Hur får jag bort intorkade "hostfläckar" från monitorn utan att repa den?

Permalänk
Medlem

Hur får jag bort intorkade "hostfläckar" från monitorn utan att repa den?

Hade en bekant som satt vid datorn och testlirade lite saker för några månader sen. Hörde hur människan satt och hostade men tänkte inte på det.

Satt inte vid datorn själv sen på någon vecka men när jag väl satt där så såg jag tre stycken "slembobbor" som satt intorkade på skärmen. Visste inte hur jag skulle få bort dem så jag lät dem vara men börjar störa mig rejält på dem.

Antar att jag inte ska gå lös på dem med Ajax rengöring och en svintotuss. Tänkt om jag skulle prova blöta en bomullsrondell och hålla mot "blobbarna" och se om de "löses upp" men..... Tips tack!

Ursäkta mina termer men blir svårt att [spoila] orden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ljummet vatten på en handduk eller mikrofiberduk inget mer...
Finns "skärmlösningsmedel" och dyl. men varmt/ljummet vatten och MJUK handduk löser det, behöver inte ens trycka hårt. Stäng av skärmen bara så inte värmen torkar upp vätskan.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Lika löser lika brukar man ju säga. Så du får hosta lite till på skärmen.

Skämt åt sido, jag brukar köra rengöringsgel till TV-skärmar. Sen använder jag putsdukar (egentligen för bilvård) anpassade för glas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk

Fuktig disktrasa?

Permalänk
Medlem

Beror på vilket material skärmen är i, glas eller plast. (Gamla CRT-skärmar och många "glossy"-skärmar har glasyta, matta skärmar har nån form av plast).

Är det glas vi pratar om så funkar fönsterputs på en ren mjuk trasa. Är det plast får du leta upp nåt medel som är till för datorskärmar (heter ofta "screen cleaner" eller nåt liknande) och kontrollera noga att medlet är OK för plastskärmar. Vissa kemikalier kan reagera illa med vissa typer av plast, med resultat som att skärmytan blir flammig, blek eller ogenomskinlig. Torka efter med en knappt fuktig trasa.

Undvik stålull i alla scenarier! En mjuk trasa är att föredra. Bomullspads hade inte repat skärmen, men de lämnar tråkigt ludd efter sig.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk

Bästa jag använt till att rengöra mina skärmar och tv.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Jag har kört med fuktig disktrasa i alla år och aldrig haft problem med repor.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ursäkta! Skulle nämnt att skärmen i fråga är en Asus PB278Q

( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727 )

Skrivet av Niivpzi:

Ljummet vatten på en handduk eller mikrofiberduk inget mer...
Finns "skärmlösningsmedel" och dyl. men varmt/ljummet vatten och MJUK handduk löser det, behöver inte ens trycka hårt. Stäng av skärmen bara så inte värmen torkar upp vätskan.

Har ett gäng mikrofiberdukar hemma men av "billig" kvalitet. Ska nog testa med en sådan. Tack.

Skrivet av Wiiga:

Lika löser lika brukar man ju säga. Så du får hosta lite till på skärmen.

Skämt åt sido, jag brukar köra rengöringsgel till TV-skärmar. Sen använder jag putsdukar (egentligen för bilvård) anpassade för glas.

*går ut och hostar ner skärmen* "Rengöringsgel"? Visste inte ens att det fanns något sånt. Får googla det.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Fuktig disktrasa?

Fungerar inte mikrofiberduk så blir det kanske nästa steg.

Skrivet av kirayatail:

Beror på vilket material skärmen är i, glas eller plast. (Gamla CRT-skärmar och många "glossy"-skärmar har glasyta, matta skärmar har nån form av plast).

Är det glas vi pratar om så funkar fönsterputs på en ren mjuk trasa. Är det plast får du leta upp nåt medel som är till för datorskärmar (heter ofta "screen cleaner" eller nåt liknande) och kontrollera noga att medlet är OK för plastskärmar. Vissa kemikalier kan reagera illa med vissa typer av plast, med resultat som att skärmytan blir flammig, blek eller ogenomskinlig. Torka efter med en knappt fuktig trasa.

