83% of people who pirate music, film, and tv tried to find it legally first, says survey.

Permalänk

83% of people who pirate music, film, and tv tried to find it legally first, says survey.

Global piracy experts MUSO has announced the findings of its research into how the public accesses media online.

In the survey of 1,000 UK adults – accrued via personal data and insights platform CitizenMe – 60% of people admitted to having illegally streamed or downloaded music, film or TV programmes.

Of those, 83% said they try to find content by legal means first.

Länk till artikeln:

Tankar kring detta?

SKRIK I RUBRIKEN (caps lock) /screamin-daemon, moderator
Permalänk

De kan ha hittat men inte tyckt det varit värt att betala efterfrågad summa för att få det tillgängligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bevisar återigen att lägga resurser på distribution är bättre än att jaga fildelare. Fan va de tjänat pengar på att göra det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt inte förvånad. En stor del av "piratkopieringen" är bara en distributionsfråga.
Marknaden varken har eller vill följa med i utvecklingen utan kämpar med näbbar och klor för att behålla sina gamla kassakor.

Piratkopieringen av musik minskade drastiskt när modernare distribution infann sig (Läs Spotify).

Piratkopieringen av film och serier kommer att minska drastiskt när utbudet kan standardiseras lite mer så att flera tjänster kan ha det mesta.

Det ligger varken i kunden eller upphovsrättshavarens intresse i att ha 9 olika distributionskanaler av samma typ t.ex. Netflix, HBO, Amazon, Disney, Viasat m.m.

Jag hade lätt betalat 500 spänn i månaden för en tjänst där jag hade tillgång till en stor del av utbudet som finns av musik och film. Idag betalar jag en mindre summa till Netflix och Spotify enbart. Jag vill inte hålla på med 10 olika inloggningar för att se alla olika serier jag vill se.

Om upphovsrättshavarna kunde samsas om en plattform så hade de alltså fått ca 300 spänn mer av mig per månad som jag idag inte betalar just för att det är så många olika plattformar.
Jag tror inte jag är ensam om detta.

Det jag menar med standardisering är ju att man hittar ett sätt att licensiera ut sitt material till flera olika distributionskanaler så att det inte blir en situation där ETT företag har monopol på streaming.
Om jag vill kolla på Game of Thrones så finns det på både Netflix, Spotify, HBO och Amazon t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

De kan ha hittat men inte tyckt det varit värt att betala efterfrågad summa för att få det tillgängligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt det här. Och de skriver om det i artikeln också. Även om jag är ganska positiv till en del piratkopiering så tycker jag den här artikeln är ganska ointressant ändå.

En annan intressant konsekvens av deras jakt på illegala fildelare är ju att illegala streamingtjänster har exploderat där man bombarderas av annonser, reklam och malware. Så från ett ganska harmlöst fildelande till att faktiskt riktigt kriminella aktörer får oändligt med pengar. En riktigt fin slow clap för inkompetensen och girigheten i filmindustrin.

Tänk om de bara kunde enas och släppa en officiell stor streamingtjänst där allt var samlat. Men självklart vet jag att det är en orimlig utopi.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara se till mig själv men jag har inte laddat ner en låt sedan Spotify kom..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Iom att dom envisas med att ha regioner, licencer, olika premiär datum samt att alla ska ha sin egna jävla strömningstjänst så blir det så.

Hade man en plattform för musik och en för film så skulle det konsumeras betydligt mer lagligt. Det är jag helt övertygad om. Många skulle säkert kunna tänka sig lite högre månadskostnad om det var så. Själv har jag Netflix, HBO och Spotify utöver Telias mellan utbud som ligger med i lägenhetsavgiften. Inte direkt billigt så säger upp dom emellanåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Bevisar återigen att lägga resurser på distribution är bättre än att jaga fildelare. Fan va de tjänat pengar på att göra det.

Nja, det är nog egentligen ingen slutsats man kan dra. Någonstans så finns det en brytpunkt där pris/antal prenumeranter inte genererar mer intäkter än nuvarande modell, denna undersökning visar ingenting om var denna brytpunkt kan tänkas finnas.

