Regeringen föreslår hårdare straff för piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det bara riktat mot personer som driver streamingtjänster så är det ju inte riktat mot folk som fildelar "för privat bruk"... Annars hade det gått stick i stäv med regeringspartiet miljöpartiets ståndpunk i frågan.

Miljöpartiet vill

skriva in ett skydd för allas rätt till anonymitet i grundlagen,
utveckla skyddet för personlig integritet inom såväl FN som EU,
riva upp och göra om FRA-lagen, och
göra fildelning för eget bruk laglig.

Och inget av det kommer att infrias, och nästa val åker dom ur Riksdagen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Well, tar du ett liv medvetet så ska du få samma straff vilken ålder du än är. Så enkelt är det. (och ja dömas för mord)
Att få under 2 år för man är minderårig och sen helt plötsligt dömas som vuxen om man gått över gränsen är så fruktansvärt idiotiskt system så det finns inte.
Det finns en anledning att gäng använder minderåriga till mycket(väldigt många skjutningar idag har varit minderåriga), för dom döms för korta straff sen kommer ut igen och kan fortsätta.

Logiskt om man inte är blind i mitt tycke iaf.

Jag tycker nog inte det är speciellt vettigt att övergå till "skyldig tills motsatsen är bevisad", vilket jag antar att du direkt förespråkar eftersom du inte svarade på den direkta frågan om det. Jag ser heller inte mycket logik i att blanda skyldig och oskyldig som utgångspunkter för olika åtal.

Vad gäller att komma ut igen och fortsätta, det är ju fortfarande ett faktum att Sverige har ett rätt lågt återfallsförbrytarratio i världen, medan många med hårdare straff ligger betydligt högre. Ska vi prata logik bör vi ju ta sådan statistisk fakta i beaktning, annars är vi inte logiska utan samtalar utifrån personliga känslor och anekdotisk bevisföring.

Det finns definitivt en hel del rättsproblem att lösa, men de som bara erbjuder snabba och enkla lösningar på komplexa problem tenderar ofta vara de som inte ens förstår problematiken. Men kommunicerar man snabba och enkla lösningar på ett bra sätt lockar man ju lätt med sig de som inte vill tänka så mycket. En av anledningarna till att populismen är ganska stark runtom i världen för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu var det bara det där med att bevisa brott då...kan du bevisa att Mohammed gjort detta så kommer han att dömas även i sverige, vilket även hänt.

Och nej, Pelle som laddat ner senaste delen av Game of Thrones kommer inte att dömas till fängelse.

Ett mord som jag inte vi har någon som helst information om vad det gäller och ett tänkt maxstraff för organiserad piratkopiering? Ser inget principiellt fel i detta, det beror helt på förutsättningarna.

Sedan förstår jag inte alla dessa inlägg som raljerar över att man ska prioritera "riktiga" brott. Piratkopiering ÄR fortfarande ett brott och denna tänka lagändring gäller INTE "Pelle som har laddat ner senaste episoden av Game of Thrones". Är tanken att man ska tillåta saker som du/ni/någon anser vara mindre allvarliga? Vem ska bestämma detta?

Och man ska jämföra straffskalor bör man rimligen jämföra maxstraff mot maxstraff. Att jämföra straff i fall där vi inte vet omständigheterna med ett tänk maxstraff är minst sagt helt irrelevant. Det blir inte ens äpplen och päron, det blir äpplen och nässpray...

Tycker du piratkopiering är ett värre brott* än snatteri? Och isånnafall varför.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Någon som grips med automatvapen i Sverige idag, släpps samma dag, och riskerar i princip nästan ingenting :).

Säger? Du som åklagare? Du som polis?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe.
Jag tycker nog att enstaka piratkopieringar är mer lindrigt än snatteri.

Delar den åsikten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Säger? Du som åklagare? Du som polis?

Polisen / lagen, bara googlea så hittar du en massa exempel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Allt handlar som vanligt om pengar. Att ta mördare och våldtäktsmän ger inga pengar. Att däremot fånga fildelare för att få pengar av stora företag, det genererar pengar. Sen vet man inte om vissa i högre position får pengar för att få det att ske, men det är troligt.
Vanligt folk är likadana. Du får 100k skatatt och klart i veckan för att göra ingenting ELLER slita ut dig men rädda folk och få så att du precis klarar att betala räkningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawkin:

Det är mer roligt att folk som du är så ignoranta att man tror att Lag på lag inte ska slå på den som laddar ner tillslut.
Det är som att säga att polisen vill inte åt dom som knarkar men bara knark kungen.
Vakna.

