Permalänk
Medlem

öä felaktiga

Fick mitt K63 Wireless tangentbord idag men Ä är långt ut till vänster och Ö längst ut till höger. Är det svårt att byta själv på ett mekaniskt tangentbord. Lapdogen var inget vidare att ha i en fotölj så skickar nog tillbaka den. Annars verkar tangentbordet väldigt skönt att skriva på när man har det i knät i sin fotölj (utan lapdogen).

Edit:

Är ett något idiotiskt tilltag av Corsair då bokstaven från ett annat nordiskt land där Ö ser tu som ett Ä och vise versa. Blir nog att returnera tillbaka om jag inte vänjer mig: #16058460

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Är det keycap (den fysiska "knappen") som sitter fel eller är det mappningen som är fel?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

@FlygarStenen: Editerat mitt inlägg, är att bokstav från fel land lyser. Säger som han jag länkat till att det är super-irriterande.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Det där får du nog allt visa en bild på så vi är hundra på vad du menar.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith:
Ä och Ö är otydligare i verkligheten än på bilden men detta får duga. Och som vanligt får man lite gillanden på Swec när någon får någon annan att verka bakom

Till min fråga igen. Kan man byta caps utan verktyg och utan att göra sönder.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Ja, att byta caps är jättelätt. Bara att bända upp dem.
Jag tycker du ska kontakta deras support och se om dom har passande keykaps. Du kanske till och med får dem på goodwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@yrfhar: Ja, att byta caps är jättelätt. Bara att bända upp dem.
Jag tycker du ska kontakta deras support och se om dom har passande keykaps. Du kanske till och med får dem på goodwill.

Tyvärr har Corsair inga: #16075642 Det är så de bestämt att det ska vara. Har något med Norge att göra. Så jag och #16058460 får leva med det eller returnera. Men är det bara att dra dem rakt upp kan jag ju enkelt switcha dem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av yrfhar:

Tyvärr har Corsair inga: #16075642 Det är så de bestämt att det ska vara. Har något med Norge att göra.

Har Razer Blackwidow Chroma Tangentbord har exakt likadant med Norskt ä och ö.
Det ska vara så på min med har vant mig vid det nu jag frågade på Elgiganten om det skulle se ut så och de sa ja det är nordiskt.

Jag drog upp mina det var ganska lätt jag gör det emellanåt för att rengöra undertill.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!
Annars ett väldigt skönt tangentbord att skriva på när man har det i knät i fåtöljen. Lagom storlek fast jag kommer nog saknar numpad.

Lapdogen passar däremot inte mig alls. Satt jag i en soffa kanske det vore bättre. Nu blir den ju liggande på armstöden och får en lutning där musen ramlar av. Och allt för hög ställning att skriva. Fortsätter med att ha musen på ett litet bord bredvid.

Är detta verktyg för att dra upp tangenterna?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det är ”nordiska” bokstäver. Det blir allt vanligare istället för att alla länder ska ha egna här hos oss som har likvärdiga alfabet.

Permalänk
Medlem

Istället för att skeppa tangentbordet med så plottriga tangenter kan man ju tycka att det hade varit trevligare för konsumenten om de skickade med key-caps till alla varianter inom den nordiska marknaden så man kunde montera de som passar bäst.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tangentbords-gurun @anon257891 kanske vet om det det finns passande keycaps att köpa annanstädes?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Tackar för svaren!
Annars ett väldigt skönt tangentbord att skriva på när man har det i knät i fåtöljen. Lagom storlek fast jag kommer nog saknar numpad.

Lapdogen passar däremot inte mig alls. Satt jag i en soffa kanske det vore bättre. Nu blir den ju liggande på armstöden och får en lutning där musen ramlar av. Och allt för hög ställning att skriva. Fortsätter med att ha musen på ett litet bord bredvid.

Är detta verktyg för att dra upp tangenterna?

https://preview.ibb.co/cx8DG6/hakila.jpg

Nej, ser inte ut som det, bara peta in en gaffel, kreditkort, tandpetare eller något annat och pluppa upp den.

