Priserna för DDR4-minnen fortsätter stiga – kostar runt 120 kronor per gigabyte

Permalänk
Medlem

Priserna på nästan alla DDR4-kit har sen igår gått ner med 15-20% över hela världen... Även vissa svenska butiker också även om de är sega på att dra ner priserna.

Kanske är någon tillfällig dipp eller så är det på väg ner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja men hur många användare? Istället för att 500 användare behöver egna kraftigare datorer sitter de och kör mot en server. Alltså en besparing

"0-5", om man räknar bort mig i rollen som administratör.
Jag förstår hur du tänker, men det är ju långt ifrån alla system som faktiskt har användare som aktivt ansluter till dem för att utföra någon uppgift.
Terminalservrar (RDP) kan ju husera många samtidiga användare på en medelmåtta mängd RAM (beror ju dock på typ av applikationer som användarna nyttjar), en klusternod jag tittar på nu drar inte mer än 20GB för 40 aktiva användare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Jupp! SEK:en är ju rena skvalpvalutan. Klart att utomlands tillverkade grejer blir dyrare, i SEK sett. Värdet på en valuta avspeglar situationen i landet och den svaga valutan kan ni tacka nuvarande feministiska regering för.

Först och främst stämmer det ju att svenska kronan är lågt värderad. Senaste halvåret har det blivit orimligt dyrt med euron exempelvis.

However, dollarna är faktiskt billigare idag jämfört med ett år sedan. Ja, svenska kronan tappar i värde, men USD har faktiskt tappat ännu snabbare ;). Det var 2014 som dollarn blev dyr och sedan dess har den varit mer stabil, men dyr mot svenska kronan.
Varför detta är av relevans är för att varor på globala marknaden handlas i USD. Det här gäller väl även minnespriserna. Det borde betyda att utifrån valutaläget så borde det inte vara dyrare med minnen idag än förra eller förrförra året.
Att köpa tjänster/grejer från andra EUländer däremot. Det har ökat i pris på grund av valutan för mot euron har vi tappat.

Men anledningen till att jag skrev inlägget är att du lägger skulden på fel ställe. I Sverige är det inte regeringen som sköter penningpolitiken. Det är riksbankens uppgift. Visst är även riksbanken statlig och positioner tillsätts av riksdagen men inte av regeringen. Den person som har mest inflytande på penningpolitiken är istället riksbankschefen Stefan Ingves. Han var tillsatt redan innan nuvarande regering tillträdde. Hell, han har suttit på samma position väldans länge. Sedan 2006!
Det är Stefan Ingves idé om att nå inflationsmålen som ställer till det för oss. Det är inte bara min idé utan det är vad analytikerna anser också. Penningpolitiken främjar säkerligen exporten också vilket ger jobb men hans satsningar gör svensken samtidigt fattigare. Sverige går som tåget ekonomiskt just nu med högtryck i ekonomin och låg arbetslöshet. Det borde göra oss rikare men riksbanken har lite andra planer. Många är missnöjda med en del av Ingves besatthet av iflationsmålen och det finns en hel del att läsa om detta för den ekonomiintresserade.
Aja. Penningpolitiken får du som sagt beskylla Stefan för. Inte Löfven utan Stefan Ingves

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Är det verkligen efterfrågan som styr priserna för minnen eller är det helt enkelt en konsekvens av medveten kartellbildning ?

Mest troligt till viss del, redan kring 2010 pratades det om att DRAM tillverkningen måste utökas kraftigt för att klara av den ökade konsumptionen från nya teknologier, om vi säger att det tar 5-6 år (draget ur luften) att dra igång nya fabriker för att möta behovet har samtliga tillverkare legat bakom med minst två år.

Här är en rapport från 2010 där det pratas om DRAM situationen och vad som kan hända, marknadsanalysen börjar på sidan 33.

I rapporten finns nämns även hur oligopol/monopol gör att marginaler ökas, plus att minnestillverkare borde analysera marknaden för att inte hamna efter någon annan tillverkare. Med infon vi har idag låter det som att samtliga tillverkare inte ha haft i åtanke att pressa marknaden (då priserna till största del styrs av produktionstakten).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

"0-5", om man räknar bort mig i rollen som administratör.
Jag förstår hur du tänker, men det är ju långt ifrån alla system som faktiskt har användare som aktivt ansluter till dem för att utföra någon uppgift.
Terminalservrar (RDP) kan ju husera många samtidiga användare på en medelmåtta mängd RAM (beror ju dock på typ av applikationer som användarna nyttjar), en klusternod jag tittar på nu drar inte mer än 20GB för 40 aktiva användare.

Där jag varit i kontakt med hårdvaran hos kunder har de investerat i miljöer som är effektiva prismässigt och vad jag vet så är det i princip alltid så att en kraftigare server/servrar är även om den är dyr, en besparing jämfört med att användare måste ha den. Också otroligt vanligt idag att de kör applikationer i någon browser så det enda som behövs då är just en browser samt server alternativt har de köpt tjänsten hos någon leverantör.

