Råd till 1080p speldator för ~9k

Permalänk

Råd till 1080p speldator för ~9k

Planerar att skaffa en ny dator och vill inte påstå att jag har någon större koll på hur någonting fungerar. Jag har mestadels lekt med komponentkoll för att försöka få något som verkar relativt kraftigt och billigt och har nu kommit fram till detta:

Grafikkort

Har jag redan köpt på netonnet som fynd, så det blev 500kr billigare. I fall jag har varit dum så har jag ju fortfarande öppet köp

Processor & moderkort

Jag är inte intresserad av att överklocka bygget men har trots det valt 9600kf eftersom reptilhjärnan uppskattar att den "bästa" processorn är näst billigast i sin klass även om man räknar med kylaren.
Vad jag förstår så kan processorn fungera med moderkortet så länge den har en uppdaterad BIOS vilket de (utifrån en recension på netonnet) verkar ha.
Har också inbillat mig att det är bättre att ha en för snabb processor än en för långsam.
Jag har väl egentligen inte ett bra skäl att välja intel mer än att jag tidigt grottade in mig i detaljerna där och har fastnat i tunnelseendet.

Chassi

Har jag helt ärligt noll koll på. Jag vill helst undvika fönster och onödiga detaljer, och denna verkade okej? Men om det finns en med fönster som är mycket bättre så blir den inte automatiskt diskad.

RAM

De är 2x8 2666 DDR4. Vad jag förstår så är det inte mycket annat att bry sig om när det gäller RAM.

SSD + HDD

Läste någonstans att SSDs med minst 480 GB håller längre, samt att Crucial ska vara bra eller i alla fall godkänt. Hårddisk vill jag ha eftersom jag är paranoid över att SSDn visst blir sämre om man använder den för mycket och för att jag antagligen kommer att behöva 2TB till allt möjligt skräp som jag kommer att glömma bort att avinstallera.

Nätagg

Valt det eftersom det är relativt billigt, bronze, och verkar räcka till resten av komponenterna.

CPU-kylaren

Vald på måfå. Uppenbarligen så ska det mesta fungera så länge man inte vill överklocka?

Hoppas att jag inte låter som en fullständig dumskalle med dessa resonemang. Jag är intresserad av feedback innan jag tar och börjar köpa fler komponenter.

Permalänk
Medlem

En liten bit under budget med denna. Om du vill så kan du lägga till en Be quiet Pure Rock processor kylare. Detta är dock inte nödvändigt då stock kylaren klarar jobbat mer en bra, dock ganska högljud.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Asrock b450 pro4 är inte i lager. Kan bytas ut mot denna.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Hur kommer det sig att du valde det nätagget? Det verkar ju aningen overkill för resten av delarna? Och är det något särskilt skäl till varför du bytte SSD?

Nu idag har har också kollat vad det finns att fynda och om jag tagit fram detta:

Både processorn och moderkortet hade varit billigare än vad listan säger. Med fyndbesparingarna inräknade hade prisskillnaden mellan ditt förslag och detta varit 20kr. (eller 320kr om jag valt samma nätagg)

Permalänk

Snåla inte in på nätagg då detta är den viktigaste delen i ett bygge. Då menar jag inte watt utan kvalité. Jag kör också med Corsair men inte deras budget modeller.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk

Jaha. Så om jag byter den till samma nätagg som i Mattias förslag, är det okej? Borde jag inte välja något som har lägre watt-tal än hans förslag men högre kvalite än Corsairen jag valt? Vad det nu hade varit för något.

förtydligade vad jag menade med lägre watt-tal och högre kvalite
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjohrvigt:

Jaha. Så om jag byter den till samma nätagg som i Mattias förslag, är det okej? Borde jag inte välja något som har lägre watt-tal men högre kvalite? Vad det nu hade varit för något.

GX 650 har högsta cerifikat GULD, ett högkvalitativt nätaggregat.

https://psutierlist.com/

Permalänk

OK. Så om jag då tar den istället för Corsairen, är resten av bygget vettigt? Blir då som sagt 320 kr dyrare än Mattias förslag, men det överlever jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjohrvigt:

OK. Så om jag då tar den istället för Corsairen, är resten av bygget vettigt? Blir då som sagt 320 kr dyrare än Mattias förslag, men det överlever jag.