Fast nu är det inte polisen som bestämmer vilket straff någon ska få. Det är domstolarna som tolkar de lagar som riskdagen har stiftat. Polisen finns överhuvudtaget inte med i din ekvationen. Men visst, fortsätt du tro att Tommy 16 år kommer att få 6 års fängelse för att ha laddat ner Captain America...

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Kan samtidigt tänka mig att det finns tillfällen där det faktiskt är motiverat med högre straff för piratkopiering än vid våldtäkt mot barn. Det lär finnas våldtäktsfall som av olika anledningar ligger i den nedre delen av straffskalan, samtidigt som det kan finnas fall där piratkopiering dragit in mångmiljonbelopp och påtagligt skadat bolagen bakom verken. Jag förstår inte verkligen inte denna trivialisering av det som kan tänkas klassas som grov piratkopiering.

Pengar är viktigare än detta barn? Trodde att man som människa var ovärderlig. Några miljoner är en skitsumma i jämförelse med vad detta barn får leva med resten av livet, om nu personen ens orkar leva med detta. Nu handlar det dessutom inte om små företag som förlorar sin inkomst. Detta handlar ju om extremt stora och rika media företag, mycket vill ha mer. Vad ser du ner mest på: en våldtäktsman eller TPB? För mig är valet mycket enkelt.

Permalänk

Man hatar ju inte cirkelrunken varje gång fildelning tas upp. Kanske är det så att fildelningsstraffen inte är oproportioneligt höga utan att de andra straffen för "riktiga brott" är oproportioneligt korta?

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vollmilch:

Man hatar ju inte cirkelrunken varje gång fildelning tas upp. Kanske är det så att fildelningsstraffen inte är oproportioneligt höga utan att de andra straffen för "riktiga brott" är oproportioneligt korta?

Med tanke på att ingen har lyckats bevisa minsta lilla skada på samhället på grund av fildelning så skulle jag tro att det är straffen för upphovsrättsbrott som är åt skogen för höga. 100SEK i böter är högsta rimliga straffet och 100SEK bör täcka att man skriver ut och postar böterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Om någon framstår i negativt ljus i diskussionen så är det nog snarare den som inte bemödar sig att besvara mer än en punkt i ett längre inlägg och istället försöker sig på en ovanligt dålig beteendeanalys. Det framstår som juvenilt och hjälper inte till att stärka din ståndpunkt.

Jaså? Intressant. En person som rakt av kallar andra deltagare som försöker hålla god ton för "pajas" och som ber andra oliktänkande att "låt bara bli och öppna munnen. Sluta släng med överdrifter och floskler."

Det är knappast ett vuxet beteende, men det är väl elklazors extrakonto jag citerar så jag väljer nog att rapportera era inlägg så får vi väl se vem som följer trivselreglerna här på forumet och vem som inte gör det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Fast nu är det inte polisen som bestämmer vilket straff någon ska få. Det är domstolarna som tolkar de lagar som riskdagen har stiftat. Polisen finns överhuvudtaget inte med i din ekvationen. Men visst, fortsätt du tro att Tommy 16 år kommer att få 6 års fängelse för att ha laddat ner Captain America...

Domstolarna lyder order som bara den. Kolla bara på TPB målet. Delad straff är unikt i Svensk historia. Ända andra gången det utdelades var morden i malexander, annars har praxis varit att befria. Men inte när amerikanska herrar ger order. Då jävlar spelar inga lagar eller regler roll. Det gäller bara att suga bra så man kan få en klapp på huvudet.

Om Sverige inte var en bananrepublik skulle jag hålla med om att domstolar skulle hålla det hela i schack men tyvärr är inte det fallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

Piratpartiet finns

De får mina pengar varje månad men jag vet inte om de faktiskt finns på riktigt. Kapningen av HBQT ivrarna verkade avrätta PP. Får hoppas att jag har väldigt fel och de kommer tillbaka som på Island. Där kan man se riktig politik och etik.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Med tanke på att ingen har lyckats bevisa minsta lilla skada på samhället på grund av fildelning så skulle jag tro att det är straffen för upphovsrättsbrott som är åt skogen för höga. 100SEK i böter är högsta rimliga straffet och 100SEK bör täcka att man skriver ut och postar böterna.

