Vad gör ni för att väga upp för julens ökade miljöpåverkan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Du tror du fel, kring 50% av reklamen som trycks kör vi på returen för att folk har nej tack till reklam på lådorna. Dvs typ ett ton papper bara för min lilla kommun när det är reklam.

Vissa tryckerier försöker ha siffror som stämmer med verkligheten men vissa verkar inte bry sig alls och skickar gärna mer reklam än det finns hushåll (innan man ens räknar in antalet som tackar nej till reklam!). Överlag är det fler som trycker mängder i onödan än de som kör på rätt siffror.

Bestämmer tryckerierna själva hur mycket de ska trycka? Låter som en bra deal för tryckeriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det löser man med en enkel skylt på brevlådan: "Ingen reklam eller tidningar tack".

Då inväntar jag riksdagens genomklubbande av den nya lagen. Varför inte skruva ned alla energislukande reklamskyltar när vi ändå är igång...

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa denna tråd, för bara en tidsfråga innan den spårar ur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ah, den typiska Svenska mentaliteten genomsyrar tråden. Det är inte "gör mot andra som du vill att andra ska göra mot dig", utan det är "gör mot andra som andra gör mot dig". Trots att vi står inför ett hot som potentiellt kan utplåna hela mänskligheten så svarar svensken med "ah, men du'rååå".

Bra kan alltid bli bättre.

Vad som behövs göras är på ett internationellt plan. Att gräva ned huvudet i sanden och till varje pris genomföra meningslösa åtgärder på hemmaplan som MP gör för att kunna stoltsera med ett gott samvete är självbedrägeri och leder inte till en bättre värld i min mening.
Jag svarade inte för gemenen man, jag svarade för mig själv och bara den utan synd må kasta första stenen - Allt annat vore hyckleri.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag gör inte så mycket för att motverka utöver det vanliga. Jag konsumerar överlag rätt lite jämfört med gemene man och julklappsbudgeten inom familjen har vi begränsat till några hundralappar så blir inte så mycket konsumtion där heller.

Däremot så motsätter jag mig symboliska åtgärder som partier som MP introducerar för att Sverige ska agera någon slags förebild. Den enda förebild som kommer fungera för världens stormakter är implementation av lösningar som också ökar landets tillväxt, eller åtminstone inte skadar den, annars är det totalt ointressant för dessa. MP offrar tillväxt för att få Sverige att framträda som ett gott exempel på ett "klimatvänligt land" och det tror jag är mycket skadligt i längden i en global ekonomi.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Läs första meningen i inlägget du svarar på.

"Miljövänliga produkter" existerar inte. Allt tär på miljön på ett eller annat sätt. Det bästa sättet att skona miljön är att konsumera mindre.

Därav följer den logiska slutsatsen att sluta existera för att ge minsta möjliga miljöförstöring. Det är bara att ta sig själv av daga då. Trevligt.

Eller så slutar man sträva mot att öka befolkningen i världen. Vad är dagens mål? Tio miljarder? Ren och skär idioti.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett år består av ungefär 2% julfirande och nyår. Vad man gör och inte gör de övriga 98% gör större skillnad för miljö, hälsa och ekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bestämmer tryckerierna själva hur mycket de ska trycka? Låter som en bra deal för tryckeriet.

Exakt vem som tar besluten vet jag ej, men många tryckerier säljer ju också tjänsten att de designar bladen osv så det lär oftast vara dem som bestämmer hur många det blir.
Vi ger info om hur många lådor, hur många som inte vill ha reklam osv sen kommer det ett antal som inte hör ihop med något nummer.

Skrivet av Elektron:

Jag brukar få gratistidningar i brevlådan titt som tätt även om jag har ej reklam och ej prenumererar på något. Vet inte ifall det är unikt för denna staden eller ifall flera kommuner har det så. Iaf dessa brukar nyttjas till att skydda varor jag sålt på tradera. Så det kommer iaf till lite användning även om jag är rätt så dålig på att läsa dom.

