Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Var inne på er hemsida och upptäckte ett stavfel, uppe i högra hörnet står det CONTAT isället för CONTACT.
http://www.louqe.com/about.html

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

https://dqzrr9k4bjpzk.cloudfront.net/images/10093156/578120469.jpg@PaChalski: har en liten idé om att det skulle kunna gå att göra en tjock sida i acryl och då ha en reservoar inbyggd i sidopanelen. Svårt att förklara men hade blivit ganska fräckt! Tänk er bilden fast att den skulle täcke hela sidan och sitta fast i GHOSTs slits.

Tänker du att den tar upp den ventilerade ytan på en av sidopanelerna?

Permalänk
LOUQE

LOUQE och NOCTUA

Vi har nu fått klartecken från Noctua att gå ut publikt med info om vårt samarbete. Det vi än så länge kommit fram till är listat nedan men vi behöver er input för att ta det ett steg längre om det finns något!

  • Vi har fått OK på att de drar igång produktionen av en LOUQE special edition L12

  • Kylaren kommer att finnas tillgänglig innan leverans av Ghost S1 sker

  • Kylaren kommer innehålla en uppdaterad monteringslösning som passas samtliga sockets

  • Kylaren kommer 92 mm botten-fläkt, Top-fläkten är exkluderad

  • Förslaget om att ersätta bottenfläkten mot den nyare A9 PWM rekommenderar de starkt emot p.g.a. att den inte är lämpad för statisk "pull"-konfiguration och skapar turbulens när den vänds

  • Vi har några veckor på oss att bestämma de sista detaljerna. Noctua skulle vilja göra mer för att eventuellt öka värdet för Ghost-användare. Kanske slänga med en lämplig fläkt för att placera i botten på chassit???... kommer ni något mer vi kan föreslå så säg till, färger, adaptrar etc.

Vi kommer inte acceptera ett dyrare pris om det inte är motiverat naturligtvis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har nu fått klartecken från Noctua att gå ut publikt med info om vårt samarbete. Det vi än så länge kommit fram till är listat nedan men vi behöver er input för att ta det ett steg längre om det finns något!

  • Vi har fått OK på att de drar igång produktionen av en LOUQE special edition L12

  • Kylaren kommer att finnas tillgänglig innan leverans av Ghost S1 sker

  • Kylaren kommer innehålla en uppdaterad monteringslösning som passas samtliga sockets

  • Kylaren kommer 92 mm botten-fläkt, Top-fläkten är exkluderad

  • Förslaget om att ersätta bottenfläkten mot den nyare A9 PWM rekommenderar de starkt emot p.g.a. att den inte är lämpad för statisk "pull"-konfiguration och skapar turbulens när den vänds

  • Vi har några veckor på oss att bestämma de sista detaljerna. Noctua skulle vilja göra mer för att eventuellt öka värdet för Ghost-användare. Kanske slänga med en lämplig fläkt för att placera i botten på chassit???... kommer ni något mer vi kan föreslå så säg till, färger, adaptrar etc.

Vi kommer inte acceptera ett dyrare pris om det inte är motiverat naturligtvis!

Spännande nyheter!

Men om jag förstått det rätt så kommer det vara exakt samma gamla NH-L12 (t.ex. inga ändringar på antal kylflänsar/pipes) och den enda skillnaden kommer då vara avsaknaden av toppfläkten samt att de inkluderar fästen för AM4+några nyare Intel fästen? Kommer fläktarna/kylen ha någon annan färg eller liknande?

Om så är fallet tycker jag de borde inkludera topp-fläkten ändå! Denna kan användas under PSU:n (det är en Nf-F12 PWM om jag minns rätt) och man slipper således köpa en egen. Alternativet är ju att dra ner priset till 325 kr från 525 kr (NF-F12 PWM kostar ca 200 kr), men det känns ju ganska omotiverat IMHO.

EDIT: Vad säger Noctua förresten om NF-A9x14 PWM (NF-A9 varianten som är slim)? Denna verkar ha specifikationer som ligger ganska nära NF-B9 (1,64 mm H₂O vs. 1,61 mm H₂O) och borde inte vara lika turbulent som NF-A9 med sitt statiska tryck på 2,28 mm H₂O.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

När kommer dessa finnas ute i handeln för de som inte dragit en pre-order?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har fått OK på att de drar igång produktionen av en LOUQE special edition L12

Hoppsan, det var verkligen inga dåliga nyheter!