Undvik stålull i alla scenarier! En mjuk trasa är att föredra. Bomullspads hade inte repat skärmen, men de lämnar tråkigt ludd efter sig.

Glömde nämna vilken skärm det är. Skriver det längst upp i denna vägg av quotes av mig. Stålull var ett dåligt skämt av mig.

Skrivet av Beijing:

https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk

Bästa jag använt till att rengöra mina skärmar och tv.

Tack. Bokmärker det.

Skrivet av Nioreh83:

Jag har kört med fuktig disktrasa i alla år och aldrig haft problem med repor.

Tack! Ska testa. Måste köpa hem disktrasor. Är den där typen som bara använder hushållspapper normalt i köket.

Vad tror ni? Köpte detta för rätt länge sen nu men aldrig använt det.

( https://www.pricerunner.se/pl/628-4291388/Staedutrustning/Del... )

"DELTACO skärmrengöring, för rengöring av alla typer av bildskärmar, alkoholfri, biologiskt nedbrytbar, 250ml

Skärmrengöring för alla typer av monitorer. Lika bra till dina TV-apparater som till dina mobila enheter. Alkoholfri och biologiskt nedbrytbar."

Om jag använder det efteråt, om monitorn inte tar stryk av det vill säga, vad använder jag? Mikrofiberduk som sen tvättas?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

*går ut och hostar ner skärmen* "Rengöringsgel"? Visste inte ens att det fanns något sånt. Får googla det.

Hehe, har för mig att märket var Phillips. Hittar inte flaskan nu dock, har väl ställt den på något fyndigt ställe där jag tror att jag kommer hitta den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Vill bara föra till protokollet att extern hosting, när det är ekonomiskt möjligt, är att föredra framför att hosta själv.

(*kryper tillbaka till Göteborg*)

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det låter lite onödigt att köpa extra rengöringsmedel för det specifika ändamålet.
Låter lite som en "mersäljsprodukt".
Hjälper inte bara vatten så lär lite diskmedel hjälpa. Alltså en ren disktrasa som inte är för blöt med lite diskmedel på.
Sedan får man väl köra några varv med disktrasa utan medel på för att få bort allt diskmedel igen och sist en mikrofiberduk.

Själv använder jag hushållspapper för dessa jobb. Jaja, pappersfiberna kan vara hårdare än plasten, men det har fungerat utmärkt för mig iaf ;).

Edit: Jaha, det fanns redan skärmrengöringsmedel. Ja det lär funka prima för ändamålet.

Kan väl tillägga att skärmar som har efterbehandlad yta så som mobilskärmar som har en oleofobisk yta - de bör man inte använda några medel på alls vad jag förstått. När de är äldre och det där har slitits bort så spelar det väl mindre roll däremot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Beginner:Blött papper... klart.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

jag kör detta nu för tiden, sjukt effektivt jämfört med övriga produkter jag testat, funkar även kanon för glasögon. https://cdon.se/fordon/logilink-rengoringsskum-skarmar-m-m-p4...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@Beginner:Blött papper... klart.

Papper repar...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med lätt fuktad trasa eller hushållspapper - aldrig fått några repor. Tryck inte armen genom skärmen så ska du se att det går bra för dig med.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med lite såpa och fuktad trasa. Funkar för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vem sitter och äckelhostar på någon annans skärm (eller sin egen för den delen)? Jävligt märkligt beteende man hade räknat med hos ett litet barn, inte hos en (förmodar jag) vuxen person.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@qhrizz: Ähh... har gjort det ett gäng ggr, hur lugnt som helst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Sötast
Skrivet av trickeh2k:

Vem sitter och äckelhostar på någon annans skärm (eller sin egen för den delen)? Jävligt märkligt beteende man hade räknat med hos ett litet barn, inte hos en (förmodar jag) vuxen person.

