Statisk IP från TRE till Asus 4G-AC68U

Permalänk
Medlem

Statisk IP från TRE till Asus 4G-AC68U

Hej!

Lite panikfråga här hoppas ni kan hjälpa mig!

Se bifogad bild:

Jag har fått en tilldelad IP av Tre som jag givetvis fyller i rutan IP-adress.
Men sen vet jag inte vad jag ska skriva i Nätmask, Förvald nätbrygga, DNS-server 1... osv. Dessa frågar routerns konfig efter innan jag kan trycka på tillämpa.
Jag har inte kommit längre än DNS-server 1, så jag vet inte om den kommer att fråga efter mer? :S
Är det uppgifter jag ska få från Tre? För har bara fått ip-adressen från dem.

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Om det är 3Statisk IP du skaffat ska du fortfarande använda DHCP och bara byta APN.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:
Som betyder? :S
Nätverkskunskap lika med 1 av 10 här.

När jag markerar statisk ip så får jag fram de valen. Alltså att jag måste fylla i ip, nätmask, nätbrygga, dns osv... får inget alternativ vad jag kan se :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av patander:

@LemonIllusion:
Som betyder? :S
Nätverkskunskap lika med 1 av 10 här.

När jag markerar statisk ip så får jag fram de valen. Alltså att jag måste fylla i ip, nätmask, nätbrygga, dns osv... får inget alternativ vad jag kan se :s

Du ska inte markera statisk IP. Du ska välja dynamiskt tilldelad IP, vilket innebär att operatörens DHCP-server delar ut IP-adress och upplyser om nätmask, gateway och DNS-servrar.

Vad ska du ens med statisk IP till om du inte kan något om nätverk?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag är väl bättre än medel Svensson på PC och nätverk, men nog om det!

Ok så här är det. Den statiska ip är tilldelad från TRE eftersom att personen som använder mobilt bredband kör även IP-kameror. Eftersom att ipn kan ändras varje gång det blir dålig teckning eller att routern startas om av t.ex. strömavbrott. Så vill hon ha en fast statisk ip. Varje gång ipn ändras så måste alla ip-kameror konfigureras om, så därför frågar jag här nu.

När jag körde routern i sin original-konfig så var det "vanligt" WAN primärt och Mobilt bredband sekundärt. Där under WAN-inställningar kan man välja statisk eller automatisk ip. Ipn ska vara tilldelad från TRE och när jag kör automatisk ip så får jag en helt annan ip än den jag fått tilldelad när jag söker på t.ex. whats my ip. Så alltså har jag inte den de tilldelat mig?
Vad jag förstod på min vän så hade TRE sagt åt henne att hon måste ställa in den tilldelade ip statiskt i routern för att erhålla den adressen.
Då gjorde jag så att jag valde statisk ip, då fick jag de valen ni ser tidigare i forumet. Men jag vet inte vad jag ska fylla i förutom ip-adress. Jag kanske är helt fel ute här?

Andra testet jag nu gjorde va att välja primärt WAN till Mobilt Bredband, se bifogad bild:

Är det under APN-tjänst som jag ska skriva i den tilldelade IPn?
Är PDP Typ rätt när den är på IPv4? eller ska det vara 6 eller både och?

Vilket fall, så en hyfsat bra guidning till hur man ska göra för att få den låsta statiska ipn från TRE?

Jag kanske är helt fel ute, har ställt liknande fråga till Asus och TRE, får se vad de svarar. Men ni kunniga här får gärna förkovra mig inom detta området så jag har mer kött på benen när jag pratar med de andra. Lovar att ge tillbaka när jag fått det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patander:

Jag är väl bättre än medel Svensson på PC och nätverk, men nog om det!

Ok så här är det. Den statiska ip är tilldelad från TRE eftersom att personen som använder mobilt bredband kör även IP-kameror. Eftersom att ipn kan ändras varje gång det blir dålig teckning eller att routern startas om av t.ex. strömavbrott. Så vill hon ha en fast statisk ip. Varje gång ipn ändras så måste alla ip-kameror konfigureras om, så därför frågar jag här nu.

När jag körde routern i sin original-konfig så var det "vanligt" WAN primärt och Mobilt bredband sekundärt. Där under WAN-inställningar kan man välja statisk eller automatisk ip. Ipn ska vara tilldelad från TRE och när jag kör automatisk ip så får jag en helt annan ip än den jag fått tilldelad när jag söker på t.ex. whats my ip. Så alltså har jag inte den de tilldelat mig?
Vad jag förstod på min vän så hade TRE sagt åt henne att hon måste ställa in den tilldelade ip statiskt i routern för att erhålla den adressen.
Då gjorde jag så att jag valde statisk ip, då fick jag de valen ni ser tidigare i forumet. Men jag vet inte vad jag ska fylla i förutom ip-adress. Jag kanske är helt fel ute här?

Andra testet jag nu gjorde va att välja primärt WAN till Mobilt Bredband, se bifogad bild:
http://forumbilder.se/H8LUH/konfig-2.PNG
Är det under APN-tjänst som jag ska skriva i den tilldelade IPn?
Är PDP Typ rätt när den är på IPv4? eller ska det vara 6 eller både och?

Vilket fall, så en hyfsat bra guidning till hur man ska göra för att få den låsta statiska ipn från TRE?

Jag kanske är helt fel ute, har ställt liknande fråga till Asus och TRE, får se vad de svarar. Men ni kunniga här får gärna förkovra mig inom detta området så jag har mer kött på benen när jag pratar med de andra. Lovar att ge tillbaka när jag fått det att funka.

Lämna allt på standardinställningar utom APN som du sätter till static.tre.se.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:
Tack!

Jag ska testa det nästa gång jag är där! Super!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Lämna allt på standardinställningar utom APN som du sätter till static.tre.se.

Kom att tänka på det med, hur jag vet att jag gjort rätt? När jag har skrivit static.tre.se i rutan "APN-tjänst (tillval)", ska jag då kunna se den ip-adress som de har tilldelat mig om jag söker på t.ex. "whats my ip"?
Eller hur kan jag få en bekräftelse på att man har gjort rätt så att inte ip-adressen ändras hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patander:

Kom att tänka på det med, hur jag vet att jag gjort rätt? När jag har skrivit static.tre.se i rutan "APN-tjänst (tillval)", ska jag då kunna se den ip-adress som de har tilldelat mig om jag söker på t.ex. "whats my ip"?
Eller hur kan jag få en bekräftelse på att man har gjort rätt så att inte ip-adressen ändras hela tiden?

Om du har gjort rätt borde du bli tilldelad en IP-adress som matchar den du verkar ha fått från Tre. IP-adressen på routerns WAN-interface ska matcha den som "what's my IP"-tjänster visar, men det berättar bara att du inte ligger bakom CGNAT och har inget med statisk (eller i detta fallet "icke-rörlig", dynamisk tilldelad) IP-adress att göra.

EDIT: Hade det inte varit enklare att använda routerns inbyggda funktion för dynamisk DNS? Då slipper du dessutom betala extra för 3Statisk IP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:
Hur menar du med routerns inbyggda funktion för dynamisk DNS? "Låser" routern min IP då? För hela poängen är ju att jag länkar alla mina kameror till en och samma IP, IPn till min fastighet. Därav vill vi ha en fast IP från TRE.
BTW så betalar hon inget extra för det.

Permalänk
Medlem

Du skall inte behöva ange den externa adressen, den tilldelas automatiskt till enheten när du etablerar din session via GTP. Angående DNS, använd bara Googles (8.8.8.8 / 8.8.4.4), du tilldelas även DNS av 3 vid sessionsetablering, du bör även kunna lämna det tomt.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Du får då en adress istället för ett nummer, kan man förenklat säga. Jag hade förut en Asus-router och hade då en adress som hette nåt i stil med wranzzonia.asuscomm.org tror jag, då spelar det ingen roll vad för ip-adress jag får av min ISP