Permalänk
Medlem

Volt vid överklockning av ryzen 3600

Testar överklockning av min ryzen 3600.
I bios har jag voltage på auto.
Har förstått att 1,5v är för mycket för processorn?
Men när jag checkar 2 olika program så får jag upp lite olika info. Hur ska jag tolka vilken volt processorn använder?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Idle volt på en Ryzen gen 3 är ganska oväsentligt. Kör cinebench eller något annat för att stressa cpu och kolla volt under tiden

Permalänk
Medlem

@Pathway: tänker på core voltage 1,512 som står på 2 ställen inringat. Är det som processorn använder eller är det den nedre större inringningen som gäller som ligger på 1,1v?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

@Pathway: tänker på core voltage 1,512 som står på 2 ställen inringat. Är det som processorn använder eller är det den nedre större inringningen som gäller som ligger på 1,1v?

Så länge du har volt på Auto kommer din volt att gå ganska högt men det är ingen fara. Har du satt en fast överklock på cpu eller är den också på Auto? Det är absolut ingen fara med den volten så länge den bara har det på idle.
Min 3900X har allt på auto för tillfället (bara minnen som är på xmp) och den hoppar mellan 1.075V-1.5V

Permalänk
Medlem

klockat den manuellt till 100 x 44.
Spänningen som står på auto.

Tack för hjälpen

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Kika på värmeutvecklingen snarare. Skenar temperaturerna betyder det att volten har skenat under load.

Permalänk
Medlem

värmen har jag stenkoll på

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.