Undersökningen visar att det är drygt 1/3 som inte vill betala vad det kostar att konsumera på laglig väg, att drygt 1/3 inte har lust att betala för att få tillgång till det material de vill ha ifall de redan betalar för andra tjänster och att ytterligaren en dryg tredjedel inte har lust att vänta tills det blir tillgängligt, alternativt att det inte finns/kommer att finnas tillgängligt i deras region. Med tanke på siffrorna så kan man utgå från att samma personer angav fler än ett svarsalternativ så det lär vara en hel del överlappning mellan ovanstående svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Exakt det här. Och de skriver om det i artikeln också. Även om jag är ganska positiv till en del piratkopiering så tycker jag den här artikeln är ganska ointressant ändå.

En annan intressant konsekvens av deras jakt på illegala fildelare är ju att illegala streamingtjänster har exploderat där man bombarderas av annonser, reklam och malware. Så från ett ganska harmlöst fildelande till att faktiskt riktigt kriminella aktörer får oändligt med pengar. En riktigt fin slow clap för inkompetensen och girigheten i filmindustrin.

Tänk om de bara kunde enas och släppa en officiell stor streamingtjänst där allt var samlat. Men självklart vet jag att det är en orimlig utopi.

Måste erkänna att jag inte tror att en stor gemensam plattform vore önskvärt...monopol någon? Som det är nu så tävlar strömningstjänsterna med varandra om att producera (åtminstone delvis) högkvalitativa filmer/serier som lockar tittare, hur skulle det bli med det om alla samsades under ett tak? Jag är rädd att en sådan utopi snabbt skulle visa sig vara något helt annat...

Sedan så spelar det nog ingen roll för upphovsmännen ifall det är "ganska harmlöst fildelande" eller kriminella strömningstjänster som ligger bakom att folk inte betalar för sitt material. Har aldrig riktigt förstått varför de som skapar materialet är giriga när de vill ha betalt för de jobb man lägger ner för att skapa material som folk uppenbarligen vill titta på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är krångligt ibland att hålla koll på vilken/vilka streamingtjänst det är som har serien jag vill se.
De större och populärare serierna har man hyfsad koll på, men så dyker det upp någon mindre känd serie man blir nyfiken på. En del har inte alls kunnat gå att få tag på alls, då har man tvingas hitta andra vägar eller lägga ner att följa serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag inte tror att en stor gemensam plattform vore önskvärt...monopol någon? Som det är nu så tävlar strömningstjänsterna med varandra om att producera (åtminstone delvis) högkvalitativa filmer/serier som lockar tittare, hur skulle det bli med det om alla samsades under ett tak? Jag är rädd att en sådan utopi snabbt skulle visa sig vara något helt annat...

Sedan så spelar det nog ingen roll för upphovsmännen ifall det är "ganska harmlöst fildelande" eller kriminella strömningstjänster som ligger bakom att folk inte betalar för sitt material. Har aldrig riktigt förstått varför de som skapar materialet är giriga när de vill ha betalt för de jobb man lägger ner för att skapa material som folk uppenbarligen vill titta på.

Nej du missförstår mig nu. Jag säger inte att människor inte ska få betalt för sitt arbete. Musiker och kreatörer ska få precis varenda krona de förtjänar. Tyvärr så går ju de absout flesta kronerna till musibolagen och inte musikerna. Det handlar om att industrin pressar ut precis allt de kan på ett otroligt dumsnålt sätt. Där de kör över sina kunder istället för att försöka vara tillmötesgående. Och där man ljuger om tappad förlust osv. Ett exempel på det är hur om du laddade ner en låt så räknade de det som förlust på ett helt album. De skickar ut kravbrev till folk som kanske, med betoning på kanske, har laddat ner en film.

