Regeringen föreslår hårdare straff för piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Så regeringen tycker att piratkopiering är tre gånger så allvarligt som våldtäkt, lite allvarligare än grov våldtäkt och synnerligen grov misshandel? (I alla fall när man jämför utdömda strafftider enligt länken nedan). Det är bra att veta vad regeringen prioriterar när det är dags för val...

https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-08-18-utd...

Ok, du jämför utdömda brott med tänkta maxstraff? Intressant...vad sägs om att i så fall jämföra utdömda straff för piratkopiering med utdömda straff för grov våldtäkt och grov misshandel, det bör väl vara en mer jämbördig jämförelse?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

Så regeringen tycker att piratkopiering är tre gånger så allvarligt som våldtäkt, lite allvarligare än grov våldtäkt och synnerligen grov misshandel? (I alla fall när man jämför utdömda strafftider enligt länken nedan). Det är bra att veta vad regeringen prioriterar när det är dags för val...

https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-08-18-utd...

Nu läser du väl statistiken som fan läser bibeln va?
Du kan inte jämföra maxstraff med snittlängden på domar.
Antingen jämför du snittiden för alla typer av brott eller så får du jämföra maxstraffet för alla typer av brott.

Ta fram lite statistik för hur domarna ser ut för illegal fildelning. Sist jag kollade handlade det främst om villkorliga domar och samhällstjänst. Fängelse var ganska ovanligt även när det gällde organiserad verksamet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vet inte hur många gånger det skall behöva bevisas att privatkopiering INTE är anledningen att Hollywood går dåligt. Så lagändringar kan säkert minska piratkopiering, men inte öka intäkterna. De absolut allra flesta som kan tänka sig att lägga pengar på film/serier/musik använder streaming tjänster redan. Det är ett väldigt väldigt litet urval av människor som laddar hem vad de skulle köpt för pengar ifall piratkopiering inte fanns.

Anledningen att Hollywood går dåligt är mer troligt att folk är så urbota less på vänsterpropaganda som ska inbakas och påtvingas oavsett om du ser en film, läser en nyhet om en kändis eller köper ett album.
Kändisar tävlar om vem som kan vara mest pk, mest anti-Trump, mest pro-invandring, mest anti White supremacy. Att lyssna på DiCaprio stå på gala och förespråka att vi måste rädda jorden. Och då har han flugit privatjet dit. Flugit in sin ögonbrynsplockare från andra sidan jorden i annan privatjet. Efter galan hoppar han in i privatjeten och flyger till Dubai för att festa med oljeshejk på en fet yacht.
JK Rowlings, Clooney till och med EMINEM ska vara med och gapa. Tiden när han rappade om att döda sin mamma och spöa tjejer är tydligen förbi. Alla ska hoppa på pk tåget.

Star Trek Discovery. Det viktigaste i serien var att huvudkaraktären var kvinna. Som var svart. Som heter Michael. Full pott.
Det går knappt att se en film eller serie utan att bli fullkomligt dränkt av övertydliga politiska vänsterbudskap, vare sig man håller med om dem eller ej.

Folk vill se film och underhållas. Inte lobotomeras aktivt av vänsterpropaganda. Det är inga pirater som ligger bakom nertrenden.

Jag finner det rätt lustigt med kommentarer om att det skulle vara så mycket politik i filmer idag. Det känns som kritiken kommer från personer som aldrig sett film från t ex 80-talet, eller som har förträngt det, då existensen av politiska budskap helt klart var mer mer uppenbar då än den är idag.

Jag ser heller inte något problem i att en serie har en huvudroll som är kvinna. Utöver att det inte är något nytt i Star Trek så undrar man ju samtidigt om samma personer anser att det fanns ett budskap i t ex alla James Bond-filmers representation av kvinnor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vollmilch:

Läs mitt tidigare inlägg. Bara för att pengarna går runt och de kommer tillbaka in i systemet, betyder det bara att nationalekonomin inte kommer att krascha, företaget får ju fortfarande inga pengar. Jag vill värna om dem företag som gör bra produkter och därför köper jag deras varor för att jag kan.

