Unity: "En bit kvar till riktig lansering av VR och AR"

Permalänk
Melding Plague

Unity: "En bit kvar till riktig lansering av VR och AR"

Enligt Unitys VD John Riccitiello har VR och AR ännu inte lanserats på allvar för konsumenter, utan de produkter som finns riktar sig främst till utvecklare och företag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sony annonserade 3 miljoner nyligen, en rätt bra siffra ändå.

https://blog.us.playstation.com/2018/08/16/celebrating-3-mill...

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en god uppfattning om potentialen av VR så skulle jag rekommendera spelet Virtual Warfighter. Ett utomordentligt bra spel som för övrigt utvecklas av en användare här på SC, som nickar CyberVillain.
Finns på Steam till mycket förmånligt pris!

https://store.steampowered.com/app/517020/Virtual_Warfighter/

Skickades från m.sweclockers.com

La till länk
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Har personligen inte det minsta intresse av vare sig AR eller VR. Varken på dator eller spelkonsol (kanske kan finns något litet vettigt användningsfall på mobilen med AR).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tramsigt uttalande. Lanseringen har utan någon som helst tvekan skett i och med Rift och Vive. Att branschen sedan ligger i sin vagga är en annan fråga.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det är nog sant att väldigt många väntar på nästa generation VR men det betyder inte att t.ex. en rift inte är till för konsumenterna. Vart fick han det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av obadja:

Sony annonserade 3 miljoner nyligen, en rätt bra siffra ändå.

https://blog.us.playstation.com/2018/08/16/celebrating-3-mill...

Under dess livstid på två år så har de endast lyckats kränga 3 mille enheter? Det betyder isf. att de inte lyckats komma upp med någon högre försäljning än 125 000 enheter i snitt per månad. Globalt över alla marknader sammanlagt. Knappast några bra siffor att skryta med, eller något som styrker att VR skulle vara en kommersiell framgång på den generella konsumentmarknaden. Snarare rätt patetiska försäljningsiffror i sammanhanget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är väl som med allt annat nytt, ingen som kom ihåg när SSDerna hittade fram på konsumentmarknaden?
Det var helt enkelt för dyrt för att alla skulle springa och köpa en.

För VR (på dator) kräver man en ganska fet dator också, mitt 980ti är ganska precis nog för enklare spel, men jag måste nästan alltid dra ned på inställningarna. Och det lär bara bli tyngre i och med högre upplösningar på nästa generations VR brillor.
Det är faktiskt inte så vanligt med high-end maskiner som pallar VR som folk tror, vi på sweC är en minoritet.
Märks väl när man pratar med folk som gillar spel mer än annat, t.ex. i många av de gruppar jag är med i diverse spel (MMO's och annat) så spelar folk fortfarande på brödrostar. Dom har inget intresse av att slänga ut närmare 15-20k för att fixa en dator och ett VR set (vive/oculus) bara för att köra VR. Det finns helt enkelt för lite saker till VR som lockar folk att spendera så mycket pengar på en leksak. Det är skillnad om man har något intresse för det, men många har inte det på samma sätt.
Alla som prövat VR hos mig har alltid haft mycket roligt och dom vill gärna spel igen. Men inte så pass mycket att dom vill spendera en hel månadslön på det.

Utöver det så är jag nöjd med mitt Oculus. Finns en hel del att göra bättre men jag har inga problem med det alls och det tar inte många sekunder innan jag totalt tappar bort mig i VR världen. Vilket de flesta som har prövat VR hos mig också gör. Nästan alla glömmer bort inom en ganska kort period att man inte kan sitta eller luta sig mot VR saker. Vilket resulterar i en väldigt massa skratt för alla som tittar på!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Är väl som med allt annat nytt, ingen som kom ihåg när SSDerna hittade fram på konsumentmarknaden?

Jo, 2009 köpte jag min första SSD (En Intel X25 G2 på 80GB). En enorm förbättring av den bärbara som jag uppgraderade från en långsam mekanisk disk (och utökade från 4GB till 8GB RAM). Blev som en ny dator - fantastiskt nöjd från start!

