Hur hittar jag hårddiskar i Ubuntu?

Permalänk
Avstängd

Hur hittar jag hårddiskar i Ubuntu?

Hej,

Har 3st WD Red 3TB som jag använt till Xpenology. Det ligger cirka 1TB data på dessa diskar, som var RAID5 som jag vill lägga över på min PC, även den med en 3TB WD Red.

Hur går jag tillväga för att lägga till hårddisken i Ubuntu, och kunna flytta över filerna?

Permalänk
Medlem

Installera hårddisken i datorn/sätt i den. Kör sedan blkid för att se att den finns och vart den befinner sig (/dev/sdX) och sedan mount /dev/sdX /valfritt/ställe

Eller har jag missförstått frågan?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Ubuntu brukar vara rätt duktig på att hitta diskar automagiskt.

men eftersom det är en RAID5-set så måste alla vara anslutna samtidigt (eller vart fall minst 2 av de 3 diskarna om RAID5 består av 3 diskar)

det är också viktig att filsystemen som användes i Xpenology är installerade med alla sina paket och är det tex. btrfs så kanske man behöver komplettera med btrfs-tools eller vad det kallas innan diskarna identifieras automagiskt.

Om det fattas diskar i RAID-setet så är det stor risk att automatiken inte fungerar och du får använda mdadm för att sätta ihop diskseten manuellt efter att identifiera dessa diskar med lsblk.

är det btrfs så får du använda btrfs-vertygen för att sätta ihop volymerna.

ligger btrfs ovanpå en md-raid så kanske man måste man jobba med båda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej,

Har 3st WD Red 3TB som jag använt till Xpenology. Det ligger cirka 1TB data på dessa diskar, som var RAID5 som jag vill lägga över på min PC, även den med en 3TB WD Red.

Hur går jag tillväga för att lägga till hårddisken i Ubuntu, och kunna flytta över filerna?

Verkar som om Synology har tänkt på detta:
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/tutorial/Sto...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ska kika på detta. Behöver jag ha alla diskarna ansluten, eller räcker det med en av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Ska kika på detta. Behöver jag ha alla diskarna ansluten, eller räcker det med en av dem?

Alla diskarna som volymen använder då datan sprids över diskarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Alla diskarna som volymen använder då datan sprids över diskarna.

Ajdå, och jag som precis formaterade en av dem eftersom jag skall behålla 3 av 4st i RAIDen, och lägga datan på den fjärde. 1TB vi talar om. Diskarna är på 3TB styck.

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Är det raid5 så har du en disks paritet, så har du bara dödat en av dem så ska det fortfarande fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Ajdå, och jag som precis formaterade en av dem eftersom jag skall behålla 3 av 4st i RAIDen, och lägga datan på den fjärde. 1TB vi talar om. Diskarna är på 3TB styck.

Körde du med 3+1 diskar så bör det gå att återskapa din data ändå.

Permalänk
Medlem

För h****e - varför gör du inte en kopia på alla intressanta filer du vill ha till en extern USB-hårddisk innan du rotar på det sättet (och backup skall du ändå ha)

det är alldeles för lätt att förlora rubbet när man rotar runt sådär - därför alltid backup på alla filer i RAID innan man börja rota med denna.

Permalänk
Avstängd

@Kamouflage: Du råkar inte ha kunskap i Ubuntu/Linux? Jag själv suger nämligen. När jag går in på "Diskar" så hittar jag 3st WD Red 3TB, 1st Samsung USB (Ubuntu boot), samt en RAID5-uppsättning.

Hur gör jag för att få åtkomst till filerna, så jag kan skicka dem över nätverket till en disk med NTFS?