Det är skit samma. De tjänar tillräckligt för att fortsätta som de gör och har råd att lobba/muta en jävla massa. Med andra ord är det ingen risk att försvinner. Även om de försvinner för att ingen vill betala för deras produkter betyder det att deras produkter är skit och ingen vill ha de. Det är självreglerande.

Skrivet av Vollmilch:

Du är villig att betala för det men du gör det inte för att du är snål. Meningen med kapitalism är att man betalar för de tjänster du använder, annars skulle inget funka. "Bla bla bla, de är rika det är inte synd om dem" jag kan säkert stjäla en hundring från dig och du överlever iaf, är det rätt?

Nej jag är inte villig att betala och jag laddar inte ner det heller för jag skiter i det hela. Har spotify och di.fm för musik och går på bio lite då och då. Resten av tiden är jobb, fv, kompisar, EVE online.

Sedan handlar det inte om stöld, de har fortfarande sin film vilket är inte fallet om du stjäl en 100 lapp från mig. Å, andra sidan jobbar jag med forskning och mina upptäckter och resultat kan användas av vemsomhelst för fritt och jag har inget emot det. Min egen berikning är mindre värd för mig än chansen att mänskligheten växer upp och börjar bli civiliserad ras.

Skrivet av Vollmilch:

Jag håller med om att patent kan ha förlorat sin ursprungliga mening, men patent finns inte för att pengahungriga företag ska kunna tjäna pengar på den ack så arbetande befolkningen. Patent finns för att du och jag ska kunna patentera en Idé som är så bra att vi kan använda den i ett företag, innan ett företag som är superrikt bara tar din idé och producerar den istället för att de har mer pengar. Så tvärtom så förespråkar patent konkurrens men på allas lika villkor, om du kommer på en idé är den din.

Nej, patent fungerar inte så och har inte fungerat så på väldigt länge om någonsin. Om du är en lite uppfinnare har du helt enkelt inte råd att gå till domstol och slåss mot ett stort bolag. Du kan se Håkan Lans som ett utmärkt exempel.
Liknande är inom medicin där vanliga skattefinansierade universitet utvecklar nya aktiva substanser som sedan säljs för inga pengar till big pharma som patenterar och tjänar miljarder på det hela.

Permalänk
Medlem

Håhå, när ska töntarna förstå att straff inte fungerar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawkin:

Det är mer roligt att folk som du är så ignoranta att man tror att Lag på lag inte ska slå på den som laddar ner tillslut.
Det är som att säga att polisen vill inte åt dom som knarkar men bara knark kungen.
Vakna.

Klart att lagar kommer slå på de som laddar ner. Det är ju olagligt det med?! Inte mer än rätt. Senast jag kollade levde vi inte i en anarki men kanske missuppfattat något genom livet.

Sex år i fängelse är ju uppenbarligen inte menat för nerladdare...trots det finns tydligen folk som verkar tro det på riktigt. Mer realistiskt för detta är ju böter och /eller ekonomisk ersättning motsvarande det man laddat ner eller något.

Lägg ner domedagssnacket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Citat:

Regeringen föreslår även att polisen ska få rätt att beslagta domäner medan utredningen pågår, något de inte har rätt att göra idag.

Då kan vi börja med att klippa youtubes domän med alla filmer och serier som laddas upp olagligt, för att inte tala om alla parodier och recensioner som de stora filmföretagen tycker är helt bortom alla lagar?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Klart att lagar kommer slå på de som laddar ner. Det är ju olagligt det med?! Inte mer än rätt. Senast jag kollade levde vi inte i en anarki men kanske missuppfattat något genom livet.