Beror på vad du definierar som samhälle. Företag är också en betydande del för samhällen som ska betala skatt och anställer folk och det är ju dem som får ta smällen. Sen kan jag hålla med om att straffet är lite overkill, men det kanske behövs för att risk/reward skall bli så pass liten att det inte skall vara värt att göra det. Just nu är det enda som hindrar från att ladda ner samvetet.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vollmilch:

Beror på vad du definierar som samhälle. Företag är också en betydande del för samhällen som ska betala skatt och anställer folk och det är ju dem som får ta smällen. Sen kan jag hålla med om att straffet är lite overkill, men det kanske behövs för att risk/reward skall bli så pass liten att det inte skall vara värt att göra det. Just nu är det enda som hindrar från att ladda ner samvetet.

Samhälle är vi alla. Att ett visst företag inte får pengar betyder att ett annat får det med andra ord har ingen skada skett. Tydligen tjänar de tillräckligt för att muta/lobba politiker för hårdare lagar och för ännu mer skattepengar till "kulturen".

Dessutom tjänar samhället en massa på att kunskap och idéer sprids runt. Som exempel kan du ta Sci-hub som är det bästa som har hänt vetenskapen på flera sekler trots att mediebolagen skriker sig hesa om hur farlig Sci-hub är. Upphovsrätten är i princip censur med lätt kamouflage och ett sätt att styra flöde av information i samhället för att göra det lättare att manipulera folk.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Samhälle är vi alla. Att ett visst företag inte får pengar betyder att ett annat får det med andra ord har ingen skada skett. Tydligen tjänar de tillräckligt för att muta/lobba politiker för hårdare lagar och för ännu mer skattepengar till "kulturen".

Hur går resonemanget att när ett företag inte får pengar får ett annat det. Skadan som sker är att om du hela tiden snor från en sorts företag och lägger in det hos någon annan kommer det att gå i konkan. Argumentet "de är så rika att det spelar ingen roll" funkar ju så länge du anser dig vara moraliskt över de och förväntar dig att någon annan ska betala det mervärdet som du stulit. Typ som att jag går in o snor mjölk på ICA för att de iaf klarar sig.

Skrivet av anon127948:

Dessutom tjänar samhället en massa på att kunskap och idéer sprids runt. Som exempel kan du ta Sci-hub som är det bästa som har hänt vetenskapen på flera sekler trots att mediebolagen skriker sig hesa om hur farlig Sci-hub är. Upphovsrätten är i princip censur med lätt kamouflage och ett sätt att styra flöde av information i samhället för att göra det lättare att manipulera folk.

Open-source är superbra för att sprida kunskap men när går skillnaden mellan upphovsrätt och patent. Skall ett företag lägga ut enorma pengar för att forska fram X och sen ska det bli open-source? Låter inte som en hållbar affärside. Sci-hub fungerar för att vi får betala det i skattepengar iaf. Om sverige gör forskning går det på skattesedeln och om du inte betalar det så finansieras det på ett annat sätt.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Diskuterar vi inte fel problem här?

Det finns en ganska självklar anledning till att programmen sprids på diverse sidor. - Dom är inte värda pengarna. Det löjliga här är att motsvarande program som finns med i floran med GPL / FSF och Linux är bättre än den manipulerade skit som finns på diverse olämpliga sidor. Dessutom är dom oftast bättre än motsvarande Windowsprogram. Självklart finns programmen till flera plattformar som GParted, Libre Office, GIMP etc.

Det finns några få program som är värda pengarna, men för allt annat så finns det alltid ett bättre, gratis alternativ.

Så min uppfattning är att bästa sättet att visa långfingret är sluta ladda ner den skit som finns på diverse sidor och istället leta efter den riktiga programvara som finns, helt lagligt och gratis.

Allt jag kör på min maskin kommer från dom arkiv som Linux använder sig av. Se till att det du laddar ned är med i den flora med GPL och FSF som Linux och dess system använder sig av.

Tyvärr finns det ett undantag, och det är musiken, där branschen i princip har sig själv att skylla. I dag finns det knappt några butiker som säljer CD / DVD-skivor, jämfört med slutet av 90-talet då det fanns en butik nästan i varje gathörn.

Sedan har vi också specifika spel som inte finns till Linux, men den sången sparar vi till ett annat tillfälle.