Nästan lite synd att jag köpte en L12 för några månader sedan, då det hade varit kul med en Louqe edition.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hoppsan, det var verkligen inga dåliga nyheter!

Nästan lite synd att jag köpte en L12 för några månader sedan, då det hade varit kul med en Louqe edition.

Precis, man blir definitivt lite sugen på en sådan, speciellt om det kommer med lite nyare, finare finesser än den annars äldre NH-L12! Köpte mitt exemplar i fredags från NetOnNet så har väl ca 30 dagar på att få reda på mer information och bestämma mig

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har nu fått klartecken från Noctua att gå ut publikt med info om vårt samarbete. Det vi än så länge kommit fram till är listat nedan men vi behöver er input för att ta det ett steg längre om det finns något!

  • Vi har fått OK på att de drar igång produktionen av en LOUQE special edition L12

  • Kylaren kommer att finnas tillgänglig innan leverans av Ghost S1 sker

  • Kylaren kommer innehålla en uppdaterad monteringslösning som passas samtliga sockets

  • Kylaren kommer 92 mm botten-fläkt, Top-fläkten är exkluderad

  • Förslaget om att ersätta bottenfläkten mot den nyare A9 PWM rekommenderar de starkt emot p.g.a. att den inte är lämpad för statisk "pull"-konfiguration och skapar turbulens när den vänds

  • Vi har några veckor på oss att bestämma de sista detaljerna. Noctua skulle vilja göra mer för att eventuellt öka värdet för Ghost-användare. Kanske slänga med en lämplig fläkt för att placera i botten på chassit???... kommer ni något mer vi kan föreslå så säg till, färger, adaptrar etc.

Vi kommer inte acceptera ett dyrare pris om det inte är motiverat naturligtvis!

Fläkt för montering i botten vore inte dumt. Jag hade ändå tänkt köpa en extra för det. Kanske inte är intressant för alla ändå? Vore kanske kul med någon fin färg eller så, de har ju inte världens vackraste färger normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har nu fått klartecken från Noctua att gå ut publikt med info om vårt samarbete. Det vi än så länge kommit fram till är listat nedan men vi behöver er input för att ta det ett steg längre om det finns något!

Hur bra som helst ju! Jag som hade tänkt beställa en NH-L12 i veckan, men nu tar jag och väntar lite!

Skrivet av PaChalski:
  • Vi har några veckor på oss att bestämma de sista detaljerna. Noctua skulle vilja göra mer för att eventuellt öka värdet för Ghost-användare. Kanske slänga med en lämplig fläkt för att placera i botten på chassit???... kommer ni något mer vi kan föreslå så säg till, färger, adaptrar etc.

Vi kommer inte acceptera ett dyrare pris om det inte är motiverat naturligtvis!

Jag har två tankar angående det här:

  1. Med den befintliga NH-L12 du köper i butik inkluderar två fläktar (NF-F12PWM 120mm och NF-B9 92mm) där den toppmonterade fläkten kan användas som en insugsfläkt i botten på chassit. Om jag inte minns fel så har ni använt er av den konfigurationen i något av era kyltester. Skulle Noctua slänga med en bättre fläkt än den som är monterade på en NH-L12 så hade det varit intressant! Noctuas NF-12PWM Chromax ska enligt specifikationerna på deras hemsida vara både tystare och transportera luft bättre.

  2. Vad gäller färgen på fläktarna så kommer väl varken 92mm fläkten synas utifrån genom kylflänsarna eller 120mm fläkten i botten var jag förstår. Med det sagt så är Noctuas bruna och beigea i kombination rätt så ful helt ärligt! I mitt tycke hade grått/mörkgrått eller mörkgrått/svart varit en bra kombination då jag hade tänkt mig en S1:a i Ash och inte tänkt belysa insidan på något sätt. Med andra ord hade jag velat att fläktarna inte "stör" det cleana och väldesignade yttre som S1 har fått!

Med andra ord känns fläktarnas färgval ganska avlägset i prioritetsordningen i förhållande till fläktarnas prestanda.