Sex år i fängelse är ju uppenbarligen inte menat för nerladdare...trots det finns tydligen folk som verkar tro det på riktigt. Mer realistiskt för detta är ju böter och /eller ekonomisk ersättning motsvarande det man laddat ner eller något.

Lägg ner domedagssnacket.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi vet ju alla hur bolagen räknar sin skada. Skador de hävdar är i flera 100k klassen, att jämföra med skadestånd för petitesser som våldtäkt och misshandel.

Permalänk

I fängelset inom kort.

"Vad sitter du inne för?"
-"Mördade min ex-fru och brände ned hennes bostad, du då?"
"Laddade ned Åsa-Nisse..."

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Vi vet ju alla hur bolagen räknar sin skada. Skador de hävdar är i flera 100k klassen, att jämföra med skadestånd för petitesser som våldtäkt och misshandel.

Hur de räknar när det gäller fildelare är ju förstås helt uppåt väggarna. Håller med om det. Är knappast bara utebliven försäljning av filmerna osv man vill ha igen där. Känns det som iaf, inte räknat på det osv förstås så om någon vet sanningen i detta och jag har helt fel, sorry

Men man får väl hoppas att någon inser att det kanske bör liknas vid snatteri tex då man inte delat materialet utan snodde det för eget bruk om man laddat ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Hur de räknar när det gäller fildelare är ju förstås helt uppåt väggarna. Håller med om det. Är knappast bara utebliven försäljning av filmerna osv man vill ha igen där. Känns det som iaf, inte räknat på det osv förstås så om någon vet sanningen i detta och jag har helt fel, sorry

Men man får väl hoppas att någon inser att det kanske bör liknas vid snatteri tex då man inte delat materialet utan snodde det för eget bruk om man laddat ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju det vi inte kan hoppas på. Domstolar har redan bevisat att de springer ärenden åt amerikanska bolag och jag tvivlar väldigt mycket att de skulle inte göra det för svenska.

Det är det som är problemet. Ända sättet att skydda folk är att inta ha några sådana lagar för då blir det svårare att "lagligt" förstöra folks liv. Ändamålsglidning är i princip satt i standard när det kommer till massövervakning av befolkningen och ivrande av oändligt stark upphovsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag finner det rätt lustigt med kommentarer om att det skulle vara så mycket politik i filmer idag. Det känns som kritiken kommer från personer som aldrig sett film från t ex 80-talet, eller som har förträngt det, då existensen av politiska budskap helt klart var mer mer uppenbar då än den är idag.

Jag ser heller inte något problem i att en serie har en huvudroll som är kvinna. Utöver att det inte är något nytt i Star Trek så undrar man ju samtidigt om samma personer anser att det fanns ett budskap i t ex alla James Bond-filmers representation av kvinnor?

Vet inte om jag orkar svara Newman kommentarer. So youre saying *insert idiocy here*
Jag ser inga problem med kvinnliga huvudroller, har aldrig sagt det.

Att man gör det för sakens skull är annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Man blir mållös. Har regeringen verkligen inget perspektiv på brott och straff, och vad som borde prioriteras?

Jag tror våran regering tävlar med USA om vem som kan förstöra landet fortast och dummast.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av FlygarStenen:

Enligt vapenlag (1996:67) 9 kap. 1 a § är det tydligt att minimistraffet för att "glida runt med en ak 47a" ligger på två år.

Jo men med alla förmildrande omständigheter som domstolarna alltid lyckas hitta. Så dömmer dom under minimistraffet regelbundet ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vollmilch:

De kommer vara kvar mha stödröster

Möjligen, men då skulle också miljöpartiet kunna få stödröster från S och V, så om KD klarar sig kvar så tror jag MP gör det också. Dock kan gott MP, KD och L flyga och fara i min mening. De har inte i riksdagen att göra och att klara sig kvar på bara stödröster är ju rätt sorgligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"

Skrivet av Kärlekstrollet:

I fängelset inom kort.

