden.

Bonus: kunna prata via kameran. Går det ens om nu t.ex kameran sitter 3-4m upp på huset? Hur bra är ljudet?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Jag tror du har lite för många önskemål för den prisklassen.
Har en äldre axis kamera som sparar på minneskort, är dock gjort för att streama till en server. Om det skulle ha blivit saboterat kan du titta i minneskortet, men då måste du plocka ut minneskortet och sätta in det i datorn. Tiden beror på upplösning, bithastighet på video(kvalité) samt storlek på minneskortet.

Mörkerseende finns det två varianter av, antingen en kamera som faktiskt ser bra i mörkret eller en som har inbyggd strålkastare (ofta IR-leds).
Inbyggda strålkastare fungerar ofta ett par meter, medans kameror som ser i mörkret ofta är dyra.

Rörelsedetektor finns i många, så den bara spelar in när något rör sig
Att däremot klassificering av vad som rör sig är än så länge en premium funktion (iaf om den ska vara inbyggd i kameran).
Du kan dock göra det med en egen dator.

Om du vill koppla ihop samtliga kameror i ett ekosystem så är iaf vad jag vet en server/Nas ett krav.

Inte meningen att klanka ner på din fråga, bara att kombinationen av krav inte går ihop. Om du kan tänka dig en server/Nas eller prenumeration så finns det fler alternativ.

Men rätta mig gärna om jag har fel, för finns kanske någon kina-kamera som har detta. Bildkvalité är ju inget krav.

Permalänk
Medlem

Kika ifall du kan få tag på äldre Arlo Pro-kameror, gen 1 kräver ingen månadskostnad (kanske även gen 2) och klarar alla dina krav vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Någon som kan tipsa om en utomhuskamera för max 2000 kr (lägre desto bättre) med dessa egenskaper:

  • Ska inte behöva en nas, server eller kräva prenumeration utan kan gott sparas på ett sd-kort lokalt eller på något annat sätt. Behöver inte spara videor längre än 24h.

  • Enkelt GUI för att styra alla funktioner på kameran. Stort plus om de har en app för androiod med bra UX.

  • IP-klassifiering för fukt och kyla.

  • Mörkerseende.

  • Rörelsedetektion, inte bara människor utan även djur.

  • Vore bra om det går att koppla i flera kameror i samma ekosystem i framtiden.

Bonus: kunna prata via kameran. Går det ens om nu t.ex kameran sitter 3-4m upp på huset? Hur bra är ljudet?

hikevision är det du ska titta på,
tex https://www.use-ip.co.uk/hikvision-ds-2cd2t86g2-isu-sl-8mp-ac...
när det gäller bra app är så har den detta men jag skulle nog använt tinycam pro i stället

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Inte meningen att klanka ner på din fråga, bara att kombinationen av krav inte går ihop. Om du kan tänka dig en server/Nas eller prenumeration så finns det fler alternativ.

Det är ingen fara, är otroligt grön när det gäller dessa smarta hem övervakningskameror. Så är bara att lära sig

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Kika ifall du kan få tag på äldre Arlo Pro-kameror, gen 1 kräver ingen månadskostnad (kanske även gen 2) och klarar alla dina krav vad jag kan se.

Skrivet av aragon:

hikevision är det du ska titta på,
tex https://www.use-ip.co.uk/hikvision-ds-2cd2t86g2-isu-sl-8mp-ac...
när det gäller bra app är så har den detta men jag skulle nog använt tinycam pro i stället

Tack för tipsen! Kollade lite på arlo men tycker det var lite för dyrt för att börja leka med.

Blev en inomhus och utomhus övervakningskamera av den kinesiska modellen yi även kallad kami i Sverige. De var minst halva priset på AliExpress.

Märker jag att de inte är tillräckliga så får jag byta upp mig. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Foscon är ett märke som har kameror för runda tusenlappen med det meata du önskade. Inte allt, men det mesta. Går även att integrera med Samsung SmartThings och säkert andra system också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Tack för tipsen! Kollade lite på arlo men tycker det var lite för dyrt för att börja leka med.

Blev en inomhus och utomhus övervakningskamera av den kinesiska modellen yi även kallad kami i Sverige. De var minst halva priset på AliExpress.

Märker jag att de inte är tillräckliga så får jag byta upp mig. Tack för hjälpen!

Hmm yi kamerona bör du nog lägga på ett eget vlan, när jag testade dessa skickades jäkligt stora mängder data till china. (Tynger även ner ditt nätverk rätt ordentligt) Wyze eller engelska klonen neos är budget kameror som ger väldigt bra bild och funktion för pengarna Går desutom flasha om till helt lokal körning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Har 3 kameror av Ring, är ju inte direkt vad du frågar efter (har prenumeration, och ingen SDplats), men är riktigt nöjd med dem.
Kostar 3e/mån/kamera, allt sparas i molnet 30 dagar. Därifrån kan även filmsnuttarna hämtas i fullHD kvalite till datorn.
Motion sensors fungerar fantastiskt även i komplett mörker, och det är lätt att ställa in zoner som den reagerar på, och man kan även justera vad den reagerar på (insekter, djur, människor).
1 av kamerorna är med batteri, Ring Doorbell 2. Och den behöver man ladda 1-2 ggr/år.
Alla speccade för -25 - 60 C om jag kommer ihåg rätt.
Mer kameror är också fantastiskt lätt att lägga tll.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)