Hur ser ditt nuvarande bygge ut du tänkt köpa`?

Permalänk

@Kvarnis:

Både moderkort och processor hade haft fyndpriser så det blir billigare än vad listan säger.

Permalänk
Medlem

@Tjohrvigt:

Hade föredragit AMD framför Intel, en Ryzen 3600 kommer troligtvis prestera bättre än 9600kf i framtida spel, 12 trådar vs 6.
En AMD plattform är mer framtidssäker då du kan byta processor till en snabbare längre fram.

Permalänk
Inaktiv

Hur tänker du runt begagnat vs nytt? Jag tänker spontant att man får mer bang for the buck då om man just ligger på den budgeten du har. Men kanske tänker fel? Priserna på beg hålls iofs uppe nu på ett sätt som inte varit så vanligt innan eftersom hårdvaran står sig längre. Bra med kvitto på grejorna med iofs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjohrvigt:

@eXtranj3rO:

Både moderkort och processor hade haft fyndpriser så det blir billigare än vad listan säger.

https://komponentkoll.se/bild/UAXEG.png

Välj snabbare RAM, t.ex 3200MHz. Det moderkortet (Z390) fixar högre hastigheter. B360 i ditt första förslag är däremot begränsat till 2666MHz.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk

@Kvarnis:

Har fått intrycket att det är högsta enkeltrådshastigheten (eller vad det nu heter) som är relevant för spel?
Kommer den även vara framtidssäker 5+ år i framtiden? Jag brukar att ha svårt att köpa nytt så länge det gamla fortfarande fungerar. Min nuvarande desktop är drygt 10 år gammal!

@anon190955

Blev bränd en gång och vågar inte igen, samt så känns det lite jobbigt med frakt och i många fall vill ju folk att man reser till dem och hämtar grejerna vilket är lite svårare när man bor i norr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjohrvigt:

@eXtranj3rO:

Har fått intrycket att det är högsta enkeltrådshastigheten (eller vad det nu heter) som är relevant för spel?
Kommer den även vara framtidssäker 5+ år i framtiden? Jag brukar att ha svårt att köpa nytt så länge det gamla fortfarande fungerar. Min nuvarande desktop är drygt 10 år gammal!

@ROS

Blev bränd en gång och vågar inte igen, samt så känns det lite jobbigt med frakt och i många fall vill ju folk att man reser till dem och hämtar grejerna vilket är lite svårare när man bor i norr.

En intel 9600 är mer benägen att ge stutters o ojämn framerate jämfört med en ryzen 3600 men kan ge högre medelfps speciellt i äldre spel.
https://www.youtube.com/watch?v=7AbNeht4tAE&feature=youtu.be&...

Permalänk

@Kvarnis

Jag såg nyss att någon hann norpa fyndprocessorn jag tittade på så det blir nu definitivt billigare med Ryzen.

Detta är ju vad jag blev rekommenderad tidigare + fläkt som kanske köps vid något senare tilfälle ifall medföljade är högljudd nog + HDD som jag nog kommer att vilja ha vid närmare eftertanke. Går det att lägga till en hårddisk/kylare senare utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjohrvigt:

@eXtranj3rO

Jag såg nyss att någon hann norpa fyndprocessorn jag tittade på så det blir nu definitivt billigare med Ryzen.

https://komponentkoll.se/bild/LWHpQ.png

Detta är ju vad jag blev rekommenderad tidigare + fläkt som kanske köps vid något senare tilfälle ifall medföljade är högljudd nog + HDD som jag nog kommer att vilja ha vid närmare eftertanke. Går det att lägga till en hårddisk/kylare senare utan problem?

Ser bra ut, ja om du menar cpu fläkt kan du köpa och byta ut originalfläkten i framtiden med moderkortet monterat, den medföljande fläkten är helt okej, hårddiskar är väldigt lätt att montera och installera.