C More stämmer Swefilmer-grundaren på 24 miljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

C More stämmer Swefilmer-grundaren på 24 miljoner kronor

Tv-bolaget C More stämmer nu en av männen bakom Swefilmer på 24 miljoner kronor. Anledningen är att webbplatsen gjort Beck-filmer tillgängliga att ladda ned gratis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det bör väl vara jätteenkelt att visa alla dessa intjänade miljoner i profit som Swefilmer hade, beskatta de och sedan betala skadestånd med det som blir kvar. Har en känsla att vi inte kommer se några sådana bevis i vanlig mediabolag anda. Sprida lögner är det ända de duger till.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se produktionskostnad och box office för samtliga filmer.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ja så kan man också göra om man vill förlora konsumenternas respekt..
När ska alla dessa bolag inse att detta med piratsajter kommer vara icke-problem och ett minne blott så fort det kommer någon vettig tjänst? Det måste ju kosta mer än det smakar att hålla och stämma allt och alla hit och dit hela tiden

Permalänk
Avstängd

C More borde anpassa sin affärsmodell istället och börja tillhandahålla tjänster som konsumenterna vill ha.
Det går bra för Netflix och HBO. Men C More tycks leva kvar i något 90-tals kabel-TV universum.

Permalänk
Medlem

Mm.. Folk hade säkert gått nuts och handlat collector editions av Beckfilmerna som i sin tur lett till mångmiljonbelopp.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

@Helevete: Nej men om tjänster som Swefilmer inte fanns, så hade kanske fler personer prenumererat på t.ex C More play.

Dock kan jag ju tycka att de är tråkigt att Sverige blir så lågt prioriterade utav filmbolagen då t.ex Netflix utbudet är betydligt sämre i Sverige. Förstår inte heller varför de ska ta
3-12månader efter en film har gått på bio innan den ens går att hyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Skulle vilja se produktionskostnad och box office för samtliga filmer.

Rimligt antagande är att produktionskostnad för de filmerna är 15-25 miljoner kr, är ju inga stora produktioner.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Är det vuxna män som suttit och tjänat pengar på andras arbete så är det med all rätt som de blir stämda. Det finns inte ens nyans i det hela.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nombah:

@Helevete: Nej men om tjänster som Swefilmer inte fanns, så hade kanske fler personer prenumererat på t.ex C More play.

Dock kan jag ju tycka att de är tråkigt att Sverige blir så lågt prioriterade utav filmbolagen då t.ex Netflix utbudet är betydligt sämre i Sverige. Förstår inte heller varför de ska ta
3-12månader efter en film har gått på bio innan den ens går att hyra.

Vad jag inte förstår här är varför det ska vara så. Finns det någon rimlig anledning till varför Netflix inte skulle kunna ha samma utbud i Sverige som i USA, och vad är det som står i vägen för att t.ex. Netflix skulle kunna införa hyra av nya filmer för 49:- / 48h så fort de slutat gå på bio?
Jag förstår att man antagligen inte vill släppa lös digitala kopior av filmer som fortfarande går på bio för då skulle antagligen biobesöken krascha, men så fort de slutat gå, varför inte? Det krävs inte ens någon produktion av fysiska kopior som ska skeppas för det!

Permalänk
Medlem

"Johan Gustafsson, chef för företagskommunikation på Bonnier Broadcasting, kommenterar skadeståndskravet för Breakit:
"Detta handlar om organiserad brottslighet och grovt kriminella individer som tjänat enorma summor på vårt och andras innehåll. Vi vill ta alla chanser att tillvara våra rättigheter.""

Grovt kriminella individer, usch ja. Dessa är dom grovt kriminella individerna som förstör Sverige, inte alla dessa gäng som skjuter ihjäl folk, vissa individer som våldtar, misshandlar folk hej vilt.
Nu kommer jag känna mig trygg igen i Sverige, tack Bonnier.

Permalänk
Medlem

Skulle vijla att C More ger mig fakta och bevisning på detta, att dom tjänat miljonbelopp och att det är organiserad brottslighet även skulle jag vilja se grunder och uträkningen på varför just 24m - tror knappast att dom förlorat 24m.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Kriget kommer att fortsätta tills filmindustrin moderniserar sig, eller om det kommer en uppstickare som slår ut alla de gamla, etablerade tillverkarna. Och då menar jag inte alls att försvara Swefilmer eller någon annan; utan istället att det kommer någon som konkurrerar ut de gamla med nya affärsmodeller, någon som är mera konsumentvänlig och inte håller på med idioti som geoblockering eller annat som tillhör den analoga eran av mänskligheten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vad jag inte förstår här är varför det ska vara så. Finns det någon rimlig anledning till varför Netflix inte skulle kunna ha samma utbud i Sverige som i USA, och vad är det som står i vägen för att t.ex. Netflix skulle kunna införa hyra av nya filmer för 49:- / 48h så fort de slutat gå på bio?
Jag förstår att man antagligen inte vill släppa lös digitala kopior av filmer som fortfarande går på bio för då skulle antagligen biobesöken krascha, men så fort de slutat gå, varför inte? Det krävs inte ens någon produktion av fysiska kopior som ska skeppas för det!