Sen har jag en egen fundering på om det skulle gå att göra egna shrouds till PSU, GPU och CPU för att minska återcirkulation av varmluft inuti chassit. Bland annat har jag fått för mig att det finns ett par milimeter mellan en Corsair SF600 och insidan av sidopanelerna där ett insugsrör hade passat perfekt! Utan chassit i hand där det går att mäta blir det givetvis svårt men jag har läst att det finns konstruktionsfiler för den slutgiltiga designen att tillgå men jag har misslyckats med att hitta dom. Var finns de att få tag på någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snweater:

Utan chassit i hand där det går att mäta blir det givetvis svårt men jag har läst att det finns konstruktionsfiler för den slutgiltiga designen att tillgå men jag har misslyckats med att hitta dom. Var finns de att få tag på någonstans?

De skulle väl dyka upp nu under början av året?

Permalänk
Medlem

@evirob @snweater Speak for yourselves, själv föredrar jag Noctuas bruna färger Ger en distinkt look och när man ser in i chassit så ser man kvalité. Svarta fläktar är väldigt generiska och står inte ut lika mycket. Men alla tycker olika

Ang. NF-F12 PWM Chromax så är detta en NF-F12 PWM men med andra färger - har exakt samma specifikationer. Jag antar att @snweater råkade jämföra Nf-S12 PWM Chromax med NF-F12 PWM? NF-S12 flyttar mer luft när det inte finns någon begränsade faktor (fläktfilter t.ex.) men jag tror att fläktgaller kan påverka dess prestanda. Såg själv en större fördel att använda NF-F12 gentemot NF-S12 när jag hade dessa fläktar monterade i mitt NCASE M1 utan fläktfilter på botten av chassit - NF-S12 flyttade inte lika mycket luft alls.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

De skulle väl dyka upp nu under början av året?

Det är möjligt! Jag har bara läst att de skulle vara tillgängliga, men inte mer än så

Skrivet av Icte:

@evirob @snweater Speak for yourselves, själv föredrar jag Noctuas bruna färger Ger en distinkt look och när man ser in i chassit så ser man kvalité. Svarta fläktar är väldigt generiska och står inte ut lika mycket. Men alla tycker olika

Haha smaken är som baken! Jag kan hålla med om att helsvarta fläktar kan se lite trista ut. Kanske fläktar som matchar chassits färg hade varit passande.

Skrivet av Icte:

Ang. NF-F12 PWM Chromax så är detta en NF-F12 PWM men med andra färger - har exakt samma specifikationer. Jag antar att @snweater råkade jämföra Nf-S12 PWM Chromax med NF-F12 PWM? NF-S12 flyttar mer luft när det inte finns någon begränsade faktor (fläktfilter t.ex.) men jag tror att fläktgaller kan påverka dess prestanda. Såg själv en större fördel att använda NF-F12 gentemot NF-S12 när jag hade dessa fläktar monterade i mitt NCASE M1 utan fläktfilter på botten av chassit - NF-S12 flyttade inte lika mycket luft alls.

Så är det givetvis! Jag blev nog lite bokstavs- och sifferblind efter att ha tittat genom deras hemsida ett tag.
Luftgenomströmningen hade jag inte ägnat en tanke åt! Det blir säkert en avvägning som jag tror Noctua och Louqe kan lösa bra ihop! (Gärna genom ett test! De är alltid lika kul att läsa igenom.)

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Lodisen:

När kommer dessa finnas ute i handeln för de som inte dragit en pre-order?

Vi ser gärna att den lever vidare för andra som behöver den senare, kommer att diskuteras med dem.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av snweater:

Jag har två tankar angående det här:

  1. Med den befintliga NH-L12 du köper i butik inkluderar två fläktar (NF-F12PWM 120mm och NF-B9 92mm) där den toppmonterade fläkten kan användas som en insugsfläkt i botten på chassit. Om jag inte minns fel så har ni använt er av den konfigurationen i något av era kyltester. Skulle Noctua slänga med en bättre fläkt än den som är monterade på en NH-L12 så hade det varit intressant! Noctuas NF-12PWM Chromax ska enligt specifikationerna på deras hemsida vara både tystare och transportera luft bättre.

NF-F12PWM 120mm är gjord för push, det finns bättre alternativ att inkludera isf. Vi kan be dem bundla CPU-kylaren med den fläkt de anser passar bäst till Ghost under PSU för de som vill. Skulle då vara värdefullt att ge dem ett chassi att öva på.

Skrivet av snweater:
  1. Vad gäller färgen på fläktarna så kommer väl varken 92mm fläkten synas utifrån genom kylflänsarna eller 120mm fläkten i botten var jag förstår. Med det sagt så är Noctuas bruna och beigea i kombination rätt så ful helt ärligt! I mitt tycke hade grått/mörkgrått eller mörkgrått/svart varit en bra kombination då jag hade tänkt mig en S1:a i Ash och inte tänkt belysa insidan på något sätt. Med andra ord hade jag velat att fläktarna inte "stör" det cleana och väldesignade yttre som S1 har fått!

Med andra ord känns fläktarnas färgval ganska avlägset i prioritetsordningen i förhållande till fläktarnas prestanda.

Kan vara värt att fråga dem om färgjustering. men den syns verkligen inte när den väl är på plats.

Skrivet av snweater:

Sen har jag en egen fundering på om det skulle gå att göra egna shrouds till PSU, GPU och CPU för att minska återcirkulation av varmluft inuti chassit. Bland annat har jag fått för mig att det finns ett par milimeter mellan en Corsair SF600 och insidan av sidopanelerna där ett insugsrör hade passat perfekt! Utan chassit i hand där det går att mäta blir det givetvis svårt men jag har läst att det finns konstruktionsfiler för den slutgiltiga designen att tillgå men jag har misslyckats med att hitta dom. Var finns de att få tag på någonstans?

När vi godkänt fabrikens samples och låst allt 100% kommer modellen släppas fri till backers först och sedan publikt när väl produkten finns på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

När vi godkänt fabrikens samples och låst allt 100% kommer modellen släppas fri till backers först och sedan publikt när väl produkten finns på marknaden.

Vi som beställt efter kickstart/backers-perioden, kommer dessa ordrarna också levereras som en del av första batchen eller är det något som produceras och skickas ut efteråt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

@PaChalski: jag tänker att den tar upp ungefär hälften av den ventilerade ytan. Framför nätagget skulle det kunna gå att ha ventilationshål genom att då ha ett urfräst hål och sätta i ett galler. galret skulle då kunna finnas i dem färgerna som ni erbjuder. Svårt att förklara men har börjat rita lite smått på det och skulle kunna visa upp det när jag har tid.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av tsint:

Vi som beställt efter kickstart/backers-perioden, kommer dessa ordrarna också levereras som en del av första batchen eller är det något som produceras och skickas ut efteråt?

Alla backers är backers, behandlas på samma sätt, samma batch, samma community, samma goa priser ”for life”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: jag tänker att den tar upp ungefär hälften av den ventilerade ytan. Framför nätagget skulle det kunna gå att ha ventilationshål genom att då ha ett urfräst hål och sätta i ett galler. galret skulle då kunna finnas i dem färgerna som ni erbjuder. Svårt att förklara men har börjat rita lite smått på det och skulle kunna visa upp det när jag har tid.

Visa gärna illustration, inget polerar, bara så det är säker att vi förstår varandra. Men det låter som ett förslag på designändring och då blir sett sannolikt svårare att få in i denna version.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av PaChalski:

Visa gärna illustration, inget polerar, bara så det är säker att vi förstår varandra. Men det låter som ett förslag på designändring och då blir sett sannolikt svårare att få in i denna version.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det inte funkat att sätta en resarovar som sidepanel? Tex så att den täcker där psu Sitter men lämnar ett hål eller plexiglas till processorn. Bara en idé då jag själv inte har hållit på med vattenkylning. Vill man inte att den ska synas borde man kunna sätta den på insidan av en panel, om det inte är för trångt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Hade det inte funkat att sätta en resarovar som sidepanel? Tex så att den täcker där psu Sitter men lämnar ett hål eller plexiglas till processorn. Bara en idé då jag själv inte har hållit på med vattenkylning. Vill man inte att den ska synas borde man kunna sätta den på insidan av en panel, om det inte är för trångt..

Tänk på att man inte kan göra en reservoar hur tunn som helst, plexi är ju rätt skört så godset måste vara minst en 3-4mm per sida. I min mening iaf:)

@faggan kan nog mer om det. Han kanske har någon input?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Wasp:

Tänk på att man inte kan göra en reservoar hur tunn som helst, plexi är ju rätt skört så godset måste vara minst en 3-4mm per sida. I min mening iaf:)

@faggan kan nog mer om det. Han kanske har någon input?

