AMD demonstrerar Ryzen 3 "Matisse" med 8 kärnor och 16 trådar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chris_Kadaver:

Allt jag försökte klargöra i min jämförelse mellan nya vega och 2080 är att AMD uppenbarligen inte är rädda för att ta betalt i de fall de lyckas matcha konkurrenterna. Så jag ser ingen anledning varför inte matnisse skulle kosta lika mycket eller mer än i9 9900K om den drar jämt, alternativt presterar bättre och slukar mindre ström. Anledningen varför Ryzen 5 2600 än intel är till stor del att de i den här sitsen de är i nu, endast kan konkurrera med prisvärdhet eftersom de ligger en bra bit efter i övrigt. Jag hade nog nästan hoppats på sämre prestanda än i9 9900K så att de har en anledning att ta mindre betalt. Inget tyder på att priserna är på väg nedåt i hårdvaruvärlden. De som hoppas på att zen 2 kommer få matchande priser med dagens ryzen hoppas nog på lite för mycket är jag rädd.

Hm är Mat-Nisse avsiktligt.
Tror absolut inte att AMD vill lägga sig på små marginaler, men jag tror att de lyckats få till en mycket ekonomiskt design.
Det gör att de har råd att ha lägre priser för att få högre volym, samtidigt som de kan ha skapliga marginaler.

Intänkterna blir ju vinst (pris - kostnad) per enhet, gånger antal enheter, för lågt pris per enhet, ger dålig vinst och för högt ger för låg volym.
Finns ju en "sweet spot" därimellan och den hamnar på ett lägre pris, ju lägre kostnaden att producera en enhet är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man vill ju gärna tro att folk skall vara logiska och rationella men det gapas och skriks hela tiden om att "INTEL ÄR BÄTTRE I SPEL!!!111" Så de där 10FPS gör att Intel vinner (oförtjänt mycket) mindshare. Ur den vinkeln vore det bra om AMD kunde överta IPC-ledningen så att opinionen skiftade till deras fördel.

Det vi kan veta säkert är att en av SKU'erna de har är on par med 9900K, och troligtvis blir det ännu snabbare.

Jag minns det som igår när de demade Ryzen, och det visade sig senare att det var 1700X de demade, och utöver den så hade de också 1800X som var ÄNNU snabbare sedan vid release. Man blev ju fullkomligt vält ur stolen.

Jag förstår inte? Klagar du på att spelare vill ha så hög FPS i spel som möjligt? Varför ska en spelare inte köpa den bästa processorn för spel?

Jag rekommenderar folk att köpa AMD just för att de är billigare och näst intill likvärdig prestanda i spel. Så väldigt mycket mer bang for buck om man vill optimera sitt system(vilket de flesta vill tror jag). Men om jag har pengar och bara spelar på min dator, kan du då berätta varför jag inte ska köpa den bästa processorn för just det? Om AMD tar samma övertag kommer jag byta utan att blinka. Eller nej jag kommer inte köpa ny processor på många år men i tanken kommer jag byta. Och om 10 FPS är ett medel så betyder det också att i vissa spel kanske det handlar om 30-40 FPS. Det inte ologiskt att köpa Intel även om det inte är mest prisoptimerat. Det finns ingen anledning att vara hånfull åt någon av hållen. Det handlar ju bara om vad du är villig att lägga på din dator och vad du gör med den. Alla streamar inte, gör filmproduktion eller musikproduktion(härlig musik förresten) utan spelar enbart och då är ju de där extra fpsen väldigt viktiga.

Om AMD kan få det övertaget med sin nya generation så är det jättebra nyheter.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det har ju varit snudd på vansinne att köpa Intel sen Ryzen lanserades.

Beror lite på vilken prolle man har när man vill uppgradera För mig hade en 2700X vart en sidegrade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Allt jag försökte klargöra i min jämförelse mellan nya vega och 2080 är att AMD uppenbarligen inte är rädda för att ta betalt i de fall de lyckas matcha konkurrenterna. Så jag ser ingen anledning varför inte matnisse skulle kosta lika mycket eller mer än i9 9900K om den drar jämt, alternativt presterar bättre och slukar mindre ström. Anledningen varför Ryzen 5 2600 än intel är till stor del att de i den här sitsen de är i nu, endast kan konkurrera med prisvärdhet eftersom de ligger en bra bit efter i övrigt. Jag hade nog nästan hoppats på sämre prestanda än i9 9900K så att de har en anledning att ta mindre betalt. Inget tyder på att priserna är på väg nedåt i hårdvaruvärlden. De som hoppas på att zen 2 kommer få matchande priser med dagens ryzen hoppas nog på lite för mycket är jag rädd.

Får hoppas på att du har fel. Annars är det risk att folk väljer Intel bara för att det är Intel. Just priset är ju det som gjort AMD populärt. För spelprestandan har ju legat efter Intel, vilket tyder på att de som hittills valt AMD över Intel har gjort det p.g.a. priset? Hade de velat ha mer prestanda för ett högre pris, så hade de ju valt Intel istället redan nu?

Dock skulle det ju kunna bli så att man kan få en AMD processor för samma pris som nu, med lika många kärnor, med lite bättre prestanda, men deras bästa processorer, de kan de höja prisnivå på lite. Men det känns t.ex. självklart att de måste ge konsumenterna en 2700++ för samma pris man kan få en 2700 för nu. Om de sedan kan sälja en 2800/2900++ för x antal hundralappar till är ju det ok i mitt tycke.

Men om dom börjar bete sig som Intel så skjuter dom sig själva i foten och folk kommer att överge dom till förmån för Intel. Och då kommer dom att tappa allt dom vunnit dom senaste åren.