Det handlar om filmbolagens licenser... precis vad Swefilmer stäms för.

"Summan baseras på en uppskattad licenskostnad för fyra filmer ur Beck-serien som legat uppe för nedladdning på webbplatsen."

De stäms alltså vad jag förstår för den licenskostnad som t.ex. NetFlix eller valfri annan skulle fått betala för att kunna visa filmerna på sina sajter. Sen att Swefilmer tar reklamintäkter istället för hyra, är deras ensak. Men de ska ändå betala licenskostnaden i och med att de visat filmerna....

Sen om man tycker det är rätt eller inte, är nog upp till var och en. Men jag ser inget fel i det, då det kostat att göra produkten och den förväntas ge inkomst, så nya produkter kan göras.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag har C more för att kunna se på SHL, skulle dock aldrig få för mig att se på någon "beck film", men tyvärr kan man inte längre välja bort att man vill se på deras skräp filmer/serier.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det bör väl vara jätteenkelt att visa alla dessa intjänade miljoner i profit som Swefilmer hade, beskatta de och sedan betala skadestånd med det som blir kvar. Har en känsla att vi inte kommer se några sådana bevis i vanlig mediabolag anda. Sprida lögner är det ända de duger till.

Var väl någon såndär streamingsajt där det bevisades att han tjänat några miljoner på siten? Jag har för mig att det handlade om rätt många miljoner dessutom. Inte bevisades genom att räkna på hur många klicks varje video fått utan svart på vitt alltså.

Edit: Kollade länkarna i artikeln och det stod att det handlade om Swefilmer och att det beräknades handla om 14 miljoner. Jag hade för mig att det var genom konton att kolla konton dom sett det,

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

C-more verkar inte fatta att sidor som dessa alltid kommer att finnas. Ta ner en och 5 till kommer att växa tillbaka fast på annan adress. Ta ner dom och 10 till kommer att växa. Istället för att försöka motverka detta så se till att göra er egen tjänst mer intressant?

Jag har netflix, viaplay och c-more. Och som flera redan har poängterat ovan, utöka och utveckla c-more istället för att hoppa på tåget att ta ner fler sidor. Lägg pengarna och energin på att göra sidan ännu bättre än netflix.

Att swefilm pysslar med kriminal verksamhet är inget som kan stoppas av någon. Detta är lika korkat som att investera miljontals kronor i DRM-skydd som knäcks inom några veckor eller månader. Satsa istället på att leverera en kvalitetstjänst.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av Nombah:

@Helevete: Nej men om tjänster som Swefilmer inte fanns, så hade kanske fler personer prenumererat på t.ex C More play.

Dock kan jag ju tycka att de är tråkigt att Sverige blir så lågt prioriterade utav filmbolagen då t.ex Netflix utbudet är betydligt sämre i Sverige. Förstår inte heller varför de ska ta
3-12månader efter en film har gått på bio innan den ens går att hyra.

Det är så sjukt att folk behöver köra vpn för att se amerikanska netflix en tjänst man redan har betalat för, med begränsat utbud i Sverige, det tvingar ju folk att ladda ner.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Nivity:

"Johan Gustafsson, chef för företagskommunikation på Bonnier Broadcasting, kommenterar skadeståndskravet för Breakit:
"Detta handlar om organiserad brottslighet och grovt kriminella individer som tjänat enorma summor på vårt och andras innehåll. Vi vill ta alla chanser att tillvara våra rättigheter.""

Grovt kriminella individer, usch ja. Dessa är dom grovt kriminella individerna som förstör Sverige, inte alla dessa gäng som skjuter ihjäl folk, vissa individer som våldtar, misshandlar folk hej vilt.
Nu kommer jag känna mig trygg igen i Sverige, tack Bonnier.

Precis, prioriteringar det existerar inte i Sverige längre.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nombah:

@Helevete: Nej men om tjänster som Swefilmer inte fanns, så hade kanske fler personer prenumererat på t.ex C More play.

Dock kan jag ju tycka att de är tråkigt att Sverige blir så lågt prioriterade utav filmbolagen då t.ex Netflix utbudet är betydligt sämre i Sverige. Förstår inte heller varför de ska ta
3-12månader efter en film har gått på bio innan den ens går att hyra.

För att den ska gå på BIO under en tid ? Det är en standard som alltid varit. Den går att hyra när den släpps för retail bruk.

Om den gick att hyra på release hade de tappat väldigt stora intäkter.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

För att den ska gå på BIO under en tid ? Det är en standard som alltid varit. Den går att hyra när den släpps för retail bruk.

Om den gick att hyra på release hade de tappat väldigt stora intäkter.

Filmerna släpps ju dock inte som hyrfilmer förens ett halvår tidigast efter att de slutat visas på BIO. Då är de ju gamla..
Själv vägrar jag gå på BIO nu för tiden, då jag fruktar hörselskador efter mina senaste besök. Mycket trevligare att sitta hemma vid projektorn med ett glas vin och njuta med familj/vänner istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Euh..... Om de dragit in miljonbelopp på det hela så hade det kanske inte varit så besvärligt att betala skadeståndet eller?