Spotify var ju ingen genialisk ny ide som kom det var ju något som var efterfrågat redan vid första nedladdad låt. Men även här är det ju musikbolagen som tar varenda krona och musikerna får några ören. Om de hade kommit med vettiga lösningar på det här så hade fildelning var ett ännu mindre problem än vad det är idag. Musik, film och spelindustrin går ju inte på knäna idag utan blommar för fulla muggar. Kanske till och med delvis på grund av fildelning. Unga som inte har råd att köpa så mycket kanske fildelar och skaffar sig hobbys som de i vuxen ålder betalar väldigt mycket för. Alla i min umgängeskrets fildelade som unga men ingen av dem gör det idag. Utan kanske skaffade sig favoritartiser som de kanske helt hade missat om de inte hade haft tillgång till nedladdad musik. Idag är ju landskapet helt annorlunda med vettiga tjänster som spotify och youtube och steam osv. Men det ligger ju efter på vissa av dessa fronter som tex filmindustrin. Men det är ju och har alltid varit den mest komplicerade marknaden som jag förstår det. Med licensering per nation osv.

Och jag håller med, kreatörerna borde få så mycket av pengarna som möjligt men jag tycker bara inte frågan är riktigt så enkel som du beskriver den. Där det åtminstånde historiskt sätt finns både positiva och negativa sidor av illegal fildelning.

En gemensam platform behöver inte betyda monopol? Det behöver inte vara ett företag utan en gemensam platform. Tänk TV och kanaler fast lite mer öppet. Som det är idag så måste du logga ut och logga in om du ska söka efter något eller använda någon tredje-partshemsida för att söka ifall en viss serie finns någonstans. Om det nu finns. Och på topp av det är det olika utbud per land vilket också gör att du måste gå kringkrokavägar för att få ta del av deras hela sortement.

Det är mina åsiket i alla fall.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Endast av vad som framgår i artikeln är det en studie på ynka 1000 personer, svårt att veta vilket urval/vilken grupp de tillfrågade tillhör samt att det verkar vara självrapporterade svar.

Själva artikeln/studien säger egentligen inte så mycket alls om någonting alls.
Sedan kan det ju vara intressant att diskutera upphovsrätt/tjänster/plattformar/mm. ändå.

Permalänk
Medlem

Borde finnas en tjänst för alla filmer, en tjänst för alla tv-serier och en tjänst för all musik (Spotify är väl rätt ok men ljudkvaliteten (och då menar jag inte bitraten) på en del material är under all kritik eller är det bara om man har gratisversionen?). Men ser så lite på film och serier att jag ändå nästan skulle föredra skiva eller pay-per-view om en månadskostnad skulle bli alltför kännbar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Rubriken säger egentligen inte mycket. Hittade de det sökte legalt men ville inte betala? Hittade de inte en del av det material de sökte legalt? (Och bestämde sig då för att pirata det mesta)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag inte tror att en stor gemensam plattform vore önskvärt...monopol någon? Som det är nu så tävlar strömningstjänsterna med varandra om att producera (åtminstone delvis) högkvalitativa filmer/serier som lockar tittare, hur skulle det bli med det om alla samsades under ett tak? Jag är rädd att en sådan utopi snabbt skulle visa sig vara något helt annat...

Sedan så spelar det nog ingen roll för upphovsmännen ifall det är "ganska harmlöst fildelande" eller kriminella strömningstjänster som ligger bakom att folk inte betalar för sitt material. Har aldrig riktigt förstått varför de som skapar materialet är giriga när de vill ha betalt för de jobb man lägger ner för att skapa material som folk uppenbarligen vill titta på.

Fungerar det för musik (det är väl inte en producent för all musik skulle jag gissa) så torde det fungera även för TV-serier och filmer.

Permalänk
Inaktiv

Det finns olika typer av piratkopiering och det blir bara dritt av att klumpa ihop det, nästan som att prata om kriminella generellt och dra sluts om hur fildelare tänker.

Det finns väldigt mycket material som borde finnas mer lätt-tillgängligt, jag tänker på gamla serier/filmer som är svåra att få tag på. Vissa filmer kanske man får ett sug på att se direkt, inte beställa från Amazon och vänta någon vecka på att den kommer.