Kort sagt, folk förväntar sig ett hyffsat prestandakliv, speciellt i spel, och förväntar sig även att AMD kommer att göra det i samma prissegment som dom befinner sig i idag (det som riktar sig till de som inte nödvändigtvis kan lägga en förmögenhet på sin dator).

Tittar man historiskt så har AMD alltid varit som mest framgångsrikt när dom gjort det (och samtidigt haft vettiga produkter att erbjuda). Vem minns inte Duron 600/800, Athlon XP 1700+, Radeon 4850 o.s.v., alla var bra grejer för lite pengar där folk kände att dom fick mycket för pengarna.

Dom har chansen att göra samma sak nu och verkligen ta ett rejält kliv inom processormarknaden om Zen 2 är så pass bra som det verkar och höjer prestandan på samma sätt inom spel som dom verkar ha gjort i Cinebench. Ok, släpp processorer med 16 kärnor för 5000-6000 kr men även 8 kärnor, med och utan SMT för 1500-3000 kr åt "massorna".

Man kan ju alltid hoppas iaf.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Trebsor:

Måste bara peta in att det finns 5 olika 2080 under 8000:-, något för 7500:-.

Källa: Prisjakt

Med det sagt är jag lika besviken på båda lagen, korten är för jäkla dyra.

Jag med men 7nm är dyrt som busen att tillverka i, för att inte tala om 16 GB HBM så där tror jag AMD redan är på marginalen, Nvidia har ju problemet att deras kärnor är vansinnigt stora vilket för dom dyra plus GDDR6 som också är lite dyrare just nu.

Jag hoppas att 7nm ska kunna bli mer kostnadseffektivt framöver vilket gör att priserna förmodligen kan droppa lite inför nästa generation grafikkort. 2019 blir intressant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vi kan veta säkert är att en av SKU'erna de har är on par med 9900K, och troligtvis blir det ännu snabbare.

Mja, det enda vi säkert vet att den är lika snabb i ett cherrypickat scenario (Cinebench 15). Det är förmodligen ganska rimligt att anta att det här var det bästa testet de kunde hitta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså, 2700x har väl typ redan samma ipc som 9900k i cinebench? Den ligger iaf bara 10% efter i sweclockers test.

Sen är det ju kanske lite dumt att snacka om ipc när det gäller en applikation som i princip bara kör flyttal, vilket är ett rätt nishat område, och ett område där Ryzen redan är erkänt starka på! Är ju svårt att prata om ipc i en generell bemärkelse här då intel å amd är olika starka beroende av vilken last som körs.

Cinebench...

Exakt min tanke, kompenserat för skillnad i frekvens (antagande 4,7 GHz resp. 4,1 GHz all-core-turbo för i9-9900K och 2700X) har dessa två CPUer identisk IPC sett till de resultat SweClockers uppmätte.

Tror 4,1 GHz all-core-turbo är rätt spot-on för 2700X med den kylare SweC kör, med standardkylaren får man typiskt 4,025-4,075 GHz men har fått för mig att 4,1 är max vid full XFR-utväxling. 4,1 GHz stämmer också rätt exakt om resultatet är 1950 vid 4,4 GHz (som @tellus82 nämner här).

Visar inte detta rätt mycket hur totalt värdelöst ett Cinebench-resultat är för att extrapolera till mer generella fall? Cinebench fungerar lysande om målet är att reda ut genomsnittlig frekvens givet att man vet resultat och frekvens för någon annan CPU-modell med identiskt mikroarkitektur. Men det är värdelöst för att dra några slutsatser mellan olika CPU-designer.

Samma IPC i Cinebench mellan Zen+ och Skylake, men det är 20-25 % fördel för den senare i spel och ~20 % fördel i de heltalstester som finns i Geekbench 4. Även GB4 visar att flyttal är en styrka hos Zen, är endast 5 % fördel i IPC i genomsnitt. OBS: IPC, har här alltså kompenserat för skillnad i frekvens.

IPC/frequency

Har ju varit spekulation på att Zen2 skulle ha 10-15 % högre IPC jämfört Zen+.

Antar vi att så är fallet även i Cinebench, vilket är ett väldigt rimligt antagande givet att Cinebench kör i princip 100 % ur CPU-cache och därför är helt opåverkad av saker som RAM-hastighet och eventuell ökad latens från I/O-die, så borde frekvensen på kretsen man visade upp ligga rätt jämt med 2700X. Cinebench-resultatet i demon var 12 % högre än vad SweClocker uppmätte för 2700X.

Chipletts

Lite förvånande att så få verkar komma ihåg / känna till att det redan funnits produkter med en separat CPU-krets kopplad mot en I/O-krets i samma paket: Clarkdale och Arrandale, d.v.s. Westmere med integrerad GPU för desktop och bärbara.

Kan mycket väl förstå varför AdoredTV hade tre "källor" som alla hävdade att desktop Zen2 skulle fortsätta med integrerad minneskontroller, d.v.s inte använda en I/O-krets.

Gissningsvis handlar det om personer som har rätt bra koll på kretsdesign, men som inte hade någon inside-info. De tog existerande rykten, kryddade med sin kunskap och klämde vad de själva ansåg att de skulle valt som design.

Givet att desktop-laster, bl.a. spel, såg rätt stor positivt utfall när Athlon64 och senare (vissa) Nehalem fick integrerad minneskontroller så är det lite svårt att förstå entusiasmen många verkar ha för att Zen2 nu tappar den finessen.