Finns överallt och kräver skylt som tackar nej till gratistidning för att slippa, nästan allt går som gratistidning nu. Även sånt folk tycker är reklam.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du får tänka på att människors beteende i t.ex. Asien och Afrika påverkas av (och påverkar!) hur vi lever här i Europa, som följd av den globaliserade värld vi lever i. Om plastsugrör förbjuds i Europa betyder det att alternativ kommer komma fram som kommer att ses som mer modernt, och socialt normaliserat, medan plastsugrör kommer ses som något omodernt. Detta kommer rent naturligt även att spridas till andra länder i världen, som en slags trend.

Att ändra beteenden globalt är inte bara en fråga om förbud, det kan också vara att föregå med gott exempel, att man faktiskt kan göra något annorlunda.

Detta brukar ju nämnas ganska ofta i diverse debatter o.s.v men finns det något bra exempel på detta(där Asien/Afrika har följt EU)?

Jag håller givetvis med om tankesättet om att EU kanske måste visa vägen lite grann.
Det jag stör mig på är att man inte gör ett skit på riktigt utan halvdana försök utan att uppröra massorna.

Är plastsugrör/påsar/annan plast ett bekymmer? Förbjud plast.
Är oxfilé från Brasilien ett problem? Ge fan i att importera
Är bilar på fossila bränslen ett problem? Sluta sälj dem då
Etc.....

Istället höjer man priser på plastpåsar 1:- och överväger att förbjuda sugrör?? Vem fan bryr sig om sån skit??? Gör nått på riktigt istället....

Är ingen miljömänniska men man börjar ju fundera. Om nu jorden dränks 2020 eller vad de nu säger så gör nått då...
Samtidigt är dubbelmoralen enorm hos folk, man oroar sig om miljöförstöring men man vill samtidigt inte vara utan sin tv,telefon, resa etc..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Läs första meningen i inlägget du svarar på.

"Miljövänliga produkter" existerar inte. Allt tär på miljön på ett eller annat sätt. Det bästa sättet att skona miljön är att konsumera mindre.

Okej, så du anser att det är värdelöst att försöka ändra på miljölagar? Fint.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philippk:

Ska bli intressant att följa denna tråd, för bara en tidsfråga innan den spårar ur

Hysch! Uppmanar alla att hålla huvudet kallt och fokusera på frågan och skippa personangrepp! Vuxna ska kunna föra debatter utan att tappa ansiktet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Vi har slutat med julklappar för flera år sedan, jag konsumerar inte mer en vanligt över jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Detta brukar ju nämnas ganska ofta i diverse debatter o.s.v men finns det något bra exempel på detta(där Asien/Afrika har följt EU)?

Jag håller givetvis med om tankesättet om att EU kanske måste visa vägen lite grann.
Det jag stör mig på är att man inte gör ett skit på riktigt utan halvdana försök utan att uppröra massorna.

Är plastsugrör/påsar/annan plast ett bekymmer? Förbjud plast.
Är oxfilé från Brasilien ett problem? Ge fan i att importera
Är bilar på fossila bränslen ett problem? Sluta sälj dem då
Etc.....

Istället höjer man priser på plastpåsar 1:- och överväger att förbjuda sugrör?? Vem fan bryr sig om sån skit??? Gör nått på riktigt istället....

Är ingen miljömänniska men man börjar ju fundera. Om nu jorden dränks 2020 eller vad de nu säger så gör nått då...
Samtidigt är dubbelmoralen enorm hos folk, man oroar sig om miljöförstöring men man vill samtidigt inte vara utan sin tv,telefon, resa etc..

Förbjuda sugrör globalt skulle minska mängden plast som skräpar överallt ganska enormt. Plastpåsar är redan förbjudet på många ställen men lär dröja här eftersom all forskning visar att sätten vi använder påsarna på är bättre för miljön än att köra tygpåse eller köpa stadigare återanvändbara plastpåsar.

