Vad gör ni för att väga upp för julens ökade miljöpåverkan?

Permalänk
Medlem

Jag köper mycket nya saker från olika företag och även import, så många lastbilar får leverera mina saker.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Vad jag gör? Köper julskinka och prinskorv från ett lokalt uppsalaföretag - på så sätt minskar transportsträckan för maten, både före och efter slakt. Lagar det mesta av julmaten själv för att minska på onödiga förpackningar.

Allt presentpapper och liknande körs till återvinningen. That's it.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Sedärja, har aldrig använt den där kedjefunktionen innan men nu testar vi!
Detta är dock inte "original" källan heller, jag tror den är ifrån "The UK newspaper the Daily Mail" eller något liknande, men orkar inte leta runt xD

"Källa"

Tack för länk till din källa i alla fall.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv

Jag drar ner bakgrundsbelysningen på tbordet ett par snäpp i en vecka.

Permalänk
Medlem

Inte ett skit tyvärr, har fullt upp att resa land och rike runt för att träffa släktingar, svärföräldrar, kusiner och fan hans moster.
Dessutom vill ungarna ha leksaker och personligen älskar jag kött så det blir det extra mycket av.

Jo en sak, brukar numera sortera en del förpackningar för att jag är för lat/snål för att beställa en extra tömning av sopkärlet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

På tal om att föregå med gott exempel. En bra början är väl att politikerna som vill begränsa alla medborgare själva börjar leva som de lär. Isabella Lövin kan inte ens övertyga sin man att köra annat än en Ford Ranger för att han jobbar med väldigt tunga stenar. Fridolin flyger mellan Bromma och Arlanda. Åsa Romson målar sin husbåt med miljöfarlig färg. Vissa skulle kalla det hyckleri, men i dagens Sverige kan man säga en sak och göra en annan utan att det är konstigt.

Dagens sanning!!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Kärnkraft i mina vägguttag samt miljöbil.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Sedärja, har aldrig använt den där kedjefunktionen innan men nu testar vi!
Detta är dock inte "original" källan heller, jag tror den är ifrån "The UK newspaper the Daily Mail" eller något liknande, men orkar inte leta runt xD

"Källa"

BBC:s More or Less har tagit upp det här. Lyssna här.

För de som inte orkar spendera nio minuter...

Det hela är en hypotetisk möjlighet inte en sanning.

Ett tankeexperiment från 2009 där man låter ett fartyg använda den värsta formen av bränsle tillåten och alla bilar använde sig av den renaste formen av bensin som fanns.
Och det hela gäller endast svavelutsläpp.

Alla förstår att det inte är hur saker ser ut...

I verkligheten så har utsläppen från de största fartygen minskat med mer än hälften, tack vare att de går saktare.
Kraven är på väg att bli hårdare när det gällande tex svavel i bränslet.
Och fartyg får inte använda de värsta formerna av bränsle om de vill besöka hamnar i Europa.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kom igen nu, bättre kan ni!

Frågan var inte "vad är din politiska åsikt", vilket vi som driver SweClockers och merparten av alla andra medlemmar tycker är helt ointressant att ta del av. Trådstartens frågeställning var vad du gör för att väga upp för julens ökade miljöpåverkan.

Har du ingenting att tillföra för att driva diskussionen och frågeställningen framåt finns säkerligen andra trådar att engagera sig i. Gott nytt åt!

Påminnelse: SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Ahh man gör väl som vanligt. Sortera skräpet etc etc. Mörkare halvåret är här. De kräver mer belysning tyvärr när man bor ute på landet. Här finns de ingen gatubelysning.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag äter hela jan enbart på max, dom är miljöpossitiva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

stämmer detta verkligen, tycker det låter väldigt mycket. Jag är rätt så övertygad om att du har fått ett par nollor för mycket. Cirka 100 miljoner fat per dag går åt nu vilket motsvarar cirka 16 miljarder liter per dag.