"Vad sitter du inne för?"
-"Mördade min ex-fru och brände ned hennes bostad, du då?"
"Laddade ned Åsa-Nisse..."

Fast kopplar man detta till artikeln så blir det snarare:

"Vad sitter du inne för?"
-"Mördade min ex-fru och brände ned hennes bostad, du då?"
"Laddade upp Åsa-Nisse filmserien på en hemsida där jag sålde reklamplatser och tjänade bra med pengar på andras intellektuella egendom"

OT raderat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Det jag menade var givetvis fysiskt hot och inte mot ekonomiska tillgångar. Jag hade hellre sett en mördare eller våldtäktsman sitta längre i ett fängelse än en finnig 20-årig fildelare som filmat och delar med sig senaste Avengers filmen. Visst kan en sådan person orsaka stora ekonomiska problem för företag (speciellt för mindre företag), men att läsa om hur våldtäktsmän blir dömda till 1-2 år i fängelset och därefter en sådan nyhet som denna får ju en att tänka på vad det är regeringen egentligen prioriterar.

Visserligen kan ett 6 års fängelsestraff avskräcka fler fildelare, men vem är det som tjänar på mest på detta? Visst, detta är det längsta straff som en fildelare kommer att kunna få om det går igenom medan i verkligheten kommer vi kanske att se 2-3 år för grov fildelning men detta kommer att leda till fall där åtminstone en fildelare döms till 6 års fängelse. Att sitta i fängelse är inte gratis för Sverige, och dessa pengar kan gå åt att t.ex. bygga fler bostäder i Stockholm där bostadsbristen är hög. Varför fokusera på att hjälpa företag i Hollywood, som går plus oavsett om det fildelas eller ej, när Sverige har större problem än dem som påverkar Sveriges befolkning?

(Ja, det finns företag i Sverige som producerar film och som har gått back p.g.a. fildelare, men majoriteten av filmer och serier som fildelas är producerade av företag i bl.a. USA).

Det var dock inte så givet för mig, som nog upptäcktes, tack även för förtydligandet
Än om det ändock inte gör det mindre till en form av hot, vilket vi tycks vara överens om.

Jag förstår dock inte varför man generaliserar, då det i teorin kan vara vem som helst i princip.
Och jag förstår din undran, då samma tanke slagit mig många gånger när man haft tjejkompisar som blivit utsatta för våldtäkter, och tyvärr kommer man aldrig kunna sätta ett tillräckligt lämpligt straff för våldtäktsmän eller mördare, då det våldtäktsmän gör för en stackars, oskyldig individs psyke, och hur den kommer vara påverkad för resten av livet, då det kommer följa med, eller vad en mördare gör mot offrets nära och kära, är väldigt svårt att sätta ett rimligt straff på enligt mig, än om jag bara kan instämma med dig om att det bör vara betydligt mer kännbara, samt grövre straff för dem brotten.

Och förhoppningsvis så tjänar Sveriges fängelser till viss del på detta, då förhoppningsvis flera, större fildelare tänker att det inte är värt ett så långt fängelsestraff, och förhoppningsvis så bryts piratkopieringskedjan i Sverige på det viset i alla fall, och det blir lättare att spåra de få större fildelare som finns kvar, som håller sig inom svenska gränser.

samtidigt som företag, oavsett om det är ett litet hobbyprojekt i Skåne, eller ett stort företag i Jämtland, förhoppningsvis tjänar mer pengar på detta i slutändan. (Tog bara de länen som exempel.)

Än om jag förstår att du i slutändan tänker på resurser, så är det ju ändå en uppoffring man måste göra, och det är upp till regeringen att se till så att deras ekvationer går ihop, då jag inte annat än kan rättfärdiga att straffskalan höjs, och önskar som dig, att de kunde se över fler straffskalor medan de ändå är i farten.

