Permalänk
Entusiast

Det du vill ha i din loop utöver vatten är nåt mot rost (anti corrosive) och nåt mot alger (biocide). Går ju alltid att köpa typ PT Nuke och Anticorro som man själv sen blandar i...

Jag tycker dock att det är enklare att köpa en färdigblandad vätska där allt redan finns i. Vill du köra en klar vätska så kostar en liter c:a en hundring. En kostnad du åker på ändå med tillsatserna du behöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Det verkar finns många som kör med glykol och personligen kan jag tycka det är onödigt. Men fungerar det så fungerar det. Dock är det något som levt kvar sedan 2000-talet då sådana här enthusiastbyggen var i större delen improviserade. Då fanns det ingen riktig marknad för vattenkylningsdelar som det finns idag. Utan då var det egna lösningar som gällde som egna PETG slangar och bland annat glykol.

Men på den tiden och kanske fortfarande idag så kunde glykolen äta upp vattenloopen innifrån. Så det kan vara värt att ha det i åtanke om man har avsikten att använda glykol även idag. Glykol är först och främst gjord för bilar med en enorm värmeutveckling och stort spann mellan den lägsta och den högsta temperaturen... till skillnad från en vanlig custom loop för en dator.

Det är ju väl business också att kunna sälja vätskor istället för att gemene man handlar en dunk på biltema eller tar en skvätt man har står i garaget som blev över..

Påstår inte att glykol är det bästa men nog är det enkelt o billigt o duger väldigt bra även idag.

Permalänk
Medlem

Hej alla vattenmoddare. Sitter och försöker plocka ihop ett uppgraderingskitt till datorn men har ett helsike att hitta kompatibla vattenblock till GTX 1080 TI 11GB korten.

Vad är det som skiljer korten åt, eller är de referensdesign allihopa så det inte spelar någon roll vilket vattenblock man väljer? Vill inte ha något annat än heltäckande block då det inte sitter några fläktar i burken.

Tips mottages tacksamt.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Hej alla vattenmoddare. Sitter och försöker plocka ihop ett uppgraderingskitt till datorn men har ett helsike att hitta kompatibla vattenblock till GTX 1080 TI 11GB korten.

Vad är det som skiljer korten åt, eller är de referensdesign allihopa så det inte spelar någon roll vilket vattenblock man väljer? Vill inte ha något annat än heltäckande block då det inte sitter några fläktar i burken.

Tips mottages tacksamt.

https://www.ekwb.com/configurator/

nej det är olika kretskort på många av korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

https://www.ekwb.com/configurator/

nej det är olika kretskort på många av korten.

Tackar, men jag har inte haft någon nytta av några onlinekonfiguratorer...
Får väl bli att köpa ett kort med färdigmonterat vattneblock, brrr.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI:

Det finns inte en enklare sätt att göra det på än att använda konfiguratorn.
Konfiguratorn är till för att verifiera att blocket pass till det komponent du har.
Det du kan göra är först kolla vilka block som finns och sedan se vilka gpu/cpu de stödja innan du köper komponenterna.

Iaf du har redan köpt komponenterna(CPU/GPU) får du leta reda på de block som pass till de.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

@ZAIZAI:

Det finns inte en enklare sätt att göra det på än att använda konfiguratorn.
Konfiguratorn är till för att verifiera att blocket pass till det komponent du har.
Det du kan göra är först kolla vilka block som finns och sedan se vilka gpu/cpu de stödja innan du köper komponenterna.

Iaf du har redan köpt komponenterna(CPU/GPU) får du leta reda på de block som pass till de.

Nja, snarare att EKWB inte tänker producera något heltäckande block för 1080Ti.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI:
Är det för alla modeller av 1080Ti?
Visste inte det.

Isf kolla med andra tillverkare som Phanteks lr bitspower

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI: Vad tror du om denna då? -> https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6599-KR
Kommer färdig med heltäckande vattenblock.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:

Tackar för tipset, har inte tänkt tanken på att jag har besök från frihetslandet över jul.
7000 sek för ett 1080ti MED vattenblock är ju rätt skapligt...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Hej alla vattenmoddare. Sitter och försöker plocka ihop ett uppgraderingskitt till datorn men har ett helsike att hitta kompatibla vattenblock till GTX 1080 TI 11GB korten.

Vad är det som skiljer korten åt, eller är de referensdesign allihopa så det inte spelar någon roll vilket vattenblock man väljer? Vill inte ha något annat än heltäckande block då det inte sitter några fläktar i burken.

Tips mottages tacksamt.

Vilket 1080 Ti har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZAIZAI:

@Turbonisse:

Tackar för tipset, har inte tänkt tanken på att jag har besök från frihetslandet över jul.
7000 sek för ett 1080ti MED vattenblock är ju rätt skapligt...

Dock är det där den amerikanska siten där moms och liknande inte är inräknat...

https://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6399-KR

8900kr... eller om man kör summan utan VAT och lägger på svenska momsen på 25% så pratar vi närmare 9200. Sen vet jag inte hur frakten funkar från EVGA...

https://new.webhallen.com/se/product/271764-Gigabyte-Aorus-Ge...