Bilar med fossila bränslen lär sluta säljas i EU kring 2030, sånt går inte riktigt på en dag. Mitt jobb har beställ elbilar för att kunna prova och utvärdera, leverans försenad med över ett år och än har vi inte fått dem. Så även om man vill bli "grönare" så är det svårt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Förbjuda sugrör globalt skulle minska mängden plast som skräpar överallt ganska enormt. Plastpåsar är redan förbjudet på många ställen men lär dröja här eftersom all forskning visar att sätten vi använder påsarna på är bättre för miljön än att köra tygpåse eller köpa stadigare återanvändbara plastpåsar.

Bilar med fossila bränslen lär sluta säljas i EU kring 2030, sånt går inte riktigt på en dag. Mitt jobb har beställ elbilar för att kunna prova och utvärdera, leverans försenad med över ett år och än har vi inte fått dem. Så även om man vill bli "grönare" så är det svårt.

Sugrör står kanske för 0,01% av plastkonsumtionen. Ett sugrör är runt 400 mg. En plastleksak är runt 50 000 mg.

Updatering: Sugrör står för runt 0,06% av den totala plast konsumtionen. Den största boven är plastflaskor! Sugrör är en droppe i havet.

Runt 200 000 ton plast går åt till sugrör årligen, men totalt konsumeras 335 000 000 ton årligen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Förbjuda sugrör globalt skulle minska mängden plast som skräpar överallt ganska enormt. Plastpåsar är redan förbjudet på många ställen men lär dröja här eftersom all forskning visar att sätten vi använder påsarna på är bättre för miljön än att köra tygpåse eller köpa stadigare återanvändbara plastpåsar.

Bilar med fossila bränslen lär sluta säljas i EU kring 2030, sånt går inte riktigt på en dag. Mitt jobb har beställ elbilar för att kunna prova och utvärdera, leverans försenad med över ett år och än har vi inte fått dem. Så även om man vill bli "grönare" så är det svårt.

Körde elbil i mitt förra jobb i flera år och jag gillar verkligen elbilar, de bästa var hur tyst och skönt de var och jag blev mindre stressad då jag körde, lättare att hålla hastighetsbegränsningen och man slapp bry sig att tanka, bara ladda varje kväll och sen köra nästa dag, hade jag råd skulle jag lätt köpa en elbil privat, kommunen gjorde en uträkning vad deras elbilar kostade per mil och jag hade samma bil då på mitt jobb och per mil låg de på 1-2kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Körde elbil i mitt förra jobb i flera år och jag gillar verkligen elbilar, de bästa var hur tyst och skönt de var och jag blev mindre stressad då jag körde, lättare att hålla hastighetsbegränsningen och man slapp bry sig att tanka, bara ladda varje kväll och sen köra nästa dag, hade jag råd skulle jag lätt köpa en elbil privat, kommunen gjorde en uträkning vad deras elbilar kostade per mil och jag hade samma bil då på mitt jobb och per mil låg de på 1-2kr.

mm, elbilar är framtiden, hoppas de blir billigare om några år

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Om man inte ger bort några julklappar så använder man inget omslagspapper.
Barnen är så passa gamla att dom själva vill handla det dom vill ha så då får man swisha pengar istället och då slipper man även använda papperspengar.
Så har väl gjort mitt för miljön.

Eftersom familjen inte är någon WOW av jul mat så skippa vi den och körde fläskfilé med pommes och beasås.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Sugrör står kanske för 0,01% av plastkonsumtionen. Ett sugrör är runt 400 mg. En plastleksak är runt 50 000 mg.

Updatering: Sugrör står för runt 0,06% av den totala plast konsumtionen. Den största boven är plastflaskor! Sugrör är en droppe i havet.

Runt 200 000 ton plast går åt till sugrör årligen, men totalt konsumeras 335 000 000 ton årligen.

Några ton sugrör i havet varje år är mer än en droppe men finns helt klart större bovar. Leksaker brukar dock användas i mer än några minuter innan de slängs.