Personligen anser att en I/O-krets är helt rätt designval för Epyc. Dagens design må fungera bra under Linux givet "rätt" typ av applikationer, men multipla NUMA-noder även i en enskild krets är en väldigt dålig idé för de som kör Windows (sedan kan man i.o.f.s. ställa sig lite frågande till varför någon väljer att köra Windows som server OS...).

En I/O-krets löser NUMA-problematiken, precis som med en monolitisk krets får man nu en NUMA-zon per sockel.

Dock är inte lösning med en I/O-krets utan tekniska nackdelar, den mest relevanta är att latensen nu blir konsekvent hög! Det kommer påverka vissa serverlaster negativt, finns nog en väldigt bra orsak till varför AMD så här långt endast visat upp flyttalsintensiva applikationer då dessa sällan är speciellt latens-känsliga.

Spel-prestanda

Inte för att regna på någons parad här, men givet att desktop Zen2 nu kommer använda sig av en I/O-krets så väntar i alla fall jag med att göra några bergsäkra uttalande kring spelprestanda..

Min gissning här

  • I bästa fall matchar man i7-7700K / i5-8400 som i genomsnitt ligger ~10 % högre jämfört med 2700X

  • I värsta fall blir det ingen förbättring över 2700X

Detta lutar jag på hur spelprestanda stod sig mellan Nehalem/Westmere med integrerad minneskontroller kontra minneskontroller på en separat I/O-krets.

En kort analys av t.ex. Dragon Age

Notera att Core2Duo E8600 (2C/2T) presterar bättre än Core2Quad Q8400. Slutsats: spelet skalar rätt obefintligt förbi 2C.

i7-870 har integrerad minneskontroller och single-core turbo på 3,6 GHz. i5-661 har I/O-krets och single-core turbo på 3,6 GHz.

Ingen perfekt jämförelse just då mängd L3$ och antal kärnor är olika, men ändå värt att notera skillnaden i prestanda här: nästan 20 % trots samma mikroarkitektur!

Man visade upp Forza Horizon 4 i 1920x1080 "ultra". Prestanda höll sig runt stabilt runt 110-120 FPS. Svårt att veta hur pass mycket man är GPU-begränsad, men det är en titel som rullar riktigt fint på GCN och där i9-9900K fixar 140-150 FPS med RTX 2080 och ~160 FPS med RTX 2080Ti.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag förstår inte? Klagar du på att spelare vill ha så hög FPS i spel som möjligt? Varför ska en spelare inte köpa den bästa processorn för spel?

Jag rekommenderar folk att köpa AMD just för att de är billigare och näst intill likvärdig prestanda i spel. Så väldigt mycket mer bang for buck om man vill optimera sitt system(vilket de flesta vill tror jag). Men om jag har pengar och bara spelar på min dator, kan du då berätta varför jag inte ska köpa den bästa processorn för just det? Om AMD tar samma övertag kommer jag byta utan att blinka. Eller nej jag kommer inte köpa ny processor på många år men i tanken kommer jag byta. Och om 10 FPS är ett medel så betyder det också att i vissa spel kanske det handlar om 30-40 FPS. Det inte ologiskt att köpa Intel även om det inte är mest prisoptimerat. Det finns ingen anledning att vara hånfull åt någon av hållen. Det handlar ju bara om vad du är villig att lägga på din dator och vad du gör med den. Alla streamar inte, gör filmproduktion eller musikproduktion(härlig musik förresten) utan spelar enbart och då är ju de där extra fpsen väldigt viktiga.

Om AMD kan få det övertaget med sin nya generation så är det jättebra nyheter.

Det jag menar är att det faktum att 9900K får ett orimligt genomslag längre ner i produktsegmenten. Folk tänker "intel är bäst för spel", och sedan går de och köper en cpu som är sämre än 2700X, för en dyrare peng, det är den galenskapen som jag tar kraftfullt avstånd ifrån. De som är medvetna om vad de gör och köper 9900K för att de läst på om den och tycker den är bäst lämpad för deras behov, samt har råd, ska givetvis köpa den, det är inte det jag säger. Utan det jag menat är att Intel slår blå dunster av sin mindshare. Folk tror att bara för att 9900K är bäst för spel så är alla Intel-cpu;er bättre för spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag menar är att det faktum att 9900K får ett orimligt genomslag längre ner i produktsegmenten. Folk tänker "intel är bäst för spel", och sedan går de och köper en cpu som är sämre än 2700X, för en dyrare peng, det är den galenskapen som jag tar kraftfullt avstånd ifrån. De som är medvetna om vad de gör och köper 9900K för att de läst på om den och tycker den är bäst lämpad för deras behov, samt har råd, ska givetvis köpa den, det är inte det jag säger. Utan det jag menat är att AMD slår blå dunster av sin mindshare. Folk tror att bara för att 9900K är bäst för spel så är alla Intel-cpu;er bättre för spel.

Det ligger det en hel del sanning i. Jag håller med dig.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag menar är att det faktum att 9900K får ett orimligt genomslag längre ner i produktsegmenten. Folk tänker "intel är bäst för spel", och sedan går de och köper en cpu som är sämre än 2700X, för en dyrare peng, det är den galenskapen som jag tar kraftfullt avstånd ifrån. De som är medvetna om vad de gör och köper 9900K för att de läst på om den och tycker den är bäst lämpad för deras behov, samt har råd, ska givetvis köpa den, det är inte det jag säger. Utan det jag menat är att Intel slår blå dunster av sin mindshare. Folk tror att bara för att 9900K är bäst för spel så är alla Intel-cpu;er bättre för spel.

