Är GTA V fortfarande lika våldsamt, går det att välja bort det som är dåligt?

Permalänk
Medlem

Ett spel som är liknande är Watch Dog. Man spekar en hacker som ska ta reda på vem som är ansvarig för hans systerdotters död.

Det är bilar, vapen, döda mm, precis som GTA, men man är en slags hjälte som ska hjälpa folk som blir rånade, man ska hitta gängledare att slå ner så polisen kan ta dem mm. Man kan uppgradera sin avatar (mannen man spelar) att bli bättre på att köra bil eller hacka olika saker. Man får poäng för klarade uppdrag och MER poäng om man INTE dödar med skjutvapen.

Vissa delar kräver att man tar död på (onda) människor, men oftast får man välja att döda alla eller fly scenen och gömma sig (man får poäng för båda).

Avataren använder en mobil i spelet för att hacka gatljus, broar, elcentraler, billarm mm, allt för att lura, smyga och slå ner de onda (som dödat systerdottern).

Det finns ett moralsystem som ökar när man räddar någon från att bli rånad och minskar om man råkar köra på en oskyldig med bil.

Detta spel premerar mer till ickevåld, det är inget knark eller liknande som man ska hålla på med utan man är en s.k. vigilante (hjälte).

Ovan pratar jag om Watch dogs 1, finns en två med. (Reserverar mig för om någon i tråden nämnt detta innan, läste bara halva tråden).

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk

Klart att man blir avtrubbad, men tyvärr så är väl de fallet med allt som vi trycker i oss i dagens läge. Vet att när jag spelade gta 5 första gången 2013/14 så tyckte jag att de var vidrigt hur grafiskt och våldsamt det var, medan jag idag knappt reser en blick när jag ser gta in action..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av SimonW86:

Ett spel som är liknande är Watch Dog. Man spekar en hacker som ska ta reda på vem som är ansvarig för hans systerdotters död.

Det är bilar, vapen, döda mm, precis som GTA, men man är en slags hjälte som ska hjälpa folk som blir rånade, man ska hitta gängledare att slå ner så polisen kan ta dem mm. Man kan uppgradera sin avatar (mannen man spelar) att bli bättre på att köra bil eller hacka olika saker. Man får poäng för klarade uppdrag och MER poäng om man INTE dödar med skjutvapen.

Vissa delar kräver att man tar död på (onda) människor, men oftast får man välja att döda alla eller fly scenen och gömma sig (man får poäng för båda).

Avataren använder en mobil i spelet för att hacka gatljus, broar, elcentraler, billarm mm, allt för att lura, smyga och slå ner de onda (som dödat systerdottern).

Det finns ett moralsystem som ökar när man räddar någon från att bli rånad och minskar om man råkar köra på en oskyldig med bil.

Detta spel premerar mer till ickevåld, det är inget knark eller liknande som man ska hålla på med utan man är en s.k. vigilante (hjälte).

Ovan pratar jag om Watch dogs 1, finns en två med. (Reserverar mig för om någon i tråden nämnt detta innan, läste bara halva tråden).

Simon

Förutom grejen med att man som första uppdrag ska misshandla en grabb rätt våldsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har vi inte kommit lite längre än att dra "videovåldsdebatten" i långbänk för femtioelfte gången?

Det här är lika meningsfullt som att försöka diskutera hårdrock med Siewert Öholm. Människan har ju uppenbart bestämt sig för att dataspelsvärlden är på ett visst sätt, vilket skiner igenom när samma mantra om "meningslöst våld" rabblas om och om igen. Byt ut några nyckelord så får vi den kristne föräldern som oroar sig för att barnen ska synda.

Testa att ställ dataspelet GTA V mot några av de andra saker som legaliseras för barn vid 15 års ålder i Sverige så kan ni se hur absurd och moralistisk PEGI 18-klassificeringen är för svenska förhållanden.

Du har helt uppenbart förutfattade meningar om vad som händer i den här tråden, och du har uppenbart inte ens läst TS (trådstartarens) inlägg i tråden. Jag tycker det har funnits en stor övervikt av produktiva inlägg med skildringar av vad som faktiskt händer i spelet i fråga. Jag ser inte alls den bild som du beskriver, av någon som försöker rabbla något mantra i syfte att övertyga någon, utan snarare för att visa sin egen ställning i frågan, så att vi kan hjälpa henne att förstå en värld som är främmande för henne.

Du får komma ihåg att TS inte "fattar" det här med dataspel, och vänder sig till oss för att försöka förstå. Det tycker jag faktiskt är modigt, och visar på mer ansvarstagande och reflektion än vad många föräldrar visar.

Jag tycker att vi ska hålla oss på den nivån - alltså att informera och förklara, snarare än att försöka övertyga. Jag vet att det kan hända att jag ibland gör annorlunda, jag är inte perfekt på något sätt, men jag tror att det bästa vi kan göra på Sweclockers är att dela med oss av vad vi vet, så att personen kan ta egna beslut, snarare än att envist argumentera för att en person ska göra eller tänka på ett visst sätt. Det gäller inte bara den här tråden, utan även andra.

Jag måste ändå säga att merparten av inläggen i den här tråden varit produktiva på det här sättet, även fast det börjat spåra ur mot slutet.

Egentligen tror jag inte heller det finns mer att säga i tråden i fråga om inte TS kommer med några följdfrågor, så jag håller mig undan tills det finns mer att tillägga.

