Utökade skärmar, 2 st datorskärmar samt 1 tv. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Utökade skärmar, 2 st datorskärmar samt 1 tv. Hjälp!

Hej,

Koppla nyss in en något äldre tv och tänkte ha som tredje skärm till datorn när man kikar nå film eller något sådant. Men får inte till det med upplösningen då det blir som att skrivbordet är precis lite större än vad som visas på tv bilden.
Samtliga ska vara 16:9 vad jag läst mig till.

Skärm 1: Asus MG248Q 1080p
Skärm 2: Acer KA241Y 1080p
Skärm 3: Samsung le32t51bc (tv) 768p

Oavsett vad jag väljer för upplösning på tv skärmen så får jag samma fel som ovan. Någon kunnig som kan ha nån aning om vad det kan vara och om det går att lösa?

Visa signatur

Dator: ASUS Z170 Pro Gaming | i7 6700K | Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming | Noctua NH-U14S | Corsair RM750x 750W | Corsair 16GB 2133MHz CL13 Vengeance | Define R5 Blackout | Evo 750 500GB | WD 1TB | ASUS MG248Q | BENQ E2420HD

Permalänk
Medlem

@JierexX:
Troligtvis blir det Overscan på TV'n, dettta bör gå att justera i nVidia's/AMD's/Intel's program.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@JierexX:
Troligtvis blir det Overscan på TV'n, dettta bör gå att justera i nVidia's/AMD's/Intel's program.

Okey, har nvidia. Vet du vart man ändrar på detta?
Värt att notera kanske är att tv körs på DVI. De andra skärmarna är display för skärm 1 samt hdmi för skärm 2. Kan detta spela in?

Visa signatur

Dator: ASUS Z170 Pro Gaming | i7 6700K | Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming | Noctua NH-U14S | Corsair RM750x 750W | Corsair 16GB 2133MHz CL13 Vengeance | Define R5 Blackout | Evo 750 500GB | WD 1TB | ASUS MG248Q | BENQ E2420HD

Permalänk
Medlem

@JierexX:
Kör själva 2st äldre LCD TV via HDMI som skärmar på en dator, och får alltid justera detta efter ominstallation av OS eller uppdatering av grafik-kort's drivrutin.

Istället för att försöka beskriva hur du ska göra How to Fix Overscan When Using Your TV as a PC Monitor

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@JierexX:
Kör själva 2st äldre LCD TV via HDMI som skärmar på en dator, och får alltid justera detta efter ominstallation av OS eller uppdatering av grafik-kort's drivrutin.

Istället för att försöka beskriva hur du ska göra How to Fix Overscan When Using Your TV as a PC Monitor

Okej, tack!
Alternativen i TV är "greyed out" av nån anledning.. men får väl kanske använda dator alternativet då, känns inte optimalt men men.

Visa signatur

Dator: ASUS Z170 Pro Gaming | i7 6700K | Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming | Noctua NH-U14S | Corsair RM750x 750W | Corsair 16GB 2133MHz CL13 Vengeance | Define R5 Blackout | Evo 750 500GB | WD 1TB | ASUS MG248Q | BENQ E2420HD

Permalänk
Bildexpert 📺

@JierexX: Du behöver stänga av overscan i din TV, vilket brukar dölja sig under kryptiskta namn i menyn för bildförhållande. Din TV är dock så pass gammal (12-14 år verkar det som enl. googlingar) att sådana funktioner sällan finns. Men det kan bli rätt ifall du ställer TV:n i PC-läge, förutsatt att sådan funktion finns. För att aktivera overscankontrollen i grafikkortet kan du behöva köra en videosignal som 720p snarare än PC-upplösning till TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@JierexX: Du behöver stänga av overscan i din TV, vilket brukar dölja sig under kryptiskta namn i menyn för bildförhållande. Din TV är dock så pass gammal (12-14 år verkar det som enl. googlingar) att sådana funktioner sällan finns. Men det kan bli rätt ifall du ställer TV:n i PC-läge, förutsatt att sådan funktion finns. För att aktivera overscankontrollen i grafikkortet kan du behöva köra en videosignal som 720p snarare än PC-upplösning till TV:n.

Okej, tack för svar. Får labba runt lite å se om jag hittar något som funkar. Annars får man väl bara köpa något lite bättre beggat som klarar att köras från dator bra. Är det något speciell specifikation man ska leta efter då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Z170 Pro Gaming | i7 6700K | Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming | Noctua NH-U14S | Corsair RM750x 750W | Corsair 16GB 2133MHz CL13 Vengeance | Define R5 Blackout | Evo 750 500GB | WD 1TB | ASUS MG248Q | BENQ E2420HD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JierexX:

Okej, tack för svar. Får labba runt lite å se om jag hittar något som funkar. Annars får man väl bara köpa något lite bättre beggat som klarar att köras från dator bra. Är det något speciell specifikation man ska leta efter då?

Full HD-panel och från 2009 eller nyare för då hade HD Ready 1080p-licensen slagit igenom där overscan måste kunna stängas av, samt förstås 1080p-signal måste kunna reproduceras. Alla etablerade tillverkare följde den licensen.