Och jag anser det som struntsamma hur få eller hur mycket vi i Sverige har av filmbolag, spelutvecklare/spelföretag, eller företag som utvecklar program samt säljer dessa.

Då det ändå i slutändan finns företag av diverse karaktär som blir drabbade av piratkopiering, liksom återförsäljare här i Sverige som också får en inkomst när det säljs produkter, antingen i form av fysiska produkter, eller digitalt nedladdningsbara efter genomfört köp.

Då jag inte köper ditt argument, då det i princip blir att säga "men det kommer ifrån USA, skulle det varit svenskt hade det haft mer inverkan på vårat svenska näringsliv.", då det ändå har en verkningsgrad även för svenska återförsäljare om exempelvis en film piratkopieras som ifrån början är producerad etc i USA, men ändå finns tillgänglig via svenska återförsäljare.

F ö kan jag anse att straffskalor för diverse brott alltid är diskutabelt, det håller jag med dig om till fullo.
Då de vi har i dagens Sverige, som man får höra kring, och hur straffen sätts, rent ut sagt är löjliga.
Och ett hån många gånger mot offren, samt nära och kära, och det ger du mig en uppfattning om att vi är överens om även, och att vi kan skaka hand på det även.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Min teori är att man från politiskt håll, och även från domstolsväsendet, helt enkelt har gått vilse bland alla paragrafer och med tiden förlorat kunskapen om det historiska syftet och värdet av att straffa gärningsmän..

En sak som förbryllar mig är att varje gång det kommer på tal att opinionen efterlyser hårdare straff för sexual- och våldsbrott rider empatiriddarna omedelbart ut till rättsväsendets försvar. Pöbeln skall veta hut och folket blidkas genom att referera till forskning som visat att hårdare straff inte verkningslöst. Att statistiken visar att det inte minskar kriminaliteten i samhället. Vilket förvisso kan vara en sanning om man betraktar den i det nålsöga den passerat genom, utifrån den kontext som forskarna arbetat i och enligt den tes som forskarna sökt stöd för utifrån uppdragsgivarens frågeställning(ar).

Samtidigt är det uppenbart en enkel sak att justera straffskalan för brott som saknar våldsinslag... exempelvis ekonomisk brottslighet.

Jag förmodar att det beror på andelen uppklarade fall i respektive brottskategori? Jag menar, varför lägga kraft på att höja straffskalan för brott där utredningarna ändå läggs ner på löpande band i brist på bevis? Brott där bevisbördan gör att relativt få anmälningar ens räcker för åtal, än mindre en fällande dom. Ser man istället till ekonomisk brottslighet finns det ju nästan alltid teknisk bevisning att följa upp. Gärningsmännen lämnar oftast spår efter sig som utredarna kan kartlägga. En överfallsvåldtäkt utomhus med folk i rörelse i området tycks av olika orsaker vara svårare att utreda i Sverige anno 2018. Eller en gruppvåldtäkt i en trappuppgång i ett flerfamiljshus, mitt på blanka dagen i någon av de större städernas rika flora av välskötta förorter.

Skälet till att vi som samhälle överhuvudtaget dömer ut straff är inte för att rehabilitera de stackars gärningsmännen som på grund av deras taskiga uppväxt har gjort felsteg i livet.

Straffen finns till för att ge våldsoffren en gnutta upprättelse. Det är för våldsoffrens skull vi dömer ut straff, inte för samhällets skull. Samhället är blott en konstruktion som har skapats kollektivt av medborgarna, för medborgarna. Om medborgarna efterlyser att fler våldsbrott klaras upp och straffskalan ses över, då är det samhällets uppdrag att undersöka saken. Visar det sig sedan att fler brott skulle kunna klaras upp om resurserna var större så finns det en uppsjö av mer eller mindre skogstokiga infrastrukturella projekt, kroniskt försenade och budgetmördande sjukhusbyggen eller pitoreska rosévinsdrickande veckor i Visby som kan få stryka på foten för att blidka medborgarna.