Jag är nog inte riktigt med på frågan. Om det gäller att montera en tunn reservoar utanför nätaggregatet så skulle jag spontant säga nej. Om man inte vill påverka de yttre måtten av chassit det vill säga. För att inte nämna att den inte skulle kunna hålla någon volym att tala om.

För att svara på den konkreta frågan "plexi är ju rätt skört så godset måste vara minst en 3-4mm per sida." Så skulle jag säga att det beror helt på hur långt spannet är mellan stöd. Om man bara fräser ett tunt spår så kan det vara 3mm. Vill man fräsa ur en större hålighet så bör man ha lite tjockare för att vara på säkra sidan. Men det är många faktorer som påverkar. hur mycket gods som finns runt håligheten och om det ska gå att skruva in anslutningar i från den sidan eller inte etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det han sa ^

Det bästa stället att placera en reservoar är antingen jämnsmed grafikkortet som faggan gjort alternativt framför moderkortet. Men återigen, som jag sagt säkert hundra gånger så är inte en reservoar ett krav
En fillport eller qck koppling funkar lika bra

Permalänk
Medlem

Nu har Komplett ändrat texten för Noctua NH-L12 till:

24 st på väg in. Datumet kommer snart.

Så det finns nog hopp om att de kommer levereras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Nu har Komplett ändrat texten för Noctua NH-L12 till:

24 st på väg in. Datumet kommer snart.

Så det finns nog hopp om att de kommer levereras.

Gott! Har en beställning där nu.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Såg att Asus har kampanj på moderkort just nu:
https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_mb_intel_cpu_cashb...

Funderar på detta par från Inet till mitt kommande Ghost-bygge:
Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB 2 590 kr
ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING 2 290 kr

Fråga 1: Passar Asus Z370-I bra att montera i Ghost:en tillsammans med Noctua NH-L12 och Corsair SF450?

Fråga 2: Efter cashback på 330 kr så hamnar Asus ROG Strix Z370-I Gaming fortfarande på ganska höga 1960 kr. Är det värt med 270 kr extra jämfört med det tex. fortfarande billigare Gigabyte Z370N WIFI som ligger på 1690 kr?

Fråga 3: Är det för allra främst datorspel (men även lite annat som tex. fotoredigering i Adobe Lightroom), normalt värt att gå upp från i5 8600K (som jag är inne på nu) till i7 8700K (dvs. att få samma antal kärnor, men dubbla antalet trådar)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Såg att Asus har kampanj på moderkort just nu:
https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_mb_intel_cpu_cashb...

Funderar på detta par från Inet till mitt kommande Ghost-bygge:
Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB 2 590 kr
ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING 2 290 kr

Fråga 1: Passar Asus Z370-I bra att montera i Ghost:en tillsammans med Noctua NH-L12 och Corsair SF450?

Fråga 2: Efter cashback på 330 kr så hamnar Asus ROG Strix Z370-I Gaming fortfarande på ganska höga 1960 kr. Är det värt med 270 kr extra jämfört med det tex. fortfarande billigare Gigabyte Z370N WIFI som ligger på 1690 kr?

Fråga 3: Är det för allra främst datorspel (men även lite annat som tex. fotoredigering i Adobe Lightroom), normalt värt att gå upp från i5 8600K (som jag är inne på nu) till i7 8700K (dvs. att få samma antal kärnor, men dubbla antalet trådar)?

1. Förmodligen, ser inte hur just detta moderkort inte skulle passa i Ghost S1 MKII med resterande av de nämnda komponenterna.

2. Har för mig att Gigabyte hade några problem med VARM/MOSFET på sina Z370 moderkort vilket är bra att tänka på. ASUS varianten är dyrare ja men kanske ger lite fler I/O portar som du kanske behöver? Annars har även ASRock Fina Z370 mITX moderkort.

3. Foto- och videoredigering använder fungerar bättre med fler trådar. I spel kommer skillnaden inte vara så stor mellan 8600K och 8700K, men har du råd och inte planerar på att uppgradera under en längre tid så är 8700K ett bättre val såklart. Samtidigt värt att påpeka att Intel CPU:erna har fortfarande Spectre/Meltdown problemet och diverse OS/BIOS patches orsakar en prestanda förlust i diverse applikationer. Om möjligt att invänta på något nytt så är AMD på väg med Zen+ arkitekturen som förmodligen kommer att släppas nu under Q1.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Såg att Asus har kampanj på moderkort just nu:
https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_m, b_intel_cpu_cashback

Funderar på detta par från Inet till mitt kommande Ghost-bygge:
Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB 2 590 kr
ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING 2 290 kr

Fråga 1: Passar Asus Z370-I bra att montera i Ghost:en tillsammans med Noctua NH-L12 och Corsair SF450?

