Permalänk
Medlem

köpråd uppgraderingspaket

Halloj, jag går i tankarna att köpa ett uppgraderingspaket. Vad är största skillnaden på ryzen och intel. jag har ett 1080ti som min gamla cpu flaskar ganska mycket. jag kommer redigera film, spela (gärna 4k när skärmarna blir lite billigare) och göra det mesta. Är ryzen elelr intel att föredra till detta?

Permalänk
Medlem

Överlag så är Intel bättre på spel och Ryzen på det mesta annat.
Filmredigering kommer gynnas av Ryzen, spel av Intel. Men detta är mest i lägre upplösningar vid 4k är det GPU som sätter stopp i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swalpen:

Halloj, jag går i tankarna att köpa ett uppgraderingspaket. Vad är största skillnaden på ryzen och intel. jag har ett 1080ti som min gamla cpu flaskar ganska mycket. jag kommer redigera film, spela (gärna 4k när skärmarna blir lite billigare) och göra det mesta. Är ryzen elelr intel att föredra till detta?

Intel har fortfarandes bättre prestanda för spel när det gäller att maxa frameraten så vitt jag vet, detta på grund av bättre prestanda per kärna än Ryzen, även om Ryzen har fler kärnor. När det gäller filmredigering är det dock många saker som Ryzen presterar bättre på (men inte alla), själva slutgiltiga steget för att encoda filmen (vilket tar tid) är Ryzen till exempel bättre på eftersom Ryzen har bättre flertrådig prestanda.

Om du ska spela i 4K kommer du högst troligtvis inte att vara begränsad av processorn (eftersom det inte kommer bli någon high-framerate gaming ändå eftersom grafikkortet belastas så mycket mer att det begränsas först). Så då kan du lika gärna välja Ryzen som Intel, lär inte bli någon skillnad i 4K.

Så det finns ingen självklar vinnare om du frågar mig. Ryzen har mer rå prestanda i och med fler kärnor och bättre flertrådig prestanda, men många program är bättre optimerade för Intel-processorer och drar mer nytta av snabb enkeltrådig prestanda.

Jag rekommenderar att du läser runt eller kollar på YouTube för tester mellan Ryzen och Intel på de program du tänker använda.

Permalänk
Medlem

Så det är en smaksak i stortsett? Eftersom jag har intel nu så känns det bra att fortsätta med det. räcker det kanske med en i5 eller behöver jag ta steget till i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swalpen:

Så det är en smaksak i stortsett? Eftersom jag har intel nu så känns det bra att fortsätta med det. räcker det kanske med en i5 eller behöver jag ta steget till i7.

Eftersom du har ett 1080 Ti tycker jag du ska försöka sträcka dig till en i7:a (8700K).

Permalänk
Medlem

Kan ni rekommendera ett bra moderkort till en i7 8700k. Jag bryr inte om ljus och annat. Funktioner vinner över design. Pris upp till 2k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swalpen:

Kan ni rekommendera ett bra moderkort till en i7 8700k. Jag bryr inte om ljus och annat. Funktioner vinner över design. Pris upp till 2k

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket som helst egentligen bara det har ett Z370 chipset och de in- och utgångar och expansionsplatser du behöver (beror ju på vad du tänker ansluta). Samt är av den storleken du behöver (mATX eller ATX):
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s369946116&o=produkt_p...