Ny Mobo, CPU, RAM och GPU. Bluescreen vid uppstart

Permalänk
Medlem

Ny Mobo, CPU, RAM och GPU. Bluescreen vid uppstart

Hej,

Köpte nytt moderkort, CPU, RAM-minnen och grafikkort igår.
Har försökt få igång datorn men jag får bluescreens såfort den försöker starta windows.

Det blir blue screen, som bara flimmrar till i en kvarts sekund, sen startar den om, och sen kan jag välja Start eller Startreparation.
Väljer jag reparation så läser den in windowsfiler, sen kommer fönster upp som föreslår återställning. Väl där så kan jag inte välja, mus och tangentbord funkar inte. Ser inte ens pilen.

Jag provade med att sätta i windowsskivan och boota från den, men vid första fönstret, där man väljer språk så är det likadant med mus och tangentbord. Jag kan alltså inte gå vidare.

I BIOS så fungerar däremot både mus och tangentbord.

Bluescreen säger iaf: STOP: 0x0000007B och 3 längre felkoder.

Komponenterna i datorn är:
Intel Core i5-9600k
MSI Z390-A Pro
Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3000MHz DDR4
Sapphire Radeon RX 590 8GB
Silverstone Strider 80+ Gold
Och SSDn som jag har Windows 7 64bit på sedan tidigare.

Jag har kopplat loss de övriga diskar jag har.

Jag har provat koppla loss och sätta i alla kontakter på moderkortet, kopplat loss lagringsdiskarna, provat med grafikkortet urplockat.
Temperaturerna är som de ska.
Jag har flyttat satakabeln till systemdisken till annan sataport på moderkortet, har även bytt till en ny satakabel.

Systemdisken fungerade innan jag bytte komponenterna.

Finns det något mer jag kan prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Och SSDn som jag har Windows 7 64bit på sedan tidigare.

Systemdisken fungerade innan jag bytte komponenterna.

Finns det något mer jag kan prova?

Tippar på att det är den gamla Windowsinstallationen som skapar konflikter.
Testa en ren installation, formatera och blås systemdisken helt på partitioner.

Om du vill köra Win 10 istället:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Bara att skapa ett boot-USB med deras verktyg.
Går att köra oaktiverat, nycklar finns för 50 spänn på t.ex Ebay om du vill aktivera för att slippa vattenstämpeln.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Låter som din gamla Windows installation som bråkar, det där med musen när du vill boota från skivan är nog att ditt moderkort bara har USB3.0 och windows7 saknar väll nativestöd för det så därför det krånglar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Angående USB så kollade jag just i manualen för mobo, 2x USB 2.0 Type-A ports. På back panel. Möjligtvis att jag råkat blanda ihop de två 2.0 med de två 3.1
Ska prova byta och prova.

Om jag vill fortsätta med W7. Hur gör jag en ren installation? Det är väl det jag provat men jag har kört fast pga mus och tangentbord?

Edit: Nix, ingen skillnad att byta usb portar.

Permalänk
Medlem

Säg att jag köper en ny ssd, startar datorn med w7 skivan i. Då skulle det gå att installera w7 på den utan problem?
Jag har vanligtvis 2 ssd i min dator, dels systemdisken, och dels en som jag kör alla spel på.
Den skulle jag ju kunna formatera. Skulle jag alltså kunna koppla in den istället, och boota datorn med w7 skivan och dra in windows på "spel-disken" och få igång windows itan problem?

Jag låter ju gärna bli om nån har någon annan lösning Ny disk vill jag inte gärna lägga pengar på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Om jag vill fortsätta med W7. Hur gör jag en ren installation? Det är väl det jag provat men jag har kört fast pga mus och tangentbord?

Moderkortet har inte stöd för W7, endast W10. D.v.s. det finns inga drivrutiner för W7 till det, vilket troligtvis är orsaken till att dina USB-enheter inte vill fungera.

W7 har endast förlängt stöd fram till den 14:e jan 2020, därefter kommer Microsoft sluta fixa säkerhetshål som upptäcks. Även om du får igång det så har du alltså mindre än ett år på dig innan det blir rena säkerhetsmardrömmen. Det är troligtvis inte vad du vill höra, men det börjar bli dags att släppa W7 och gå över till något modernare OS istället.

Vad jag vet ska det fortfarande gå att uppgradera en W7-licens till W10 utan kostnad. Du kan i alla fall ladda ner W10 direkt från Microsoft, men någon annan får säga om det bara är att aktivera med W7-licensen eller hur det fungerar (har inte använt Windows sen XP).

Permalänk
Medlem

Hahah, nä det var verkligen inte vad jag ville höra. Men för att ladda ner så behöver jag en fungerande dator. Vetefan om jag orkar bygga upp datorn med gamla komponenterna igen för att ta hem w10...
Enklaste måste väl i så fall vara att köpa en W10 licens(cd) och boota från den?

Edit: Dyrt så in i helvete var det också, ja jävlar. Tur jag tog ett billigare grafikkort än jag först tänkt.

Ni som hjälpt mig i denna tråd, och övriga som läser, har ni flera datorer eller hur hanterar ni sånna här händelser?

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp, nu har jag lagt in windows 10 och allt verkar fungera som det ska. Mus och tangentbord fungerade som vanligt igen och inga problem att genomföra installationen av W10.