Skrivet av anon301768:

Körde elbil i mitt förra jobb i flera år och jag gillar verkligen elbilar, de bästa var hur tyst och skönt de var och jag blev mindre stressad då jag körde, lättare att hålla hastighetsbegränsningen och man slapp bry sig att tanka, bara ladda varje kväll och sen köra nästa dag, hade jag råd skulle jag lätt köpa en elbil privat, kommunen gjorde en uträkning vad deras elbilar kostade per mil och jag hade samma bil då på mitt jobb och per mil låg de på 1-2kr.

Största problemet atm är räckvidden, även teslas värsta modeller skulle vara riskabelt för t.ex mig att köra på jobbet.
Kör 20-30mil om dagen (60mil vissa dagar), även i -40c. En jobbig dag (30~ mil sväng) kan det gå kring 40L bensin i min bil som ska dra 0.5L/mil =D
De bilarna vi har beställt ska typ klara 7mil tyckte jag de sa.

Kör alltid med hörlurar så just den grejen med ljud skulle inte märkas någon skillnad (kör 80% grusvägar eller snö nu på vintern så är skönt att få bort ljudet av sten som blästrar bilen eller när den plogar snö en hel dag).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

[...] hade jag råd skulle jag lätt köpa en elbil privat, kommunen gjorde en uträkning vad deras elbilar kostade per mil och jag hade samma bil då på mitt jobb och per mil låg de på 1-2kr.

Skulle gärna vilja se vad den uträkningen baserar sig på. Mig veterligen är inte el gratis och ska du ladda varje dag finns det inte en chans på miljonen att du kommer ner till 1-2kr/10km, det vore kvalificerat skitsnack.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Några ton sugrör i havet varje år är mer än en droppe men finns helt klart större bovar. Leksaker brukar dock användas i mer än några minuter innan de slängs.

Största problemet atm är räckvidden, även teslas värsta modeller skulle vara riskabelt för t.ex mig att köra på jobbet.
Kör 20-30mil om dagen (60mil vissa dagar), även i -40c. En jobbig dag (30~ mil sväng) kan det gå kring 40L bensin i min bil som ska dra 0.5L/mil =D
De bilarna vi har beställt ska typ klara 7mil tyckte jag de sa.

Kör alltid med hörlurar så just den grejen med ljud skulle inte märkas någon skillnad (kör 80% grusvägar eller snö nu på vintern så är skönt att få bort ljudet av sten som blästrar bilen eller när den plogar snö en hel dag).

När vi slänger miljarder ton skräp i havet årligen så är det nog en droppe

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det är inte galet, folk har gjort det sen urminnes tider.
Att fira högtid eller vad som helst brukar man göra med överflöd av mat, oavsett om man egentligen har råd med det eller inte.
Sen att man skippar skinkan eller köttbullarna ett år kommer inte påverka ett skit i resten av världen, finns andra saker som påverkar mer än enstaka dagar.
Själv har jag inte firat jul de senaste 10 åren, har inget med miljön eller svältande människor att göra.

Fast har någon i tråden ens påstått att man ska skippa julskinka och julklappar? Jag tror de flesta av oss tycker om juletider och gärna fortsätter fira.

Faktum kvarstår att jul är en väldigt slösaktig tid på året - jag ifrågasätter bara om den måste vara fullt så slösaktig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hela mijögrejen är ett enda stort moment 22. För att vi t.ex. ska kunna utveckla miljövänligare tekniker måste företagen tjäna pengar vilket betyder att vi måste konsumera. Slutar vi konsumera stannar utvecklingen av. Hela ekonomin är jue beroende av att vi konsumerar.

Ett alternativ är att minska jordens befolkning avsevärt så vi kan leva på ett enklare vis som förr och låta jorden återhämta sig men det är nog få som vill offra sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det löser man med en enkel skylt på brevlådan: "Ingen reklam eller tidningar tack".

De flesta som delar ut reklam skiter i den där skylten, har ungefär 0 effekt. Mäklare, reklamblad, direktadresserad reklam m.m.
Jag tar reklamen ur mitt postfack, går 10 meter till soprummet där vi har ett rör för papper och slänger det direkt. Väldigt miljöeffektivt.

Det kommer garanterat mer värdelös post på 2 veckor än det papper som en person konsumerar vid jul, så det känns helt ointressant att hetsa upp sig över julpapper.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag har inte levt särskilt annorlunda under julen jämfört med resten av året. Jag brukar inte tappa kontrollen bara för att det är en viss dag, och förlora allt vad självbehärskning heter. Jo, jag firar jul, men bara en gång per år, inte varje vecka så som standard-svensson tycks göra.

Om ett gemensamt mål (klimatmålet) kräver uppoffring så är problemet de bekväma människorna, dvs majoriteten, de som inte klarar att ta ett steg tillbaka i en dekadent livsstil. Det som skiljer mänskligheten i från resten av djuren är förnuftet, men det råder även stor variation i förnuft bland människorna.

Om livet på jorden är på väg mot undergång så kommer mänskligheten vara bland dom absolut sista djuren att gå under, då människan är extremt anpassningsbar. Så klimatförändringarna kanske inte är något att oroa sig för, vi klarar oss nog. Men många djurarter försvinner, och fler kommer att försvinna. Detta pga. att irrationella och svagsinta människor tillåts att ha inflytande över hur vi behandlar vår planet.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av warh0g:

De flesta som delar ut reklam skiter i den där skylten, har ungefär 0 effekt. Mäklare, reklamblad, direktadresserad reklam m.m.
Jag tar reklamen ur mitt postfack, går 10 meter till soprummet där vi har ett rör för papper och slänger det direkt. Väldigt miljöeffektivt.

Det kommer garanterat mer värdelös post på 2 veckor än det papper som en person konsumerar vid jul, så det känns helt ointressant att hetsa upp sig över julpapper.

Bra att du har ett system som funkar för dig. Det hade inte funkat för mig, återvinningscentralen för papper hos mig är i ett annat hus, så jag skulle behöva ta upp reklamen, slänga den hemma, och sedan bära ut den. Jobbigt.

Jag har en sådan skylt, och den har 100% effekt för mig. Jag får aldrig någon reklam annat än adresserad reklam (och då ganska lite). Generellt får jag rätt lite post.

Jag hade också en period efter jag flyttat in att jag fick en massa oönskad reklam. Ett par missnöjda mail senare så upphörde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skulle gärna vilja se vad den uträkningen baserar sig på. Mig veterligen är inte el gratis och ska du ladda varje dag finns det inte en chans på miljonen att du kommer ner till 1-2kr/10km, det vore kvalificerat skitsnack.

Miljömässigt så är elbilar ett frågetecken fortfarande. Både ifråga om batteritillverkning och elkonsumtion.

Permalänk
Medlem

Emballage som sopsorteras har låg miljöpåverkan.
Det som bara slängs i naturen har däremot större.

Sverige är nästan bäst i världen på sortering.
Samtidigt som vi hjälper andra länder att ta hand om sitt avfall som vi värmer våra hus med.
Någon måste förvisso föregå med gott exempel, men de tycker jag redan att vi gör.
Åtgärder skulle ha större effekt i länder där de inte fattar eller bryr sig, och bara dumpar allt i havet/miljön.

Pseudedebatten om att avstå barn "för miljön" tycker jag nästan är lite läskig. Men skulle lätt kunns få för sig att en mördare är en bra miljökämpe med den sortens argument. Kanske är den som skjuter av 100st oljelobbyister den allra bästa? Nja..

Men samtidigt är det lite svårt att väga olika saker mot varandra. Ta tex ekomat. Det är bra att minska konstgödsel och besprutning, för det förorenar och försurar närmiljön och är skadligt för insekter och bin. Samtidigt som den minskade produktionen leder till färre ton mat per odlad area.

