Permalänk

Fota med HDR i iPhone

När jag tar kort med min iPohne blir det fotast 2 bilder som sparas. En vanlig bild och en HDR bild. Vilken bild är bäst egnetligen att spara? Då det är onödigt att ha två i stort sett likadana bilder. Är det någon som brukar fota med HDR? Vad är fördelen med HDR? Jag tycker bara att med HDR ser det ut att vara mer färg men ibland lite överdrivet med färg i bilden nästan. Ibland blir HDR bättre och ibland blir den vanliga bilden bättre. Sen upplever jag att HDR gör bilden mörkare.

Ge mig gärna lite tips på bra inställningar när man ska fota med iPhone.

Permalänk
Medlem

HDR förstärker bilden genom att lägga ihop flera bilder i en. Sen slår den ihop den till något som den själv tycker blir bra. Personligen fotar jag utan HDR. Den förstör mer än hjälper.
Hitta en bra ljuskälla istället, så behöver du inga filter eller extra inställningar!
En mobilkamera är ju faktiskt bara en mobilkamera. Ganska begränsad.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

HDR förstärker bilden genom att lägga ihop flera bilder i en. Sen slår den ihop den till något som den själv tycker blir bra. Personligen fotar jag utan HDR. Den förstör mer än hjälper.
Hitta en bra ljuskälla istället, så behöver du inga filter eller extra inställningar!
En mobilkamera är ju faktiskt bara en mobilkamera. Ganska begränsad.

Att hitta en bra ljuskällla gör enbart en HDR-bild bättre på en mobilkamera.
en HDR-bild tar en underexponerad bild, en normalt exponerad bild och en överexponerad bild och lägger ihop den till en bild.
Resultatet blir en bild som stämmer mycket bättre överens hur vi människor ser och upplever världen.

När vi människor ser på tex en solnedgång så ser vi detaljer du aldrig kan få med i en kamera.
När vi tittar i dom mörka områderna så vidgas våra pupiller för att kunna se detaljerna i tex trädens skuggor.
Sedan när vi tittar mot den ljusa himelen så krymper våra pupiller för att vi ska kunna se detaljerna i dom ljusa områdena.
Samtidigt minns hjärnan informationen från dom mörka detaljerna och "lägger ihop" informationen i vårt medvetande.

En kamera som ska ta samma bild kommer inte kunna visa en rättvis bild hur vi människor ser solnedgången.
Ska den ta fram detaljerna i dom mörka områdena kommer hela himmelen bli utträtt.
Ska kameran ta fram detaljerna i den ljusa himlen kommer allt runtomkring bli alldeles för mörka och helt svarta.
Kamera försöker då hitta ett mellanting där så mycket information kommer med. Men bilden kommer ändå inte kunna få fram alls någon rättvis bild.
Tar man då tre kort, en under-, en normal- och en överexponerad bild så får vi med allt. Från dom mörka partierna till dom ljusa partierna. Med denna information kan vi få en bild som ser ut som vi människor upplever solnedgången.

Jag har själv en iPhone och använt HDR vid många tillfällen för att få ett mycket bättre resultat.
Dock är HDR på dom lite äldre iPhone inte så väldans kraftfull. Vet inte hur dom är på dom nyare modellerna.
Det är alltså inte något "filter" utan ett sätt för att få fram en mer naturtrogen bild.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

En annan fråga hur får jag bilden i 16:9 format? Så man slipper svarta kanter i sidan av bilden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenskGaming:

När jag tar kort med min iPohne blir det fotast 2 bilder som sparas. En vanlig bild och en HDR bild. Vilken bild är bäst egnetligen att spara? Då det är onödigt att ha två i stort sett likadana bilder. Är det någon som brukar fota med HDR? Vad är fördelen med HDR? Jag tycker bara att med HDR ser det ut att vara mer färg men ibland lite överdrivet med färg i bilden nästan. Ibland blir HDR bättre och ibland blir den vanliga bilden bättre. Sen upplever jag att HDR gör bilden mörkare.

Ge mig gärna lite tips på bra inställningar när man ska fota med iPhone.

Mobiler fuskfotograferar när det gäller HDR. En äkta HDR ska bestå av minst tre stycken bilder. En med normal exponering, samt en med under och överexponering. Dessa slås sedan samman, då alla bilder visar olika detaljer. Den sammanslagna bilden innehåller sedan alla detaljer ifrån dom tre separata bilderna.

