Permalänk

Performance i VR?

Jag är helt ny till VR, äger inget headset själv. Jag har sökt efter benchmarks och dylikt som jämför GPUs mot framerates i VR-spel, men hittar inget. Jag är nämligen intresserad av att skaffa en Valve Index, och undrar vilket grafikkort jag bör sikta på. Är det ens möjligt att få över 120 FPS i krävande VR-spel?

Permalänk
Medlem

Dom rekommenderar ett 1070 och uppåt.
Så för att vara säker så skulle jag nog säga RTX 2060 super och uppåt.
Nu är detta en gissning från min sida dock.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Prestandan beror mycket på vilket spel det handlar om men då du frågar om krävande spel kan jag säga att nej det räcker inte ens med ett 2080Ti p.g.a. dålig optimering om du vill nå 120+ fps.
Däremot finns det många bättre optimerade spel som klarar av stabilt 120+ fps med ett 1080Ti. Spel med simpel grafik som t.ex. Beat Saber ska också fungera bra med ett 1070 i 120+ fps utan några problem.

Det flesta spelen optimeras rätt hårt på bekostnad av ögongodis för tillfället så sikta på ett 1080Ti / 2070 / 2060S så bör du komma långt tills en bättre generation grafikkort släpps.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Det går i alla fall att använda upp vad du än har att kasta på det. Displayerna i denna första generations VR har fortfarande relativt låg upplösning (tillräckligt bra, men låg) så en del vill köra med supersampling för att få bättre bildkvalitet. Supersampling och 120Hz+ stabilt är det inte jättemånga spel som grejar.

För att få 120Hz+ i 4K+ ska det till eye tracking med foveated rendering vilket ligger några år fram i tiden.