Permalänk
Medlem

datorn kraschar och startar om

hej,

min stationära dator kraschar och startar om slumpmässigt utan bluescreen. ibland kraschar den 3 gånger per idag, ibland 1 gång per vecka. Om jag tar ut grafikkortet ur datorn så kraschar datorn mer sällan, men kraschar ändå. Jag utnjyttnar sällan datorns maximala kapacitet, endast 2d spel och twitch/youtube/discord, 2 skärmar.

tester som jag har gjort.

*memtest84, kört 4 pass som tar 2-4h, gjort detta ett par gånger och inga errors dyker upp

*chkdisk, inga problem hittas på min ssd

*prime95,
-datorn kraschar efter alltifrån 30min till 4h

*furmark, datorn kraschar så fort jag trycker på start knappen för testet.
- om jag tar ut grafikkortet ur datorn så kraschar inte datorn med en gång då cpuns inbyggda grafikdel belastas.

*temperatur observationer
- under vanlig användning så blir inte temperaturerna höga, 60 grader för cpu och moderkort, 45 grader gpu
-under stress test med prime95 så blir cpun och moderkort 100 grader max (har bytt kylpasta på cpun, hjälpte inget med temperaturen)
-datorn är dammfri, blir 100grader max under prime95 även utan sidoplåt på datorn

*jag använde multimeter och testade alla spänningarna på psun, och spänningarna låg inom toleranserna.

*övrigt,
-har installerat om datorn flera gånger, funkar inte.
-givetvis är alla drivrutiner uppdaterade för alla tillbehöver och etc.
-bios är uppdaterat
-w10 är alltid uppdaterat
-dvd läsaren har varit urkopplad för att utesluta den också

jag tror att det är antingen fel på cpu, moderkort, eller psu, men troligast moderkort eller psu. hur går jag vidare med att utesluta och hitta felet? jag har ont om pengar och har inte råd med testredskap och etc. och om jag köper ny del så måste jag va 100% säker på att det är just den delen som det är fel på.

specs:
intel i3-4330
msi z87-g55
nvidia gtx 960, 2gb
8gb ddr3 kingston
250gb ssd OCZ-arc100
cooler master 500W (rs 500 acab b1)

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att det kraschar även om du kör utan grafikkortet och kör Intels integrerade?

CPU är extremt osannolikt. Jag har felsökt tusentals datorer och har enbart stött på en felande processor vid ett tillfälle, och då var det en "barnsjukdom".

Hur som helst, sånt här kan va svårt att felsöka och tyvärr kommer ingen kunna säga med säkerhet vad du ska byta för att det ska bli bra. Men utifrån din beskrivning hade jag personligen gjort:
1. Provat med ett annat nätagg och starta furmark.
2. SSD'n går tyvärr inte felsöka på samma sätt som gamla traditionella hårddiskar. Men en felande SSD kan absolut ge krascher. Effektivaste sättet att felsöka SSD är att koppla ur den och ansluta någon annan intern/extern hårddisk och installera Windows och prova Furmark.
3. Sista utväg moderkort.

Jag gissar på att du varken har moderkort eller psu att prova med. Har du övervägt att lämna in den hos en lokal reparatör, det brukar gå att få en felsökning för 300-600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Jag tolkar det som att det kraschar även om du kör utan grafikkortet och kör Intels integrerade?

CPU är extremt osannolikt. Jag har felsökt tusentals datorer och har enbart stött på en felande processor vid ett tillfälle, och då var det en "barnsjukdom".

Hur som helst, sånt här kan va svårt att felsöka och tyvärr kommer ingen kunna säga med säkerhet vad du ska byta för att det ska bli bra. Men utifrån din beskrivning hade jag personligen gjort:
1. Provat med ett annat nätagg och starta furmark.
2. SSD'n går tyvärr inte felsöka på samma sätt som gamla traditionella hårddiskar. Men en felande SSD kan absolut ge krascher. Effektivaste sättet att felsöka SSD är att koppla ur den och ansluta någon annan intern/extern hårddisk och installera Windows och prova Furmark.
3. Sista utväg moderkort.

Jag gissar på att du varken har moderkort eller psu att prova med. Har du övervägt att lämna in den hos en lokal reparatör, det brukar gå att få en felsökning för 300-600kr.

Hej igen, jag gjorde en chansning och gick på det första du föreslog, så jag köpte ett nytt billigt 400w nätagg för 350kr från inet, och nu när jag startar furmark så kraschar inte datorn! jag kör testet samtidigt som jag skriver nu men jag tror problemet är löst tack tack