Hjälp med antivirus till HP Elitebook

Permalänk
Medlem

Hjälp med antivirus till HP Elitebook

Hej!
Ny på forumet som medlem, dock följt forumtrådar "utanför" i många år
Finns en del expertis bland medlemmarna och skulle därför önska råd och tips. Inbjuder därmed till seriös diskussion utan utsvävningar. Välkommen!

Har skaffat ny laptop (HP Elitebook) och kör Win 10 pro. I bakgrunden finns Windows defender som ska vara ett form av skydd men min magkänsla säger att det inte är ett fullgott alternativ. Har i.o.f. inga belägg för detta så därför vill jag checka av med Er hur det ligger till? Är det ett bra skydd eller är det värt att satsa på något kompletterande, i.s.f. vad?
Har kollat in Kapersky total security då det fått bra omdömen. Inte helt gratis dock...

Tips på alternativ mottages tacksamt!

Visa signatur

Always On The Run

Permalänk
Medlem

Har defender och en uppdaterad webbläsare vilket har räckt gott för mig. Det känns som att man kommer långt på sunt förnuft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.

Permalänk
Medlem

Windows Defender kommer funka fint.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Tackar för responsen! Då kör jag vidare med Defender...

En ytterligare fråga.
Ska det ligga några objekt som exkluderingar (undantag) i Defender. Det går att lägga till ex. systemfiler som man ev. önskar att Defender inte kollar när man kör anitivirus-sökning. För tillfället ligger två filer som undantagna, inget som jag lagt till, (system32) filer. Kan det verka korrekt?

Visa signatur

Always On The Run

Permalänk
Medlem

Vad är det för system32-filer?
Mitt Windows Defender har inga undantag.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Okej, skumt... Det är dessa som ligger som undantag. Vet inte riktigt vilka funktioner dem avser heller..
C:\Windows\System32\SppExtObjHook.dll
C:\Windows\System32\SppExtObjPatcher.exe

Visa signatur

Always On The Run

Permalänk
Medlem

Jag förespråkar Webroot, du kan köpa billiga licenser på ebay.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Keeper of Traditions

Du kan avgöra själv på av-test eller av-comparatives,
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Windows Defender ger inte bäst skydd, men det är väl enklast om man inte orkar installera annat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribz:

@torbjorn_75: Okej, skumt... Det är dessa som ligger som undantag. Vet inte riktigt vilka funktioner dem avser heller..
C:\Windows\System32\SppExtObjHook.dll
C:\Windows\System32\SppExtObjPatcher.exe

Spännande.
Prova att ladda upp de två filerna till Virustotal och kolla vad den säger.

Permalänk
Medlem

Har du crackat Windows?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Windows Defender och gratisversionen av Malwarebytes fungerar bra tillsammans.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Har du crackat Windows?

Om det ändå vore så, vad tänkte du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Always On The Run

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Spännande.
Prova att ladda upp de två filerna till Virustotal och kolla vad den säger.

Mycket spännande, ska göra det och kolla 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Always On The Run