Köpte precis en HP Elitebook 745 G3 på Inrego för 3000 kr, bra val?

Permalänk

Köpte precis en HP Elitebook 745 G3 på Inrego för 3000 kr, bra val?

Ville mest bara fråga om det var ett bra köp eller ej, det ser väldigt prisvärt ut tycker jag med A i skick ("Sparsamt använda produkter i mycket bra skick.").

https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-745-g3-1

Jag ska snart skriva magister-uppsats så det var därför jag kände att en ny bärbar var på sin plats, min nuvarande är 5 år gammal och väldigt seg.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

En tanke är bara angående upplösninge på skärmen, kommer jag störa mig på den låga upplösningen? Kanske vore en Lenovo Thinkpad T440s bättre för tusen kronor till? Jag slog kanske till lite snabbt på HP Elitebooken. Min budget sträcker sig ända upp till ~5000 kr, det viktigaste är bara att jag kommer trivas med den, att den startar snabbt, hyfsad byggkvalitet... och att värdet per krona är relativt högt.

https://shop.inrego.se/barbara/lenovo-thinkpad-t440s-7

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Jag sätter en Thinkpad i T-serien lång före HP Elitebook - men du får kolla i hur grafik-kort, skärm (tex om det är av IPS-typ) och upplösning stämmer med dina önskemål (och du vill ha högsta möjliga upplösning, helst minst 1920 men absolut inte mindre än 1440, det är nog en av de värsta köpen någonsin jag gjort med en laptop med bara 1280 i upplösning). En sak som är lätta att glömma bort är tex. behovet av mängden RAM-minne har ökat ganska rejält senaste åren - fyll på när du väljer optioner medans större SSD får man gör avvägning och om inte egenköpt större SSD är bättre alternativ.

Nu är jag förvisso färgad av hur det var i tiden 2005 - 2015 i jämförelse hur Elite-book höll vid fältbruk - en Thinkpad T höll i stort sett dubbelt tid (ca 3 år) mot vad en Elitebook höll (ca 1.5 år) när man flög och flängde med mycket smisk mekaniskt i resande och bollande i packningar och uppslängda handbagade i flyghyllorna eller knölande under stolarna och användande i otrevliga miljöer. DELL:s motsvarande proffsmodell var ungefär som Elitebook i tålighet... dvs. skräp i resande och fältmässig synvinkel...

med gränsen för hållbarhet betyder här när laptopen upplevdes så gisten och osäker i något avseende att man inte längre vågade på en service-resa där en misslyckade/inte lösa uppgiften för att datorn trasslade kunde kosta fler hundra tusen för företaget.

Det som faktiskt också höll bra var Siemens-Fujutsu laptop (numera enbart Fujutsu) väl i klass i Thinkpad T-serien i avseende stryktålighet.

Permalänk

@xxargs: Tack, du har nog rätt angående upplösningen, kommer nog sparka mig själv när jag får den. Ska se om jag kan häva köpet direkt... Det blev lite förhastat. Men vilken djungel det är, såg bara 180GB SSD, 8 GB RAM och hyfsad processor och slog till när jag hade läst några recensioner.
Ska se om jag inte kan hitta något med 1920p upplösning, som du påpekar!
Frågan är bara hur många fler tusenlappar en laptop med SSD, 8 GB RAM och hyfsad processor kommer gå på.
Men jag kanske är för bortskämd, och egentligen inte behöver SSD för mina syften..? Gah.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

https://www.mjmultimedia.se/fujitsu-lifebook-u747

Kanske kan vara något? Med tanke på att du nämnde Fujitsu

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit t440s av dessa pga av den högre upplösningen. Dock är inte heller 1600x900 skärmen på denna någon vidare bra panel.

Tyvärr har många företagsdatorer som har några år på nacken levererats med usla 1366-skärmar så det kan vara krävas lite sökande för att hitta en med full hd.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk

@Erixs: Tack, du har rätt. Vad tror du om Fujitsun jag länkade? https://www.mjmultimedia.se/fujitsu-lifebook-u747

Tycker den verkar innehålla allt jag behöver, nästan så jag inte vågar länka den här ifall någon norpar den.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Skrivet av ToxicMonkey:

Ville mest bara fråga om det var ett bra köp eller ej, det ser väldigt prisvärt ut tycker jag med A i skick ("Sparsamt använda produkter i mycket bra skick.").

https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-745-g3-1

Jag ska snart skriva magister-uppsats så det var därför jag kände att en ny bärbar var på sin plats, min nuvarande är 5 år gammal och väldigt seg.

Kul att du hittade till oss på Inrego Ja det finns ju en del att välja på och det är som sagt bra att utgå ifrån behovet. Det fina med att köpa begagnade IT-prylar, eller en dator i det här fallet, är att det är både bra för miljön och din plånbok.

Skulle du ha ytterligare funderingar kring våra produkter eller oss kan du alltid ringa oss på 08-501 090 10 eller maila till vår webshop direkt på webshop@inrego.se

Allt gott, Christopher på Inrego

Visa signatur

Vänligen, Christopher på www.inrego.se
Begagnade proffsdatorer med garanti, öppet köp och fri support.
Kontakt till oss: info@inrego.se / 08-501 090 00