För det finns ju även annan forskning, som visar på att våldtäktsmän sällan nöjer sig med ett enstaka "felsteg". Likt pedofiler tycks det vara väldigt svårt att rehabilitera bort den typen av... böjningar. En rimlig slutsats vore därför att gärningsmän som sätts bakom lås och bom inte kan våldta (utanför fängelset, skall sägas) och därmed minskar risken för våldtäkter (om än marginellt) eftersom just den gärningsmannen inte längre utgör ett hot mot medborgarna under sin tid i fängelset. Att gärningsmännen senare, efter avtjänat straff, ofta återfaller i samma typ av brottslighet är även det underlag för att diskutera längre straff. Gärna med inslag av fysiskt straffarbete, för att uppnå en nettobalans i kostnaderna för tvångsvården.

Mot bakgrund av ovanstående är det kanske inte så konstigt att det ventileras ett visst missnöje över nyheter som dessa. Jag säger ingenting om att straffen inte bör eller kan höjas för upphovsrättsbrott, men det är ganska klantig PR för en regering under ett valår och det gör mig än mer tveksam till deras kompetens än de faktiska besluten. PR är väl bland det enda jag skulle kunna tänka mig att anförtro åt dagens politiker.

Permalänk

Folk i tråden tror att Moderaterna eller SD skulle vara bättre. lol

"Vi ska inte kriminalisera en hel generation"
- Fredrik Reinfeldt (M) angående fildelning som var statsminister när IPRED-lagen blev till

Här är hans "förklaring"
https://www.youtube.com/watch?v=4dcGTfFvBAE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilossolin:

Folk i tråden tror att Moderaterna eller SD skulle vara bättre. lol

"Vi ska inte kriminalisera en hel generation"
- Fredrik Reinfeldt (M) angående fildelning som var statsminister när IPRED-lagen blev till

Här är hans "förklaring"
https://www.youtube.com/watch?v=4dcGTfFvBAE

Tror snarare det handlar om att sittande regering får klä skott för åt vilket håll den politiska kompassen pekar. Tveksamt om de flesta tror att det blir bättre med ett annat parti vid makten, politikerföraktet känns ganska djupt rotat i folkhemmet och tar marginell hänsyn till partitillhörighet.

De som röstade fram "nya" Moderatorerna var också de som röstade bort alliansen för 4 år sedan. Finns en anledning till att de kallar det röstboskap - väljarna springer som en hjord åt det håll som vindarna blåser.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Kan samtidigt tänka mig att det finns tillfällen där det faktiskt är motiverat med högre straff för piratkopiering än vid våldtäkt mot barn

Ja då kan du försöka motivera för det, jag håller inte med.

Skrivet av Frispel:

Vem har sagt det pengar är viktigare än ett barn? Ska vi snacka pengar och människor så gäller det precis allt. Det finns gränser för vilka insatser man gör i vården, det finns gränser för vad det får kosta att säkra upp olycksdrabbade vägsträckor osv. Så ja, det lär finnas tillfällen där samhället tycker att pengar faktiskt är viktigare än ett barn, hur krasst det än kan låta. Och det har det absolut inget som helst att göra med vad som är lämpligt straff för det som kan komma att klassas som grova upphovsrättsbrott.

Om vi pratar brott och dess påföljder är det ju ganska rimligt att brottet som gjort mest skada är grövre. Jag anser ju i alla fall att en våldtäkt är mycket grövre brott än att slänga upp en torrentsida och tjäna pengar på reklam. Om samhället tycker att torrentsidan är ett grövre brott så är det ett sjukt samhälle vi lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Var har man sagt något som ens antyder detta? Källa tack!

Det faktum att du kan få högre straff av piratkopiering än våldtäkt innebär att det rent juridiskt är värre med piratkopiering än att våldta. Högre staff skall vara lika med värre brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Länge leve piratkopiering!