Permalänk
Medlem

Det där med just Corsairs variant av nordiskt tangentbord är en av de absolut sämsta varianterna för oss i Sverige också för att genomlysningen är så mycket sämre på våra Ö och Ä så de lyser mycket svagare än de översta tecknen gör.
Precis lika illa och irriterande på mitt Corsair Strafe RGB.

Vanligaste har annars varit att våra Ö och Ä varit tydligast utmärkt på nordiska varianter av lösa tangentbord men så är det inte hos Corsair.

Riktigt extra irriterande är annars att deras tyska layout har med separata tangenter med enbart Ö och Ä precis som man skulle velat haft dem så om de hade kunnat sälja dem som reservdelar så hade problemet varit löst åtminstone för oss svenskar men av någon anledning så vägrar de att göra det då frågan varit uppe tidigare mot Corsair utan att något hänt.

Blir liksom lite väl dyrt att köpa ett helt tyskt tangentbord för att plocka två keycaps från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@tBiorrith:
Ä och Ö är otydligare i verkligheten än på bilden men detta får duga. Och som vanligt får man lite gillanden på Swec när någon får någon annan att verka bakom

https://preview.ibb.co/cuDc9R/k_alr.jpg

Till min fråga igen. Kan man byta caps utan verktyg och utan att göra sönder.

På mitt Razer blackwidow Chroma så lyser inte Å och Ö upp alls. Bara de andra två symbolerna som gör.
Så är det mörkt så ser jag inte Ö och Å som man kanske borde
Men har alltid undrat, måste Å och Ö stå med, Känns som att de tar bort å och ö på något vänster.
Själv klarar jag mig utan att det står å och ö då jag aldrig kollar på tangentbordet utan kollar på skärmen

Permalänk
Medlem

Har även ett Logitech K800 "vanligt" upplyst trådlöst tangentbord. Tittar mycket mindre på tangenterna när jag använder Corsair K63 och då går det snabbare att skriva. Tycker ändå att det finns en viss tröskel att vänja sig vid mekaniskt.

Har tyvärr funnit att höljet lätt repar sig. Har redan vita repor på undersidan efter kontakt med mitt skrivbords kant (höll nästan på att tappa tangentbordet). Tråkigt på en ny produkt men får skylla mig själv.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Spelar det någon roll, har aldrig tittat på tangentbordet när jag skriver iaf!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av micro1977:

Spelar det någon roll, har aldrig tittat på tangentbordet när jag skriver iaf!

Instämmer helt, visst kollar jag på tangentbordet, men det är inte precis så att jag har svårt att skilja på åäö.

Detta med att vi infödingar ska ha egna tecken är ett stort problem och det är inte konstigt att tillverkare för tangentbord som säljs i lite mindre upplagor får gemensamma knappar. Jag hade dock föredragit om de hade valt ett ä,ö och så hade alla fattat vad denna gör, istället för en väldigt massa varianter.

Permalänk
Medlem

Det är precis samma på Logitechs varianter.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homer_S1:

Det är precis samma på Logitechs varianter.

/Homer_S

Inte på mina... Jag har ett svenskt och ett norskt/danskt ö och ä överst och upplyst medan de andra norsk/danska på "fel" plats längre ner och oupplysta.

Permalänk
Medlem

@Homer_S1: Jag har äkta ÅÄÖ på mitt Logitech K800. Rätt fantastiskt att Logitech har råd med detta.

Har försökt forska runt nu och inte fasiken hittar jag att norska Ä ser ut som ett danskt Ö och vise versa. Finns norrmän i forumet och hoppas någon ser detta och kan förklara. 2 exempel på norsk text och visst är ø = ö och æ= ä så vad sysslar vissa tangentbordsmakare med?

  • alfabetet, har i større og mindre grad

  • Alle som har sett islandsk og færøysk, har sikkert lagt merke til

http://eplads.norden.org/nordenssprak/kap4/4d.asp

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Det är ”nordiska” bokstäver. Det blir allt vanligare istället för att alla länder ska ha egna här hos oss som har likvärdiga alfabet.

Nordiska tangentbord har varit vanligt i hur många år som helst. Dock är de "svenska" bokstäverna och placeringen som brukar vara överlägset vanligaste.