Komiskt också att Swefilmer lyckas dra in mljonbelopp på Beck när C-more själva sannorlikt inte lyckats med det på laglig väg

miljonbelopp... De fattar nog inte själva vad det betyder. Men... Det låter ju fint när man ska skriva snyfthistorier i pressen. Ha ha

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Välkommen till Sverige 2018 !

Dags att damma av Piratpartiet!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Inte en chans att licenskostnaden ligger så där mycket de vill bara jävlas antar jag. Jag menar det borde finnas en licenskostnad att hyra ut deras filmer? Betalar då Hemmakväll 24 miljoner för att få hyra ut fyra filmer?

Permalänk
Avstängd

Nu under julen så fick jag som viasatkund tillgång till deras filmkanaler helt gratis utan några krav på uppsägning eller annat strunt. Jag tror att under denna lite drygt en veckas tid så visades en film som var värd att se och någon mer för att jag var seg och låg i soffan och klickade runt.
Detta skit vill Viasat att man ska betala för i vanliga fall, en packe dynga som inte är värt en krona ens.
Det jag sett på netflix, c more, hbo så är inte intresset större där då jag inte är någon seriefantast.

Det bästa hade väl i så fall varit att lägg ner SF och släpp filmerna samtidigt digitalt där vem som helst kan hyra filmen. Liknande SF Anytime men med nya filmer. Sitter hellre i soffan hemma och kollar en film än går på bio i en sunkig salong med för högt ljud. Tror att filmbolagen skulle tjäna mer på detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Bästa är att helt sluta konsumera i Sverige! Utbudet blir bra mycket större om man förflyttar sig till Staterna vilket bevisar att filmindustrin inte vill anpassa sig!

Vilket skämt. 24 miljoner ? Tyvärr verkar ju den kassa Persbrandt tjäna alldeles för mycket!
Dom kan inte räkna på hur många som tankat ner den istället för det blir för lite pengar!
Och vem vill ens kolla på en Beckrulle? Bara där borde man åka fast!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Enligt polisen (2015) omsatte Swefilmer 13 miljoner kronor https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/swefilmer-misstanks-ha-...

Så att påstå att "Detta handlar om organiserad brottslighet där vårt innehåll används för att dra in mångmiljonbelopp" är väl inte helt felaktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Var väl någon såndär streamingsajt där det bevisades att han tjänat några miljoner på siten? Jag har för mig att det handlade om rätt många miljoner dessutom. Inte bevisades genom att räkna på hur många klicks varje video fått utan svart på vitt alltså.

Edit: Kollade länkarna i artikeln och det stod att det handlade om Swefilmer och att det beräknades handla om 14 miljoner. Jag hade för mig att det var genom konton att kolla konton dom sett det,

Visst, visar de information från banker minus kostnader att driva sidan så blir det väldigt enkelt att räkna ut hur mycket som finns kvar och kan användas för att betala. Att de haft 14 miljoner i inkomst betyder inte att de har haft 14 miljoner i profit. Hollywood och co är ju ökända för väldigt öppen interpretation av inkomster och profit så det förvånar inte att de kommer fram med allehanda uppgifter. Med lite tur kommer domstolen tvinga fram riktiga uppgifter från banker så vi får se hur det verkligen såg ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Visst, visar de information från banker minus kostnader att driva sidan så blir det väldigt enkelt att räkna ut hur mycket som finns kvar och kan användas för att betala. Att de haft 14 miljoner i inkomst betyder inte att de har haft 14 miljoner i profit. Hollywood och co är ju ökända för väldigt öppen interpretation av inkomster och profit så det förvånar inte att de kommer fram med allehanda uppgifter. Med lite tur kommer domstolen tvinga fram riktiga uppgifter från banker så vi får se hur det verkligen såg ut.

Saken är att man kan komma fram till precis vad som helst. Politiker är precis likadana! Vi har en historisk lägsta nivå arbetslösa bla bla bla men sen utelämnar man att det är folk som jobbar halvtid, "Hitta på jobb" och en massa annat för att slipa på siffrorna, Skulle inte förvåna mig om SFI räknas som ett jobb. Precis samma här, Kan trixa med siffror så det till slut bara blir jobbigt att lyssna på skitsnacket!

Kan tycka att det är absolut för taskigt att man tjänar pengar på detta men att komma fram till 24miljoner är snarare ett skämt!
Särskilt för 4 Beckfilmer!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det är så sjukt att folk behöver köra vpn för att se amerikanska netflix en tjänst man redan har betalat för, med begränsat utbud i Sverige, det tvingar ju folk att ladda ner.

Tvingar? Ingen är tvungen till det. Varför måste någon se filmen eller serien just precis när den släppts i USA? Varför inte vänta? Vad är det som är så viktigt att se just den filmen just då? Nää argumentet att utbudet inte är lika bra i Sverige håller inte för att rättfärdiga illegal fildelning eller streaming.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2