Acer Predator X34P – ultrabred 34-tumsskärm med Nvidia G-Sync och 120 Hz

Permalänk
Melding Plague

Acer Predator X34P – ultrabred 34-tumsskärm med Nvidia G-Sync och 120 Hz

SweClockers testar Acers uppdaterade Predator X34P, med förbättrad bildpanel som möjliggör en uppdateringsfrekvens på 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Permalänk

Sitter å väntar på dells motsvarighet AW3418DW

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för videon! Tyvärr tycker jag den är för dyr.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Jag har väntat länge på LGs egen variant på denna skärm. Nano IPS kanske råder bot på färgåtergivningen. Väldigt mycket trevligare design också.

https://www.nordichardware.se/massor/ces-2018/video-lg-tar-si...

Permalänk
Medlem

Har en X34A, verkar inte som en värd uppgradering. Blir nog OLED 21:9 när det kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Sitter å väntar på dells motsvarighet AW3418DW

Denna sitter jag på nu.

Bästa skärmen jag haft helt klart.

Permalänk
Skrivet av Rollontt:

Denna sitter jag på nu.

Bästa skärmen jag haft helt klart.

Kan bli AW3418DW men är i valet och kvalet att invänta Acer x35 men det är prislappen på den senare som är avgörande. Står det mellan X34p vs AW3418DW så blir det Dell skärmen. Dell är duktiga på skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Kan bli AW3418DW men är i valet och kvalet att invänta Acer x35 men det är prislappen på den senare som är avgörande. Står det mellan X34p vs AW3418DW så blir det Dell skärmen. Dell är duktiga på skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill minnas att alienware har full pixelgaranti så det var en avgörade faktor för mig. Vad jag fattar det så är det LG's panel i skärmen så det finns eller kommer säkert komma fler skärmar med samma panel. Gav 11k för min. X34P är ju lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Absolut helnöjd med min X34P. Så skönt för ögonen. Gillar också den skarpare kurvningen (1900), passar mycket bra till det avstånd ~60-75cm från skärmen som jag sitter.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med den "gamla" X34A modellen och är väldigt nöjd. Dock dog power-LED'en för mig och nästa vecka åker den in på reparation i Tyskland... Vem vet, kanske man får sig en uppgradering. *dagdrömmar*

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem

Köpte en Acer Predator X34A för 13 månader sen, vid tiden fanns det väldigt få alternativ. Asus hade en version som i grunden körde samma panel, HP hade en lovande på gång(som visade sig inte vara så bra). Nu i efterhand kan jag konstatera att jag välde rätt! Den håller fortfarande en bra standard och det är en riktig fröjd att både jobba och spela på.

Med mitt GeForce 1070 OC ligger de flesta spelen över 80 FPS, det blir ett extra flyt som jag inte hade på min förra DELL 1920x1200 skärmen.

Det kan låta som att det är en riktig kvalités skärm men tyvärr inte, jämför jag de skärmar jag haft från DELL med Acern så är det som att jämföra Panasonic med LG, det märks en klar kvalités skillnad. Jag gick säkert igenom 4-5 X34A innan jag hittade en som hade acceptabel back bleeding och då har den fortfarande klart synbar bleeding när skärmen är "svart". Dessutom skapar skärmens konstruktion ljusa fält på skärmen beroende på hur man tittar på den, detta gör att man kan aldrig få en helt svart och jämn bild. Som tur är så är det ganska sällan som skärmen försöker visa en helsvart bild

Jag hittade inget om back bleeding i artikeln men man kanske kallar det något annat?

Trotts defekterna OCH priset på 10 000 kr så var det ett bra köp, jag förväntar mig att den håller många år till, man skulle haft 2!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag har föregångaren X34A och är toknöjd! Formatet ger en mycket mäktig upplevelse i spel med bra stöd för det!

@laxpudding
Du skriver att det endast beror på kabel och grafikkort om setupen ger bild vid "överklockad" frekvens - om jag förstår dig rätt? Jag har en X34A som klarar 95Hz men inte ger bild vid hundra. Skulle det kunna funka med annan kabel? Den förra X34A jag hade (returnerades pga döda pixlar) klarade 100Hz med sin medföljande kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neon:

Jag hittade inget om back bleeding i artikeln men man kanske kallar det något annat?

Jag hittade heller inga blödningar eller andra ojämnheter på testexemplaret. Så jag glömde helt enkelt att skriva det. Lägger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har föregångaren X34A och är toknöjd! Formatet ger en mycket mäktig upplevelse i spel med bra stöd för det!

@laxpudding
Du skriver att det endast beror på kabel och grafikkort om setupen ger bild vid "överklockad" frekvens - om jag förstår dig rätt? Jag har en X34A som klarar 95Hz men inte ger bild vid hundra. Skulle det kunna funka med annan kabel? Den förra X34A jag hade (returnerades pga döda pixlar) klarade 100Hz med sin medföljande kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtliga av de jag hade hemma klarade 100hz men vet att de finns de som inte når upp till 100. Personligen hade jag byta ut tills jag hittade ett bra exempel. Tror inte på att det skulle ha med kabel att gör, det skickas inte direkt analogt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xyborg:

Du skriver att det endast beror på kabel och grafikkort om setupen ger bild vid "överklockad" frekvens - om jag förstår dig rätt? Jag har en X34A som klarar 95Hz men inte ger bild vid hundra. Skulle det kunna funka med annan kabel? Den förra X34A jag hade (returnerades pga döda pixlar) klarade 100Hz med sin medföljande kabel.

Det finns flera faktorer, inklusive grafikkortet och exemplarvariationer hos såväl dessa som hos skärmen. Kabeln är en länk i den kedjan och svaret får man först när man testat – tyvärr.

Skrivet av Neon:

Tror inte på att det skulle ha med kabel att gör, det skickas inte direkt analogt.

Jo, det är i allra högsta grad analogt som i elektricitet. Digital signal handlar om hur den elektriska signalen alstras och tolkas. Förvrängs signalen som följd av problem i kabeln går det inte längre att tolka informationen till 100 procent. Bilden får störningar eller försvinner helt.

Kabeln har därför en närmast absolut betydelse för att en digital signal i en given bandbredd ska kunna överföras intakt. Skulle fysiken fungera annorlunda hade det räckt med ståltråd mellan grafikkort och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jo, det är i allra högsta grad analogt som i elektricitet. Digital signal handlar om hur den elektriska signalen alstras och tolkas. Förvrängs signalen som följd av problem i kabeln går det inte längre att tolka informationen till 100 procent. Bilden får störningar eller försvinner helt.

Kabeln har därför en närmast absolut betydelse för att en digital signal i en given bandbredd ska kunna överföras intakt. Skulle fysiken fungera annorlunda hade det räckt med ståltråd mellan grafikkort och skärm.

Nja visst, men risken att den skulle vara defekt så att Hz påverkas känns högst otrolig. Jag har haft MÅNGA, MÅNGA HDMI kablar och antingen har de fungerat eller så har de inte fungerat alls.

Det finns säkert möjligheter som du säger men riskerna är troligen extremt små.

Det finns dock ett par rapporter om folk som inte lyckas få upp HZ i 100 på denna skärm och enligt tillverkaren så är det förväntat, har aldrig läst att det skulle kunna påverkas av vilken HDMI kabel man har. Men har du någon info om det så länka gärna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Neon:

Nja visst, men risken att den skulle vara defekt så att Hz påverkas känns högst otrolig. Jag har haft MÅNGA, MÅNGA HDMI kablar och antingen har de fungerat eller så har de inte fungerat alls.

Det är inte bara troligt, utan väldigt vanligt skulle jag säga. För att komma upp i riktigt höga frekvenser och/eller höga upplösningen krävs en kabel som kan leverera, speciellt i lägen där signalen från grafikkortet är lite svagare eller skärmen lite känsligare – något som absolut förekommer. Vanliga problem är ingen bild alls, att bilden blinkar i varierande grad eller att vissa inställningar inte går att välja.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag har en Dell XPS 15, med GTX 1050; portarna är HDMI samt Displayport över USB-C. Skulle det gå att använda den här skärmen och få G-Sync och 120Hz? Antagligen med adapter USB-C -> Displayport?

Permalänk
Avstängd

@mikegnorp:

Jag sitter på Alienware skärmen och helt klart den bästa skärm jag haft!

Är extremt kräsen mot BLB/Vitnyans & diverse "skärm ljud"
Hittar ingen BLB alls, Vitnyansen på mitt exemplar är vit hela vägen och gulnar inte mot sidorna och skärmen är helt knäpptyst.
Överklockade till 120hz direkt utan något och färgerna är extremt bra!

Sen designen,tyngden & den smarta kabellösningen skriker ju bara premium... ^^

Sen att Dell har grymma garantier och Schenker leverans till dörren ingick i kostnaden är inte fel det heller...

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är inte bara troligt, utan väldigt vanligt skulle jag säga.

Märkligt jag aldrig råkat ut för det!? Jag får höra mig för med kompisarna, om det nu är väldigt vanligt borde det vara ganska många som åkt på pump.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Fraction_91:

Du har inte en mörkare övrekant?

Den påpekades till och med i recentioner på nätet.
Märks i bara i väldigt ljusa bilder.

Jag har det men märker inte av de alls vid normalt användande.

Permalänk
Medlem

Artikeln tar inte upp vad man har för andra alternativ om man är ute efter just en 34+ tum böjd skärm med g-sync, 5 megapixel och 120+ Hz. Vad finns det att välja på där ute? Är det något som snart ska släppas som man bör vänta på eller är det här bästa skiten?

Permalänk
Medlem

@FL3JM:

I 3440x1440 finns inte jättemycket att välja på och man vill ha minst 100hz.

Sen om man ska ips eller inte.

Prova filtrera i prisjakt efter vad du söker sen kolla recentioner är väll bästa tipset.

Permalänk
Administrativ avgift

Samma fula pianolack , samma instabila och dåliga fot. Alienware motsvarighet alla dagar i veckan. Men undra hur det kommer sig att Dell var så mycket snabbare ute med sin motsvarighet ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Hur långt ifrån en sån här skärm behöver man sitta om man spelar på den?

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbotraktor:

Hur långt ifrån en sån här skärm behöver man sitta om man spelar på den?

Some en vanligt typ. Har inte märkt någon större skillnad

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Some en vanligt typ. Har inte märkt någon större skillnad

Låter ju väldigt bra, sugen på att uppgradera till något STORT

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Medlem

Blir nog till att vänta på det här monstret ändå:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24362-acer-predator-x35-ar-...
Predator X35 - 200 Hz, R1800, quantum dot, "true HDR"-kapabilitet, local dimming osv. Tyvärr försenad till Q4 detta år. Lite sugigt att behöva vänta, men det kan vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Blir nog till att vänta på det här monstret ändå:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24362-acer-predator-x35-ar-...
Predator X35 - 200 Hz, R1800, quantum dot, "true HDR"-kapabilitet, local dimming osv. Tyvärr försenad till Q4 detta år. Lite sugigt att behöva vänta, men det kan vara värt det.

En gissning är att priset blir markant högre eller så kapas något bort.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide