Asus Radeon R9 390 - MSIZ370

Permalänk
Medlem

Asus Radeon R9 390 - MSIZ370

Hejsan!

Har uppgradera datorn och har nu fått problem med mitt grafikkort (Asus R9 390). Har problem med att fläktarna inte kickar igång, inte ens under full load. Kom upp i 90 grader innan jag kände att det var dags att slå av. Har provat att ställa fläktarna manuellt på 25,50,75 och 100% utan någon lycka. Har provat med Asus GPUtweak II, MSI afterburner och AMD Radeon Wattman. Fläktarna rör sig inte. Har provat att installera om windows, uppdaterat och installerat alla drivrutiner. Har laddat ner och installerat senaste bios. Har provat att köra med äldre drivisar till grafikkortet, ingen lycka där heller. Igår fungerade grafikkortet som det skulle, innan moderkortsbytet.

Har kollat så att alla kablar sitter där dem ska, det är ingen skillnad mot förra installationen. Allt verkar sitta som det ska. 6 + 8 pin mm. Provat att koppla ur CPU fläkten från moderkortet för att se om den stör på något sätt. Ingen skillnad. Vad fasen ska jag göra här näst? Tåls väl att säga att kortet inte är ett nytt kort och garantin på det är bruten. Ska prova kortet i en polares dator ikväll, men fram tills dess.. Har ni några tips?

Har nu i ren frustration provat att slänga in mitt gamla grafikkort, ett ASUS Radeon R9 270X och det fungerar utan problem. Fläktarna snurrar när jag drar upp den manuellt i MSI afterburner.

Hade tidigare denna uppsättning i datorn:

Nätagg: Corsair RM750x
Moderkort: Gigabyte GA-H97-HD3
Minne: 4x4gb
Processor: Intel Core i5 4460 3,2 GHz, 6MB
Grafikkort: Asus Radeon R9 390 OC

Har nu uppgradera till följande:

Nätagg: Corsair RM750x
Moderkort: MSI Z370 GAMING PRO CARBON
Minne: G.Skill 16GB DDR4 3000MHz CL15 Trident Z
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB med be quiet! DRP3
Grafikkort: Asus Radeon R9 390 OC 8GB

Vad tror ni? Det verkar ju ha med moderkortet att göra, då problemen uppstod efter byte av moderkort. Har ni några tips eller har ni kanske hamnat i samma situation nån gång? Kom gärna med förslag och tips på hur jag kan lösa det här!

Tacksam för svar och hjälp då frustrationen sakta men säkert byggs upp inom mig. Snart kommer jag använda grafikkortet som skärbräda eller något annat kul.

Permalänk
Medlem

Nä, provade i polarens dator och det verkar kört. Får kanske montera dit chassifläktar alt köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Nä, provade i polarens dator och det verkar kört. Får kanske montera dit chassifläktar alt köpa nytt.

Nej, du ska ha fläktar till cpu-kylning. Skillnad på lufttrycket.

Fläktar och buntband blir nog bra ja

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tror jag köper ett nytt istället och gör mig av med det här..