SSD priserna verkar ju droppa ganska ordentligt igen, vet inte hur väl de hör ihop med RAM men att förklara en tredubbling av priset på RAM med att det är så många servarar som behöver. Den köper inte jag, jag tror fortfarande det är tvärtom och PC försäljningen har väl stadigt gått neråt

Permalänk
Medlem

Helt sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Jag är rädd för att samtliga partier, såväl ideologier, kommer att göra dig besviken i frågan om förslag när det gäller sänkta minnespriserna på marknaden.

OnT: Minnespriserna är vad som stoppat mig från att investera i nyare komponenter under detta året. Tur man sitter på rätt robusta grejer sedan tidigare. Tyvärr kanske inte alla kan luta sig tillbaka på det resonemanget.
Tanken på någon kartellverksamhet mellan minnestillverkare känns inte så långsökta längre. Även om jag hoppas på att det faktiskt är åtgången som är markant större än produktionen.

Framförallt när priserna sätts av utländska företag som inte kunde bry sig mindre om vad Sveriges riksdag säger om saken.

Skrivet av Ratatosk:

"Anledningen är bland annat att tillverkare inte kunnat möta den ökade efterfrågan, "
Frågan är om de vill, de tjänar ju massor nu.

Alternativet vore ju att någon verkligen suttit på fel post vid fel tillfälle. Vem som helst såg ju att företagen behövde bygga ut sina fabriker och att Samsung och Hynix båda inte skulle inse detta ser jag som väldigt osannolikt. Att Samsung började röra på sig först när Kinesiska staten började rota i saken är ju ännu mer suspekt.

Skrivet av SweMerlin:

Jupp! SEK:en är ju rena skvalpvalutan. Klart att utomlands tillverkade grejer blir dyrare, i SEK sett. Värdet på en valuta avspeglar situationen i landet och den svaga valutan kan ni tacka nuvarande feministiska regering för.

.

En sak är dock säker. Du har inte en aning om hur riksbanken fungerar om du tror att regeringen är orsaken till kronans värde.

Skrivet av dagas:

SSD, minnen och grafikkort. Känns som alla komponenter skenar i pris. Om det fortsätter kanske det bara blir konsol framöver. PS5 ryktas ju vara på gång.

Och du tror inte minneskostnaderna skulle drabba även dessa?

Skrivet av Söderbäck:

Först och främst stämmer det ju att svenska kronan är lågt värderad. Senaste halvåret har det blivit orimligt dyrt med euron exempelvis.

However, dollarna är faktiskt billigare idag jämfört med ett år sedan. Ja, svenska kronan tappar i värde, men USD har faktiskt tappat ännu snabbare ;). Det var 2014 som dollarn blev dyr och sedan dess har den varit mer stabil, men dyr mot svenska kronan.
Varför detta är av relevans är för att varor på globala marknaden handlas i USD. Det här gäller väl även minnespriserna. Det borde betyda att utifrån valutaläget så borde det inte vara dyrare med minnen idag än förra eller förrförra året.
Att köpa tjänster/grejer från andra EUländer däremot. Det har ökat i pris på grund av valutan för mot euron har vi tappat.

Men anledningen till att jag skrev inlägget är att du lägger skulden på fel ställe. I Sverige är det inte regeringen som sköter penningpolitiken. Det är riksbankens uppgift. Visst är även riksbanken statlig och positioner tillsätts av riksdagen men inte av regeringen. Den person som har mest inflytande på penningpolitiken är istället riksbankschefen Stefan Ingves. Han var tillsatt redan innan nuvarande regering tillträdde. Hell, han har suttit på samma position väldans länge. Sedan 2006!
Det är Stefan Ingves idé om att nå inflationsmålen som ställer till det för oss. Det är inte bara min idé utan det är vad analytikerna anser också. Penningpolitiken främjar säkerligen exporten också vilket ger jobb men hans satsningar gör svensken samtidigt fattigare. Sverige går som tåget ekonomiskt just nu med högtryck i ekonomin och låg arbetslöshet. Det borde göra oss rikare men riksbanken har lite andra planer. Många är missnöjda med en del av Ingves besatthet av iflationsmålen och det finns en hel del att läsa om detta för den ekonomiintresserade.
Aja. Penningpolitiken får du som sagt beskylla Stefan för. Inte Löfven utan Stefan Ingves

Korrekt. Ingves idé om att inflation ska ligga på 2% skadar ju värdet på den svenska kronan ganska kraftigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En sak är dock säker. Du har inte en aning om hur riksbanken fungerar om du tror att regeringen är orsaken till kronans värde.

Ööööh... nu gör du dig till åtlöje. Inflationsmålet är nämligen lagstadgat i Riksbankslagen och är därmed satt av regeringen. Vidare är det fler saker än inflationsmålet som påverkar kronans värde i förhållande till andra valutor. Det faktum att vi satsar pengar på feministiska knypplingskurser i stället för F&U för kompetenta människor är en sak. En annan är de stora kostnader vi ådragit oss när vi öppnat våra hjärtan. Listan på saker regeringen har åstadkommit, vilka påverkar kronans värde i förhållande till andra valutor, kan göras lång. Sammantaget visar en valutas värde (i förhållande till andra valutor) på hur det är ställt i landet.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Tredubblats?

Tror nog att ordet ni söker är trefaldigas?

Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ööööh... nu gör du dig till åtlöje. Inflationsmålet är nämligen lagstadgat i Riksbankslagen och är därmed satt av regeringen. Vidare är det fler saker än inflationsmålet som påverkar kronans värde i förhållande till andra valutor. Det faktum att vi satsar pengar på feministiska knypplingskurser i stället för F&U för kompetenta människor är en sak. En annan är de stora kostnader vi ådragit oss när vi öppnat våra hjärtan. Listan på saker regeringen har åstadkommit, vilka påverkar kronans värde i förhållande till andra valutor, kan göras lång. Sammantaget visar en valutas värde (i förhållande till andra valutor) på hur det är ställt i landet.

Riksdagen* Inte regeringen. Det på begäran av riksbanken själv.. så om du ska sätta dig på en hög häst.. se till då att hästen inte är lam. Ditt försök att dra likamedtecken mellan kronans värde och invandringspolitiken bevisar bara det faktum att du inte vet vad du pratar om.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Riksdagen* Inte regeringen. Det på begäran av riksbanken själv.. så om du ska sätta dig på en hög häst.. se till då att hästen inte är lam. Ditt försök att dra likamedtecken mellan kronans värde och invandringspolitiken bevisar bara det faktum att du inte vet vad du pratar om.

LOL!! Har du googlat nu slutligen. Sent skall syndaren vakna. Det är tragiskt och beklämmande. Du gick alltså nu från att först påstå att det är Riksbanken som sätter inflationsmålet till att särskilja mellan Regering och Riksdag, i ett lamt försök att borsta in din egen skit under mattan. Din kompetens inom området är noll och därmed är det mest klädsamt om du inte uttalar dig i ämnet ifråga.

Det blir ännu mer pinsamt när man beser ditt initiala inlägg här ovan, och jag citerar:

"En sak är dock säker. Du har inte en aning om hur riksbanken fungerar om du tror att regeringen är orsaken till kronans värde. "

Regeringen, var det ja

Den här skribentens inlägg visar verkligen att man inte skall tro på ett smack om vad skrivs i forum. Tvärsäkert uttalar han/hon sig om att Riksbanken sätter inflationsmålet och liknande saker. Personen har inte en aning om vad personen skriver om och när personen går på pumpen så lägger personen rökridå, i brist på bättre

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

LOL!! Har du googlat nu slutligen. Sent skall syndaren vakna. Det är tragiskt och beklämmande. Du gick alltså nu från att först påstå att det är Riksbanken som sätter inflationsmålet till att särskilja mellan Regering och Riksdag, i ett lamt försök att borsta in din egen skit under mattan. Din kompetens inom området är noll och därmed är det mest klädsamt om du inte uttalar dig i ämnet ifråga.

Det blir ännu mer pinsamt när man beser ditt initiala inlägg här ovan, och jag citerar:

"En sak är dock säker. Du har inte en aning om hur riksbanken fungerar om du tror att regeringen är orsaken till kronans värde. "

Regeringen, var det ja

Den här skribentens inlägg visar verkligen att man inte skall tro på ett smack om vad skrivs i forum. Tvärsäkert uttalar han/hon sig om att Riksbanken sätter inflationsmålet och liknande saker. Personen har inte en aning om vad personen skriver om och när personen går på pumpen så lägger personen rökridå, i brist på bättre

.

Indirekt är det riksdagen eftersom det är riksdagen som tillsätter ledningen av riksbanken. Däremot är det riksbanken direkt som gör det. Istället för att ha en kass attityd så kanske du borde ta och tänka lite va?

För att göra det så klart som möjligt. För att öka eller sänka valutakursen så väljer man ett inflationsmål. I Sverige är detta mål sedan 2008 ungefär 2%. En annan faktor som bestämmer värdet på en valuta är efterfrågan av sagda valuta samt riksbankens styrräntor. Alltså i praktiken.. Valutas värde baseras på hur mycket pengar det finns i omlopp, hur många som vill handla i valutan samt vilken ränta riksbankerna anser är korrekt att ta ut. Inget av detta har regeringen någon direkt kontroll över.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Känns sjukt att jag köpte 32gb corsair vengance på rea för 1100 för några år sedan.....

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)