Det finns dock en helt annan piratkopiering där det inte är några konstigheter att på laglig väg skaffa det man vill ha, men det är mer kostsamt än att bryta emot lagen.

Jag tror och hoppas att mediabolagen kommer lösa problemet med utbudet, folk har dessutom vant sig vid att streama filmer och gå tillbaka till några dvds vill folk ej göra.

*edit*
För min egen del vill jag se Stargate, columbo, macgyver, v-series, The A-Team, Charlie's Angels
o.s.v. Och jag tror många skulle vilja betala för dessa klassiker som idag knappat drar in så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Fungerar det för musik (det är väl inte en producent för all musik skulle jag gissa) så torde det fungera även för TV-serier och filmer.

Ja, Spotify består ju av några av de största skivbolagen som gått samman. Bra att du sa det. Spotify är ju ett mycket bättre exempel än Tv som jag drog paralleller till. Även om Spotify drivs på ett rätt vidrigt sätt mot musikerna som kanppt får några pengar av det. Men hur som helst en mycket väl fungerande tjänst mot kunderns som nästan helt har utplånat illegal fildelning av musik.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns olika typer av piratkopiering och det blir bara dritt av att klumpa ihop det, nästan som att prata om kriminella generellt och dra sluts om hur fildelare tänker.

Det finns väldigt mycket material som borde finnas mer lätt-tillgängligt, jag tänker på gamla serier/filmer som är svåra att få tag på. Vissa filmer kanske man får ett sug på att se direkt, inte beställa från Amazon och vänta någon vecka på att den kommer.

Det finns dock en helt annan piratkopiering där det inte är några konstigheter att på laglig väg skaffa det man vill ha, men det är mer kostsamt än att bryta emot lagen.

Jag tror och hoppas att mediabolagen kommer lösa problemet med utbudet, folk har dessutom vant sig vid att streama filmer och gå tillbaka till några dvds vill folk ej göra.

*edit*
För min egen del vill jag se Stargate, columbo, macgyver, v-series, The A-Team, Charlie's Angels
o.s.v. Och jag tror många skulle vilja betala för dessa klassiker som idag knappat drar in så mycket pengar.

Vadå? Bara köpa hem dem från nätet i fysisk kopia. Rippa dem och lägga in dem i ett videobibliotek typ Plex. Inga bekymmer där inte.

Edit: Finns säkert på iTunes. Men det är väl en platform man helst undviker.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Fungerar det för musik (det är väl inte en producent för all musik skulle jag gissa) så torde det fungera även för TV-serier och filmer.

Att producera film eller tv är klart dyrare än att producera musik.

De som tror på att de skall kunna betala 100kr/månad och sedan få tillgång alla tv-serier och alla filmer precis som på Spotify bör kanske tänka efter lite.... Och ju mer som det skulle kosta desto färre skulle vara villiga att betala.

Och alla tv-serier och filmer? Gäller det då det producerat i USA, eller även det i Sverige också, kanske även Storbritannien? Tyskland? Allt i EU? Libanon? Zambia? Nepal? Iran? Japan? Kina? Skall allt också textas?

Permalänk
Medlem

Klockan är 23, jag vill se denna film eller höra denna musik? Alternativen? Vänta tills nästa dag tills en fysiskt butik är öppen, eller att ladda ner olagligt. Alternativ är vad som alltid behövts, tillgängligheten har inte varit den bästa.

Det börjar bli bättre, tänk er Spotify, det dödade nedladdningarna av musik då det nu fanns tillgängligt enkelt dygnet runt sålänge man har internet och vill betala en mindre summa i månaden.

Film känns spretigare, för många val just nu av streaming sidor, med ofta sämre tillgänglighet gällande serier i Sverige. Vill jag kunna följa se Netflix serier som polare utomlands gör? Jo antingen pyssla med Vpn för att få tillgång eller att söka efter det "olagligt".

