Permalänk
Medlem

Dualboot-råd för laptops

Hej!
Jag planerar att köpa en laptop inför utlandsstudierna. Ett krav är dock att den ska kunna dualboota linux. Kan alla laptops man köper idag göra detta, eller finns det någon (virtuell) spärr i någon som gör att det inte går att installera annat än Windows? Har för mig att elgiganten sade något liknande när jag frågade dem för något år sedan, och vill minnas att jag såg en klisterlapp på en jobbdator där det stod att den krävde windows 10 så vill dubbelkolla då jag inte vill vara låst till MS.

Den modell jag funderar på mest är Lenovo Yoga 920, så om någon vet huruvida just den kan dualboota får ni gärna skriva men frågan gäller även generellt andra tillverkare/modeller också!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag vill be om ursäkt för att jag inte svarar på din fråga, för det där med dualboot var ju väldigt hett på 1990-talet och väcker följande tanke hos mig:

Finns det någon stark anledning till att du inte löser detta med virtuella maskiner? Jag förstår att du förmodligen har en sådan anledning, men de flesta fallen där man förr om åren pysslade med dualboot brukar ju i dag lösas med virtuella maskiner.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Jag vill be om ursäkt för att jag inte svarar på din fråga, för det där med dualboot var ju väldigt hett på 1990-talet och väcker följande tanke hos mig:

Finns det någon stark anledning till att du inte löser detta med virtuella maskiner? Jag förstår att du förmodligen har en sådan anledning, men de flesta fallen där man förr om åren pysslade med dualboot brukar ju i dag lösas med virtuella maskiner.

Egentligen inte. De största anledningarna är att jag dels inte vet vilka VM:s som finns/är bra, och dels vill slippa använda microsofts produkter så långt som möjligt. Mest på grund av att jag inte tycker att de lyssnar på sina användare, kör över dessa och inte ger dem valfrihet och för att jag är lite foliehatt och inte vill att de samlar data om mig. använder jag en VM har jag ändå ms som kan titta över min axel om de bara vill.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Aha, jag missförstod nog din fråga. Jag trodde att du ville ha både native Windows och native Linux installerade samtidigt. Men när jag läser om det nu så vill du ha en dator som du vet att du kan kan installera native Linux på rakt av och slippa Windows? Och alltså inte ha dual boot?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Den modell jag funderar på mest är Lenovo Yoga 920, så om någon vet huruvida just den kan dualboota får ni gärna skriva men frågan gäller även generellt andra tillverkare/modeller också!

Det verkar inte vara något större problem att köra Linux på en Yoga 920, se t.ex. detta bloginlägg. Denna Reddit-tråd kan också vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Aha, jag missförstod nog din fråga. Jag trodde att du ville ha både native Windows och native Linux installerade samtidigt. Men när jag läser om det nu så vill du ha en dator som du vet att du kan kan installera native Linux på rakt av och slippa Windows? Och alltså inte ha dual boot?

Nej du förstod rätt, helst vill jag ha dualboot och kunna välja vilket OS jag vill starta vid boot utan att behöva virtuella maskiner.

Skrivet av perost:

Det verkar inte vara något större problem att köra Linux på en Yoga 920, se t.ex. detta bloginlägg. Denna Reddit-tråd kan också vara intressant.

Tack så mycket, precis vad jag letade efter! Verkar inte helt sömlöst så får nog fundera ett tag till innan köp.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Nej du förstod rätt, helst vill jag ha dualboot och kunna välja vilket OS jag vill starta vid boot utan att behöva virtuella maskiner.

För mig som sedan många år kör Windows i VirtualBox på mina Linux-system (såväl hemma som på jobbet) så undrar jag vad det är som gör att du måste ha båda native? Ska du spela spel, eller köra synnerligen specifika grejer över USB? (Det är enda skälen jag kan se till att man skulle vilja ha ett sådan där dualboot-upplägg.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

använder jag en VM har jag ändå ms som kan titta över min axel om de bara vill.

Inte mera än om du dual-bootar.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Keeper of Traditions

Kör själv alltid dualboots på mina laptops, grymt smidigt. Har aldrig hört talas om någon spärr som skulle förhindra det, men det kanske existerar på vissa lågbudgetlaptops?

Det kanske du tänkt på, men kom ihåg att installera Windows först och sen Linux... Windows har en tendens att skriva över sånt man inte bett om att få överskrivet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

För mig som sedan många år kör Windows i VirtualBox på mina Linux-system (såväl hemma som på jobbet) så undrar jag vad det är som gör att du måste ha båda native? Ska du spela spel, eller köra synnerligen specifika grejer över USB? (Det är enda skälen jag kan se till att man skulle vilja ha ett sådan där dualboot-upplägg.)

Antagligen okunskap. Spelade förut, men numera har jag i princip slutat med det helt, så egentligen är det nog inget som hindrar det. Har inte tänkt på att man kan köra Windows i en VM i native-linux, bara tvärtom, men det skulle nog kunna vara något.
Det jag eventuellt ser som ”problem” är att jag inte har någon windowssticka och vet inte om jag orkar läsa på om hur man gör en (kämpar mot utbrändhet som det är) och att allt Lull-lull som touch, fingeravtrycksläsare och accelerometer kanske inte fungerar direkt i en VM? Drivrutiner och sådant har jag mycket lite tålamod att bråka med, den mesta bråka-med-teknik-energin går åt i studierna.

Skrivet av CyberNerd:

Inte mera än om du dual-bootar.

Utveckla gärna.

Skrivet av Dunder:

Kör själv alltid dualboots på mina laptops, grymt smidigt. Har aldrig hört talas om någon spärr som skulle förhindra det, men det kanske existerar på vissa lågbudgetlaptops?

Det kanske du tänkt på, men kom ihåg att installera Windows först och sen Linux... Windows har en tendens att skriva över sånt man inte bett om att få överskrivet.

Okej, det är goda nyheter.
Ja det har jag förstått. Tanken var nog att installera om Windows direkt när jag får datorn, krympa partitionen i samband med det och sedan installera linux.

Tack för tipset!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kör själv alltid dualboots på mina laptops, grymt smidigt.

Jätteosmidigt att man behöver boota om för att växla mellan program i Linux och program i Windows.
Med virtuell maskin kör man ju allt samtidigt och behöver inte bry sig.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av d97jro:

Jätteosmidigt att man behöver boota om för att växla mellan program i Linux och program i Windows.
Med virtuell maskin kör man ju allt samtidigt och behöver inte bry sig.

Nej, det tycker jag inte. De sköter helt olika uppgifter så det problemet har jag aldrig haft.

Hur funkar spel t.ex. i en virtuell maskin?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det tycker jag inte. De sköter helt olika uppgifter så det problemet har jag aldrig haft.

Att du inte har det problemet är inte samma sak som att de sköter helt olika uppgifter.
Jobbar jag i Linux och låter Vegas rendera film i Windows så är det två saker som sker simultant men i olika operativsystem och inte löses av att köra båda systemen native (om man inte ska ha två datorer då, förstås).

Skrivet av Dunder:

Hur funkar spel t.ex. i en virtuell maskin?

Fast det är ju redan avhandlat att det är ett av de få fall där man faktiskt har behov av native Windows.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av d97jro:

Att du inte har det problemet är inte samma sak som att de sköter helt olika uppgifter.
Jobbar jag i Linux och låter Vegas rendera film i Windows så är det två saker som sker simultant men i olika operativsystem och inte löses av att köra båda systemen native (om man inte ska ha två datorer då, förstås).

Fast det är ju redan avhandlat att det är ett av de få fall där man faktiskt har behov av native Windows.

Okej, jag förutsatte att jag talade för mig själv och du talade för dig själv, och i det fallet så sköter de (för mig) helt olika uppgifter, och att kunna köra spel är då också ett krav.

Så ja... Grymt smidigt, som sagt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

att kunna köra spel är då också ett krav.