Dock är ju 9600k både genrellt snabbare i spel och billigare än 2700X, så är man ute efter spelprestanda så kan man ju knappast klandra någon för att välja intel i det fallet.

Skrivet av Yoshman:

Har du hört något kring AVX-prestanda för Ryzen 3? Eller kommer den vara oförändrad?

Detta är en prestanda parameter som är rätt viktig för mig då det enda jag gjort på min dator senaste 5-10åren där jag känt mig CPU-begränsad är vid video-komprimering. Och skulle kunna tänka mig att de flesta tar för givet att Ryzen skulle vara fantastiska för det (sett till pris är dom iof det), dock är både x264 och x265 väldigt bra optimerade för AVX2, vilket gör att till och med en 9700k med sina 8 trådar slår 2700X med 16 på fingrarna. Dessutom börjar vi komma upp i så många trådar även på konsumentsidan att inte ens moderna codecs ser linjär skalning i prestanda (speciellt under 4k).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Dock är ju 9600k både genrellt snabbare i spel och billigare än 2700X, så är man ute efter spelprestanda så kan man ju knappast klandra någon för att välja intel i det fallet.

Ja, om man nöjer sig med en processor som har 6 kärnor och saknar hyperthreading så visst, det är ett bättre köp om man ser till hur just dagens speltitlar är utformade, men tänker man spela äver framtida titlar och även har en del produktiva laster på sin dator så blir det ett tveksamt köp, men den kommer ändå köpas av en del människor som egentligen vore bättre betjänta av 2700X, för att Intel har mer mindshare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Beror lite på vilken prolle man har när man vill uppgradera För mig hade en 2700X vart en sidegrade.

Gick från 6700K till 1800X. För spelande kanske, men i övrigt så är den bra mycket snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Gick från 6700K till 1800X. För spelande kanske, men i övrigt så är den bra mycket snabbare.

Jag använder i princip bara min till spelande. Skapar även lite dokument osv men inget speciellt tungt. Antar att du har andra användningsområden? Hoppas dock på att kunna köpa en 3700X i framtiden då jag behöver många fler kärnor för spel som AC:Odyssey osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att en 6700K klår en 2700X även i spel.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Har svårt att tro att en 6700K klår en 2700X även i spel.

För någon månad sen när jag var sugen på en uppgradering så kollade jag lite benchmarks osv och 2700X är snabbare i vissa spel men långsammare i andra om man tittar på 1440p eller mer (lirar inte i 1080p) så allt som allt var det knappt någon skillnad mao ej motiverat för en uppgradering.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man vill ju gärna tro att folk skall vara logiska och rationella men det gapas och skriks hela tiden om att "INTEL ÄR BÄTTRE I SPEL!!!111" Så de där 10FPS gör att Intel vinner (oförtjänt mycket) mindshare. Ur den vinkeln vore det bra om AMD kunde överta IPC-ledningen så att opinionen skiftade till deras fördel.

Mitt edgecase: Jag ska antagligen köpa AMD, men mitt största problem är att jag spelar 99% PUBG och min CPU ligger på 100% hela tiden medans mitt 1070 går mellan 60-80%. Men jag vill ha AMD. I mitt fall tror jag kanske det handlar om mer än 10 fps och mer än 10% eftersom jag kör i 1440p med en 144hz skärm. Då kör jag ändå på low setting på allt utom texturer. Så om jag hade legat och tutat runt 90-120hz för det mesta så hade jag varit glad, men ibland kommer dips ner till 50-60 (som jag för några månader tyckte var ok eftersom jag körde 60@1080p). Ja, du förstår säkert vad jag försöker att säga även om det kommer ut rörigt och i oordning.

Annars så stämmer det väldigt bra det du säger.

Men denna kanske är good enough för pubg i 1440p @ 90hz+. Hoppas fanemej det, för nu skulle dottern ha en YouTube-kanal och lägga upp videos till spel och de tar så sjuuuukt lång tid att klippa och koda om.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hittils har detaljerna i ryktena visat sig vara så pass osanna (påståtts inget separat I/O kisel för mainstream, detaljerad lista på processorer som skulle visas upp på CES) att man kanske ska acceptera att om något träffas rätt till slut så var det nog snarare en lyckoträff än något annat.

Jag vet inte vilka rykten du refererar till.

  • Ryzen 3000 presenterat på CES: Ja, men inte så detaljerat som vi hoppats.

  • Separat I/O har ryktats, och det är sant.

  • I/O på 7nm nod: Varken bekräftat eller dementerat.

  • Ryzen 3000 med 12/16 kärnor presenteras på CES: Antyddes att fler än åtta kärnor kommer.

  • Navi presenteras på CES: Var enligt senare läckor planerat, men Navi har blivit försenad till (tidigast) i höst. (I stället fick vi se Radeon VII.)

I övrigt har ryktats mer utförliga detaljer som inte alls kommenterades i presentationen.

Skrivet av bsk!:

Väldigt underväldigande presentation för oss som trodde på AdoredTVs läcka.
I princip ingen av de förutsägelser han hade om announcements på CES stämde. ... AMDs presentation visade överhuvudtaget inga detaljerade specifikationer för nya Ryzen 3000.

Läckorna sa ingenting om "detaljerade specifikationer".
Uppenbarligen kommer inte Ryzen 3000 ut på marknaden närmaste månaden, och då känns det befogat att AMD mörkar en del och behåller några ess i rockärmen så att Intel får svårare att bemöta det som kommer.