Så fort alla stora mediebolag presenterar en bra plattform där man får tag på Mer, så är jag övertygad om att mindre personer kommer välja att fildela.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Endast av vad som framgår i artikeln är det en studie på ynka 1000 personer, svårt att veta vilket urval/vilken grupp de tillfrågade tillhör samt att det verkar vara självrapporterade svar.

Själva artikeln/studien säger egentligen inte så mycket alls om någonting alls.
Sedan kan det ju vara intressant att diskutera upphovsrätt/tjänster/plattformar/mm. ändå.

1000 personer är tillräckligt OM man gör ett korrekt urval.

Om man, med en korrekt urval, frågade 1000 svenskar om detta och fick svaret 82%, så finns med 99% sannolikhet den rätta andelen i inventervallet 79% till 85%.

Om i stället valde att bara fråga 500, fortfarande genom ett korrekt urval, så, med 99% sannolikhet, ligger den rätta andelen någonstans mellan 77,5% och 86,5%.

Dvs 1000 är mer än tillräckligt...

Gör man ett kasst urval så hjälper det hur många man, rimligt, frågar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att producera film eller tv är klart dyrare än att producera musik.

De som tror på att de skall kunna betala 100kr/månad och sedan få tillgång alla tv-serier och alla filmer precis som på Spotify bör kanske tänka efter lite.... Och ju mer som det skulle kosta desto färre skulle vara villiga att betala.

Och alla tv-serier och filmer? Gäller det då det producerat i USA, eller även det i Sverige också, kanske även Storbritannien? Tyskland? Allt i EU? Libanon? Zambia? Nepal? Iran? Japan? Kina? Skall allt också textas?

Jag tror inte någon tror att det skulle kosta 100kr i månaden? Det enda jag sett i den här tråden är 500kr månaden. Jag hade lätt betalt 1000kr i månaden för en sådan premiumtjänst. Och detaljer vad som ska ingå kan man ju diskutera. Kanske olika prisnivåer vad som ingår? Du ser problemen istället för lösningar. Men visste det är mer komplicerat än musikindustrin.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Finns väl alltid material som är svårt eller inte går att hitta legalt. Men största delen av det material som piratas är säkert sådant som går att hitta legalt. Så bara för att man inte hittar något specifikt material legalt så är det en godtagbar orsak för att pirata det mesta?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag tror inte någon tror att det skulle kosta 100kr i månaden? Det enda jag sett i den här tråden är 500kr månaden. Jag hade lätt betalt 1000kr i månaden för en sådan premiumtjänst. Och detaljer vad som ska ingå kan man ju diskutera. Kanske olika prisnivåer vad som ingår? Du ser problemen istället för lösningar. Men visste det är mer komplicerat än musikindustrin.

Jag ser inte problemen, jag ser verkligheten.

Verkligheten är att världens hittills dyraste album kostade $13 miljoner att producera (Guns N' Roses Chinese Democracy som också tog 14 år att få klart) och att normalt sett så kostar album mycket, mycket mindre, en tiondel till en hundradel av kostaden för Chinese Democracy, jämför det med kostaden att producera en film eller ett tv-avsnitt....

Har sett tillräckligt många kommentarer där någon tror att man skall kunna betala nästan ingenting för en sådan tjänst. Du kan mycket väl tänka dig att betala 1000kr i månaden, problemet är att väldigt få kommer att vilja betala så mycket. Viljan avtar ju mer det kostar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Klockan är 23, jag vill se denna film eller höra denna musik? Alternativen? Vänta tills nästa dag tills en fysiskt butik är öppen, eller att ladda ner olagligt. Alternativ är vad som alltid behövts, tillgängligheten har inte varit den bästa.

Det börjar bli bättre, tänk er Spotify, det dödade nedladdningarna av musik då det nu fanns tillgängligt enkelt dygnet runt sålänge man har internet och vill betala en mindre summa i månaden.

Film känns spretigare, för många val just nu av streaming sidor, med ofta sämre tillgänglighet gällande serier i Sverige. Vill jag kunna följa se Netflix serier som polare utomlands gör? Jo antingen pyssla med Vpn för att få tillgång eller att söka efter det "olagligt".