Aaah, per år ska de vara, ursäkta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Med en Tesla så är de där inga problem då räckvidden på dom dyraste är långt mer en 30 mil, ligger på mer en 67mil på den värsta modellen dessutom värms batterierna upp om de är riktigt kallt sen är ju de största problemet att bilen är på tok för dyr och att de knappast lönar sig att köpa en idag men som sagt de funkar ju i Norge där mer en halva befolkningen kör el bil.

Du får ut kring 25-30mil på en splitter ny i -30 med ganska seg landsvägskörning. När det är så kallt drar bilen mer el för att hålla batteri+förare varm än den tar för att köras =D
Hur det blir när den körningen tar närmare 6-7h vet jag ej. Skulle kunna prova om någon har en tesla att offra for science

Om du trodde du fick full räckvidd på vintern har du inte kollat så mycket på elbilar eller överhuvudtaget något som använder batteri på vintern

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Många så kallade "miljövänner" idag som tror att de gör något gott för miljön när de egentligen gör raka motsatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mupptråd. Jag är ledsen att berätta det för er men era små saker ger inte ett skit i det långa loppet men go for it om det känns bättre för er.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag gör något mycket bättre än de flesta. Jag låter bli att skaffa barn. Min miljöpåverkan dör med mig.
För mycket folk är det riktiga problemet. Det enda problemet.

Permalänk
Föredetting

Bokar flyg härifrån så jag slipper folk som ska skuldbelägga andra över precis allting.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Papper ska man absolut inte bry sig om, bäst är att slänga det i hushållssoporna så att det blir fjärrvärme, pappersåtervinning är en känd och stor miljöbov, det finns mer avverkningsbar skog på klotet nu än det fanns 1930 pga återplantering. Fnissar åt folk som tar en brun pappkasse på affären när dom handlar för dom tror att det är återvunnet papper, tips: Det är vanligt nytt vitt papper som färgats brunt, återvunnet papper går det inte att göra kassar av som ska hålla för mer än 2 liter mjölk...

eller miljölampor... jo dom drar mindre el, lyser lika bra, och håller längre än dom gamla hederliga glödlamporna, tyvärr har dom nästintill noll värmeutstrålning vilket medför att det går åt mer energi för uppvärmning = +/- 0 miljövinst, sen att lågenergilampor innehåller mer miljöfarliga ämnen är ju en annan femma...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

eller miljölampor... jo dom drar mindre el, lyser lika bra, och håller längre än dom gamla hederliga glödlamporna, tyvärr har dom nästintill noll värmeutstrålning vilket medför att det går åt mer energi för uppvärmning = +/- 0 miljövinst, sen att lågenergilampor innehåller mer miljöfarliga ämnen är ju en annan femma...

En glödlampa är sällan placerad så den ger optimal uppvärmning av rummet vilket gör att en stor del av värmen blir onödig värme. Dessutom värms många hus med nån form av värmepump (luft/luft, luft/vatten eller berg/markvärme) som har betydligt högre verkningsgrad än direkt-el som lampan kan jämföras med.

Sen råkar vi bo i ett land där behovet av att värma våra hus är 6-8 månader per år så en del av året är värmen från belysningen helt oönskad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag brukar se till att inte övergöra saker från början vid julen och behöva slänga massa saker.

Ingen i familjen har barn ännu och alla syskon är vuxna så vi skippar julklapparna och den konsumptionen, när småsyskonen fortfarande inte var vuxna fick de julklappar men ingen annan. Visst har vi julmat men tror ingen gått upp i vikt alls trots den faktiskt. Tror nog flygresorna vi tar resten av året som inte har med julen att göra är många resor värre på årsbasis.

Skrivet av BergEr:

Du får ut kring 25-30mil på en splitter ny i -30 med ganska seg landsvägskörning. När det är så kallt drar bilen mer el för att hålla batteri+förare varm än den tar för att köras =D
Hur det blir när den körningen tar närmare 6-7h vet jag ej. Skulle kunna prova om någon har en tesla att offra for science

Nej, du använder inte mer energi för att hålla batteri+förare varmt än du använder för framfart av bilen, inte i närheten faktiskt. Kör du 25 mil på 6-7 körtid så lär du inte använda upp hela batteriet heller då bilen drar markant mindre i så låga hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, du använder inte mer energi för att hålla batteri+förare varmt än du använder för framfart av bilen, inte i närheten faktiskt. Kör du 25 mil på 6-7 körtid så lär du inte använda upp hela batteriet heller då bilen drar markant mindre i så låga hastigheter.

Är då nära, full värme drar 12kW/h och bilen (model S stadskörning, snitthastighet 33km/h) drar 200Wh/km. Så om man inte pressar hårt på landsväg så drar värmaren mer än motorn när det är riktigt kallt.

Vet ej hur mycket värme min bil atm pumpar ut, men det är minusgrader i bilen på kallare dagar (oavsett hur många timmar man kört) så gissar på att tesla värmaren skulle få jobba fullt nästan konstant.

Och du antog låga hastigheter för att du inte har all info, vilket är ok. Detta är i hastigheter kring 50-70km/h oftast och upp till 110-120km/h (e4an), dock är det 700~ stopp på en sån körning för mig vilket drar ut på tiden.

Minsta batteriet på 75kWh skulle jag då inte våga åka ett varv med utan att ha följebil

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tar en grogg!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är då nära, full värme drar 12kW/h och bilen (model S stadskörning, snitthastighet 33km/h) drar 200Wh/km. Så om man inte pressar hårt på landsväg så drar värmaren mer än motorn när det är riktigt kallt.

Vet ej hur mycket värme min bil atm pumpar ut, men det är minusgrader i bilen på kallare dagar (oavsett hur många timmar man kört) så gissar på att tesla värmaren skulle få jobba fullt nästan konstant.

Och du antog låga hastigheter för att du inte har all info, vilket är ok. Detta är i hastigheter kring 50-70km/h oftast och upp till 110-120km/h (e4an), dock är det 700~ stopp på en sån körning för mig vilket drar ut på tiden.

Minsta batteriet på 75kWh skulle jag då inte våga åka ett varv med utan att ha följebil

Du använder inte full värme konstant vid färd, speciellt inte för batteriet då när du kör kommer mycket av värmen från spillvärme från motor. För kupén ligger du nog närmare halva användningen än full när bilen väl är varm även i -30 så det blir inte så stor skillnad. Du behöver ju bara ersätta den värmen du förlorar vid det vädret.

Ja, i 50-70 km/h kommer bilen dra väldigt mycket mindre än i 110 km/h. I stadskörning skall du accelerara rätt snabbt vid varje rödljus för att komma upp i 200 Wh/km.

Bara för att du inte vågar något innebär inte att det blir problem. Är det de förhållandena du pratar om skulle jag inte oroa mig en sekund för att köra 25-30 mil faktiskt. Är det räckvidden man är orolig för kan man ju dessutom köpa 3an som har längre räckvidd för mindre pengar. Skriv in sträckan på abetterrouteplanner.com och sätt dina parametrar så kan du se hur mycket marginal du skulle ha, du får ju inte med stoppen såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Papper ska man absolut inte bry sig om, bäst är att slänga det i hushållssoporna så att det blir fjärrvärme, pappersåtervinning är en känd och stor miljöbov, det finns mer avverkningsbar skog på klotet nu än det fanns 1930 pga återplantering. Fnissar åt folk som tar en brun pappkasse på affären när dom handlar för dom tror att det är återvunnet papper, tips: Det är vanligt nytt vitt papper som färgats brunt, återvunnet papper går det inte att göra kassar av som ska hålla för mer än 2 liter mjölk...

eller miljölampor... jo dom drar mindre el, lyser lika bra, och håller längre än dom gamla hederliga glödlamporna, tyvärr har dom nästintill noll värmeutstrålning vilket medför att det går åt mer energi för uppvärmning = +/- 0 miljövinst, sen att lågenergilampor innehåller mer miljöfarliga ämnen är ju en annan femma...