Ska du ta HDR, använd en riktig kamera.

Permalänk
Skrivet av anon255588:

Mobiler fuskfotograferar när det gäller HDR. En äkta HDR ska bestå av minst tre stycken bilder. En med normal exponering, samt en med under och överexponering. Dessa slås sedan samman, då alla bilder visar olika detaljer. Den sammanslagna bilden innehåller sedan alla detaljer ifrån dom tre separata bilderna.

Ska du ta HDR, använd en riktig kamera.

Det står när man väljer HDR på iPhone att det är 3 bilder den slår ihop men det är väl som du säger att de fuskar lite med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenskGaming:

Det står när man väljer HDR på iPhone att det är 3 bilder den slår ihop men det är väl som du säger att de fuskar lite med det.

Jag utgår från att det är fusk. Har själv haft iphone och aldrig sett mer än två

Permalänk
Skrivet av anon255588:

Jag utgår från att det är fusk. Har själv haft iphone och aldrig sett mer än två

Vilken iPhone har du haft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Jag utgår från att det är fusk. Har själv haft iphone och aldrig sett mer än två

Citerat från min Iphone 8 plus :
"HDR sammanfogar de bästa delarna av tre separata exponeringar"

Kollar jag upp så är det mycket riktigt 3st exponeringar

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Skrivet av m0s:

Citerat från min Iphone 8 plus :
"HDR sammanfogar de bästa delarna av tre separata exponeringar"

Kollar jag upp så är det mycket riktigt 3st exponeringar

Den texten står det på min iPhone också när jag väljer HDR.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0s:

Citerat från min Iphone 8 plus :
"HDR sammanfogar de bästa delarna av tre separata exponeringar"

Kollar jag upp så är det mycket riktigt 3st exponeringar

Försökte ta en med min Iphone 5S, och finner bara två bilder. Är det nyare iphone modeller som tar 3 då kanske?

Permalänk

Det är inte så att den tar en HDR-bild, där den slagit ihop 3 exponeringar till en bild, samt en utan HDR och därmed har 2 stycken i galleriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamcast:

Det är inte så att den tar en HDR-bild, där den slagit ihop 3 exponeringar till en bild, samt en utan HDR och därmed har 2 stycken i galleriet?

Jo, så är det troligtvis. Känns ju ganska meningslöst att spara de tre olika exponeringarna +den sammanslagna HDR-bilden.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

När jag tar kort med min iPohne blir det fotast 2 bilder som sparas. En vanlig bild och en HDR bild. Vilken bild är bäst egnetligen att spara? Då det är onödigt att ha två i stort sett likadana bilder. Är det någon som brukar fota med HDR? Vad är fördelen med HDR? Jag tycker bara att med HDR ser det ut att vara mer färg men ibland lite överdrivet med färg i bilden nästan. Ibland blir HDR bättre och ibland blir den vanliga bilden bättre. Sen upplever jag att HDR gör bilden mörkare.

Ge mig gärna lite tips på bra inställningar när man ska fota med iPhone.

Går du in i Inställningar->Kamera så kan du välja "Behåll normalbild" under "HDR". Du har nog igång denna funktion och får därför 2st separata bilder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Jag utgår från att det är fusk. Har själv haft iphone och aldrig sett mer än två

Den tar tre bilder, lägger dessa tre bilder i minnet och skapar av dessa tre en HDR-bild. Sedan sparar den rätt exponerade bilden och HDR-bilden från minnet. Sedan kastas de tre bilderna från minnet.

Så du får alltså en HDR-bild och en rätt exponerad bild.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

En äkta HDR ska bestå av minst tre stycken bilder. En med normal exponering, samt en med under och överexponering. Dessa slås sedan samman, då alla bilder visar olika detaljer. Den sammanslagna bilden innehåller sedan alla detaljer ifrån dom tre separata bilderna.

Ska du ta HDR, använd en riktig kamera.

Idag finns knappt någon mening med att ta HDR på det viset med en "riktig" kamera eftersom dagens kameror har otroligt högt DR redan från första bilden. Det du vinner på att ta fler exponeringar är nu bara att du får lite mindre brus i skuggorna - och det är ju väldigt användbart i en mobilkamera där sensorn fångar mycket mindre ljus (=mer brus).