Permalänk
Medlem

Helt omöjligt att komma in i bios

Köpte mej ett asdyrt ljudkort med thunderbolt plus ett GC Alpine Ridge add in card till min 7820x och msi tomahawk MB. Var in i biosen och enablade tb där startade om datorn och den bootade. Allt är helt oklockat nu så jag tänkte jag vill in och klocka datorn till 4.3 ghz som jag kört förut. Men nu kommer jag inte in i bios längre. Varken delete eller f1 tangenten reagerar datorn på det minsta. bara går vidare och bootar win 10. Provat att hälla in shift och starta om. Kommer till en meny där man ska kunna välja att entra bios. klickar detta alternativ (kommer exakt inte ihåg nu vad den menyn heter. datorn är i studion just nu) men har googlat att detta ska funka, När datorn då startar om så kommer jag bara till en svart ruta där en markör envist står och blinkar uppe i vänstra hörnet. Nån som fattar vad detta kan bero på och ge mej nåt förslag vad jag ska prova imorgon när jag åker till studion igen?

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

@st33l: Nollställ bios.

Det ska man alltid vara beredd att göra om man tänker ändra något i bios. Särskilt när man vill klockar eftersom det är stor chans att man hamnar i din situation. Även om man inte ändrat något så är nollställningen känd för att fixa massor av konstiga fel. Har man kopplat in något tex trasig mus så att datorn inte startar så måste man ta bort den först.

Finns flera sätt att nollställa som ska göra medan strömkabeln är utdragen. Antingen gör man som det står i moderkorts manualen eller så tar man bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. I bios där man sparar inställningarna finns det också något men det sättet löser inte lika många fel.

Permalänk
Medlem

Nollställde biosen och kom då in. Laddade upp en oc-profil på 4.300mhz som jag kört förut. När thunderbolt är disable i bios så startar datorn överklockad. Men när jag aktivrar TB i bios så stannar den och kommer inte vidare liksom. skärmarna går inte igång ens.I menyn under TB finns en massa inställningar och jag vet inte alls vad dom betyder. Kanske kan vara nåt där som är fel. Näst nyaste bios uppdateringen gjorde att man fick tillgång till thunderbolt på mitt MB msi tomahawk men jag hittar inget om inställningar i nån manual för tb @panpo98:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk