Vad gör ni för att väga upp för julens ökade miljöpåverkan?

Permalänk
Medlem

Vad gör ni för att väga upp för julens ökade miljöpåverkan?

Att fira jul idag är ju helt galet egentligen. Människor svälter i världen, medans vi som firar jul i snitt lägger på oss 1-2kg. Denna vikt adderas alltså till en befolkning där över hälften redan är överviktiga! I dessa tider, med klimathot, miljöförstöring och allt annat som alla vet om - vad gör du för att minska den ökade påfrestningen som jul innebär?

Omslagspapper används för att gömma exakt vilken pryl ifrån önskelistan som ligger under granen och denna uppgift sträcker sig oftast inte över mer än en vecka. Jag undrar hur många ton omslagspapper som slängs i samband med jul? För att inte tala om all extra plast ifrån alla saker vi handlar för att ge bort, där förpackningens volym är större än prylens.

Ni förstår min poäng. Tyvärr finns det nog få saker vi kan göra som individer för att väga upp detta, men någon kanske har bra tips som man kan ta till sig av för att i alla fall bli bättre?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
99:e percentilen

Mormor har alltid sparat omslagspapper från öppnade paket och återanvänt nästa år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag gör ingenting, gottar mig i julöl och ligger vid tvn med en julmage som tittar fram.

Brukar dock återanvända såna klädförpackningar man får i butiken. De slits ju inte sönder.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har inte ätit kött sen...2005.

Dock, Kinas medelklass växer, likaså Indiens, så konsumption och omslagspapper (senare el) kommer inte att minska förbrukas. Alla bäckar små jepp, kosmisk sanning, denna är dock inte tillräckligt grundlagd i ryggraden på Homo Sapiens sapiens. The end game just nu är som Nippon, sjunkande befolkning, och den logiska fortsättningen är AI helt enkelt. Fast tja, två barn resistenta / immuna mot HIV föddes la nyss.

Inte för att bli för djup där ...slå in era barn i brunt ej klorblekt papper kanske och konsumera det ni tror er behöva.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag klagar på fyrverkerierna på sociala medier. Förhoppningsvis leder detta till mindre konsumtion och bättre miljö!

Angående omslagspapper: Jag växte upp med att man återanvände bakplåtspapper typ 20 gånger, det måste ju vara superbra för miljön! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag klagar på fyrverkerierna på sociala medier. Förhoppningsvis leder detta till mindre konsumtion och bättre miljö!

Angående omslagspapper: Jag växte upp med att man återanvände bakplåtspapper typ 20 gånger, det måste ju vara superbra för miljön! xD

Ang. bakplåtspapper så är det inte hälsosamt att återanvända.
Som tur är måste man ansöka om tillstånd för att få skjuta raketer från och med nästa år.

OT: Köper minimalt med grejer; materialism är inte min grej. Dator och internet så klarar man sig. Ger bort "löften" i julklapp; så slipper man lägga pengar på plastkort för presentkort eller åka till ett ställe bara för att köpa klappar.

Sedan kör man mycket vegetariskt.

Permalänk
Medlem

Blir julskam ett nyord 2019 tro?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mormor har alltid sparat omslagspapper från öppnade paket och återanvänt nästa år.

Skrivet av LudvigLindell:

Jag gör ingenting, gottar mig i julöl och ligger vid tvn med en julmage som tittar fram.

Brukar dock återanvända såna klädförpackningar man får i butiken. De slits ju inte sönder.

Skrivet av Chromatic:

Jag klagar på fyrverkerierna på sociala medier. Förhoppningsvis leder detta till mindre konsumtion och bättre miljö!

Angående omslagspapper: Jag växte upp med att man återanvände bakplåtspapper typ 20 gånger, det måste ju vara superbra för miljön! xD

Att återanvända papper är helt klart en bra grej, om man kan. Är det barn inblandat så kan det blir svårt. Till nästa år kommer jag personligen att försöka propsa på att använda tidningspapper, eller inget papper alls.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Att fira jul idag är ju helt galet egentligen. Människor svälter i världen, medans vi som firar jul i snitt lägger på oss 1-2kg. Denna vikt adderas alltså till en befolkning där över hälften redan är överviktiga! I dessa tider, med klimathot, miljöförstöring och allt annat som alla vet om - vad gör du för att minska den ökade påfrestningen som jul innebär?

Omslagspapper används för att gömma exakt vilken pryl ifrån önskelistan som ligger under granen och denna uppgift sträcker sig oftast inte över mer än en vecka. Jag undrar hur många ton omslagspapper som slängs i samband med jul? För att inte tala om all extra plast ifrån alla saker vi handlar för att ge bort, där förpackningens volym är större än prylens.

Ni förstår min poäng. Tyvärr finns det nog få saker vi kan göra som individer för att väga upp detta, men någon kanske har bra tips som man kan ta till sig av för att i alla fall bli bättre?

Vad har du för belägg på att julen ökar miljöpåverkan? Känns taget ur luften såvida du inte har några källor. Att många är lediga och inte pendlar till jobbet varje dag torde ha en klart större positiv påverkan än omslagspappret till klapparna..lägg därtill att många arbetsplatser och industrier stänger eller iaf minskar i omfattning bör också tas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Att många är lediga och inte pendlar till jobbet varje dag torde ha en klart större positiv påverkan än omslagspappret till klapparna..lägg därtill att många arbetsplatser och industrier stänger eller iaf minskar i omfattning bör också tas med.

Detta är helt irrelevant, för det skulle ju ske oavsett hur vår konsumtion såg ut.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Jag har 0st barn om alla bara var hälften så duktig som mig, oj vad miljön skulle må bättre.

Bortsett från detta så gör jag inte ett skit, men sedan är jag ingen stor miljöbov. Åker enbart kollektivtrafik gör inget direkt miljöpåverkande, visst mina datorer drar lite ström, men sedan använder jag dem för att minsta företag klimatpåverkan så...

Att sluta äta kött, ja den dagen Homer Simpson går att bli en nykterist vegan så kommer jag bli detsamma. En stor del av livet är att njuta av mat, då med så stor variation som möjligt. Och nej en vegan har inte större matutbud än en allätare som äter nästan vad som helst. (struts, bäver, vildsvin, grodor, sniglar etc inget går säkert för min mage)

Permalänk
Medlem

Det är såklart svårt att rättfärdiga vårat frosseri om man hela tiden jämför med "barnen i Afrika" men det är ju ändå så att många blir seriöst deppiga och nere på grund utav att solen bokstavligen talat försvinner för oss som jobbar, jag känner att det inte är helt omotiverat att folk frossar lite extra i juletider. Men självklart skall man inte gå overboard allt för hårt xD

Det bästa jag gör för miljön är nog att inte föröka mig
En ny människa har ett nämnvärt carbon footprint, även om man kan vara mer eller mindre duktig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Att återanvända papper är helt klart en bra grej, om man kan. Är det barn inblandat så kan det blir svårt. Till nästa år kommer jag personligen att försöka propsa på att använda tidningspapper, eller inget papper alls.

Var får du tag på tidningspapper någonstans?

(Om du har år 2018 har fri åtkomst till tidningspapper så kanske det är något annat du kan göra som kan minska din miljöpåverkan på den fronten betydligt.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Jag klagar på fyrverkerierna på sociala medier. Förhoppningsvis leder detta till mindre konsumtion och bättre miljö!

Du menar de som blir förbjudna nästa år?
Jag tycker det är tragik men när de har blivit som det har så är väl det enda utvägen.
På min tid hade barn några raketer(ja barn ska ej ha det), men de sköt upp dem på nyår, inga pengar fanns till annan tid.

*edit*
https://www.expressen.se/nyheter/sista-nyaret-med-raketer-bli...
Kräver tillstånd, ja vem orkar att krångla med det. Kommuner kommer såklart skjuta upp några.

*edit2*
Det verkar endast vara raketer på pinne som blir förbjudna: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/msb-tillstand-ska-kravas-f...

Permalänk
Medlem

Ingenting. Eller ja, samma som gör jag resten av årets dagar, slänger sopor i rätt sopkärl.

Ser inte riktigt varför vi här i norden ska behöva gå in för mer hardcore miljötänk när vi redan är väldigt bra på det jämfört med andra länder.
Sen så är det ju helt enkelt så att det finns några miljarder kineser, indier, och indoneser som ger blanka fan i allt vad miljöpåverkan heter, så vad vi några futtiga miljoner hit i norden gör spelar absolut ingen roll globalt sett.

Att förbjuda plast-sugrör i EU eller vad det nu var senast är ju nånting, men det känns lite som att försöka släcka en husbrand genom att blåsa lite på en gardin. Det har ingen betydelse förren man får de stora nedskräparna att göra samma sak. Det var väl 90% av allt plastskräp i haven som kommer från 10 floder varav 8 i asien och 2 i afrika...

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket meninglös reklam som fraktas runt dagligen på vårt klot ser jag omslagspapper till julklappar som en fis i rymden.
Tycker frågan är befogad men folk ser väldigt sällan - eller glömmer bort - vardagen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av REWplayFF:

Med tanke på hur mycket meninglös reklam som fraktas runt dagligen på vårt klot ser jag omslagspapper till julklappar som en fis i rymden.
Tycker frågan är befogad men folk ser väldigt sällan - eller glömmer bort - vardagen.