Har aldrig tittat tillbaka på annat sedan 2009, och fortsatt blivit en rad SSD:er genom åren (men gick över från Intel till Samsung, och från SATA till m2 PCIe).

Direkt nytta från start!

(Skulle inte tillskriva VR som samma direkta nytta.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Många är nog inte så taggade på att köpa en dator för 20k och sedan vr för 5k.
Dessutom måste man ha en yta eller helst ett eget litet rum åt vr så att man verkligen kan njuta av vr genom röra sig fritt. Hur många människorna har dessa förutsättningarna ens?
25k + ett rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, 2009 köpte jag min första SSD (En Intel X25 G2 på 80GB). En enorm förbättring av den bärbara som jag uppgraderade från en långsam mekanisk disk (och utökade från 4GB till 8GB RAM). Blev som en ny dator - fantastiskt nöjd från start!

Har aldrig tittat tillbaka på annat sedan 2009, och fortsatt blivit en rad SSD:er genom åren (men gick över från Intel till Samsung, och från SATA till m2 PCIe).

Direkt nytta från start!

(Skulle inte tillskriva VR som samma direkta nytta.)

Skrev aldrig att det var till nytta, bara angående priser på nya teknologier och produkter.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Skrev aldrig att det var till nytta, bara angående priser på nya teknologier och produkter.

Precis, man får se potentialen. Det är framtiden bara att det måste utvecklas mer och bli billigare. Inga konstigheter.
Det tar tid. Man måste börja nånstans, så har det alltid varit.

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste jag hålla med då:

Installationen/setup är fortfarande inte bra
Utbudet är fortfarande inte bra
Priset är för högt ännu
Utbudet är "undermåligt"
Kvalitén på "produkten" är inte där ännu.

Ja,Jag äger ett Oculus Rift och har ägt ett Oculus rift DK2 och testat HTC Vive.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Många är nog inte så taggade på att köpa en dator för 20k och sedan vr för 5k.
Dessutom måste man ha en yta eller helst ett eget litet rum åt vr så att man verkligen kan njuta av vr genom röra sig fritt. Hur många människorna har dessa förutsättningarna ens?
25k + ett rum?

Att man måste ha ett rum är en överdrift. I mitt förra boende kunde jag spela de flesta spelen på en *väldigt* trång yta. Visst fick man ta det försiktigt men det gick.

Sen finns det väldigt många spel som fungerar jättebra i sittande position. T.ex. diverse simulatorer är ett utmärkt exempel på det. Jag kör t.ex. väldigt mycket racinsimulatorer och jag är numera allergisk mot att spela utan VR.

Inom en månad eller två kommer det "kontoret" i nya huset vara färdigrenoverat och då kommer jag ha ca 2x2 meter tillgängligt för VR. Ser fram emot det!

Skrivet av hulkenstrong:

Tyvärr måste jag hålla med då:

Installationen/setup är fortfarande inte bra
Utbudet är fortfarande inte bra
Priset är för högt ännu
Utbudet är "undermåligt"
Kvalitén på "produkten" är inte där ännu.

Ja,Jag äger ett Oculus Rift och har ägt ett Oculus rift DK2 och testat HTC Vive.

Håller med de flesta punkterna men vad menar du med att installationen/setup inte är bra? Jag har också en rift och de tre gånger jag installerat och konfigurerat den har allt gått väldigt smidigt till.
Utbudet är förstås inte bra om man jämför med vad som annars finns tillgängligt men jag törs påstå att för de allra flesta så finns det numera tillräckligt med spel för att hålla en underhållen tills det att nya spel kommer.

Om drygt två år tar jag examen och har då lovat mig själv ett nytt VR-set och tillhörande GPU/CPU som examenspresent. Tills dess hoppas jag främst på bättre upplösning, svärta och linser för att förhindra godrays eller vad de kallas. Finns andra saker jag förstås också vill se även om de inte är jättehögt på listan, t.ex. möjlighet att köra trådlöst, mindre vikt, större fov m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Skrev aldrig att det var till nytta, bara angående priser på nya teknologier och produkter.