Tror du har missuppfattat hur man tillverkar kraftpapper.
Det finns noll och ingen anledning till varför oblekt (brunt) kraftpapper först skulle blekas vitt för att sedan färgas brunt.
Blekprocessen försämrar papprets styrkeegenskaper och kostar pengar, skulle man sen även tillsätta färgämnen så skulle det generera onödiga kostnader vilket är tvärtemot det man är ute efter när det gäller all tillverkning.
Man tillsätter ibland färgämnen även i oblekta produkter men då handlar det mer om att man är ute efter en garanterad opacitet eller en speciell färg på pappret.

De oblekta pappkassarna från ICA / Coop går utmärkt att återvinna, det är högkvalitetsfibrer som precis som kartong går att återvinna 7-8 ggr (med moderna processer tom fler ggr). Värre är kuvert, presentpapper och dylikt, det bör brännas istället för återvinnas då det innehåller föroreningar som bläck / lim osv vilket är svårt / dyrt att rena bort.
Oblekta pappkassar sorterar jag själv som kartong.

Skulle vi sluta att återvinna papper/kartong så skulle många pappersbruk i Sverige få slå igen då de är i behov av OCC för att hålla uppe tillverkningen. Det finns helt enkelt inte massatillverkningskapacitet samt färskfiber så det räcker utan returfiber.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Det mest miljövänliga man kan göra är väl att avstå från att åka utomlands eller inrikes med flygplan. Allt annat skuggas väl av just flygningar med flygplan.

Om man flyger med en Boeing 747 så är CO2 utsläppen ca 101g per passagerare km.
Så flyger man tur och retur till New York från Stockholm blir CO2 utsläppen 12560km * 101g = 1,268,560g!

Så är man miljövärnare skall man hålla sig borta från att flyga flygplan över Atlanten åtminstone.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Det mest miljövänliga man kan göra är väl att avstå från att åka utomlands eller inrikes med flygplan. Allt annat skuggas väl av just flygningar med flygplan.

Om man flyger med en Boeing 747 så är CO2 utsläppen ca 101g per passagerare km.
Så flyger man tur och retur till New York från Stockholm blir CO2 utsläppen 12560km * 101g = 1,268,560g!

Så är man miljövärnare skall man hålla sig borta från att flyga flygplan över Atlanten åtminstone.

Vet inte om det är realistiskt att en enda person släpper ut 1 268kg CO2, ponera att det sitter 400 pers på flyget så skulle det bli över 500 ton och tanken som mest rymmer drygt hälften (366 ton bränsle t/r). Nu räknar jag inte in kostnaderna för att ta sig till flygplatsen eller flygplatsens egna utsläpp i sammanhanget.

OnT, personligen har jag gått ned lite i vikt sedan i somras. Väger nu 64kg så ett kilo mat på julen satt bara bra. Skänkte lite pengar till olika lokala organisationer som jobbar med fattiga människor. Inget direkt för miljön men det påverkar så lite det vi gör i Sverige ändå. Bättre att se till så att folk har det varmt istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Vet inte om det är realistiskt att en enda person släpper ut 1 268kg CO2, ponera att det sitter 400 pers på flyget så skulle det bli över 500 ton och tanken som mest rymmer drygt hälften (366 ton bränsle t/r). Nu räknar jag inte in kostnaderna för att ta sig till flygplatsen eller flygplatsens egna utsläpp i sammanhanget.