Det löser man med en enkel skylt på brevlådan: "Ingen reklam eller tidningar tack".

Permalänk
Medlem

Jag har inte utnyttjat mina tillgångar och min köpkraft till fullo innan julen så jag har råd att festa till det en smula extra. Jag har således redan "kompenserat".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hg:

Att förbjuda plast-sugrör i EU eller vad det nu var senast är ju nånting, men det känns lite som att försöka släcka en husbrand genom att blåsa lite på en gardin. Det har ingen betydelse förren man får de stora nedskräparna att göra samma sak. Det var väl 90% av allt plastskräp i haven som kommer från 10 floder varav 8 i asien och 2 i afrika...

Du får tänka på att människors beteende i t.ex. Asien och Afrika påverkas av (och påverkar!) hur vi lever här i Europa, som följd av den globaliserade värld vi lever i. Om plastsugrör förbjuds i Europa betyder det att alternativ kommer komma fram som kommer att ses som mer modernt, och socialt normaliserat, medan plastsugrör kommer ses som något omodernt. Detta kommer rent naturligt även att spridas till andra länder i världen, som en slags trend.

Att ändra beteenden globalt är inte bara en fråga om förbud, det kan också vara att föregå med gott exempel, att man faktiskt kan göra något annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Detta är helt irrelevant, för det skulle ju ske oavsett hur vår konsumtion såg ut.

Hur är det irrelevant när ditt påstående är: "julens ökade miljöpåverkan"?

Permalänk
Medlem

Jag ger mina systerbarn pengar i julklapp så behöver jag inte riskera att köpa något helt bortkastat/onödigt i julklapp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hur är det irrelevant när ditt påstående är: "julens ökade miljöpåverkan"?

För julledighet kommer ju finnas oavsett hur mycket de som är lediga konsumerar. Men om de som är lediga även konsumerar mindre så kommer ju den totala miljöpåverkan också att bli mindre.

Det är inte så att de tar ut varandra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

För julledighet kommer ju finnas oavsett hur mycket de som är lediga konsumerar. Men om de som är lediga även konsumerar mindre så kommer ju den totala miljöpåverkan också att bli mindre.

Det är inte så att de tar ut varandra.

Du förutsätter då att ledighet inte innebär att folk väljer att resa utomlands. Det är inte helt okomplicerat.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att koldioxidförbrukningen per capita i Kina är 80% mer än i Sverige och att USA har mer än dubbelt så mycket som Kina. Stämmer detta samtidigt som Sverige anses som en av de minst slösaktiga tycker jag vi redan har gjort ett förbannat bra jobb och har inga samvetskval över lite papperssvinn...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du förutsätter då att ledighet inte innebär att folk väljer att resa utomlands. Det är inte helt okomplicerat.

Du får nog läsa igen, det var inte jag som förutsatte något.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Läste någonstans att koldioxidförbrukningen per capita i Kina är 80% mer än i Sverige och att USA har mer än dubbelt så mycket som Kina. Stämmer detta samtidigt som Sverige anses som en av de minst slösaktiga tycker jag vi redan har gjort ett förbannat bra jobb och har inga samvetskval över lite papperssvinn...

Ah, den typiska Svenska mentaliteten genomsyrar tråden. Det är inte "gör mot andra som du vill att andra ska göra mot dig", utan det är "gör mot andra som andra gör mot dig". Trots att vi står inför ett hot som potentiellt kan utplåna hela mänskligheten så svarar svensken med "ah, men du'rååå".

Bra kan alltid bli bättre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ingenting. Eller ja, samma som gör jag resten av årets dagar, slänger sopor i rätt sopkärl.

Ser inte riktigt varför vi här i norden ska behöva gå in för mer hardcore miljötänk när vi redan är väldigt bra på det jämfört med andra länder.
Sen så är det ju helt enkelt så att det finns några miljarder kineser, indier, och indoneser som ger blanka fan i allt vad miljöpåverkan heter, så vad vi några futtiga miljoner hit i norden gör spelar absolut ingen roll globalt sett.

Att förbjuda plast-sugrör i EU eller vad det nu var senast är ju nånting, men det känns lite som att försöka släcka en husbrand genom att blåsa lite på en gardin. Det har ingen betydelse förren man får de stora nedskräparna att göra samma sak. Det var väl 90% av allt plastskräp i haven som kommer från 10 floder varav 8 i asien och 2 i afrika...

Håller med.
Självklart ska man sträva efter att vara miljövänlig, men vi är bara 9 miljoner människor, en mindre stad i t ex Kina släpper ut mer än hela vårt land. Det är bättre att investera i bolag som bygger miljövänlig infrastuktur och industrier i andra länder än i Sverige, det är mycket effektivare. T ex kan man se över sina fonder, idag finns det fonder som enbart investerar i hållbar utveckling istället för t ex olja, tobak, vapen etc som en del fonder gör.