Fast det handlar nog inte enbart om priset. Inte heller enbart om mognaden av tekniken (som jag tror också är en annan viktigt faktor och problem här med VR/AR förutom priset).

Det handlar också om nyttan för den breda massan. Spel på PC och konsol i sig är ett relativt nischat område om man jämför med mobilspel och den stora allmänheten. VR är i sin tur en subkategori inom den nischen. En nisch inom nischen alltså.

En SSD tror jag i princip alla användare, oavsett om de spelar eller inte, har stor nytta av. Vilket var min poäng.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Att man måste ha ett rum är en överdrift. I mitt förra boende kunde jag spela de flesta spelen på en *väldigt* trång yta. Visst fick man ta det försiktigt men det gick.

Sen finns det väldigt många spel som fungerar jättebra i sittande position. T.ex. diverse simulatorer är ett utmärkt exempel på det. Jag kör t.ex. väldigt mycket racinsimulatorer och jag är numera allergisk mot att spela utan VR.

Inom en månad eller två kommer det "kontoret" i nya huset vara färdigrenoverat och då kommer jag ha ca 2x2 meter tillgängligt för VR. Ser fram emot det!

Håller med de flesta punkterna men vad menar du med att installationen/setup inte är bra? Jag har också en rift och de tre gånger jag installerat och konfigurerat den har allt gått väldigt smidigt till.
Utbudet är förstås inte bra om man jämför med vad som annars finns tillgängligt men jag törs påstå att för de allra flesta så finns det numera tillräckligt med spel för att hålla en underhållen tills det att nya spel kommer.

Om drygt två år tar jag examen och har då lovat mig själv ett nytt VR-set och tillhörande GPU/CPU som examenspresent. Tills dess hoppas jag främst på bättre upplösning, svärta och linser för att förhindra godrays eller vad de kallas. Finns andra saker jag förstås också vill se även om de inte är jättehögt på listan, t.ex. möjlighet att köra trådlöst, mindre vikt, större fov m.m.

Well om min mor skulle installera Oculus Rift så skulle hon ringa mig och det är min poäng. En "setup" för massan ska inte behöva det utan vara så klart så det inte är sant.

*edit*
Jag fixar det utan problem och de är grymt bättre nu. Men för en ICKE admin dator användare så är det fortfarande en bit kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Det är för tillfället en produkt för early adopters/ entusiaster med allt vad det innebär.

Dvs:
Du har antagligen redan en dator som klarar kraven.
Du klarar att det är plug and pray.
Försäljningssiffrorna är i linje med vad som är normalt för entuast-produkter (hur många icke entusiaster kör ex. 4k?).

Antingen:
Kommer något nytt som och VR/AR dör ut.
Det förblir en entusiast produkt.
Något händer och det blir en produkt för den stora massan.

Permalänk
Medlem

VR står och väger lite,

Otroligt bra upplevelse när det är välgjorda spel (tyvärr så finns det inte många sådanna) men det finns potential, mycket potential skulle jag vilja påstå. Jag tror att det kan bli nästa konsolgeneration som gör att det slår igenom ordentligt. Ge tekniken 2-3 år så är den bra/billig nog att kunna köpas in till nästa xbox/PS för en slant som konsumenter har råd med. PSVR är ju redan idag ok prissatt. (inte riktigt bra nog dock). Microsoft har Windows MR som har en hel del bra innovationer (t.ex inside out tracking som fungerar riktigt bra).

Dvs både sony och MS har testat tekniken, båda kommer att sattsa på spel i nästa konsolgeneration (inget Xbox one misstag igen) och iom att VR kommer inte att ha slagit så stort så blir det en stor stor wow faktor för de flesta. Den enda nackdelen är att VR inte är socialt (lokalt) men många spelar ju med kompisar online än i soffan så det kanske fungerar ändå.

Det blir även inget krav på TV för att få en bra upplevelse med ett tvspel, det kan vara en stor grej för vissa familjer.