Så fort alla stora mediebolag presenterar en bra plattform där man får tag på Mer, så är jag övertygad om att mindre personer kommer välja att fildela.

Klockan är 23, jag vill åka denna porsche eller denna bmw? Alternativen? Vänta tills nästa dag tills en fysiskt butik är öppen, eller plocka en olagligt. Alternativ är vad som alltid behövts, tillgängligheten har inte varit den bästa.

^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fram emot den dagen då jag kan välja originalspråk och valfri textning på filmer i sverige. Är trött på att bli påtvingad kantonesiska när orinalspråk är mandarin eller svenskt tal på japanska serier. Netflix, Viaplay och Google Play är urusla på detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag ser inte problemen, jag ser verkligheten.

Verkligheten är att världens hittills dyraste album kostade $13 miljoner att producera (Guns N' Roses Chinese Democracy som också tog 14 år att få klart) och att normalt sett så kostar album mycket, mycket mindre, en tiondel till en hundradel av kostaden för Chinese Democracy, jämför det med kostaden att producera en film eller ett tv-avsnitt....

Har sett tillräckligt många kommentarer där någon tror att man skall kunna betala nästan ingenting för en sådan tjänst. Du kan mycket väl tänka dig att betala 1000kr i månaden, problemet är att väldigt få kommer att vilja betala så mycket. Viljan avtar ju mer det kostar...

Men det finns ju redan en bunt streamingtänster. Det som saknas är ju bara en övergripande platform egentligen. Känns inte så långt borta eller långsökt ändå. Och där man som jag sa lägger till eller ta bort tjänster för att anpassa paket. Som kabelTV-abonnemang kanske? Jag tror absolut det kommer någon smidig lösning på det här snart.

Så kanske det är. Men jag tror att de allra flesta vuxna människorna förstår att en sån här tjänst inte skulle kunna kosta så lite men du har säkert rätt. Säkert också många som är naiva och inte förstår att det skulle behöva kosta lite om man ska ha det senaste.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Klockan är 23, jag vill åka denna porsche eller denna bmw? Alternativen? Vänta tills nästa dag tills en fysiskt butik är öppen, eller plocka en olagligt. Alternativ är vad som alltid behövts, tillgängligheten har inte varit den bästa.

^^

Skickades från m.sweclockers.com

Straffskalan verkar ju ligga ungefär på samma nivå som en fortkörning så det är snarare:

Klockan är 23 ska jag köra för fort eller inte?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Jag ser inte problemen, jag ser verkligheten.

Verkligheten är att världens hittills dyraste album kostade $13 miljoner att producera (Guns N' Roses Chinese Democracy som också tog 14 år att få klart) och att normalt sett så kostar album mycket, mycket mindre, en tiondel till en hundradel av kostaden för Chinese Democracy, jämför det med kostaden att producera en film eller ett tv-avsnitt....

Har sett tillräckligt många kommentarer där någon tror att man skall kunna betala nästan ingenting för en sådan tjänst. Du kan mycket väl tänka dig att betala 1000kr i månaden, problemet är att väldigt få kommer att vilja betala så mycket. Viljan avtar ju mer det kostar...

Totalt irrelevant att ett album utav en artist kostade jättemycket pengar...

Folk betalar 500kr+ i månaden för ett TV-abbonemang, dom hade utan problem betalat det för att se på alla serier och filmer som redan släppts på bluray.

Förövrigt ser jag inga problem med att göra en neutral plattform där alla tv-bolag får en rättvis fördelning utav pengarna gentemot vad dom lägger in för innehåll; basera det på crypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Global piracy experts MUSO has announced the findings of its research into how the public accesses media online.

In the survey of 1,000 UK adults – accrued via personal data and insights platform CitizenMe – 60% of people admitted to having illegally streamed or downloaded music, film or TV programmes.

Of those, 83% said they try to find content by legal means first.

Länk till artikeln:

Tankar kring detta?

Tanken kring detta? Använd gemener, dvs små bokstäver i rubrikerna