Have you met other humans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Have you met other humans?

People, people are the worst.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Hehe, har för mig att märket var Phillips. Hittar inte flaskan nu dock, har väl ställt den på något fyndigt ställe där jag tror att jag kommer hitta den.

Låter som jag. Kommer, kanske, hitta allt som jag gömt undan på "smarta" ställen den dagen jag flyttar.

Skrivet av kirayatail:

Vill bara föra till protokollet att extern hosting, när det är ekonomiskt möjligt, är att föredra framför att hosta själv.

(*kryper tillbaka till Göteborg*)

Hoppas du börjar krypa från Haparanda. Smsar en hel del med en kille som är Göteborgare ("Fann" varandra i SWg en gång i tiden) och har lärt mig att jag får tänka till ett antal gånger för att förekomma hans ordvitsar tillbaks.

Skrivet av Söderbäck:

Tycker det låter lite onödigt att köpa extra rengöringsmedel för det specifika ändamålet.
Låter lite som en "mersäljsprodukt".
Hjälper inte bara vatten så lär lite diskmedel hjälpa. Alltså en ren disktrasa som inte är för blöt med lite diskmedel på.
Sedan får man väl köra några varv med disktrasa utan medel på för att få bort allt diskmedel igen och sist en mikrofiberduk.

Själv använder jag hushållspapper för dessa jobb. Jaja, pappersfiberna kan vara hårdare än plasten, men det har fungerat utmärkt för mig iaf ;).

Edit: Jaha, det fanns redan skärmrengöringsmedel. Ja det lär funka prima för ändamålet.

Kan väl tillägga att skärmar som har efterbehandlad yta så som mobilskärmar som har en oleofobisk yta - de bör man inte använda några medel på alls vad jag förstått. När de är äldre och det där har slitits bort så spelar det väl mindre roll däremot.

Skrivet av _niko_:

@Beginner:Blött papper... klart.

Skrivet av aragon:

jag kör detta nu för tiden, sjukt effektivt jämfört med övriga produkter jag testat, funkar även kanon för glasögon. https://cdon.se/fordon/logilink-rengoringsskum-skarmar-m-m-p4...

Skrivet av Dracc:

Jag har alltid kört med lätt fuktad trasa eller hushållspapper - aldrig fått några repor. Tryck inte armen genom skärmen så ska du se att det går bra för dig med.

Skrivet av saturday_sun:

Jag kör alltid med lite såpa och fuktad trasa. Funkar för mig.

Tack för råd och tips! Ni lär se om jag startar en ny tråd sen om tips till billig men hyfsad skärm, då vet ni att jag repade sönder denna.

Var på ett sätt lättare med CRT, fönsterputs och hushållspapper så var det klart. Är rejält nojig att repa sönder skärmen. Att gå från, "oj. Några prickar" till "ser inget genom alla repor".

Skrivet av trickeh2k:

Vem sitter och äckelhostar på någon annans skärm (eller sin egen för den delen)? Jävligt märkligt beteende man hade räknat med hos ett litet barn, inte hos en (förmodar jag) vuxen person.

Vuxen. Jo, men har inga problem med att människan hostar annat än att jag hade trott och hoppats på att han vred på huvudet. Ärligt talat mest sur på mig själv att se det först när det satt intorkat på, snudd på "i", skärmen. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Prutat och klart

https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...

En gåta för mig hur människor kan gå omkring med äckliga sunkiga mobiler, sen även bra för hostsprut på PC bildskärmar!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Prutat och klart

https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...

En gåta för mig hur människor kan gå omkring med äckliga sunkiga mobiler, sen även bra för hostsprut på PC bildskärmar!

Tack! Ska inte nämna hur jag, bakteriefob, hanterar min mobil för jag vill inte bli detta decenniet´s nya "modermodemet" som florerar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk