Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem

Tydligen så verkar det vanligt på VA skärmar, har läst lite och det är flera som har samma problem med olika skärmar (alla är VA dock)

Det är nog något jag kommer kunna vänja mig vid, speciellt om jag sitter lite längre bort från skärmen. Det är inte nog för mig att returnera skärmen iallafall!

Tror jag märkte det bara pga att jag precis bytte från min 1080p TN skärm, den hade inga pixellinjer alls så jag märkte att något var annorlunda när jag satte igång den här.

Min skärm har nästan ingen bleed alls, och ghosting verkar helt ok Jättenöjd med skärmen överlag! Freesync funkar också som det ska, inga problem där.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebathon:

Jag fick hem skärmen idag, och den är riktigt nice!

Enda grejen som jag har märkt är att man kan se horisontella linjer över skärmen på vissa bakgrunder. t.ex. på discord så är det ganska tydligt. Gråa bakgrunden verkar dra till sig det som mest.

Vet inte om det är pga VA skärm, eller om det är någon inställning som ligger fel? Har prövat köra utan/med freesync, prövat 60, 100 och 120hz och prövat köra den i 2560x1440p men samma problem kvarstår.

Är det normalt? Ska jag vänja mig vid det eller är det något som är fel?

Svårt att få på bild, men det ser ut som horisontella linjer av pixlar ungefär:

https://i.imgur.com/NVK7ihh.jpg

Menar du scanlines? Inte tjockare än en pixel i höjd.
eller de stora tjocka banden du har?

Om de tjocka, onormalt.

Scanlines uppstår oftast i samband med överklockning av skärm och ibland även av sync funktioner som freesync/gsync.

PG348Q/X34/A/P har alla det ihop med gsync+oc. Syns bäst på grå bakgrund som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Tydligen så verkar det vanligt på VA skärmar, har läst lite och det är flera som har samma problem med olika skärmar (alla är VA dock)

Det är nog något jag kommer kunna vänja mig vid, speciellt om jag sitter lite längre bort från skärmen. Det är inte nog för mig att returnera skärmen iallafall!

Tror jag märkte det bara pga att jag precis bytte från min 1080p TN skärm, den hade inga pixellinjer alls så jag märkte att något var annorlunda när jag satte igång den här.

Min skärm har nästan ingen bleed alls, och ghosting verkar helt ok Jättenöjd med skärmen överlag! Freesync funkar också som det ska, inga problem där.

Din skärm är defekt. Byt den.

Min bild är helt jämn i både HDR och SDR läge på alla portar, upplösningar och frekvenser.

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Japp, är ganska säker på att det är scanlines, tunna band, lika stora som pixlar.

Kör ingen OC, Har bara igång Freesync. Det som är konstigt är väl att jag ser samma effekt via HDMI?

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vilket avstånd ni andra har till denna skärm? Har för stunden bara ett 60 cm djupt skrivbord till hemmakontoret och än så länge inget VESA mount så skärmen hamnar rätt nära, med följden att jag ständigt kommer på mig själv med att sitta rätt snett med huvudet för att se kanterna. Med efterföljande nackvärk på köpet. Men om man å andra sidan puttar skärmen bakåt för att få mindre tittvinkel så tappar man väl samtidigt också en del av poängen med att ha en större skärm.

Permalänk
Medlem

Bara jag som upplever att att denna skärm funkar så där ihop med Nvidia kort, dvs GSync "emuleringen"? Ingen katastrof på något sätt men känns inte riktigt lika stabilt och självklart tycker jag med en del blinknigar och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bara jag som upplever att att denna skärm funkar så där ihop med Nvidia kort, dvs GSync "emuleringen"? Ingen katastrof på något sätt men känns inte riktigt lika stabilt och självklart tycker jag med en del blinknigar och annat.

Freesync är inte lika bra som Gsync.
Nvidia har mycket hårdare krav på sin standard.

Freesync kan flimra en hel del med Overlays, LFC och HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Freesync är inte lika bra som Gsync.
Nvidia har mycket hårdare krav på sin standard.

Freesync kan flimra en hel del med Overlays, LFC och HDR

Menar du då även med en AMD GPU, dvs att FreeSync i sig är sämre? Inte använt det själv på många år nu iom att Nvidia dominerat så pass mkt i gällande prestanda.

Hade gärna sett att denna skärm hade GSync då jag inte helt litar på NVidias FreeSync kärlek. Lite som Windows på Macar, det funkar men Apple tar inte i från knäna direkt för att göra det optimalt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Menar du då även med en AMD GPU, dvs att FreeSync i sig är sämre? Inte använt det själv på många år nu iom att Nvidia dominerat så pass mkt i gällande prestanda.

Hade gärna sett att denna skärm hade GSync då jag inte helt litar på NVidias FreeSync kärlek. Lite som Windows på Macar, det funkar men Apple tar inte i från knäna direkt för att göra det optimalt...

Skickades från m.sweclockers.com

Den senaste ATI kortet jag ägde var 4870

Jag tror mer på att det är skärmen som strular för att tex Samsung ska kunna använda billigare paneler.
Freesync är en öppen VESA standard som är halvdan, likt VESA HDR... Det fungerar men är inte en bra standard för att det ska vara billigt att implementera.

Permalänk
Bildexpert 📺

Freesync (TM) heter egentligen AMD Radeon Freesync (TM) och är ett registrerat varumärke hos då AMD. Freesync bygger på en öppen standard som går under VESA Displayport-standarden. Utöver att det bygger på öppen VESA-standard finns det egentligen inget som är "öppet" med Freesync.

Nvidias implementering av samma öppna VESA-standard heter i sin tur "Nvidia G-SYNC Compatible". Jag har sett flera exempel på skärmar där Nvidias implementation fungerar med mindre problem (färre hack, mindre flimmer) jämfört med AMD:s implementation (mer hack, mer flimmer). Men det är för få skärmar och för individuellt varierande för att dra några generella slutsatser ännu.

Under tiden måste jag testa skärmar med Freesync-stämpel/VESA Adaptive Sync med både AMD- och Nvidia-kort för det kan bete sig olika. Tar en hel del extra tid, men är som alltid lärorikt.

Permalänk
Medlem

Värmeenergin som denna skärm avger är inte att leka med Trodde först min AC var trasig men sen efter ett tag kom jag på varifrån all värmen kommer. Nästan lite plasmakänsla. Förmodligen inte så illa men iom att man sitter klart närmare en skrivbordsskärm så känner man nog av det mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Freesync (TM) heter egentligen AMD Radeon Freesync (TM) och är ett registrerat varumärke hos då AMD. Freesync bygger på en öppen standard som går under VESA Displayport-standarden. Utöver att det bygger på öppen VESA-standard finns det egentligen inget som är "öppet" med Freesync.

Nvidias implementering av samma öppna VESA-standard heter i sin tur "Nvidia G-SYNC Compatible". Jag har sett flera exempel på skärmar där Nvidias implementation fungerar med mindre problem (färre hack, mindre flimmer) jämfört med AMD:s implementation (mer hack, mer flimmer). Men det är för få skärmar och för individuellt varierande för att dra några generella slutsatser ännu.

Under tiden måste jag testa skärmar med Freesync-stämpel/VESA Adaptive Sync med både AMD- och Nvidia-kort för det kan bete sig olika. Tar en hel del extra tid, men är som alltid lärorikt.

Här är ytterligare en video som beskriver liknande problem som de du nämner här och väl även nämnt i ett par recenssioner.

Några månader gammal dock, vet inte om situationen förbättrats sen dess?

Denna skärm är väl inte GSync certifierad om jag minns rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Här är ytterligare en video som beskriver liknande problem som de du nämner här och väl även nämnt i ett par recenssioner.

https://www.youtube.com/watch?v=L42nx6ubpfg

Några månader gammal dock, vet inte om situationen förbättrats sen dess?

Denna skärm är väl inte GSync certifierad om jag minns rätt...

Kan du beskriva lite mer ingående problemen du upplever och kanske framförallt vilka inställningar du använder?

För att undvika bekymmer bör du hålla en minimum FPS inom den Freesync-range skärmen erbjuder (osäker om det är 48-120 eller 60-120Hz) ha Vsync påslaget i Nvidias kontrollpanel (hjälper även till så du inte får 600 fps i menyer som ställer till med alla möjliga bekymmer..) och applicera en mjukvarubaserad FPS-limit under 120 (118 t ex) med hjälp av exempelvis RTSS för att undvika att överstiga skärmens maximala uppdateringsfrekvens. Rekommenderas även att du spelar i fullscreen-mode och stäng av all typ av Vsync, triple buffering in-game.

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Kan du beskriva lite mer ingående problemen du upplever och kanske framförallt vilka inställningar du använder?

För att undvika bekymmer bör du hålla en minimum FPS inom den Freesync-range skärmen erbjuder (osäker om det är 48-120 eller 60-120Hz) ha Vsync påslaget i Nvidias kontrollpanel (hjälper även till så du inte får 600 fps i menyer som ställer till med alla möjliga bekymmer..) och applicera en mjukvarubaserad FPS-limit under 120 (118 t ex) med hjälp av exempelvis RTSS för att undvika att överstiga skärmens maximala uppdateringsfrekvens. Rekommenderas även att du spelar i fullscreen-mode och stäng av all typ av Vsync, triple buffering in-game.

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

När man har fler FPS en hz brukar väll Nvidias fast sync fixa tearing ? Har funkat på alla spel förutom tombraider med sli för mig iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@KniFF: Jag har använt FreeSync i kanske 1 minut på denna skärm men diskussionen var mer generell, dvs hur FreeSync skärmar, i synnerhet ocertifierade sådana, lirar med NVidias GPUer. Och iom att detta är en ocertifierad FreeSync skärm så blir det intressant hur väl det lirar ihop. Denna skärm är så pass stor att iaf jag har svårt att klämma in en ytterligare skärm på samma skrivbord för spel så det blir rätt avgörande hur väl den fungerar för spel i praktiken. Och där skulle iaf jag gärna se att den had GSync istället. Eller kanske snarare att AMD kunde bygga GPUer som matchade NVidia sett till prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

När man har fler FPS en hz brukar väll Nvidias fast sync fixa tearing ? Har funkat på alla spel förutom tombraider med sli för mig iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en variant men har inte med saken att göra i det här fallet.

Fps-limiter (in-game eller via exempelvis RTSS) nyttjas i kombination med G-Sync & Vsync påslaget eftersom det ändå finns en risk att spel går över den bildfrekvens tillika högsta uppdateringsfrekvensen skärmen klarar av (120 i det här fallet) och orsakar mer fördröjning än med en limter påslaget.

Det står mer ingående i artikeln jag länkade.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@KniFF: Jag har använt FreeSync i kanske 1 minut på denna skärm men diskussionen var mer generell, dvs hur FreeSync skärmar, i synnerhet ocertifierade sådana, lirar med NVidias GPUer. Och iom att detta är en ocertifierad FreeSync skärm så blir det intressant hur väl det lirar ihop.

Ok, jag blev mest nyfiken då jag själv precis sålt en annan ocertad Freesync-skärm (AOC CQ32G1) som fungerade utan minsta tillstymmelse till bekymmer med G-Sync, då med förutsättning att man förhåller sig till de restriktioner jag nämnde. Jag har inte fått tummen ut och testat något spel med CRG9:an ännu då jag är i fullt sjå med lägenhetsrenovering, men återkommer med resultat då jag har tid.

För övrigt gäller artikeln även de skärmar som innehar G-syncmodul (om man vill få ut den bästa upplevelsen med den här typen av variabel uppdateringsfrekvens) - den är inte på något vis unik för Freesync-skärmar med G-Sync aktiverat per mjukvara.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Ok, jag blev mest nyfiken då jag själv precis sålt en annan ocertad Freesync-skärm (AOC CQ32G1) som fungerade utan minsta tillstymmelse till bekymmer med G-Sync, då med förutsättning att man förhåller sig till de restriktioner jag nämnde. Jag har inte fått tummen ut och testat något spel med CRG9:an ännu då jag är i fullt sjå med lägenhetsrenovering, men återkommer med resultat då jag har tid.

Det som gör mig lite fundersam är att, som tidigare diskuterats, FreeSync har en klart mer relaxad policy för vad som får kallas FreeSync. Därmed kan man anta att det överlag är sämre kvalite på FreeSync implementationerna än GSync. Om man dessutom ska kombinera det med en NVidia GPU så känns det som mycket kan gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det som gör mig lite fundersam är att, som tidigare diskuterats, FreeSync har en klart mer relaxad policy för vad som får kallas FreeSync. Därmed kan man anta att det överlag är sämre kvalite på FreeSync implementationerna än GSync. Om man dessutom ska kombinera det med en NVidia GPU så känns det som mycket kan gå fel.

Med en bra FreeSync-skärm kan du få lika bra resultat som en bildskärm med G-Syncmodul, under förutsättning att din dator inte dippar för lågt i bildfrekvens och skärmen är bra i övrigt förstås.

Däremot finns det ingen garanti att så är fallet, så är man osäker och inte orkar göra research kanske man bör kolla på "riktiga" G-syncskärmar så man vet vad man för för sina pengar.

För skojs skull testade jag lite Apex Legends för att se hur det fungerade, och det var absolut inga problem med G-Sync aktiverat! Flöt på minst lika bra som med AOC:n jag sålde (och övriga "riktiga" G-Syncskärmar jag ägt)

Här finns ett enkelt test man kan prova, men det ger ju inte samma känsla som att spela förstås.

https://www.testufo.com/gsync

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det är en variant men har inte med saken att göra i det här fallet.

Fps-limiter (in-game eller via exempelvis RTSS) nyttjas i kombination med G-Sync & Vsync påslaget eftersom det ändå finns en risk att spel går över den bildfrekvens tillika högsta uppdateringsfrekvensen skärmen klarar av (120 i det här fallet) och orsakar mer fördröjning än med en limter påslaget.

Det står mer ingående i artikeln jag länkade.

Jo men jag frågar sätter artikeln för Fast sync exsisterar.
han nämner inte ens fast sync?
har googlat lite på det och värkar som andledningen tombraider inte har
fast sync är för att jag spelar det i DX12.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Jo men jag frågar sätter artikeln för Fast sync exsisterar.
han nämner inte ens fast sync?
har googlat lite på det och värkar som andledningen tombraider inte har
fast sync är för att jag spelar det i DX12.

Du missade nog att det är flera sidor i artikeln?

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Citat:

G-SYNC + Fast Sync*:
G-SYNC disengages, Fast Sync engages, 0-1 frame of delay is added**.
*Fast Sync is best used with framerates in excess of 2x to 3x that of the display’s maximum refresh rate, as its third buffer selects from the “best” frame to display as the final render; the higher the sample rate, the better it functions. Do note, even at its most optimal, Fast Sync introduces uneven frame pacing, which can manifest as recurring microstutter.

Citat:

That’s not to say there aren’t any benefits to Fast Sync over V-SYNC on a standard display (60Hz at 300 FPS, for instance), but pairing Fast Sync with uncapped G-SYNC is effectively a waste of a G-SYNC monitor, and an appropriate FPS limit should always be opted for instead.

Citat:

Which poses the next question: if uncapped G-SYNC shouldn’t be used with Fast Sync, is there any benefit to using G-SYNC + Fast Sync + FPS limit over G-SYNC + V-SYNC (NVCP) + FPS limit.

The answer is no. In fact, unlike G-SYNC + V-SYNC, Fast Sync remains active near the maximum refresh rate, even inside the G-SYNC range, reserving more frames for itself the higher the native refresh rate is. At 60Hz, it limits the framerate to 59, at 100Hz: 97 FPS, 120Hz: 116 FPS, 144Hz: 138 FPS, 200Hz: 189 FPS, and 240Hz: 224 FPS. This effectively means with G-SYNC + Fast Sync, Fast Sync remains active until it is limited at or below the aforementioned framerates, otherwise, it introduces up to a frame of delay, and causes recurring microstutter. And while G-SYNC + Fast Sync does appear to behave identically to G-SYNC + V-SYNC inside the Minimum Refresh Range (<36 FPS), it’s safe to say that, under regular usage, G-SYNC should not be paired with Fast Sync.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

missade det.
har kollat på denna videon
han har lite andra resultat och slutsatser.
vilket gör mig väldigt förvirrad.
https://youtu.be/uzp8z1i5-Hc?t=597

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Lite ställd över att det ännu inte finns några recensioner. Finns lite youtube, men det är det...

Någon som hittat någon bra genomgång/artikel/video?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Lite ställd över att det ännu inte finns några recensioner. Finns lite youtube, men det är det...

Någon som hittat någon bra genomgång/artikel/video?

Det verkar som att USA inte fått ta del av skärmen ännu, skulle tro att det är en av anledningarna. Ingående skärmtester är ganska nischade och inga youtubers verkar fått några demo-ex heller.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt skärmen i snart en månad så skulle jag säga att man inte ska använda den me G-sync.
Satan vad det flimrar i spel med HDR.
Har inte testat så mycket med äldre spel... men AssCreed: Odyssey, Shadow of the Tomb Raider och Final Fantasy XV funkar inte med CRG9 och Gsync

Permalänk
Medlem

@nubbe: Låter som du fått ett mindre bra exempel av skärmen tyvärr. G-sync fungerar helt smärtfritt för mig utan en enda blinkning, testat AC: Odyssey, Sekiro, TW: 3 kingdoms, etc, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@nubbe: Låter som du fått ett mindre bra exempel av skärmen tyvärr. G-sync fungerar helt smärtfritt för mig utan en enda blinkning, testat AC: Odyssey, Sekiro, TW: 3 kingdoms, etc, etc.

Kan vara en dålig skärm.
Använder du HDR i spelen som stödjer det?

Permalänk
Medlem

Känns märligt om toleranserna i tillverkningen skulle vara så stora att det kan vara så stor skillnad, låter mer som det måste vara något annat som inverkar. Ja, förutsatt att den skärm @nubbe har inte är helpaj då men det borde du nästan ha märkt vid det här laget isf. Just med och utan HDR låter väl som det skulle kunna vara rätt avgörande. Behöver nog ta mig i kragen och testa GSync spelande själv men ska ju hinna med det också...

Permalänk
Medlem

Har någon lyckats få till riktigt skarp text på denna skärm? Jag har själv inte lyckats, även med sharpness och massa andra inställnignar ändrade både på dator och skärm. I synnerhet när den är kopplad till en Intel GPU verkar problemen vara svårlösta, mkt beroende på att Intels kontrollpanel är miserabelt dålig (vilket man kanske inte kan lasta Samsung för). Till viss del är det så klart ett resultat av storleken i förhållande till upplösningen och så klart även Windows oförmåga att hantear skarp text, även utan skalning.

Permalänk
Medlem

@nubbe: Yes, har även testat med HDR på ME: Andromeda och inga blinkningar på min.