Så jag installerade DA:O och upptäckte...

Permalänk
Medlem

Så jag installerade DA:O och upptäckte...

Det känns som jag länge sökt hitta känslan, ni vet känslan alltså, i ett riktigt rollspel ganska länge. Stark story, karaktärsutveckling och dialoger samt snyggt med lite grafik-lull-lull och ett robust strids/magisystem, det gamla vanliga helt enkelt.

Ok, nya spel... ... ... hittar inget som verkar intressant (provade Pillars of Eternity, men är ju egentligen "nygammalt" på nåt sätt, men blev tyvärr direkt icke-gripen av storyn menmen). Provar ändå ganska många tycker jag: Kingdom Come, Divinity Original Sin I+II, m fl. Blir dock aldrig riktigt gripen av världen, storyn, eller nåt oförklarligt.

Så tänker mig tillbaka i tiden. Skyrim kanske man skulle försöka klara ut, hmm, men med lite moddar då, mer lull-lull och 21:9 stöd. Jaha, gick sådär, 21:9 visar sig omöjligt att få igång. Avinstallera. Svära.

Ok, hmm, Dragon Age spelen ligger och skräpar på Origin. Dragon Age: Inquisition? Nej, världens rörigaste story (vem slåss mot vem och varför??), intill döden tråkiga companions, tråkig crafting och miljöer. Nähä. Dragon Age II? Snälla, bara sluta....

Dragon Age: Origins? Gammalt, typ 10 år, det kan man väl inte spela? Fast... minns ju att jag spelade ut då det begav sig, inga lootlådor (vad jag kan minnas) är ju ett plus. Minns att jag tyckte storyn var helt ok, bra companions, ok dialoger. Sagt och gjort. Installerar... och upptäcker...

Spelet är ju helt fantastiskt bra! Superenkelt och SNYGGT att modda! 3440x1440 upplösning direkt, inga problem. Zooma ut för taktisk overview, möjlighet att pausa i strider för att ge order och positionera ens party.

Samtidigt som jag är glad att jag kan grotta ner mig i ett rollspel de närmaste veckorna så infinner sig en ohelig ilska att ett spel som är 10 år gammalt fortfarande är bland de bästa och mest spelbara. Dragon Age serien är ett sorgligt kapitel i sig men hela genren verkar vara i ett förtvinande skick! Någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Samtidigt som jag är glad att jag kan grotta ner mig i ett rollspel de närmaste veckorna så infinner sig en ohelig ilska att ett spel som är 10 år gammalt fortfarande är bland de bästa och mest spelbara. Dragon Age serien är ett sorgligt kapitel i sig men hela genren verkar vara i ett förtvinande skick! Någon som känner igen sig?

Mhm.. känner igen det, så sabla väl, finns godingar bland gamla spel, då det till skillnad mot dagens mass producerade spel lades ner tid på att göra spel unika.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Visst är det så, men samtidigt måste ju DA:O varit ett kommersiellt framgångsrikt spel som grundade en efterföljande spelserie. Det riktigt tragiska i det är ju att varje efterföljande del varit sämre än det ursprungliga. Sorgligt egentligen.

Vill också tillägga att jag vet att Witcher-spelen finns (och de har ju gjort en omvänd resa gällande utveckligen)... men jag kan inte komma ifrån att jag avskyr Geralt som karaktär och jag avskyr att bli påtvingad att spela just honom (oavsett hur bra storyn nu skulle kunna vara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@Belzader: Visst är det så, men samtidigt måste ju DA:O varit ett kommersiellt framgångsrikt spel som grundade en efterföljande spelserie. Det riktigt tragiska i det är ju att varje efterföljande del varit sämre än det ursprungliga. Sorgligt egentligen.

Vill också tillägga att jag vet att Witcher-spelen finns (och de har ju gjort en omvänd resa gällande utveckligen)... men jag kan inte komma ifrån att jag avskyr Geralt som karaktär och jag avskyr att bli påtvingad att spela just honom (oavsett hur bra storyn nu skulle kunna vara).

Även jag har svårt för "rollspel" ( vilket typ allt med stats verkar kallas för tiden ) med helt förutbestämd huvudkaraktär.

Tips på bra RPGs där man gör sin egen:

Pillars of Ethernity
Tyranny
Divinity Original sin
Ice Wind dale 1 & 2
Baldurs Gate 1 & 2

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Jag tror att det handlar om flera olika orsaker. Dels blir vi äldre och både smak och åsikter ändras en hel del på tio år. Jag tror även att utvecklingen tyvärr har satt käppar i hjulen eftersom det är oerhört mycket enklare att producera spel idag vilket gör att det inte läggs lika mycket tid och resurser (Kingdom Come t.ex. är väl skapat av ett par amatörer?) på att skapa minnesvärda spel. Tittar man på Steam så är gissningsvis 90-95% av allting som släpps på plattformen s.k. shovelware.

Den största anledningen är nog dock ekonomiska skäl. Fler och fler spelutvecklare köps upp av enorma bolag som EA eller Activision och då får de plötsligt enormt mycket högre krav på sig gällande lönsamhet och de flesta studios har nog släppt en hel del som, om de själva hade fått bestämma, borde ha senarelagts med ett år eller två. Man vill inte chansa utan satsar på säkra kort vilket gör att många spel är i stort sett identiska sett till upplägg, känsla osv.

Se på spelserier som Battlefield, Call of Duty, Mass Effect m.m. så ser man väldigt tydligt hur kvaliteten har försämrats enormt när de har krav på sig att prångla ut minst ett spel om året. Bioware är ett av få undantag men även där återfinner man fiaskon som ME: Andromeda som helt uppenbart är långt ifrån färdigutvecklat men som ändå tvingades ut på marknaden.

Jag sitter fortfarande och hoppas på ett nytt KOTOR men vem vet hur det skulle bli nu när de ägs av EA? Det kanske är lika bra att serien gick i graven...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@CynXen: Kan bara hålla med om listan :)! Men med förbehållet att det är just "gamla" spel (BG I och II) som har den öppna världen/karaktärsskapandet som man vill ha. Även om många som du listar är nya så är de stöpta efter Baldur's Gate formen (möjligtvis att Divinity-spelen är mer nyskapande, men jag fastnar inte riktigt för Larian Studios world-building).

Tänk en vidareutveckling av Dragon Age: Origins, alltså en riktig utveckling gällande öppen värld, grafik, companions och story. Det känns som det finns ett stort sug efter detta men inget som egentligen utvecklas

Permalänk
Medlem

@ågren: Kan bara hålla med. Usch, det hemska ME: Andromeda och en riktig KOTOR III, får mig ju att börja gråta här

Permalänk

Testa det första "Risen"? Har fortfarande inte riktigt hittat något som toppar det, Combat systemer är lite "eget" och många gillar det inte men spenderar man lite tid med det så är det riktigt roligt tycker jag.

Stor öppen värld med riktigt härlig atmosfär

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: Bra tips inför sommaren , ska kolla upp! Minns att jag sett det blinka förbi någon gång men kan ha (kanske orättvist) associerat det med Gothic-serien från jag tror samma studio (minns att jag estetiskt avskydde Gothic-spelen, en studie i murrigt brunt).

Permalänk

@cfwin:

Gillar inte heller Gothic spelens mörka värld.

Ska tillägga att Risen funkar utmärkt att spela i 21:9 om man ändrar ett par värden i config filen, Finns guider som visar exakt hur man gör

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: Topp! Låter hoppfullt