Permalänk
Medlem

Mobilt bredband köra ftp?

Funkar det att jobba mot ftp med mobilt bredband? Det är ganska stora filer det handlar om kommer det gå segt som sirap? Är det nån som kan tipsa om nå bra mobilt bredband som inte blir allt för segt mot ftp?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Riktantenn är väl det bästa som hjälper, fast då förlorar du ju den "mobila" finessen, om det är något som spelar roll för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror på hur bra täckning det är och vad "ganska stora" filer betyder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Funkar det att jobba mot ftp med mobilt bredband? Det är ganska stora filer det handlar om kommer det gå segt som sirap? Är det nån som kan tipsa om nå bra mobilt bredband som inte blir allt för segt mot ftp?

Samtliga mobila bredband jag har använt har det fungerat med ftp utan problem, även när jag t.ex. gjorde större backuper på uppemot 20-30 GB.

Svårt att tipsa om något bra mobilt bredband då alla operatörer fungerar olika bra på olika platser. Generellt så brukar Telia få mycket beröm, men hos mig t.ex. så är Telenor/Vimla snabbast med runt 40-80 Mbit dagtid och 80-140 Mbit nattetid medan Telia ligger på 3 Mbit med 4G+ dagtid :/

Men ett tips kan ju vara att du testar med ditt vanliga mobilabonnemang och kör internetdelning. Fungerar den operatören snabbt och bra så kanske det är mer värt att istället uppgradera ditt vanliga mobilabonnemang med mer surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror på hur bra täckning det är och vad "ganska stora" filer betyder.

Kan va allt från 4 till 100 GB som skickas.

@Cr0wN Tack för info.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband är ju rätt beroende på operatör, täckning och vilken typ av mobilt bredband man har. Ett 4G i stan lär fungera bättre än ett 2G på landet osv

FTP i sig borde väl vara ett rätt tacksamt protokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kan va allt från 4 till 100 GB som skickas.

@Cr0wN Tack för info.

Är du uppe på de mängderna så kanske Tele2 Unlimited eller Telenor Frihet obegränsat kan vara vettigt för dig och då som mobilabonnemang. Antingen så internetdelar du från mobilen då eller så skaffar du tvillingkort eller extrakort som kostar 99kr/mån (hos Tele2 iaf). Detta förutsätter dock att deras nät fungerar bra där du vistas.

Det förutsätter även att de enskilda filerna inte är över 5-20 GB då Tele2 Unlimited och Telenor Frihet Obegränsat egentligen är 20 GB/dag åt gången, därefter kan du visserligen SMS:a och fylla på med 5 GB åt gången hur många gånger du vill och utan att det kostar.

Men är filerna som sagt på max 5 GB så spelar det ingen roll om uppkopplingen bryts och du behöver fylla på om du har ett vettigt FTP-program. Då är det bara att fortsätta uppladdningen efter du fyllt på och FTP-programmet har full koll på vilka filer som förts över.

Permalänk
Medlem

Ladda upp 100GB över 4G lär inte vara jättetrevligt, det är segt nog med en 100Mbit-lina.

Även 4GB kan du nog räkna med runt en timme för att ladda upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Är det stora filer eller många filer?

FTP är ett ganska "chatty" protokoll, så varje fil tar en del tid, och det begränsas av nätverkslatens (eller "pingtiden"), vilken kan vara hög för mobilt bredband.