Skärmarna slocknar och internet hoppar ur

Permalänk
Medlem

Skärmarna slocknar och internet hoppar ur

När jag sitter och använder datorn så slocknar helt plötsligt båda mina skärmar men jag hör fortfarande ljud från datorn, efter några sekunder tappar jag internet anslutningen. Allt annat i datorn är fortfarande igång, då jag ser att både tangentbordet och musen lyser.
För att få allt att fungera igen så måste jag dra ut strömkontakten till en skärm och sedan sätta i den igen X antal gånger. Sen efter en stund hoppar internet igång igen och skärmarna fungerar.

Någon som har erfarenhet av detta eller vet vad felet kan vara?

Dator:
CPU: Intel core I5 6400
GPU: Nvidia geforce gtx 960
PSU: 450W
RAM: 8gb
HDD: 1tb
SSD: 256gb
Operativsystem: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Hur vet du att datorn tappar internetanslutning om du inte har någon bild på skärmen?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jag hör hur jag lämnar teamspeak till exempel "Disconnected"

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar internet för övriga enheter i ditt hem när det här händer?

D.v.s. är det routern som dör eller är det din dator som tappar anslutning till ditt LAN?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Yes allt annat fungerar som vanligt

Permalänk
Medlem

Du har inte överklockat något? (ser att det är en icke-k cpu, så svaret bör vara nej)

hur ofta händer det?
Har du kollst om något loggas i loggboken?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att dra ur signalkabeln ur bildskärmen istället för strömkabeln? Har du också testat att göra ingenting och se om det bara kommer tillbaks av sig själv?

Permalänk
Medlem

@Haptic: Ingeting i datorn är överklockat. Det händer ungefär 1-3 gånger under en vanlig dag då datorn är igång under ca 10h.

@pv2b: Jag har testar att dra ut alla möjliga kablar till skärmen för att få den att söka om signalen, endast strömkabeln som verkar fungera dock. Om jag gör ingenting så kommer ingenting tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Händer det här fortfarande när du bara har en bildskärm ansluten till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Händer det här fortfarande när du bara har en bildskärm ansluten till datorn?

Jag har också tänkt på det. Jag tror nästan att det är något fel med min PSU. Det kan hända med endast en skärm också men det händer oftast då jag ser på ett klipp eller startar upp en film.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket märkligt problem. Att prova en annan PSU vore inte helt fel i det här läget. Kan också vara något drivrutinsproblem. Som tidigare postare sade, kommer det något i Windowsloggarna?

Att prova utan GPU kan också vara relevant, vilket borde vara möjligt iom att du har en IGP i din CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mycket märkligt problem. Att prova en annan PSU vore inte helt fel i det här läget. Kan också vara något drivrutinsproblem. Som tidigare postare sade, kommer det något i Windowsloggarna?

Att prova utan GPU kan också vara relevant, vilket borde vara möjligt iom att du har en IGP i din CPU.

Jag är lite osäker på vad jag ska leta efter i loggarna. Funderar på att testa en annan PSU för har aldrig stött på ett liknande problem

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du skärmarna kopplade via displayport? Läste nån tråd häromdagen där folk hade massa konstiga problem pga. displayport. Det rörde inte mig så jag läste inte särskilt noga. Prova söka i forumet här på swec

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Har du skärmarna kopplade via displayport? Läste nån tråd häromdagen där folk hade massa konstiga problem pga. displayport. Det rörde inte mig så jag läste inte särskilt noga. Prova söka i forumet här på swec

Skickades från m.sweclockers.com

Yes jag kör min primära skärm med displayport. Ska absolut kolla runt lite!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nyberggg:

Ser ut som att ditt nätverkskort kraschar konstant. Undrar varför.

Har du något annat nätverkskort du kan testa med? Kollat att du har senaste drivrutinerna?

Permalänk
Inaktiv

Hade ett liknande fel i en gammal lgh, taskigt vägguttag. Inga problem när jag baxade allt till annat rum. Så alltså uttaget eller något med säkringen. Vet inte så noga då jag ej är elektriker men det var när jag hade allt kopplat till vägguttaget i fråga som datorn betedde sig underligt. Detaljerna kommer jag inte ihåg, det var typ 6 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Hade ett liknande fel i en gammal lgh, taskigt vägguttag. Inga problem när jag baxade allt till annat rum. Så alltså uttaget eller något med säkringen. Vet inte så noga då jag ej är elektriker men det var när jag hade allt kopplat till vägguttaget i fråga som datorn betedde sig underligt. Detaljerna kommer jag inte ihåg, det var typ 6 år sen.

Tror inte det är uttaget det är fel på, eftersom datorn fortfarande har ström och är igång