Visa signatur

i7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3000mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | 700W | Asus | x | x | x |

Permalänk
Medlem

Tror knappast jag skulle få 6års fängelse om jag gick in på Ica Maxi och snattade Shrek och mission impossible så varför skulle det vara nå högre straff för att det sker på nätet? Jag vet att det stod upp till 6 är men vars sätts gränsen och vem bestämmer värdet på sakerna? Får man högre straff av att skatta gamla Astrid Lindgrens filmer eller får man högre straff för the hobbit?

Om det hela handlar om att få lagen följd så förväntar jag mig att dem tar fast folk den första sekunden som dem märker att någon piratkopierar och inte sitter och filtrerar ut småkornen ur påsen och sitter och mjölkar på dem som laddar ner fler än en gång bara för att dem kan kräva större summa pengar av dem dvs tjäna mer av dem.

Så handlar detta om att tjäna tillbaka pengarna för den stulna filmen eller är det att dem vill ha ännu mer?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Att diktatorer låter snickra upp en fin fasad för att imponera på omvärlden är ju inget nytt. Men Gadaffi-regimen var en traditionelsenligt känslig sort som lät avrätta bråkmakare, oppositionella, ateister och av staten ansett oönskade element. Att gästarbetare givits ett gott intryck faller sig ganska naturligt när sådana ambitioner alldeles säkert var politiskt framavlade.

Angående Afghanistan så var Sovjetunionen på plats under 80-talet och försatte landet i o-ordning. Det enda USA gjorde i sammanhanget var att förse nyttiga idioter i trakten med vapen för att slå hål på Sovjeternas triumfkort för regionen; de tunga sovjetiska attack- och transporthelikoptrarna. Den humanitära situationen i Afghanistan påminner om den i många andra delar av Mellanöstern under den tiden, när islamister passat på att slå rot inom politiken när staterna var i o-ordning och folket ansatt - med eller utan den å så bastarda västvärlden som bov i dramat.

Du nämner också att Al-Qaida inte fanns i Irak innan en ospecificerad invasion. Tänker du på den amerikanska invasionen av Irak 2003? Dels har jag inget som helst förtroende för att ditt påstående stämmer. Men även om vi leker med tanken om att terrororganisationen hade effektivt noll närvaro i Irak så hade Irak än desto värre inhemsk ledare. Saddam-regimens brott mot mänskligheten är inte att bortse ifrån. Det var en regim som hade en närhet till folkmord och etnisk rensning samt som kallblodigt förföljde, kidnappade och torterade sitt egen folk med ett enda syfte; att bibehålla regimens makt med hjälp skräck. En bov långt större än Al-Qaida.

Sedan gällande din sista paragraf så finns det en annan viktig dimension som bidrar till att människor flyr; att de ges en uppfattning om sina chanser att få asyl utomlands som goda. En förhoppning som människosmugglarna medvetet trissar upp för att få ett så stort och välbetalande klientel som möjligt. För många av de som kommer till Europa har inte några anmärkningsvärda skyddsbehov - åtminstone inte i den utsträckningen som går att utreda. Många kommer hit som ekonomiska flyktingar.

Ah, kunde väl väntat mig ett sådant svar från en som har aldrig upplevt krig och har indoktrinerats i väst som ett snällt får.

Även om vi antar att allt som sagts i väst (knappast kända för att inte ljuga så det sjunger om det) om Sadam och Gadaffi så var antalet döda och skadade i det närmaste noll jämfört med befrielsen och demokrati bringandet av väst där Sverige glatt hoppade med. Samma gäller Afghanistan innan vi kom och befriade folket från deras liv med bomber och mördande soldater (civila är alltid bästa offer då de inte skjuter tillbaka).

Om du kollar lite på statistiken kommer du se att antalet flyktingar skarpt sammanfaller med tiden då väst bombade sönder och samman vissa länder och skapade rena helveten där. Att de kommer hit är bara rätt då Sverige var med och förstörde deras hemländer.

