Fast i Bios startskärmen vid installation av Windows 10

Permalänk
Medlem

Fast i Bios startskärmen vid installation av Windows 10

Hej!

Har precis byggt en ny dator. Allt funkar bra när jag starta den och endast navigera i bios. När jag sedan ska installera Windows 10 via USB börjar problemet. Lyckas boota Windows installationen och välja 64 bitar setup. Sen laddar den filerna och går över till bios startskärmen( med moderkortsloggan).
Där laddar den några sekunder sedan fastnar det bra.
Specs: Gigabyte Z390 Aorus PRO WiFi
Intel i7 7900k
Corsair vengeance lpx 2x16gb 3200MHz
Samsung 860 QVO

Vad kan vara fel?
Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

@Mabro:

Vad menar du med "sen laddar den filerna"? Väljer du vilken hårddisk Windows skall installeras på eller kommer du inte ens dit?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Är systemdisken ny eller använd tidigare?
Om använd tidigare: Fanns det redan partitioner på den?
Är den partitionerad för GPT eller MBR?(Windows-installationen borde klaga på fel format om den är partitionerad för MBR)
GPT-systemet använder om jag inte missminner mig, minst 2 partitioner.
En liten för Boot-relaterade funktioner och en för Windows-systemet.
Enklast är att låta windows stå för skapandet av partitioner under installationen.

Har du ställt in rätt boot-disk i UEFI/BIOS?

Permalänk
Medlem

@vimsig
Kommer inte ens ditt, låser sig innan själva installationen börjar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@viita
Disken är helt ny! Är inställt att boota ifrån Windows installations USB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är USB-minnet partitionerat med GPT?
Verktyget Rufus kan användas till detta.
Man kan ju förutsätta att windowsverktyget för att skapa det bootbara USB-minnet borde ordna med detta, såvida, möjligtivs det inte görs från en dator som använder MBR, då kanske USB-minnet skapas med MBR-partition istället för GPT.

USB-minnet borde inte boota om den har en MBR-partition i ett UEFI system som kräver GPT, men jag är osäker på detta.

Edit:
Jag försöker minnas, men kan inte riktigt komma ihåg. När jag senast gjorde en systemåterställning med en avbildning på min bärbara dator så hade jag gigantiska problem att få återställningsmjukvaran att starta upp ordentligt från just ett usbminne.
Det slutade med att jag använde en extern USB-DVD, men det förstör ju hela idén med usb-minne.

Permalänk
Medlem

@viita
Får titta på allt det du sagt, lite osäker när det kommer till allt sånt. Men USBn ör för att förtydlig från Windows själva. Var det som kom med när jag köpte mjukvaran

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mabro

Har du gammalt BIOS på moderkortet? Just ditt moderkort verkar lida av en bug.
https://superuser.com/questions/1460978/windows-10-install-fr...
Finns fler trådar att finna.

Permalänk
Medlem

@viita
Vet inte men ska titta när jag kommer hem! Låter ju som en mycket trolig lösning. Tack som fan för hjälpen!!

Skickades från m.sweclockers.com