Skrivet av JonHolstein:

Om dom kan pula in 16/32, så kanske det inte skulle bli något som passar in som spel-processor, ändå.
Då jag inte är spelare utan mer inne på musikproduktion, så skulle jag väldigt gärna se fler och fler kärnor. Men samtidigt så är jag orolig för den här nya typen av att designa processorer, om jag förstått det rätt, så leder det till högre RAM latens.

Finns ju inget spel som behöver (eller ens kan dra god nytta av) mer än åtta trådar.
Samtidigt blir det allt fler som strömmar video samtidigt som de spelar, och då hjälper det med fler kärnor.

Latensen kan hållas ner ganska bra med rätt kretsdesign. Se Jims video om chiplets.

Skrivet av sKRUVARN:

Dock är ju 9600k både genrellt snabbare i spel och billigare än 2700X, så är man ute efter spelprestanda så kan man ju knappast klandra någon för att välja intel i det fallet.

Problemet är ju att Intel inte (längre) regerar prestandamässigt i prisklasserna under 2000kr.
Runt 1600kr erbjuds Core i3-8300 (4/4, 3,7 GHz) som kan ställas mot:
Ryzen 5 2400G (4/8, 3,6-3,9 GHz, bra IGP)
Ryzen 5 1600 (6/12, 3,2-3,6 GHz)
Ryzen 5 1600X (6/12, 3,6-4,0 GHz, kräver kylare)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Har du hört något kring AVX-prestanda för Ryzen 3? Eller kommer den vara oförändrad?

Det är en av de detaljer som AMD varit helt öppen med, Zen2 har 256-bitars pipelines för SIMD så den teoretiska kapaciteten är fördubblad jämfört med Zen/Zen+ och nu på samma nivå som Skylake-S (Skylake-X/Xeon har dubbel så hög teoretisk kapacitet).

Vad vi inte vet är den praktiska prestandaökningen.

256-bitars SIMD ger så pass hög kapacitet att man får rejäla krav på cache och minneshanteringen. För Intels del har Haswell/Broadwell samma teoretiska kapacitet som Skylake, men i praktiken ser man 20-30 % högre prestanda i Skylake (vilket typiskt brukar vara 90-95 % av teoretisk max). Orsaken här är att Haswell/Broadwell inte hade nog L2$/L3$ kapacitet för att förse AVX-enheterna med data.

Min gissning är ändå att Zen2 kommer presterar mer i nivå med Skylake än Haswell/Broadwell på denna punkt. Bandbredd har aldrig varit ett problem för Zen och latens är normalt inte en flaskhals för SIMD-tunga applikationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Står inför uppgradering av CPUn i spelburken nu och även om det verkar dröja tills vi ser dessa på marknaden kanske jag orkar vänta. Kan de då ge likvärdig prestanda mot 9900k till lägre/samma pris eller bättre prestanda till samma/högre pris kan det bli intressant med AMD denna runda.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja, om man nöjer sig med en processor som har 6 kärnor och saknar hyperthreading så visst, det är ett bättre köp om man ser till hur just dagens speltitlar är utformade, men tänker man spela äver framtida titlar och även har en del produktiva laster på sin dator så blir det ett tveksamt köp, men den kommer ändå köpas av en del människor som egentligen vore bättre betjänta av 2700X, för att Intel har mer mindshare.

Fast gör inte du rätt mycket samma misstag här kring Zen och dess förträfflighet i "produktiva laster" som du kritiserar andra att göra kring Intel och spel?

Zen är väldigt effektiv på vissa typer av produktiva laster. Men skulle å det bestämdaste hävda att man får en väldigt skev bild kring hur dagens CPU-modeller hanterar "produktivitet", och det blir tyvärr bara värre ju fler kärnor toppmodellerna får och ju mer AMD och Intel divergerar i styrkor resp. svagheter.

Bilden blir skev då de flesta som testar CPU-er, tyvärr SweC inkluderat, har en orimligt stor andel renderingsprogram där man bara testar ett väldigt specifikt momentant (ett moment som i alla fall min lilla användning av Blender är ~1 % av totala tiden man spenderar i programmet och som numera går snabbare att köra på GPU...).

TechPowerUp är ett föredöme här, de testar långt fler program och täcker in långt fler områden än någon annan. Helt plötsligt är inte i5-9600K alls en så dum CPU för "produktivitet"

i genomsnitt matchar i5-9600K en R7-2700
Räcker däremot med en i5-8400 för att lägga sig före alla Ryzen-modeller i spel, krävs inte en i9-9900K

Nvidia visade i sin CES presentation lite statistik kring antalet 3D-artists och PC-gamers i världen. Det uppskattas att finnas ca 2 miljarder PC körandes Windows. Ca 200 miljoner dessa kör spel och ca 1,5 miljon användas av 3D-grafiker. Är själv IT-arkitekt/programmerare, finns ca 20 miljoner användare som jobbar med programmering på sin PC.

Tycker då det blir lite skevt när man i praktiken sätter likhetstecken med "produktivitet" och något som en promille av datoranvändarna faktiskt använder sin PC till. Nu är garanterat andelen högre här på SweC, men rätt säker att det är motsvarande mycket högre för programmerare också.

Sätter man likhetstecken mellan "produktivitet" och de krav en typisk programmerare har får man ju en rätt annorlunda bild... Jag mäter tiderna i olika moment och försöker verkligen tok-optimera mitt arbetssätt. För mig är i7-8559U (4C/8T Coffee Lake med max turbo på 4,5 GHz) ett mer optimalt val än både min 2700X och byggserver på jobbet med 2x 20C/40T Xeon Gold CPUer.