Som en rolig jämförelse :

En standardinstallation med en ren Windows 7, grafikdrivrutiner och M$ Office ca 40GB+ på disken, Belastning på CPU i vila: 44% och 6GB RAM använt. Inga onödiga program / erbjudanden eller återställningstjafs installerat.

En standardinstallation av Linux Mínt 18.2 med Libre office, GIMP, samt tillägg av diverse program för att lättare hantera raw-bilder, spelpaket, bild och musikredigering etc. < 10 GB använt på disken (räkna med minst 20GB för att få en vettig storlek och 200GB+ om du inte har /home på egen partition). Belastning på CPU i viila: ca 2 - 5% RAM ca 900MB - 1,5GB använt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag är helt för hårdare straff för piratkopiering. fängelsestraff är jag inte främmande för. Däremot måste regeringen se till att företag inte skall kunna stämma personer som utfört brottet på hutlösa skadestånd. Har man inte uttryckligen tjänat pengar på det skall ingen kunna få kompensation för det heller. Storföretag skall inte ha den makten över vanliga människor. Det är orimligt att ett brottsoffer som blivit utsatt för våldtäkt får en bråkdel i ersättning av vad ett företag som äger rättigheterna till en film någon laddat ner. Sen att alla som fortfarande laddar ner är idioter som borde fatta bättre är en annan sak. Fängelse kanske får folk o fatta. Och nej, bara för att "man inte kan få tag på den lagligt" är inte en ursäkt att ladda ner, det är ingen mänsklig rättighet att kunna kolla på allt som finns, vart som helst, när som helst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Att ledningen i det här landet känner att de ens har tid att lägga en tanke på den här typen av frågor när vi lever i det Sverige vi gör idag känns bara otroligt sorgligt. Hoppas alla inblandade politiker som händelsevis får syn på en sån här tråd skäms!

Låt oss hoppas att vad som verkar vara majoritetens åsikt i den här tråden tydligt kommer avspeglas i valet i höst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vollmilch:

Hur går resonemanget att när ett företag inte får pengar får ett annat det. Skadan som sker är att om du hela tiden snor från en sorts företag och lägger in det hos någon annan kommer det att gå i konkan. Argumentet "de är så rika att det spelar ingen roll" funkar ju så länge du anser dig vara moraliskt över de och förväntar dig att någon annan ska betala det mervärdet som du stulit. Typ som att jag går in o snor mjölk på ICA för att de iaf klarar sig.

Du tror inte på fullaste allvar att de som laddar ner kommer bränna upp pengar de "sparar in" genom att ladda ner? Majoriteten av jordens befolkning har begränsad budget vilket betyder att om de "sparar in" på ett ställe kommer de använda det på ett annat ställe. Så pengarna kommer gå runt hursomhelst.

Om folk är inte villiga att betala kommer den industrin att gå under. Är inte det som är meningen med kapitalismen? Dock verkar det som att mediebolagen gör väldigt bra ifrån sig trots alla dessa onda pirater.

Skrivet av Vollmilch:

Open-source är superbra för att sprida kunskap men när går skillnaden mellan upphovsrätt och patent. Skall ett företag lägga ut enorma pengar för att forska fram X och sen ska det bli open-source? Låter inte som en hållbar affärside. Sci-hub fungerar för att vi får betala det i skattepengar iaf. Om sverige gör forskning går det på skattesedeln och om du inte betalar det så finansieras det på ett annat sätt.

Patent används mest för att förhindra konkurrens i dagens läge så om vi tar bort den kommer företagen behöva konkurrera med bättre produkter i stället för mer advokater. Bättre produkter kommer kräva forskning. Många företag kör med en hel del R&D utan att skaffa patent för de ligger före konkurrenter och tills konkurrenter hunnit ikapp är man redan längre fram. Men med patent går det att blockera konkurrenter i år utan någon ansträngning (se qualcom till exempel). Iden var kanske ok i början men som den är implementerad idag gör den betydligt mer skada än nytta.
PS: Försök läsa några nyare patent och några som är 100 år gamla. Det är en enorm skillnad. Dagens är skrivna så luddigt och krångligt som det bara går för att ingen ska fatta vad fan de pratar om men ska täcka så mycket som möjligt. Det är anti-konkurrensmedel för stora företag mot mindre och inte mycket annat.

Permalänk

Våldtäktsmän och mördare får gå fria för man inte har resurser att utreda, men att bura in en datornörd i 6 år är inga problem, vilket sjukt samhälle. Hoppas ingen på swec röstar på sossarna......