Riktat till alla i tråden: Försök att inte spåra ur mer, snälla.

Permalänk
Medlem

Funderar ofta over samma sak faktiskt. När jag var liten var det skadligt att se skräckfilmer, .en bruce lee var helt ok. Sen var bruce lee skadligt för barn. Video över huvudtaget. Tvn var skadlig för generationen göre mig, men barnen lekte indian och vowboy (där de sköt varandra, skalåerade och duellerade.) Beatles var rent livsfarliga med sin musik. Sen kom hårdrovken....

Det känns hela tiden som vi vuxna försöker skylla alltting på våra barn utsatthet för intryck.
Jag tror, jag tror, att barn SKALL få behandla sina tankar som de alltid gjort, genom lek. Alla barn (iaf över 10) vet om att det finns mord, galningar, banditer, horor, porroch att det händer fasansfulla saker varje dag. Att försöka skärma sina barn från det går inte. Alla barn VET att det finns maffia odv och att de tjänar massor av pengar på brott. Hade inte GTA funnits hade dem lekt det istället, för detär barnens sätt att bearbeta konstiga och jobbiga saker.

Man dkall naturligtvis prata med sina barn om detta och barnen är faktiskt ganska intelligenta (för det mesta)så de faktiskt förstår. Det viktiga är att vi som vuxna förbereder våra barn för vad som faktiskt väntar dem i libet..inte genom att avskärma dem från det.

Jag är splittrad när det gäller våldsspel, en rekomendation är att följa åldersbegränsningarna på dem. Å andra sidan...när jag var 14 fick jag inte gå på filmer som var 15 årsgräns på...de filmerna är barntillåtna idag.
Så jag vet inte hur man "skall" göra. Det är upp till var och en, framförallt får man känna av vad barnen klarar av. Detmärks väldigt tydligt.

Edit: ursäkta stavningen, skriver i all hast på mobilen, detta beror INTE på att jag såg Bruce lee som liten. 😁😉 men det har faktiskt påverkat mig på en sak...jag tränar regelbundet Karate sen många år och får nog säga att jag är i hyffsad chape trots mina 52 år 😄🥋

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har en 7 snart 8 åring där hemma som verkligen vill spela GTA V på xbox. Jag har spelet och har spelat ut singelplayer delen. Även kört lite online men fastnade inte för det då det bara upprepar sig med heists och att skaffa pengar för att kunna köpa diverse ting.

Jag tog beslut om att han inte får spela spelet utan att han bör bli åtminstone 12-13 innan titlar liknande GTA kommer på hans meny.
Har koll på att det inte finns bevis på att barn som upplever grovt våld i spel blir psykopater men jag tror även att gränssättning och sunt förnuft är bra grundregler i uppfostran. Tycker det är kalas bra att du kontrollerar spelen dina barn vill spela!

Jag hade gjort följande: Låt de som kommit upp i tonåren spela spelet. Det är inte värre än filmer som dom faktiskt får se.
Låt de mindre slippa. Det finns bättre spel för barn.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Sphynxey:

De har väl antagligen redan sett otaligt många klipp på Youtube med folk som spelar GTA:V. Att det skulle vara värre att få göra det själv tycker inte jag. Må hända att man är lite för ung om man är 12 år - men att man som 17 åring inte skulle få spela GTA tycker jag är lite larvigt. Det finns förövrigt inga studier som visar att ungdomar som spelar "skjutspel" blir mer aggressiva eller våldsbenägna.

Din fråga har säkerligen blivit besvarad många gånger om, men i online-läget som finns i GTA:V så behöver man nödvändigtvis inte skjuta, utan finns massvis med andra saker som bilrace m.m.

https://www.youtube.com/results?search_query=gta+online+race

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Jag är splittrad när det gäller våldsspel, en rekomendation är att följa åldersbegränsningarna på dem. Å andra sidan...när jag var 14 fick jag inte gå på filmer som var 15 årsgräns på...de filmerna är barntillåtna idag.
Så jag vet inte hur man "skall" göra. Det är upp till var och en, framförallt får man känna av vad barnen klarar av. Detmärks väldigt tydligt.

En sak värd att tänka på är att i Sverige så har vi inte ens några åldersgränser för (nya) filmer som är högre än 15 år. Även för dessa filmer så är det tillåtet för barn (upp från en viss ålder) att se dem i målsmans sällskap. Det är då på målsmannens ansvar.

Det visar tydligt på den svenska synen på åldersgränser. Att det primärt är förälderns ansvar att bestämma hur mycket ens barn ska få se, och förälderns ansvar att vara förälder. Det tycker jag är en sund grundinställning.

Åldersgränser är istället ett sätt för samhället att förhindra att allt för unga barn själva, utanför målsmans ansvar, gå och se saker som är olämpliga utan att föräldern har koll.

I det här läget så känns GTA V:s åldersgräns på 18 år absurd, om man ska tillämpa den absolut. Det är inget annat än ett fegt sätt att låta spelindustrin kunna tvätta sina händer och skylla ifrån sig när föräldrarna i efterhand upptäcker vad deras barn spelar varit olämpligt i deras ögon.

Det tycker jag på lång sikt dessutom är skadligt, om industrin sätter för höga åldersgränser. Det leder bara till att åldersgränserna inte respekteras för att de ses som absurda.