Detta då programmering typiskt betyder att man behöver mycket CPU-kraft under relativt kort tid (köra tester, nästa steg i avlusning av ett system man kanske simulerar, inkrementellt bygge etc). Då dessa moment väldigt sällan har någon relevant nytta av 4C/8T blir ju det "optimala" för denna typ av produktivitet väldigt annorlunda än för någon som mäter produktivitet i form av "tid att göra final render på en CPU".

TL;DR är ändå, håller med om att i9-9900K knappast är "optimalt" för många som bara tänker spela.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Spekulation

AMD visade igår upp en Ryzen 2 3000-series, 8 core/16 thread, R5 3600X CPU. Baserat på designen med I/O die och 8C/16T chiplet i kombination med denna bild tillhandahållen av Guru3d är jag 95% säker att vi kommer få se 12C/24T samt 16C/36T senare under året. Vidare är det rimligt att anta att det sekundära utrymmet för 1st chiplet kan innehålla såväl upp till 8C/16T eller en GPU-del.

Notera att spårningen för en sekundär CPU (eller GPU) chiplet tydligt kan ses med blotta ögat.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast gör inte du rätt mycket samma misstag här kring Zen och dess förträfflighet i "produktiva laster" som du kritiserar andra att göra kring Intel och spel?

Zen är väldigt effektiv på vissa typer av produktiva laster. Men skulle å det bestämdaste hävda att man får en väldigt skev bild kring hur dagens CPU-modeller hanterar "produktivitet", och det blir tyvärr bara värre ju fler kärnor toppmodellerna får och ju mer AMD och Intel divergerar i styrkor resp. svagheter.

Bilden blir skev då de flesta som testar CPU-er, tyvärr SweC inkluderat, har en orimligt stor andel renderingsprogram där man bara testar ett väldigt specifikt momentant (ett moment som i alla fall min lilla användning av Blender är ~1 % av totala tiden man spenderar i programmet och som numera går snabbare att köra på GPU...).

TechPowerUp är ett föredöme här, de testar långt fler program och täcker in långt fler områden än någon annan. Helt plötsligt är inte i5-9600K alls en så dum CPU för "produktivitet"

Räcker däremot med en i5-8400 för att lägga sig före alla Ryzen-modeller i spel, krävs inte en i9-9900K

Nvidia visade i sin CES presentation lite statistik kring antalet 3D-artists och PC-gamers i världen. Det uppskattas att finnas ca 2 miljarder PC körandes Windows. Ca 200 miljoner dessa kör spel och ca 1,5 miljon användas av 3D-grafiker. Är själv IT-arkitekt/programmerare, finns ca 20 miljoner användare som jobbar med programmering på sin PC.

Tycker då det blir lite skevt när man i praktiken sätter likhetstecken med "produktivitet" och något som en promille av datoranvändarna faktiskt använder sin PC till. Nu är garanterat andelen högre här på SweC, men rätt säker att det är motsvarande mycket högre för programmerare också.

Sätter man likhetstecken mellan "produktivitet" och de krav en typisk programmerare har får man ju en rätt annorlunda bild... Jag mäter tiderna i olika moment och försöker verkligen tok-optimera mitt arbetssätt. För mig är i7-8559U (4C/8T Coffee Lake med max turbo på 4,5 GHz) ett mer optimalt val än både min 2700X och byggserver på jobbet med 2x 20C/40T Xeon Gold CPUer.

Detta då programmering typiskt betyder att man behöver mycket CPU-kraft under relativt kort tid (köra tester, nästa steg i avlusning av ett system man kanske simulerar, inkrementellt bygge etc). Då dessa moment väldigt sällan har någon relevant nytta av 4C/8T blir ju det "optimala" för denna typ av produktivitet väldigt annorlunda än för någon som mäter produktivitet i form av "tid att göra final render på en CPU".

TL;DR är ändå, håller med om att i9-9900K knappast är "optimalt" för många som bara tänker spela.

Det du beskriver handlar ju också om det jag skrev. Fall där användare är extremt pålästa och vet precis vilken cpu som hanterar deras laster bäst.

Med mig själv som utgångspunkt så renderar jag video i Davinci Resolve, och vid encoding så används 100% av kärnorna och trådarna, så det är "embarrassingly parallel" eller vad det nu kallas. Jag spelar också en del, men inte alls lika mycket som jag encodar video. Om jag i detta fallet valt 9600K så hade jag visserligen fått något bättre spelprestanda, men sämre renderingsprestanda. Det som är tråkigt och som min poäng handlar om är att många är dåligt pålästa och utgår ifrån att Intel är bäst i alls, oavsett SKU, och så är det ju inte, och det är det jag vill få fram.

AMD är inte "bäst" för alla typer av produktiva laster, oavsett CPU, liksom intel inte är "bäst" i alla spel, oavsett SKU.

Det jag tycker är riktigt intressant är att vad de nu visade är on par med 9900K i CB, som, även om det är ett trubbiht test, bättre visar hur väl processorn utför laster som skalar nära nog perfekt med antalet kärnor och trådar, volket är mer sant för produktiva laster än för spel, och det är månader till release. Det här betyder dels att klockfrekvensen med största sannorlikhet kommer öka, och UEFI från moderkortstillverkarna hinner mogna än mer, men om det räcker för att lnäppa intel på näsan i spel vet jag inte. Men det vore skönt såtillvida att vi kanske i så fall slipper "tillverkare X är alltid bättre än tillverkare y i scenario Z", så att folk faktiskt gör sin research innan köp och får en produkt som passar dem bäst för det de gör.