Fråga 2: Efter cashback på 330 kr så hamnar Asus ROG Strix Z370-I Gaming fortfarande på ganska höga 1960 kr. Är det värt med 270 kr extra jämfört med det tex. fortfarande billigare Gigabyte Z370N WIFI som ligger på 1690 kr?

Fråga 3: Är det för allra främst datorspel (men även lite annat som tex. fotoredigering i Adobe Lightroom), normalt värt att gå upp från i5 8600K (som jag är inne på nu) till i7 8700K (dvs. att få samma antal kärnor, men dubbla antalet trådar)?

Jag tänkte klämma in mitt ASUS Z370-I, och om jag inte har fel för mig så använder LOUQE själva ett Z270-I på flera bilder/tester och det kortet är i praktiken identiskt med Z370-I.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Jag har kollat alla mITX bord som finns att köpa just nu och de har samma mått allihopa.

Jag ska snart beställa ASRock Fatal1ty z370 och en i5 8600k. Corsair SF600 och mitt nuvarande gtx1060 (i väntan på volta) kommer också sitta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

1. Förmodligen, ser inte hur just detta moderkort inte skulle passa i Ghost S1 MKII med resterande av de nämnda komponenterna.

2. Har för mig att Gigabyte hade några problem med VARM/MOSFET på sina Z370 moderkort vilket är bra att tänka på. ASUS varianten är dyrare ja men kanske ger lite fler I/O portar som du kanske behöver? Annars har även ASRock Fina Z370 mITX moderkort.

3. Foto- och videoredigering använder fungerar bättre med fler trådar. I spel kommer skillnaden inte vara så stor mellan 8600K och 8700K, men har du råd och inte planerar på att uppgradera under en längre tid så är 8700K ett bättre val såklart. Samtidigt värt att påpeka att Intel CPU:erna har fortfarande Spectre/Meltdown problemet och diverse OS/BIOS patches orsakar en prestanda förlust i diverse applikationer. Om möjligt att invänta på något nytt så är AMD på väg med Zen+ arkitekturen som förmodligen kommer att släppas nu under Q1.

1. Kanon - tack!

2.a En fördel (för just mig), kan vara då jag redan har ett moderkort från Asus (MITX med Z170) i vardagrumsdatorn, att jag lite enklare känner igen mig i setup/mjukvara (skall nog inte snåla med några få hundralappar här).

2.b Såg annars att Asrock har två stycken olika MITX Z370-kort; ett ASRock Z370M-ITX/AC i samma prisklass som det billiga Gigabyte, och ett dyrare ASRock Fatal1ty Z370 GAMING ITX/AC i samma prisklass som det dyrare Asus. Vad är skillnaden mellan dessa två?

3. Som tur är så verkar Meltdown/Spectere inte påverka så mycket spel och interaktiva desktopappar. Men för ett kommande bygga av en kombinerad NAS och media/video-server, så har jag tänkte att köra på nu i vår kommande Ryzen med Zen+ (verkar tråda perfekt för serversyften och videokodning). För spel/desktop så väger jag lite mellan 8600K och 8700K. Får se var jag landar, men stort tack för input!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag tänkte klämma in mitt ASUS Z370-I, och om jag inte har fel för mig så använder LOUQE själva ett Z270-I på flera bilder/tester och det kortet är i praktiken identiskt med Z370-I.

Väldigt bra - tack!

Skrivet av evirob:

Jag har kollat alla mITX bord som finns att köpa just nu och de har samma mått allihopa.

Jag ska snart beställa ASRock Fatal1ty z370 och en i5 8600k. Corsair SF600 och mitt nuvarande gtx1060 (i väntan på volta) kommer också sitta i.

Tack, låter bra att de alla passar i Ghost S1:an!

Kommer också köra på ett GTX1060 som jag köpt för detta bygget. Precis som du ville jag inte investera i det 1080/ti som numera har ett tag på nacken, och vill också vänta in Volta ett tag innan jag satsar bättre på grafiken. Får duga för mig så länge!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/