Barn mognar dessutom olika fort. Att sätta en enda "åldersgräns" för alla är dömt att misslyckas. Det är därför den svenska modellen ger en viss flexibilitet. Det är föräldern som bäst kan bedöma om ens barn är moget nog för att se eller uppleva något.

Till sist, jag håller med om att GTA V inte är ett spel jag skulle visa eller rekommendera för några barn, men i det här fallet så är det ju barnen själva som vill spela just det spelet. Då blir situationen lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sphynxey:

Hej alla!

Jag har fyra söner mellan 12 och 17 som tigger o ber om att få spela gta. Barnens pappa o jag har alltid sagt nej, eftersom det vi hört om spelet inte varit särskilt positivt, typ att det bara går ut på att man ska döda, förstöra, stjäla och förnedra till ingen nytta. Vi har insett att våld inte går att undvika i spel, men när det bara är frågan om helt meningsköst våld... då känns det inte helt bra. Ungarna försäkrar dock att gta har blivit annorlunda, och att det handlar om väldigt mycket mer, och annat än meningslöst våld, och att man kan välja bort det som är dåligt. Min fråga är nu: stämmer detta? Hur tänker ni som spelar/har erfarenhet av gta?

Jättetacksam för svar!

Nu verkar det ju som att du redan bestämt dig men varför inte förlita dig på att åldersgränser har en nytta och faktiskt följa dem?

GTA har en åldersgräns på 18 år vilket vissa kan tycka är konstigt då filmer, icke porr, har en maximal åldersgräns på 15 år. Men som jag förstått så är resonemanget där att film är något statiskt medan ett spel är interaktivt, du själv utför handlingarna i spelet vilket ska kunna påverka tyngre.

Din 17-åring och eventuella övriga 15+ are tycker jag absolut ska få möjligheten att spela det spelet, men din 12-åring och övriga under 15 år tycker jag absolut inte borde få chansen lika lite som de inte borde få chansen att se på skräckfilmer och porrfilmer.

Det är svårt att stå emot trycket från sina barn oavsett vad det gäller. Speciellt när de börjar komma upp i åldrarna. Om det inte redan börjats så kommer snart frågorna komma om att köpa ut alkohol vilket ju i Sverige har en 20-årsgräns. Att bryta mot den åldersgränsen är ett lagbrott, medan att tillåta barn spela spel de inte borde spela inte är det. Men tanken borde ju likställas, en åldersgräns sätts för att skydda massan. Även om den enskilda individen kanske klarar av att förstå och kunna hantera situationerna som uppstår i spelen så vet man att inte alla klarar av det. Då är det bättre att hålla fast vid det och som förälder enkelt kunna luta sig tillbaka på något så enkelt att förstå som en åldersgräns. Man får inte ta körkort före 18 års ålder, man får inte handla på systemet före 20 års ålder och man får inte spela GTA före 18 års ålder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

Då är det bättre att hålla fast vid det och som förälder enkelt kunna luta sig tillbaka på något så enkelt att förstå som en åldersgräns. Man får inte ta körkort före 18 års ålder, man får inte handla på systemet före 20 års ålder och man får inte spela GTA före 18 års ålder

Nu förstår jag vad du försöker säga, men bara för att förtydliga:

Det är inte förbjudet i Sverige att spela GTA V om man är under 18 år. Det är inte en åldersgräns, det är en rekommendation.

Inte alls samma sak som körkort eller handla på systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Jag har en 7 snart 8 åring där hemma som verkligen vill spela GTA V på xbox. Jag har spelet och har spelat ut singelplayer delen. Även kört lite online men fastnade inte för det då det bara upprepar sig med heists och att skaffa pengar för att kunna köpa diverse ting.

Jag tog beslut om att han inte får spela spelet utan att han bör bli åtminstone 12-13 innan titlar liknande GTA kommer på hans meny.
Har koll på att det inte finns bevis på att barn som upplever grovt våld i spel blir psykopater men jag tror även att gränssättning och sunt förnuft är bra grundregler i uppfostran. Tycker det är kalas bra att du kontrollerar spelen dina barn vill spela!

Jag hade gjort följande: Låt de som kommit upp i tonåren spela spelet. Det är inte värre än filmer som dom faktiskt får se.
Låt de mindre slippa. Det finns bättre spel för barn.

Det är fint att du inte vill låta din 8 åring spela GTA. Jag har jobbat som fritidspedagog, och sett barn mellan 8-10 som kommer till skolan efter en helg med Call Of Duty, GTA hemma, och det syns på dem. De flesta blir påverkad väldigt negativt och börjar att låtsas skjuta på andra med sina fingrar eller kasta sig bakom "cover" när de ska hämta något i lådan eller en bok i hyllan, hitta på dumma lekar på rasten etc.. Många föräldrar fattar inte, de märker inte av på barnen. Jag har också jobbat på lågstadiet och jag skulle sätta åldersgräns på 14-15 år för allt våldsamt spel om jag fick bestämma åt barnen, med undantag för tecknade spel såsom Overwatch.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En sak värd att tänka på är att i Sverige så har vi inte ens några åldersgränser för (nya) filmer som är högre än 15 år. Även för dessa filmer så är det tillåtet för barn (upp från en viss ålder) att se dem i målsmans sällskap. Det är då på målsmannens ansvar.

Njae. 15 år gäller på bio, oavsett vad målsman säger. Du får inte ta med din 14-åring på en 15-års film.
Däremot får man se filmen hemma.