Du kan tänka dig hur glad du skulle vara om säg Ryssland bombade sönder och samman Sverige för att det är en bananrepublik där domstolar springer företagsärenden och förstör folks liv över några skitiga filmer. Visst Sverige är små sunk men det är jävligt mycket bättre än att bli befriad på västs vis med bomber och mord.

Så innan du går och försvar mördade kanske du ska tänka igenom hur du skulle vilja bli befriad på samma sätt. Krig är inte som i spelen och Hollywood filmer!

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Det faktum att du kan få högre straff av piratkopiering än våldtäkt innebär att det rent juridiskt är värre med piratkopiering än att våldta. Högre staff skall vara lika med värre brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du ser ingen liknelse med straffskalan för våldtäkt och skattebrott? Ungefär samma försök till att jämföra brott och deras straff. Pengar är ofta ingen liten sak inom rättsväsendet och kommer på så sätt ge ganska grova straff för dess grova brott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JagGillarKatter:

Så du ser ingen liknelse med straffskalan för våldtäkt och skattebrott? Ungefär samma försök till att jämföra brott och deras straff. Pengar är ofta ingen liten sak inom rättsväsendet och kommer på så sätt ge ganska grova straff för dess grova brott.

Det är klart att pengar är viktiga. Vart tror du mutor kommer ifrån? Det var aldrig vanligt folk som hade råd med mutor eller deras nya legaliserade version lobbying. Gäller ju att skydda det som är viktigt.

Permalänk
Medlem

Kanske ska satsa på hårdare straff till mördare, våldtäktsmän, pedofiler och såna brott istället som är mer avskyvärda? lite dumma filmer är värda mer är ju tragiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Det faktum att du kan få högre straff av piratkopiering än våldtäkt innebär att det rent juridiskt är värre med piratkopiering än att våldta. Högre staff skall vara lika med värre brott.

Straffskalor existerar för att täcka en mängd olika scenarion med samma rubricering, ekonomiska brott har ofta mycket breda skalor men straffen som normalt ges är lägre än för t.ex. våldtäkt som oftast har ett högre straffvärde oavsett nivå.
Exempelvis grovt bedrägeri har ungefär samma skala som nu föreslagits för "organiserad piratkopiering" 6 mån - 6år, normala straffutmätningen för grovt bedrägeri ligger mellan 1½-2 år, dvs inte ens uppe i minimistraffet för våldtäkt, du kan inte bara titta på själva skalan utan du måste se till vad som faktiskt sker i rätten och hur lagar tolkas m.m. KÄLLA

En lag är inte bara en lag, det är massa förarbeten, praxis, prejudikat m.m. som styr hur den faktiskt ska tolkas och tillämpas, det finns en anledning till att det krävs en högskoleutbildning, extra kreditering, sitta ting m.m. och gärna flera års erfarenhet normalt innan du hamnar som domare (nämndemän är en helt annan femma dock).
Alla rättsfall är en bedömning som görs i relation till vad som skett, anledningen till att man vill ha högre straff är just för att kunna ge större resurser till polis att t.ex. spåra de som bedriver olagliga streamingtjänster och genom dessa genererar ganska stora pengar på bekostnad av legitima aktörer samt kunna ge större påföljder för just dessa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Det är klart att pengar är viktiga. Vart tror du mutor kommer ifrån? Det var aldrig vanligt folk som hade råd med mutor eller deras nya legaliserade version lobbying. Gäller ju att skydda det som är viktigt.

Och med viktigt så är upphovsrättslagen en stor skyddspelare för "pengar" där skaparen ska få behålla sin ägodel och får dela den under sina krav med eventuell inkomst som går förlorad med piratkopiering. Något du alltså inte verkar se som viktigt. Du kan fortfarande inte jämföra våldtäkt med piratkopiering för det är två helt skilda brott med två helt skilda straffskalor.