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

För det går så jävla dåligt för film, spel och musikbranschen nu. Nu laddar jag ner väldigt lite, endast det som inte finns att tillgå på ett bra och snabbt sätt exempelvis genom Netflix. Piratkopieringen kommer aldrig ta slut tills dumfanen på bolagen förstår att folk bara vill ha en bra service med allt innehåll för en rimlig peng. Nu ser vi dock att alla börjar göra sina egna streamingservicar och folk kommer så småningom därför gå tillbaks till att piratkopiera allt för folket vill inte ha 47 olika "kanaler" med uppdelat innehåll och att det därför kostar skjortan.

https://www.statista.com/statistics/259987/global-box-office-...

https://www.gartner.com/newsroom/id/2614915

Piratkopieringen kommer aldrig att ta slut, argumentet att man inte får det man vill ha till det pris man är villig att betala kommer alltid att finnas kvar. Så länge inte allt är gratis så kommer man alltid att kunna hävda att det är för dyrt. Men det gör det fortfarande inte lagligt att piratkopiera, speciellt inte på den nivå de handlar om här.

Skrivet av muSashi:

Tycker du piratkopiering är ett värre straff än snatteri? Och isånnafall varför.

Vet inte om jag anser att varken piratkopiering eller snatteri bör ses som straff öht

Men skämt åsido så är det svårt att svara på utan att veta premisserna. Jämför man att ladda ner en film eller att sno ett paket tuggummi så skulle jag nog anse att tuggummit är allvarligare.

Skrivet av Infectedbtc:

Pengar är viktigare än detta barn? Trodde att man som människa var ovärderlig. Några miljoner är en skitsumma i jämförelse med vad detta barn får leva med resten av livet, om nu personen ens orkar leva med detta. Nu handlar det dessutom inte om små företag som förlorar sin inkomst. Detta handlar ju om extremt stora och rika media företag, mycket vill ha mer. Vad ser du ner mest på: en våldtäktsman eller TPB? För mig är valet mycket enkelt.

Vem har sagt det pengar är viktigare än ett barn? Ska vi snacka pengar och människor så gäller det precis allt. Det finns gränser för vilka insatser man gör i vården, det finns gränser för vad det får kosta att säkra upp olycksdrabbade vägsträckor osv. Så ja, det lär finnas tillfällen där samhället tycker att pengar faktiskt är viktigare än ett barn, hur krasst det än kan låta. Och det har det absolut inget som helst att göra med vad som är lämpligt straff för det som kan komma att klassas som grova upphovsrättsbrott.

Sedan tycker jag att det principiellt är extremt dålig argumentation att ta till med "tänk på barnen!". Att ställa en liten oskuldsfull varelse mot ett stort girigt företag som gör allt för att tjäna pengar är såklart tacksamt om man vill spela på folks känslor, men jag föredrar att man faktiskt försöker hålla sig till relevanta argument.

Varken känslor eller vem man ser ner mest på bör vara en grund att basera straffskalor på. Annars kliver vi in på en väg som leder långt bort från ett rättssäkert samhälle.

Permalänk
Medlem

Så regeringen tycker att piratkopiering är tre gånger så allvarligt som våldtäkt, lite allvarligare än grov våldtäkt och synnerligen grov misshandel? (I alla fall när man jämför utdömda strafftider enligt länken nedan). Det är bra att veta vad regeringen prioriterar när det är dags för val...

https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-08-18-utd...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Våldtäktsmän och mördare får gå fria för man inte har resurser att utreda, men att bura in en datornörd i 6 år är inga problem, vilket sjukt samhälle. Hoppas ingen på swec röstar på sossarna......

Tror du på fullaste allvar att moderater är annorlunda? De har redan visat att företagsvinster är det ända de bryr sig om. Befolkningen är till för att suga ut och sälja ut till sina polare. Inget annat. På sin höjd har V någon etik kvar men de har snöat in sig i extrem feminism och "grönhet" som miljöpartiet.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Du tror inte på fullaste allvar att de som laddar ner kommer bränna upp pengar de "sparar in" genom att ladda ner? Majoriteten av jordens befolkning har begränsad budget vilket betyder att om de "sparar in" på ett ställe kommer de använda det på ett annat ställe. Så pengarna kommer gå runt hursomhelst.