Skrivet av PsyCor:

GTA har en åldersgräns på 18 år

Nej, GTA har en åldersrekommendation på 18 år och mig veterligen görs den inte i sverige utan man använder PEGI.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@VinceAkStyle: Kan inte annat än att hålla med. Ser hur vissa av hans klasskompisar beter sig och vid fråga så är det mycket GTA som gäller i klassen. Min son får gärna spela spel och är rätt bortskämd vad det gäller möjligheter till detta med eget xbox one och 360 samt PS4 och Nintendo DS^^ Kan vara så att pappa gillar spel med.
Overwatch är något han också vill spela men jag har bestämt att han får vänta lite med det.

Helt sjukt vad barn idag får och inte får göra.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Har en dotter på 10 år som vill spela GTA, sa blankt nej på den frågan.
Jag tycker att det är en väsentlig skillnad på att titta på ett våldsamt klipp på internet kontra spela ett våldsamt spel där DU styr handlingen, alltså du gör val i spelet.
Det om något påverkar dig som person.

Tycker det är lite kul att läsa att personer säger: -Nä, jag har spelat våldsamma spel i hela mitt liv, det har inte påverkat mig...

Nä, men har du frågat din omgivning vilken slags person du är? Vilken slags person hade du varit om du INTE hade spelat våldsamma spel? Kanske samma, kanske inte? Men du vet inte!

Jag tror som många andra här att barn, i mångt och mycket, förstår att det som visas på skärmen inte är på riktigt och att man skiljer det från verkligheten. Men det är min roll som förälder att ta ansvar för vad mitt barn utsätts för.

Till TS: Du känner dina barn bäst och lite på din magkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sphynxey:

Tusen tack för era svar! Min tveksamhet gäller inte att jag är rädd att ungarna ska bli psykopater, utan bara att jag inte riktigt vare sig förstår poängen med att göra en massa uppdrag som enbart går ut på "dåliga" saker, eller vill att mina ungar ska ha inställningen att det finns en poäng med det... Jag vet att jag är naiv Men det är liksom själva inställningen: jag vill markera att vissa typer av beteende är inte ok, och det blir inte mer ok bara för att det inte är verklighet.

Men som jag fattar det så är alltså huvudsaken i spelet att döda, råna, stjäla, förnedra? I den mån det INTE går ut på detta, vad är det då man gör som spelare? Någon nämnde att köra race mot andra spelare; finns det mycket annat sådant, och i så fall vad? Finns det så mycket annat att det är lönt att skaffa spelet om man väljer bort själva grunduppdragen?

Hej,

Jag har spelat datorspel sedan jag var 13 år (är 30+ idag och är normal med bra jobb) och vissa spel mer våldsamma än andra. Dock så lär man sig mycket. Den största fördelen med spel är språket. Kan bra mycket mer engelska ord än mina vänner i Australien exempelvis. Sedan är reaktionsförmågan relativt hög. Tycker den här diskussionen påminner om hårdrockmusiken när de sade att alla som lysande på det var satanister och att de tog skada och var ett dåligt inflytande för resten av människorna.

Får dina barn se star wars tex? Där förekommer det mord och våld som jag tycker är mer verkligt än ett spel där du styr karaktären själv.
En 17-åring skulle utan tvekan klara av att spela GTA.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det är fint att du inte vill låta din 8 åring spela GTA. Jag har jobbat som fritidspedagog, och sett barn mellan 8-10 som kommer till skolan efter en helg med Call Of Duty, GTA hemma, och det syns på dem. De flesta blir påverkad väldigt negativt och börjar att låtsas skjuta på andra med sina fingrar eller kasta sig bakom "cover" när de ska hämta något i lådan eller en bok i hyllan, hitta på dumma lekar på rasten etc.. Många föräldrar fattar inte, de märker inte av på barnen. Jag har också jobbat på lågstadiet och jag skulle sätta åldersgräns på 14-15 år för allt våldsamt spel om jag fick bestämma åt barnen, med undantag för tecknade spel såsom Overwatch.

Du skriver att barnen i fråga börja skjuta med fingrarna, ta skydd bakom bokhyllan, och leka andra "dumma lekar". Det är en påverkan, solklart, men är det verkligen en negativ påverkan? Jag försöker inte säga emot, utan jag vill gärna att du utvecklar lite mer, för bara utifrån vad du skriver just nu, utan att ha sett barnen i fråga, så låter det som att barnen i fråga använder sin fantasi och beter sig socialt, vilket faktiskt är rätt bra.

En annan fråga, varför tänker du att tecknade spel är mer okej än de som ser mer realistiska ut? GTA V ser inte direkt verklighetstroget ut på något sätt. Om något skulle jag säga att Overwatch kanske inte heller är ett särskilt bra spel för barn. Det går inte att komma undan att det är ett lagspel, där kommunikation och samverkan är A och O. Något som i grunden är bra i teorin, men samtidigt så finns det väldigt mycket toxicitet när man ska försöka spela lagspel med främlingar. Om det går dåligt för ens lag så kommer det ofta vara en massa negativt i chatten och i röstkommunikationen. Den sortens interaktioner om något är betydligt farligare för barn skulle jag säga än renderat eller tecknat våld.

Kan tillägga att jag inte heller skulle låta någon 8-10-åring spela GTA V, av försiktighetsprincipen.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så lär han lira det ändå, när jag var liten(9-10) så var det Postal som gällde, tillsammans med GTA 2.

Herregud vad roligt vi hade, men det var hos polaren, tvivlar på att min egen mor skulle låta mig spela ett spel där man är gärningsman i en massaker xD

Lita på din magkänsla, det är du som bestämmer vad han får göra hemma Mer än så kan man inte göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Njae. 15 år gäller på bio, oavsett vad målsman säger. Du får inte ta med din 14-åring på en 15-års film.
Däremot får man se filmen hemma.

Filmstaden håller inte med:

Citat:

15-årsgräns innebär att man utan vuxens sällskap ska ha fyllt 15 år och också kan styrka detta vid insläpp till filmen. Från och med 11 års ålder kan man i vuxens sällskap se filmer med 15-årsgräns. Som vuxen räknas den som fyllt 18 år och är myndig. 15-årsgränsen betyder fortfarande att en film har bedömts kunna vara till skada för välbefinnandet för barn under 15 år, inte att filmen är lämplig att ses av en 11-åring i sällskap med en vuxen. Det är den vuxne som tar med ett barn på en film med högre åldersgräns som ansvarar för skyddet av barnet.

Källa: Filmstaden

Inte lagen heller:

Citat:

Barn som fyllt elva men inte femton år och som är i sällskap med en person som fyllt arton år får medges tillträde till visning av en framställning som är tillåten för barn från femton år.

Källa: Lag (2010:1882) om åldersgränser för film som ska visas offentligt - se 6 §

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Njae. 15 år gäller på bio, oavsett vad målsman säger. Du får inte ta med din 14-åring på en 15-års film.
Däremot får man se filmen hemma.

Nej, GTA har en åldersrekommendation på 18 år och mig veterligen görs den inte i sverige utan man använder PEGI.

Åldersrekommendation eller åldersgräns, kalla det vad du vill, det är PEGI 18 på Grand Theft Auto. Det är inte ett lämpligt spel att spela för barn vilket är rätt uppenbart oavsett hur pass moget barnet är eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

Åldersrekommendation eller åldersgräns, kalla det vad du vill, det är PEGI 18 på Grand Theft Auto. Det är inte ett lämpligt spel att spela för barn vilket är rätt uppenbart oavsett hur pass moget barnet är eller inte.

Menar du med ditt inlägg att ingen under 18 år bör spela spelet? Eller hur definierar du "barn"?

Permalänk
Medlem

@Sphynxey: Jag har själv vuxit upp med att få spela precis vad som helst bara på grund av att mina föräldrar inte förstått sig på datorer eller kulturen runt datorer. Det här har verkligen inte styrt mitt liv i en dålig riktigt, MEN nu när jag själv har två små barn så har jag börjat fundera på hur jag själv ska förhålla mig när tiden kommer.

Det jag känner att mina föräldrar kunde gjort bättre är att prata och resonera kring dom olika spelen. Så jag kommer hantera spel och filmer genom att låta mina barn spela och se det mesta, men under både ansvar och översikt. Sitt helt enkelt bredvid dina barn när dom sätter sig ner för att spela, prata med dom under tiden och diskutera storyn och motivationen av vissa karaktärer. Tex. "Varför körde du över den där tanten när allt uppdraget krävde var att ta bil X från A till B?". Säkert blir svaret något enkelt som "Det var kul" eller "Jag ville se vad som hände", men det här enkla svaret går att nysta i och kommer bli betydligt mer komplicerat när det kommer till andra delar av storyn och spelet.

Jag förstår att det här tar mer tid än många föräldrar vill, men jag är övertygad att det kommer leda till en förhöjd förmåga att resonera kring olika typer av situationer. Vilket förhoppningsvis leder till förmågan att ta hänsyn till personers förutsättningar och sätta sig in i olika personers beslut och resonemang. Något som i förlängningen kan vara en styrka i ett samhälle som tyvärr bara blir mer och mer polariserat eller kanske till och med kan öka en persons empati.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Se där ja, det gäller att vara uppdaterad. Det ändrades tydligen för snart två år sen.

Skrivet av PsyCor:

Åldersrekommendation eller åldersgräns, kalla det vad du vill, det är PEGI 18 på Grand Theft Auto. Det är inte ett lämpligt spel att spela för barn vilket är rätt uppenbart oavsett hur pass moget barnet är eller inte.

Rätt stor skillnad på rekommendation och gräns och rätt stor skillnad på olika länders bedömningar.
USA har t ex 17 som högsta gräns för filmer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jag personligen anser att ingen under 15 års ålder bör spela spelet men jag tycker det inte vore orimligt om de satte en lag som gjorde att åldersgränser på spel faktiskt var en riktig lag och var straffbart att tillhandahålla det till minderåriga på samma sätt som att langa sprit till en person under 20 år är straffbart.

Ingen kan någonsin sitta och påstå att GTA är ett spel lämpligt för personer i unga åldrar. Den mentala kapaciteten att kunna särskilja på rätt och fel och hur man tar emot intryck av våld och sex är väldigt olika från person till person, därför är det lättare att sätta gränsen högt för att skydda alla även om man själv kan tycka sig "mogen" nog.

Jag tycker dock att ett barn som anser sig "mogen" nog för att spela ett spel som GTA visar genom just den handlingen att de inte är mogen nog. Det där suget och det där begäret som finns hos många barn över att få spela spel som inte är lämpliga för just barn är ett tydligt tecken på hur omoget barnet är då pressen hos klasskompisar och vänner är det som styr snarare än viljan att uppleva själva spelet i sig och dess historia det vill berätta. Det pratas om våldet och sexet i skolorna i dessa spel och de "coola" påstår sig ha fått spela det och skryter runt om hur pass häftigt det är vilket gör att man segregeras i grupper av "coola" och "mindre coola" baserat på om man påstår sig ha spelat spelet eller ej vilket gör att barnen "måste" få spela för att kunna passa in. Något som sen påverkar barnen väldigt negativt när de lyckas i tidig ålder tjata sig till att få spela ett spel som sen de inte har kapaciteten att hantera.

Jag har jobbat i skola under många år, det kanske inte är så i alla klasser eller på alla skolor men det är väldigt vanligt i vissa kommuner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fast, nu pratade vi inte om vad för annat som är lagligt vid 15års ålder i sverige.
Och precis som jag skrev, så är det upp till henne själv att avgöra om spelets vara/icke vara för hennes kidz.
Morsan var ute efter om spelet fortfarande handlade om det hon trodde, och det gör det.
Bara för att man får se Superslakt 3000 på bio i sverige när man är 15, gör inte det GTA mer olämpligt eller lämpligt.

Hur man än vänder o vrider på det, så särskiljer sig GTA från många andra spel, på många sätt.
Många element finns i andra spel, och dom är betydligt värre i andra spel också, (Postal är ett klassiskt exempel) men det gör fortfarande inte GTA till mindre fokuserat kring våld, sex, kriminalitet, som denna morsa inte verkade tycka var ok.

Vart drar man gränsen? Drar man ens någon gräns? Det kan man diskutera i timmar, och även om man möter det här i sammhället överallt ändå, och om det påverkar än mer eller inte.
Oavsett vad svaret på den frågan skulle bli efter dom timmarna, så är det upp till var förälder att avgöra vad som är ok o inte för dens barn.

Tack för detta! Precis så Jag efterfrågade INTE en diskussion om vad som är lämpligt eller inte – det enda jag ville veta var lite mer om spelet, för att själv kunna göra min egen bedömning, och inte bara säga nej utan att veta vad det rör sig om. En LITEN aning tröttsamt är det att bli påhoppad i svar efter svar beträffande att jag skulle anse eller stå för saker som jag definitivt INTE står för; som jag aldrig har sagt, och som jag aldrig har efterfrågat. Så återigen: TACK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du skriver att barnen i fråga börja skjuta med fingrarna, ta skydd bakom bokhyllan, och leka andra "dumma lekar". Det är en påverkan, solklart, men är det verkligen en negativ påverkan? Jag försöker inte säga emot, utan jag vill gärna att du utvecklar lite mer, för bara utifrån vad du skriver just nu, utan att ha sett barnen i fråga, så låter det som att barnen i fråga använder sin fantasi och beter sig socialt, vilket faktiskt är rätt bra.

En annan fråga, varför tänker du att tecknade spel är mer okej än de som ser mer realistiska ut? GTA V ser inte direkt verklighetstroget ut på något sätt. Om något skulle jag säga att Overwatch kanske inte heller är ett särskilt bra spel för barn. Det går inte att komma undan att det är ett lagspel, där kommunikation och samverkan är A och O. Något som i grunden är bra i teorin, men samtidigt så finns det väldigt mycket toxicitet när man ska försöka spela lagspel med främlingar. Om det går dåligt för ens lag så kommer det ofta vara en massa negativt i chatten och i röstkommunikationen. Den sortens interaktioner om något är betydligt farligare för barn skulle jag säga än renderat eller tecknat våld.

Kan tillägga att jag inte heller skulle låta någon 8-10-åring spela GTA V, av försiktighetsprincipen.

Det jag menade med att du skjuter och tar cover är att de gör det i klassrummet när de egentligen ska fokusera på lektionerna och det kan påga hela skoldagen. Det känns som att de får så starka intryck av de spelen att de inte kan släpa det. Det var så jag menade.
När det gäller tecknade och otecknade, det jag ville säga är att kanske 14-15 årsgräns är lite hård när det gäller tecknade spel, av anledningen att icke realistiska grafiker kanske har mindre intryck på en, så kanske en 12 årsgräns på dem spelen. Toxicitet är ett problem som finns även i minekraft, tyvärr. Det skulle behövas olika separata servrar för barn och ungdomar. Jag hävdar inte att jag vet bäst, jag bara delar med mig av min erfarenhet. Jag ber om ursäkt om jag inte alltid är tydlig, svenska är inte mitt modersmål.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

@pv2b: Jag personligen anser att ingen under 15 års ålder bör spela spelet men jag tycker det inte vore orimligt om de satte en lag som gjorde att åldersgränser på spel faktiskt var en riktig lag och var straffbart att tillhandahålla det till minderåriga på samma sätt som att langa sprit till en person under 20 år är straffbart.

Ingen kan någonsin sitta och påstå att GTA är ett spel lämpligt för personer i unga åldrar. Den mentala kapaciteten att kunna särskilja på rätt och fel och hur man tar emot intryck av våld och sex är väldigt olika från person till person, därför är det lättare att sätta gränsen högt för att skydda alla även om man själv kan tycka sig "mogen" nog.