Jo då. Det är högst rimligt.
Kolet i bränslet reagerar nämligen med syret i luften som inte finns i tankarna vilket gör att produkten koldioxid kommer väga mycket mer än vad bränslet gjode från början.
Fossila bränseln består av kolvätekedjor och dessa reagerar i förbränningsmotorn med syre och produkten blir vatten och koldioxid. Vätet binder med syre och kolet binder med syre. Vi kan skippa väte+syre-delen här för den är av ringa relevans för koldioxidproduktionen

Hur ser viktfördelningen ut vid koldioxidframställningen då?
Längre kolväten så som diesel kan man lite slarvigt räkna 2 väte på varje kolatom. Så i 366 ton bränsle finns 1 tredjedel kol och 2 tredjedelar väte. Men kol väger mycket mer än vätet (kol väger 12u per atom och väte 1u per atom).
Så 80% (slarvigt räknat) av vikten är kol i bränslet.
Det innebär ca 290 ton kol i tanken.

Syret som kolet reagerar med väger 16u per atom. Och för varje kol går det åt 2 syre.
så viktmässigt är det 12u från kol + 16u från syre + 16u från syre som utgör vikten för en koldioxidmolekyl. Ca 27% av vikten i koldioxid kommer alltså från kolet och 73% av koldioxidens vikt kommer från syret i luften.

Så 366 ton diesel innebär ca 290 ton kol i tanken som reagerar med ca 780 ton syre från luften runtomrkring vilket resulterar i ca 1080 ton koldioxid som slutresultat.

Så det där ser högst rimligt ut att vi släpper ut så mycet per flygresa, jo.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Vet inte om det är realistiskt att en enda person släpper ut 1 268kg CO2, ponera att det sitter 400 pers på flyget så skulle det bli över 500 ton och tanken som mest rymmer drygt hälften (366 ton bränsle t/r). Nu räknar jag inte in kostnaderna för att ta sig till flygplatsen eller flygplatsens egna utsläpp i sammanhanget.

Nu är inte jag någon expert, men enligt SAS hemsida så blir det ca 890Kg per passagerare med en fyllnadsgrad på 80%. (Tur och retur till New York från Arlanda).
Så räknar man med ett större och äldre flygplan såsom en Boeing 747 så känns det ganska realistiskt.

Länk till SAS

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Skrivet av havoc:

Tror du har missuppfattat hur man tillverkar kraftpapper.
Det finns noll och ingen anledning till varför oblekt (brunt) kraftpapper först skulle blekas vitt för att sedan färgas brunt.
Blekprocessen försämrar papprets styrkeegenskaper och kostar pengar, skulle man sen även tillsätta färgämnen så skulle det generera onödiga kostnader vilket är tvärtemot det man är ute efter när det gäller all tillverkning.
Man tillsätter ibland färgämnen även i oblekta produkter men då handlar det mer om att man är ute efter en garanterad opacitet eller en speciell färg på pappret.

De oblekta pappkassarna från ICA / Coop går utmärkt att återvinna, det är högkvalitetsfibrer som precis som kartong går att återvinna 7-8 ggr (med moderna processer tom fler ggr). Värre är kuvert, presentpapper och dylikt, det bör brännas istället för återvinnas då det innehåller föroreningar som bläck / lim osv vilket är svårt / dyrt att rena bort.
Oblekta pappkassar sorterar jag själv som kartong.

Skulle vi sluta att återvinna papper/kartong så skulle många pappersbruk i Sverige få slå igen då de är i behov av OCC för att hålla uppe tillverkningen. Det finns helt enkelt inte massatillverkningskapacitet samt färskfiber så det räcker utan returfiber.

Det är möjligt att det inte alltid färgas, men det papperskassarna är INTE tillverkade av returpapper utan helt nytt fint "kaftpapper" återvunnet papper pallar inte att bli matkassar, möjligtvis små "svamppåsar i papper" som finns på div matvarubutiker.
Folk i allmänhet tror dock att dom bruna pappkassarna är bättre än plastpåsar som när dom eldas upp i ett fjärrvärmeverk blir vatten och Co2, gissningsvis NOLL av våra plastpåsar i sverige blir microplast i ett hav.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Fast så kan man ju inte räkna.
Hade en bartender en gång som hävdade att styrkan på en rom/cola hade med mängden cola att göra, det är lite samma sak här.