Är det bättre med försurade övergödda vattendrag, en död östersjö än att odla lite större områden?

Jag vill gärna tro att ju mindre farliga kemikalier vi sprider i miljön desto bättre är det. Om produktionen blir låg får vi hitta lösningar för det, kanske ny teknik.

Men jag försöker göra bra val året om, under julen ligger fokus på att njuta tillsammans med vänner och familj. Så god jul på er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skulle gärna vilja se vad den uträkningen baserar sig på. Mig veterligen är inte el gratis och ska du ladda varje dag finns det inte en chans på miljonen att du kommer ner till 1-2kr/10km, det vore kvalificerat skitsnack.

Finns flera gratis laddplatser här i Umeå, vet att deras bilar (Renault Kango) är billiga, hade som sagt samma bil själv i mitt gamla jobb, inköpspriset för oss var ca 180.000:- och en full laddning från vanlig motorvärmar stolpe räckte för att ladda bilen fullt över natten och de körde jag ca 10 mil på, men jag brukade fara och ställa mig på någon av dom gratis platser som finns under lunchen där de finns bättre laddning och då laddar bilen nästan fullt på en lunchrast, nya Kango har en räckvidd på dryga 17 mil så den har blivit bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Några ton sugrör i havet varje år är mer än en droppe men finns helt klart större bovar. Leksaker brukar dock användas i mer än några minuter innan de slängs.

Största problemet atm är räckvidden, även teslas värsta modeller skulle vara riskabelt för t.ex mig att köra på jobbet.
Kör 20-30mil om dagen (60mil vissa dagar), även i -40c. En jobbig dag (30~ mil sväng) kan det gå kring 40L bensin i min bil som ska dra 0.5L/mil =D
De bilarna vi har beställt ska typ klara 7mil tyckte jag de sa.

Kör alltid med hörlurar så just den grejen med ljud skulle inte märkas någon skillnad (kör 80% grusvägar eller snö nu på vintern så är skönt att få bort ljudet av sten som blästrar bilen eller när den plogar snö en hel dag).

Med en Tesla så är de där inga problem då räckvidden på dom dyraste är långt mer en 30 mil, ligger på mer en 67mil på den värsta modellen dessutom värms batterierna upp om de är riktigt kallt sen är ju de största problemet att bilen är på tok för dyr och att de knappast lönar sig att köpa en idag men som sagt de funkar ju i Norge där mer en halva befolkningen kör el bil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Finns flera gratis laddplatser här i Umeå, vet att deras bilar (Renault Kango) är billiga, hade som sagt samma bil själv i mitt gamla jobb, inköpspriset för oss var ca 180.000:- och en full laddning från vanlig motorvärmar stolpe räckte för att ladda bilen fullt över natten och de körde jag ca 10 mil på, men jag brukade fara och ställa mig på någon av dom gratis platser som finns under lunchen där de finns bättre laddning och då laddar bilen nästan fullt på en lunchrast, nya Kango har en räckvidd på dryga 17 mil så den har blivit bättre.

Tvivlar att kommun kunde pruta ner priset från 229 000 till 180 000kr exkl moms, speciellt när priset på den första är absoluta snikmodellen, där inte ens batteriet ingår utan man hyr denna för en månadsavgift.
https://www.renault.se/bilar/elbilar/nya-kangoo-ze/konfigurat...
Sedan gratis el, vem betalar denna? Ska man räkna kostnader utan vad allt vad skatter heter som så kostar bensin idag runt 5,50kr/l.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtion...

Med detta sagt så kanske vi har kommit eller snart kommer till ett skede där elbil är billigare, men så extremt mycket billigare är det ej.

Ur privatpersons perspektiv, så kan man använda kommunens el gratis, där jag bor finns flera ställen. Om man då låter bilen stå där på kvällen så får man gratis motivlackering på köpet, de hjälper även en av ta av vinterdäcken, tyvärr sätter de ej på sommardäcken åt en efteråt o.s.v.