Jag tycker dock att ett barn som anser sig "mogen" nog för att spela ett spel som GTA visar genom just den handlingen att de inte är mogen nog. Det där suget och det där begäret som finns hos många barn över att få spela spel som inte är lämpliga för just barn är ett tydligt tecken på hur omoget barnet är då pressen hos klasskompisar och vänner är det som styr snarare än viljan att uppleva själva spelet i sig och dess historia det vill berätta. Det pratas om våldet och sexet i skolorna i dessa spel och de "coola" påstår sig ha fått spela det och skryter runt om hur pass häftigt det är vilket gör att man segregeras i grupper av "coola" och "mindre coola" baserat på om man påstår sig ha spelat spelet eller ej vilket gör att barnen "måste" få spela för att kunna passa in. Något som sen påverkar barnen väldigt negativt när de lyckas i tidig ålder tjata sig till att få spela ett spel som sen de inte har kapaciteten att hantera.

Jag har jobbat i skola under många år, det kanske inte är så i alla klasser eller på alla skolor men det är väldigt vanligt i vissa kommuner.

Jag håller med om att det kanske inte vore helt dumt att det skulle finnas någon lagstiftning på området. Absolut tycker jag att det borde finnas gränser för gammalt ett barn får vara för att själv få köpa vissa spel, eller på något annat sätt tillhandahållas ett spel (i de fall spelen är gratis, som t.ex. CS:GO är numera). Jag tycker dock inte att det ska finnas några sådana gränser som är högre än 15 år. Är man gammal nog att köra moppe och ha sex (lämpligen inte samtidigt), så tycker jag att man får spela vilka spel som helst också.

Droger som alkohol och tobak är annorlunda, då det, till skillnad från datorspel, finns så pass mycket bevisligen direkt skadligt och så lite positivt med dessa att en högre åldersgräns är motiverad.

Att lagstifta om vilka spel som barn får spela vet jag inte om jag tycker är lämpligt. Det är och bör förbli förälderns ansvar. En sådan lagstiftning skulle kunna leda till att föräldrar kriminaliseras. Och om det är något som är skadligare än att barn får spela dataspel är det att en familj bryts upp över en sådan skitsak.

Lagstiftningen bör alltså riktas mot spelets tillverkare och återförsäljare, inte mot föräldrarna eller barnen i fråga. Analogt med hur lag om filmvisning riktar sig mot biografer, inte mot de som ser filmerna.

Sedan är det ju väldigt svårt att bedöma rent generellt varför någon vill spela ett spel. Att vilja spela samma spel som sina kompisar spelar är ett normalt beteende i vuxenvärlden. Att det skulle gå ner i åldrarna vet jag inte om det är onormalt i sig. Att det skulle vara våldet och sexet i sig som skulle vara attraktionen vet jag inte om jag håller med om. Det våld och sex som finns i GTA är inte på något sätt fokuserat på just de handlingarna. Det är alltså aldrig våldet eller sexet i sig som är målet i spelet, utan snarare det att det finns där i miljön. GTA som de flesta andra spel handlar om att uppnå något slags mål i spelet. Hade det verkligen varit våld eller sex som hade varit grejen så hade det varit betydligt närmare till hands att titta på avrättningsfilmer från IS, eller på porrfilm. Båda väldigt lätt tillgängliga ett par klick bort. Men är det verkligen det som barn pratar om på skolgården? Går barn till sina föräldrar och bönfäller dem om att låta dem kolla på sex- och våldsporr?

Sedan det där med grupptryck du nämner finns så klart där, och är ett problem i sig, men är det verkligen kopplat till våldet och sexet i just våldsamma dataspel? När jag var liten så handlade det om jojo:ar, Tamagotchi, och hockeybilder. Att barn delas upp i "coola" och "icke-coola" grupper är ett problem som är betydligt äldre än datorspel. Går man högre upp i åldrarna så börjar det istället handla om sex, droger, alkohol. Människan är ett socialt djur och vill inte vara "utanför", oavsett vad det handlar om. Det är alltså ett reellt problem, men frågan är om det är ett problem med GTA, eller om det handlar om något annat.

Med det här vill jag inte på något sätt säga att det är lämpligt för unga barn att spela GTA. Jag hävdar att det borde vara 15-årsgräns på spelet, och om någon yngre *ska* spela spelet, så ska det göras under målsmans uppseende. Och det är då föräldern som måste bedöma hur moget barnet är. Men samtidigt får inte ett spel som GTA göras som en slags syndabock, eftersom det sätter fokus på fel saker, och inte löser problemet.

Att unga barn spelar mycket kan absolut vara ett tecken på ett problem. Särskilt när det blir till den nivån att en nioåring kissar på sig för att hon inte vill sluta spela Fortnite eller slår sin pappa när han försöker få henne att sluta spela, som i en artikel från The Sun. Frågan är dock, är det proportionerligt att skicka en nioårig tjej till rehab över Fortnite? Och vad är det hon egentligen blivit beroende av? Är det själva spelet, eller är det umgänget med hennes vänner på nätet? Många unga spelar ju ändå inte Fortnite på samma sätt som vi vuxna gör det, utan "hänger" i spelet för att chatta och umgås med sina kompisar. Är det verkligen något dåligt, eller kan det faktiskt vara något bra? Något har gått för långt, men är det själva spelet det är fel på eller något annat?