Läs mitt tidigare inlägg. Bara för att pengarna går runt och de kommer tillbaka in i systemet, betyder det bara att nationalekonomin inte kommer att krascha, företaget får ju fortfarande inga pengar. Jag vill värna om dem företag som gör bra produkter och därför köper jag deras varor för att jag kan.

Skrivet av anon127948:

Om folk är inte villiga att betala kommer den industrin att gå under. Är inte det som är meningen med kapitalismen? Dock verkar det som att mediebolagen gör väldigt bra ifrån sig trots alla dessa onda pirater.

Du är villig att betala för det men du gör det inte för att du är snål. Meningen med kapitalism är att man betalar för de tjänster du använder, annars skulle inget funka. "Bla bla bla, de är rika det är inte synd om dem" jag kan säkert stjäla en hundring från dig och du överlever iaf, är det rätt?

Skrivet av anon127948:

Patent används mest för att förhindra konkurrens i dagens läge så om vi tar bort den kommer företagen behöva konkurrera med bättre produkter i stället för mer advokater. Bättre produkter kommer kräva forskning. Många företag kör med en hel del R&D utan att skaffa patent för de ligger före konkurrenter och tills konkurrenter hunnit ikapp är man redan längre fram. Men med patent går det att blockera konkurrenter i år utan någon ansträngning (se qualcom till exempel). Iden var kanske ok i början men som den är implementerad idag gör den betydligt mer skada än nytta.
PS: Försök läsa några nyare patent och några som är 100 år gamla. Det är en enorm skillnad. Dagens är skrivna så luddigt och krångligt som det bara går för att ingen ska fatta vad fan de pratar om men ska täcka så mycket som möjligt. Det är anti-konkurrensmedel för stora företag mot mindre och inte mycket annat.

Jag håller med om att patent kan ha förlorat sin ursprungliga mening, men patent finns inte för att pengahungriga företag ska kunna tjäna pengar på den ack så arbetande befolkningen. Patent finns för att du och jag ska kunna patentera en Idé som är så bra att vi kan använda den i ett företag, innan ett företag som är superrikt bara tar din idé och producerar den istället för att de har mer pengar. Så tvärtom så förespråkar patent konkurrens men på allas lika villkor, om du kommer på en idé är den din.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och inget av det kommer att infrias, och nästa val åker dom ur Riksdagen.

Troligen, och det lär L och KD också göra som det ser ut nu. Det lär bli omrört i riksdagsgrytan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Troligen, och det lär L och KD också göra som det ser ut nu. Det lär bli omrört i riksdagsgrytan.

De kommer vara kvar mha stödröster

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Varför lägger de inte lika mycket energi på att hindra upphovsrättsinehavare från att hindra och begränsa våra möjligheter till laglig privatkopiering som vi alla faktiskt betalar för också?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många gånger det skall behöva bevisas att privatkopiering INTE är anledningen att Hollywood går dåligt. Så lagändringar kan säkert minska piratkopiering, men inte öka intäkterna. De absolut allra flesta som kan tänka sig att lägga pengar på film/serier/musik använder streaming tjänster redan. Det är ett väldigt väldigt litet urval av människor som laddar hem vad de skulle köpt för pengar ifall piratkopiering inte fanns.

Anledningen att Hollywood går dåligt är mer troligt att folk är så urbota less på vänsterpropaganda som ska inbakas och påtvingas oavsett om du ser en film, läser en nyhet om en kändis eller köper ett album.
Kändisar tävlar om vem som kan vara mest pk, mest anti-Trump, mest pro-invandring, mest anti White supremacy. Att lyssna på DiCaprio stå på gala och förespråka att vi måste rädda jorden. Och då har han flugit privatjet dit. Flugit in sin ögonbrynsplockare från andra sidan jorden i annan privatjet. Efter galan hoppar han in i privatjeten och flyger till Dubai för att festa med oljeshejk på en fet yacht.
JK Rowlings, Clooney till och med EMINEM ska vara med och gapa. Tiden när han rappade om att döda sin mamma och spöa tjejer är tydligen förbi. Alla ska hoppa på pk tåget.

Star Trek Discovery. Det viktigaste i serien var att huvudkaraktären var kvinna. Som var svart. Som heter Michael. Full pott.
Det går knappt att se en film eller serie utan att bli fullkomligt dränkt av övertydliga politiska vänsterbudskap, vare sig man håller med om dem eller ej.

Folk vill se film och underhållas. Inte lobotomeras aktivt av vänsterpropaganda. Det är inga pirater som ligger bakom nertrenden.