Gamla SideWinder X4 är ett exempel

Skrivet av yrfhar:

@Homer_S1: Jag har äkta ÅÄÖ på mitt Logitech K800. Rätt fantastiskt att Logitech har råd med detta.

Har försökt forska runt nu och inte fasiken hittar jag att norska Ä ser ut som ett danskt Ö och vise versa. Finns norrmän i forumet och hoppas någon ser detta och kan förklara. 2 exempel på norsk text och visst är ø = ö och æ= ä så vad sysslar vissa tangentbordsmakare med?

  • alfabetet, har i større og mindre grad

  • Alle som har sett islandsk og færøysk, har sikkert lagt merke til

https://s5.postimg.org/esso04vfb/najs.jpg

http://eplads.norden.org/nordenssprak/kap4/4d.asp

Är halvnorsk. Anledningen är att det norska alfabetet har en annan ordningsföljd än den danska. I Norge slutar alfabetet på ÖÅÄ och i Danmark ÄÖÅ. Därför också placeringen på tangentbordet är olika även fast bokstäverna är likadana.

EDIT: Hade fel, alfabetet är likadant i Norge och Danmark, nämligen ÄÖÅ. Dock har Norge valt att ha samma layout på tangentbordet som Sverige, medan Danmark har valt att följa sin ordning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nordiska tangentbord har varit vanligt i hur många år som helst. Dock är de "svenska" bokstäverna och placeringen som brukar vara överlägset vanligaste.

Gamla SideWinder X4 är ett exempel
https://i.imgur.com/QFYpNIu.png

Är halvnorsk. Anledningen är att det norska alfabetet har en annan ordningsföljd än den danska. I Norge slutar alfabetet på ÖÅÄ och i Danmark ÄÖÅ. Därför också placeringen på tangentbordet är olika även fast bokstäverna är likadana.

Jo, det har jag luskat ut men tycker ändå att det är ren idioti att placera Ö tillsammans med Ä på samma tangent och vice versa. Skulle tro att en läsning, om man alltid tittar på tangentbordet, är att öndra till norskt tangentbord i Windows. Det ör ju de boksöver som lyser klarast.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jo, det har jag luskat ut men tycker ändå att det är ren idioti att placera Ö tillsammans med Ä på samma tangent och vice versa. Skulle tro att en läsning, om man alltid tittar på tangentbordet, är att öndra till norskt tangentbord i Windows. Det ör ju de boksöver som lyser klarast.

Instämmer, i takt med att det idag finns miljoner olika tangentbord att välja på har också den nordiska layouten blivit betydligt vanligare. Är relativt ung och ska egentligen inte säga för mycket, men förr var väl detta ett betydligt mindre problem eftersom utbudet på tangentbord avsevärt sämre och länderna kunde därmed ha sin egna layout?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har haft mitt Corsair K70 RGB rapidfire ett bra tag nu och känner av samma sak. Är irriterande när man väl gör misstaget att kolla på tangentbordet innan man skriver.

Har dock ett K95 tangentbord på vinden, aldrig tänkt på att samma knappar kanske passar fint till detta så att jag kan byta. Kände aldrig av samma problem med det tangentbordet.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Japp, nordisk layout är ett nytt påfund senaste åren, som gör mig galen om man blandar Ø +Ä+Æ på samma tangent . Men nu har jag bytt ut Æ så det är på plats Ö+Ø och Ø är på plats Ä+Æ så lånar någon tangentbordet och går efter ä och ö så kommer denna att skriva fel

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Cenorida: Japp, nordisk layout är ett nytt påfund som gör mig galen om man blandar Ø +Ä+Æ på samma tangent . Men nu har jag bytt ut Æ så det är på plats Ö+Ø och Ø är på plats Ä+Æ så lånar någon tangentbordet och går efter ä och ö så kommer denna att skriva fel

Bara skicka ett klagomål till Danmarks regering
Tror dock att danskarna är lika ovilliga att byta placering som vi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Norge är det väl som har annan ordning än oss

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Cenorida: Norge är det väl som har annan ordning än oss

Nix, Danmark

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Har för mig att Dansknorska alfabetet har bokstaven Å som sist. Ö och Ä tror jag har samma ordning.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]