Sen är jag såklart nervös för latensen mellan CCX och IO-die, men jag hoppas ju att de fixat infinity fabric så att det har minimal påverkan. AMD ligger redan efter Intel i minneslatenser med ~15-20ns så det vore ovälkommet om latenserna ökade ännu mer-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@ToddTheOdd: Jösses vad folk ska bevisa för mig att detta är det bästa sedan skivat bröd.

Ni vet väl varför man ska ha låga förhoppningar va?

Men visst det är alltid partaj på hype tåget...

Edit: Kollar man Yoshmans inlägg så pekar det rätt mycket till varför jag är lite skeptisk till att denna kommer bli så grym.

CB15 som är det enda vi fått plus ett spel med en gpu och ett grafikkort som inte har släppts än, i ett spel(DMC 5) som inte släppts än. det vill säga där finns inget att jämföra med.

CB15 är en benchmark som AMD visat med Zen att dom är starkare än Intel med.

Att den slår 9900K precis säger egentligen inte mycket då det bara är en last och under specifika förhållanden. ingen core dependency, och latenser mellan kärnor etc påverkar inte mycket. (amd brukade ha lite större latenser mellan CCX än intels då intel kör en helt annan design)

Cinebench är inte super bra heller på att visa hur pass bra minnes kontrollern är, och är inte lika känsligt för minnes hastigheter.

jag menar två x58 xeons med slöa ECC minnen verkar ju vara as bra enl CB15, när dom i själva verket inte är så bra på skrivbordet(tro mig, har kört många system med dubbla cpuer genom åren)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

"När AMD Ryzen 3 väl lanseras blir processorfamiljen först i världen med stöd för PCI Express 4.0 för konsumenter."

Njaa, njää, beror på vad man avser med "konsumenter" -men de blir väl först med det på x64_x86 (PC) arkitekturen.

POWER9 och ARM har stöd för PCI-E 4.0 sedan tidigare.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: I samma test får Ryzen 7 2700X bara 1828 poäng. Engineering samplet AMD demo'ade har alltså ökat med 12.5% i prestanda mot 2700X i CB. En så stor ökning i ren IPC låter för magiskt för mitt tycke, så jag fortsätter tro på högre clocks som det rimligaste svaret.

Om vi tittar mer på grafen nedan ser vi att ökningen från 1800X till 2700X var 11.7%, alltså ungefär samma.
I det fallet ökades baseclock från 3.6 -> 3.7
och boostclock ökades från 4.0 -> 4.3

Ny nod + chiplets gör saker trixigare, men det vore rimligt att gissa att AMD demo'ade ett chip med ungefär
baseclock ~3.8
boostclock ~4.6

Detta var inte final så känns rimligt att det kommer komma produkter med 3.8~4.0 base med en boost på 4.7~4.8

För att fira sitt 50 års jubileum skulle det inte förvåna mig om de släpper något i lägre volym med boost på 5.0

I grafen nedan ser vi i9'an med samma score som i demonstrationen, tillsammans med 2700X:

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

16 kärnor i all ära men jag är mer nyfiken på hur det ser ut för nästa generation Raven Ridge.
8c8t med en GPU på det lediga utrymmet istället för fler CPU-kärnor.
Då kanske man faktiskt får en APU med en potent grafikdel som klarar mer än e-sport och andra lättdrivna spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Jag försöker inte bevisa något för dig. Jag bara förklarade för dig att du drar fel slutsats. Så gör även Yoshman. Det enda vi vet om den här processorn är det som visades igår. Och det är det enda vi kan uttala oss om. Sedan kan man gissa hur mycket man vill. Och det vi vet är att, som jag skrev, AMDs cpu som var ES sample klarade av att hålla jämna steg med intels "värsting" retail i just det här fallet under de här förhållandena. Det vet vi för det finns med på videon. Om detta sedan gäller för alla laster? Ingen aning. Och det har varken jag, du eller Yoshman heller. Det får vi se när det släpper sin cpu så folk kan börja testa den. När den blir "retail" alltså.

Permalänk
Medlem

När kommer Ryzen 3000 serien ? blir nog en fin 3850X med 16 Cores / 32 Threads am4 + Radeon 7

eller vad ska man välja Radeon 7 eller Navi vem är snabbast o billigaste då ? kommer navi ha 16Gb hbm2 ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ToddTheOdd:

@SwedenVirre: Jag försöker inte bevisa något för dig. Jag bara förklarade för dig att du drar fel slutsats. Så gör även Yoshman. Det enda vi vet om den här processorn är det som visades igår. Och det är det enda vi kan uttala oss om. Sedan kan man gissa hur mycket man vill. Och det vi vet är att, som jag skrev, AMDs cpu som var ES sample klarade av att hålla jämna steg med intels "värsting" retail i just det här fallet under de här förhållandena. Det vet vi för det finns med på videon. Om detta sedan gäller för alla laster? Ingen aning. Och det har varken jag, du eller Yoshman heller. Det får vi se när det släpper sin cpu så folk kan börja testa den. När den blir "retail" alltså.

?

Ser inte att jag drar någon slutsats överhuvudtaget. Jag gör ett par väldigt svepande gissningar, detta då vi i princip inte har något konkret alls att gå på i detta läge för den stora massan av applikationer (d.v.s. heltalsprestanda).

Vad man kan säga är: AVX optimerade applikationer kommer se ett rejält lyft då den teoretiska prestandan ökar med en faktor två här. Min gissning är att Zen2 kommer prestera i nivå med Skylake på denna punkt, d.v.s. jag gissar det absolut mest positivt tänkbara då Skylake normalt presterar väldigt nära teoretisk max vid t.ex. matrisberäkningar (Matlab, machine-learning, simulering i program skrivna den här sidan millennieskiftet etc).