Svåra frågor utan enkla svar. Jag kommer hela tiden tillbaks till att det måste vara föräldrarna som tar sitt ansvar och försöker agera proportionellt, och inte blint skylla på "det där jävla dataspelet".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det jag menade med att du skjuter och tar cover är att de gör det i klassrummet när de egentligen ska fokusera på lektionerna och det kan påga hela skoldagen. Det känns som att de får så starka intryck av de spelen att de kan inte släpa det. Det var så jag menade.
När det gäller tecknade och otecknade, det jag ville säga är att kanske 14-15 årsgräns är lite hård när det gäller tecknade spel, av anledningen att icke realistiska grafiker kanske har mindre intryck på en, så kanske en 12 årsgräns på dem spelen. Toxicitet är ett problem som finns även i minekraft, tyvärr. Det skulle behövas olika separata servrar för barn och ungdomar. Jag hävdar inte att jag vet bäst, jag bara delar med mig av min erfarenhet. Jag ber om ursäkt om jag inte alltid är tydlig, svenska är inte mitt modersmål.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, intressant. Problemet är alltså att ungarna blir så "inne" i spelen i fråga att det går ut över deras koncentrationsförmåga på skolan. Frågan är dock om det finns en koppling mellan hur realistiskt ett spel är och hur "inne" ungarna i frågan är i spelet. Fortnite är inte direkt särskilt fotorealistiskt, men det kan tydligen suga in en rätt så hårt.

Sedan vet jag inte om idén med separata servrar för barn och vuxna är särskilt bra. Det är ofta just barnen som kan vara hårdast mot andra barn. Jag tror faktiskt att blanda barn och vuxna kan vara bra, eftersom vuxna då kan säga ifrån när mobbning uppstår. Jag vet att jag själv gjort det när folk grälat i ett spel jag varit med i. Här kanske vi vuxna ska försöka ta mer av ett ansvar och stötta och inte bara stänga av när folk mobbar och mobbas. Då är det bra att vi finns där i samma miljöer. Det här skulle i alla fall jag kunna jobba på att bli bättre på.

(Jag har inget emot barn i mina Overwatchmatcher, så länge de inte gapar och skriker om allt och alla.)

Permalänk
Medlem

Tack till alla er som har svarat på det som jag faktiskt frågade om – det har varit till jättebra hjälp! Nu har jag en betydligt bättre bild av vad spelet går ut på och ser inte längre de problem med det som jag från början var fundersam över (t ex rykten om att uppdragen gick ut på att man skulle meja ner så många mammor med barvagnar som möjligt eller köra över gamla tanter på gatan, bara för skojs skull). I förhållande till övriga spel som ungarna redan spelar (för ja, de spelar våldsamma spel) verkar inte gta vara speciellt mycket värre än nåt annat.

Till er som valt att göra min fråga till en diskussion om video- och spelvåldets påverkan på folk, och om rekommenderade åldersgränser, och som velat predika om hur fel jag har som vill ta bort allt som inte är tillräckligt "snällt", vill jag bara säga (igen...) att jag har aldrig varit, och kommer aldrig att vara en förälder som förbjuder mina barn att titta på vad de vill eller spela vad de vill för att jag måste skydda dem, eller för att jag tror att de ska bli kriminella eller liknande – tvärtom. Vi har sen de var små både spelat det mesta och tittat på det mesta tillsammans (och när det gäller att gå hem till kompisen för att spela "förbjudna" spel är det andras ungar som har kommit till oss – inte tvärtom (även om jag brukar försöka respektera kompisarnas föräldrars beslut)). Så snälla: sluta anklaga mig för det; det börjar bli rätt tjatigt, och det tar en massa tid både för er och mig att skriva/läsa – helt i onödan.

Jag gör min bedömning av vad jag anser är rätt för mina barn, och jag låter andra göra sin bedömning beträffande sina barn.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sphynxey:

Tack till alla er som har svarat på det som jag faktiskt frågade om – det har varit till jättebra hjälp! Nu har jag en betydligt bättre bild av vad spelet går ut på och ser inte längre de problem med det som jag från början var fundersam över (t ex rykten om att uppdragen gick ut på att man skulle meja ner så många mammor med barvagnar som möjligt eller köra över gamla tanter på gatan, bara för skojs skull). I förhållande till övriga spel som ungarna redan spelar (för ja, de spelar våldsamma spel) verkar inte gta vara speciellt mycket värre än nåt annat.

Det var snarare sånt som t.ex. den här scenen i storyn som väckte debatt när det begav sig: https://www.youtube.com/watch?v=gjKUK0g6a1A

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Det var snarare sånt som t.ex. den här scenen i storyn som väckte debatt när det begav sig: https://www.youtube.com/watch?v=gjKUK0g6a1A

Oj, jo den scenen minns jag. Det skulle jag säga är nog den enda scenen jag kan komma på som en verkligt oskyldig blir utsatt för meningslöst våld.

I det här fallet är det faktiskt de fiktionella "myndigheterna" i spelet som begår övergreppet i fråga. Jag har alltid valt att tolka detta som en klar kritik mot "utökade förhörsmetoder" som förekommer i USA, och ett tydligt sätt att visa på att tortyr inte funkar.

I scenen i fråga så är även rollfiguren man spelar "tvungen" att göra det som efterfrågas.

Absolut inte en scen jag skulle låta en under 15 år gammal person spela igenom utan att prata igenom den efteråt.