Personligen åker jag kollektivt till jobbet, sorterar mina sopor, pantar, äter lite kött och mycket vegetariskt, konsumerar i måttlig mängd och väldigt sällan i lyx, minimerar elförbrukning med led lampor och timers, slänger ALDRIG mat såvida den inte är grön av mögel, nästan allt går att frysa in och äta vid ett senare tillfälle. Jag tycker jag sköter mig rätt bra men det kan såklart alltid bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du menar de som blir förbjudna nästa år?

Inte för att gå allt för off-topic men...
Alltså, det finns en hel del information om dom här smällarna som pågår, i min kommun så är det, året runt, höga explosioner som bokstavligen talat får väggarna att skaka, ofast runt midnatt till 6 på morgonen ungefär.

Förra året slängde en maskerad man en smällare i en kvinnas barnvagn, också helt oprovocerat, och jag ser verkligen inte syftet till sånt här beteende. Jag älskade också smällare som barn men jag sprang inte runt kl 3 på natten och smällde av dom.

Dessutom gjordes det en undercover undersökning där dom flesta utav dom här smällarna är så kallade "bangers" som säljs olagligt via sociala medier, ett paket med 20 stycken för kanske 200 spänn. Dessa är helt olagliga och är på gränsen till vapen, med tanke på hur kraftfulla dom är.

Jag vet inte, jag har ju en katt som praktiskt taget får panik och gömmer sig i 4 dygn utan att komma hem om han blir skrämd av smällare, så jag blir väldigt less på dessa individer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/bangers

Hur som helst, för att gå on-topic, så är väl inte dessa särskilt miljövänliga heller, både för naturen och för, well, människor xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag ger mina systerbarn pengar i julklapp så behöver jag inte riskera att köpa något helt bortkastat/onödigt i julklapp.

Tur du ej gav presentkort i BR som blir värdelösa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRg57a/presentkorten-var...
Nej ge pengar är smart, inte nog med att de kan få fel sak utan fel tid. De kanske önskar sig något om 3 månader och då kan de köpa det då.

Angående julens klimatpåverkan så är den komplicerad. Fabriker/företags stängs, produktionen minskas, teknikutvecklingen stagnerar, folk sparar pengar innan jul, folk har mindre efter. För vissa skapar julen glädje och får folk att må bättre. Ja det känns som ett fint arbete för en doktorsavhandling och räkna ut julens påverkan.

Kanske bättre är att skippa julen och fråga vad gör ni för miljöns skull?

Skrivet av scienta:

Ah, den typiska Svenska mentaliteten genomsyrar tråden. Det är inte "gör mot andra som du vill att andra ska göra mot dig", utan det är "gör mot andra som andra gör mot dig". Trots att vi står inför ett hot som potentiellt kan utplåna hela mänskligheten så svarar svensken med "ah, men du'rååå".

Bra kan alltid bli bättre.

Svenska mentaliteten? Snarare är väl den svenska bland den mest extrema på att offra sig för andra? Det jag och många tycker är att offra sig ska länder göra på global nivå, men man kan göra så väldigt mycket utan att offra sig. Man undviker t.ex att ta bilen i onödan och spar pengar, man undviker att resa utomlands och spar pengar samt tid. Det finns så oroligt mycket man kan göra för miljön utan att offra sig, en sak är att sluta äta ekologisk mat. https://www.nyteknik.se/miljo/studie-ekologisk-mat-samre-for-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Läste någonstans att koldioxidförbrukningen per capita i Kina är 80% mer än i Sverige och att USA har mer än dubbelt så mycket som Kina. Stämmer detta samtidigt som Sverige anses som en av de minst slösaktiga tycker jag vi redan har gjort ett förbannat bra jobb och har inga samvetskval över lite papperssvinn...

Var får du de siffrorna från?

Enligt Världsbanken så konsumerade man år 2014 i Kina 7,5 ton CO2 / person / år. Motsvarande siffra för Sverige är 4,5 ton CO2 / person / år. USA ligger på 16,5 ton CO2 / person / år.

Det ser ju bra ut, innan man tänker efter lite. Du får ju räkna in att mycket av det vi konsumerar i Sverige är importerat från utlandet, extremt mycket från t.ex. Kina, som har blivit lite av världens fabrik. Om jag köper något tillverkat i Kina så är det Kina som får "betala" med CO2-utsläpp, inte Sverige, enligt det sättet att räkna.

Att räkna rätt är inte helt lätt heller. Jag har inga "korrekta" siffror att ge dig.

Permalänk
Medlem

Önskade mig plantering av träd i Afrika i julklapp och käkade vegofärs hela julen.

#klimatsmart2018

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.