Att Cinebench körs ur lokal CPU cache är inte en gissning, det är ett faktum som rätt enkelt kan bevisas på en lång rad sätt. Enklaste är bara att titta på hur det skalar med CPU-kärnor, går inte att få perfekt skalning med mindre än att "working-set" ligger i lokal cache. Men går även att mäta sig till på x86 via verktyg som t.ex. Intel Performance Monitor (kan mäta enskilda cache hit/misses, IPC, genomsnittlig frekvens och en rad andra saker).

Att spel gillar låg latens mot RAM är också ett faktum som borde vara ställt utom allt tvivel. Bl.a. något man kan se genom att jämföra Nehalem/Westmere med resp. utan integrerad minneskontroller. Men vi har ju också en trave trådar här på forumet kring effekten av minneshastighet för spel.

Drar dock inga slutsatser alls här utöver den självklara: en Zen2 med integrerad minneskontroller hade presterat bättre i många desktop-applikationer jämfört med den separata I/O-krets man nu kommer använda. Gör sedan en väldigt bred gissning på spelprestanda. Givet att det är en gissning baserad på en enda datapunkt har den en rätt rejäl felmarginal!

Vad jag och egentligen inte ens AMD själva vet i detta läge är ju slutgiltig frekvens på Zen2. Vad man nog kan säga är att IPC lär knappast ändras från nu fram till släpp, själva mikroarkitekturen har ju spikats sedan länge (AMD har ju sagt att även Zen3 är "klar" sett till mikroarkitektur). Av allt att döma gick ES-kretsen man visade upp på ~4,0-4,2 GHz, går att riktigt väl kan man nog skruva upp det 10 %.

Lite känsla för frekvens på en viss mikroarkitekturfamilj börjar vi ändå få på 7 nm. Både Apple och ARM (Cortex A) har ju produkter ute på 7 nm. I båda fallen har 14/16 nm -> 7nm gett 5-10 % högre frekvens samt 20-50 % bättre energieffektivitet.

Finns också ett par ARM server CPU-designer som är på gång under 2019, även där är förväntningen på frekvenshöjning från 14 nm i området kring 10 %, vilket på serversidan inte är något att fnysa åt. Kommer köpa in 32-kärnors Lenovo Ampere eMAG servers på jobbet inom kort, de ligger på 3,3 GHz med 32 monolitiska kärnor med dagens 16 nm kretsar. 64 kärnors uppdatering på 7 nm kommer under 2019 (även Cavium och Huawei tänker lansera ARM server CPUer på 7 nm under året).

Så här slirade Lisa Su kanske på sanningen, givet att Epyc nu verkar flyttats från "början av 2019" till "mitten av 2019" är det inte alls säkert att man blir först med högpresterade CPUer på 7 nm. ARM är inom flera områden ikapp x86 sett till IPC och frekvenserna på servers är ungefär samma (Apple är långt förbi, men det är ju en mobil-CPU och inte en server-CPU).

Förstår precis varför AMD valde en "chiplett" lösning även på desktop. Hade deras FoU budget varit väsentligt större är jag övertygad om att man tagit fram en speciell variant av Zen2 för desktop med integrerad minneskontroller. Är däremot långt billigare att använda samma CPU-krets över hela linjen, så det blev det pragmatiska valet för dem.

Helt övertygad att man gjorde rätt val här rent affärsmässigt. Givet att vi varken vet hur mycket de lyckas skruva upp frekvensen till släpp samt att vi knappt vet något om IPC förbättringar kring heltalsberäkningar (som är det mest väsentliga för nästan alla desktop-applikationer) så tänker inte försöka mig på någon gissning kring om det blir fågel eller fisk av Matisse.

"Hoppas på det bästa, planera för det värsta"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

När kommer Ryzen 3000 serien ? blir nog en fin 3850X med 16 Cores / 32 Threads am4 + Radeon 7

eller vad ska man välja Radeon 7 eller Navi vem är snabbast o billigaste då ? kommer navi ha 16Gb hbm2 ?

Skulle tippa på Juni-Juli, Computex 2019 går av stapeln 1 Juni och känns som ett lämpligt tillfälle för en riktigt presentation. Tillgänglighet i butik i Augusti till skolstarten.

Radeon 7 lär tveklöst prestera bättre än Navi, Navi är sagd att vara midrange och kommer troligen att lägga sig något under RTX2060 i prestanda men till ett lägre pris. Navi kommer högst troligt att ha GDDR6. Däremot möjligt att Navi i Crossfire slår Radeon 7 och är priset tillräckligt lågt kanske tom till ett lägre totalpris.

Navi sägs vara i första hand gjord för Playstation 5, som också skall använda 7nm Zen 2chipletet med 8/16 vilket talar för att Ryzen KOMMER att få upp till 16/32 för att kunna prestera bättre än Playstation 5. Även om Playstation 5 säkert har mycket lägre klocks.

Nya moderkort med PCI-E 4.0 bör ju komma också, till Computex, med X570 chipset.

Generell prestanda är fortfarande ett stort ?, som Yoshman säger finns det både brister och fördelar med designen, det enda vi vet är vad ett tidigt testchip presterar vid okänd i frekvens i ETT benchmark. Men vi vet också att chiplet och I/O-die finns på riktigt. Blir spännande framöver, men jag tror AMD kommer att försöka vara extremt hemlighetsfulla.

För övrigt tycker jag att redan 2700X är ett kanonchip, saknar inte min 6700K alls, som jag har kvar men inte i någon låda för tillfället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||