Men inte för trådskaparen, som enligt egen utsago inte spelar spel längre och alltså skulle ha bättre nytta av en virtuell maskin.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av d97jro:

Men inte för trådskaparen, som enligt egen utsago inte spelar spel längre och alltså skulle ha bättre nytta av en virtuell maskin.

Okej?

Ser inte hur det förändrar mina användningsområden på något vis...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en MacBook Pro 2014, som jag också kör Windows 10 på, med dual-boot.

Windows 10 installerade jag på en SSD, som är ansluten till MacBooken med en SATA/USB3-adapter.

När jag botar, så håller jag nere en tangent, så får jag välja om den ska borta från den inre SSD:n eller den yttre SSD:n. När jag botar till macOS, så tar det ca 30 sekunder. Väljer jag att bota med den yttre SSD:n (Win 10), så tar det 3 sekunder mer.

Jag gjorde detta för att jag ville testa om det fungerar och det fungerar utmärkt.

Vid dual-boot, så vill jag ha operativsystemen på egna SSD:n, för att undvika strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Hej!

Jag har en MacBook Pro 2014, som jag också kör Windows 10 på, med dual-boot.

Windows 10 installerade jag på en SSD, som är ansluten till MacBooken med en SATA/USB3-adapter.

När jag botar, så håller jag nere en tangent, så får jag välja om den ska borta från den inre SSD:n eller den yttre SSD:n. När jag botar till macOS, så tar det ca 30 sekunder. Väljer jag att bota med den yttre SSD:n (Win 10), så tar det 3 sekunder mer.

Jag gjorde detta för att jag ville testa om det fungerar och det fungerar utmärkt.

Vid dual-boot, så vill jag ha operativsystemen på egna SSD:n, för att undvika strul.

Intressant att det går att göra via USB! Använder du något speciellt verktyg/program (heter det program om det körs utanför OS? ) för att det ska fungera, eller var det bara att köra?
Kanske skulle kunna vara ett alternativ, jag använder Windows väldigt sällan.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Vid dual-boot, så vill jag ha operativsystemen på egna SSD:n, för att undvika strul.

Ja separata systemdiskar är bäst. Om man inte har två SSD man installera Linux på ett USB minne.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Keeper of Traditions

Det är ju bara att skapa två partitioner. Man behöver inte ha två separata diskar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hej

Det finns olika sätt att göra en Windows 10 SSD till Mac, men här är en länk som beskriver ett sätt hur man kan göra:
https://www.instructables.com/id/Installing-Windows-on-Extern...

Man behöver följande:
- Mac
- Windows PC
- Bootcamp
- WinToUSB

Allt fungerar förutom tvåfinger scroll. Hittade inte driver för detta.

Jag använder denna adapter:
https://www.delock.com/produkte/G_61882/merkmale.html/url]

Permalänk
Medlem

Att få någon linux dist att rulla går nog på de flesta laptops, det som brukar strula är ju specifika modellfunctioner/drivare för funktionknappar som ljusstyrka etc och drivare för att pekplattan ska fungera optimalt etc. I vissa fall så kan det väl även påverka batteritid negativt osv. Var iof ett tag sen jag körde native linux på laptop, så kanske har blivit bättre?

Slår ett slag för Dell XPS13, går ju att köpa med Ubuntu istället för windows (eller gick iaf?) så där bör det ju inte vara några problem med drivare.

edit
https://blog.ubuntu.com/2018/07/27/dell-xps13-developer-editi...

Permalänk
Rekordmedlem

Det bör inte vara något större problem då linux funkar på nästan allt direkt möjligen kan du behöva tillåta det i bios om secureboot eller liknade är aktivt.
Se bara till att ha mycket lagringsutrymme eller kanske 2 hdd/ssd i datorn så kan du köra ett os per enhet.
Att köra från ett usbminne är en dålig ide om det inte handlar om felsökning, välj i stället en usbansluten ssd, de ser många gånger likadana ut men ssdn tål att skrivas till på ett bättre sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.