Alternativt leta upp ett kort med referens-pcb. Då kommer du ha ett mycket större urval av heltäckande block... Köpte själv EVGA's referensvariant och ett Watercool Heatkiller som likt många andra har aktiv kylning för vrm och inte är beroende av luftflöde

Permalänk
Avstängd

Jag har också beställt ett kort med referensdesign av samma orsak (kommer dock att köra customloop med tyska block på det)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Dock är det där den amerikanska siten där moms och liknande inte är inräknat...

https://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6399-KR

8900kr... eller om man kör summan utan VAT och lägger på svenska momsen på 25% så pratar vi närmare 9200. Sen vet jag inte hur frakten funkar från EVGA...

https://new.webhallen.com/se/product/271764-Gigabyte-Aorus-Ge...

Alternativt leta upp ett kort med referens-pcb. Då kommer du ha ett mycket större urval av heltäckande block... Köpte själv EVGA's referensvariant och ett Watercool Heatkiller som likt många andra har aktiv kylning för vrm och inte är beroende av luftflöde

I det stora frihetslandet är momsen försumbar men säg 7500 med moms, frakten blir handimport...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZAIZAI:

I det stora frihetslandet är momsen försumbar men säg 7500 med moms, frakten blir handimport...

Momsen varierar väl beroende på stat väl? Men vilket som så tror jag inte du kan köpa via den amerikanska sidan och sen få den skeppad till Sverige. Om du nu inte har en annan lösning på bekymret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Momsen varierar väl beroende på stat väl? Men vilket som så tror jag inte du kan köpa via den amerikanska sidan och sen få den skeppad till Sverige. Om du nu inte har en annan lösning på bekymret

SJälvklart kan jag köpa ett grafikkort i USA och få det levererat till Sverige. Jag har vänner som kommer hit över jul och de kan ta med sig pryttlarna i bagaget. Momsen där de bor är 6% på hemelektronik...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZAIZAI:

SJälvklart kan jag köpa ett grafikkort i USA och få det levererat till Sverige. Jag har vänner som kommer hit över jul och de kan ta med sig pryttlarna i bagaget. Momsen där de bor är 6% på hemelektronik...

Det var det jag tänkte som "alternativ lösning"

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vilken flow plate man använder till EK Supremacy? Nån som har testat med olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Spelar det någon roll vilken flow plate man använder till EK Supremacy? Nån som har testat med olika?

Det kan skilja någon enstaka grad. 1-2 kanske. Annars spelar det inte någon större roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

Behöver hjälp med Pumpar!!!! Snälla hjälp

Jag har inte riktigt förstått mig på PWM kontroll systemet. Jag har aldrig vattenkyld en dator och undrade lite om hur just PWM fungerar. EK-WB D5 pump säger att hastigheten av pumpen kan kontrolleras via moderkortets BIOS. Medans Alphacools exakt samma D5 pump MED PWM påstås kontrolleras endast manuellt på själva pumpen. Jag looooost as fick! Vadr PWM...? Kan alla PWM pumpar kontrolleras via BIOS? Was going on...? Haha uppskattar all hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReginaldFisk:

Jag har inte riktigt förstått mig på PWM kontroll systemet. Jag har aldrig vattenkyld en dator och undrade lite om hur just PWM fungerar. EK-WB D5 pump säger att hastigheten av pumpen kan kontrolleras via moderkortets BIOS. Medans Alphacools exakt samma D5 pump MED PWM påstås kontrolleras endast manuellt på själva pumpen. Jag looooost as fick! Vadr PWM...? Kan alla PWM pumpar kontrolleras via BIOS? Was going on...? Haha uppskattar all hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

En PWM-pump kan du kontrollera via bios eller nått annat program precis om en PWMfläkt. Antingen har pumpen PWMstyrning eller så sitter det ett reglage på baksidan av pumpen där man kan ställa in olika hastigheter. Du får kolla mer noggrant vilket den pumpen du kollar på har.

Permalänk
Entusiast

Jag har en PWM-pump från alphacool som går att styra via BIOS förutsatt att du nu kopplat den till moderkortet... personligen ser jag ingen större mening med PWM på pump då jag ändå ställer den på en fast hastighet. Hastighet på pumpen påverkar så ofantligt lite att det enligt mig inte är nån mening att ändra hastighet.

Antingen har du ett reglage på undersidan där du kan ändra hastighet mellan 1-5 eller så har du inte det och har då en 4-pin som du kopplar till moderkort och ändrar hastighet i bios precis som du gör med en fläkt och skapar en fläktkurva.

Permalänk
Medlem

@ReginaldFisk: PWM eller Pulde With Modulation, innebär att man reglerar effekten genom att hacka upp den i mindre bitar, istället för att strypa den. Så en 12V grunka får 12V även när den snurrar långsammare, fast den får bara 12V en bråkdel av tiden.
Tänk så här. När pumpen går max, får den 12V hela sekunden, varje sekund. När pumpen skall gå med 10%, får den 12V 1/10 sekund, varje sekund.

Sitter det ett reglage på pump kroppen, så är pumpen utrustad med en reostat (Ett reglerbart motstånd) På läge fem, är reostaten helt avstängd, all kraft går till pumpen. Med reostaten på läge ett, går det mesta av effekten upp i värme i reostaten, istället för att driva runt pumpen.

Fördelen med PWM är att man inte slösar på energin. Går pumpen med 10% så sparar man de övriga 90%. Man kan också reglera mycket noggrannare med PWM.
Reglerar man pumpen (Eller vad som helst.) med reostat, så förbrukar man alltid maximalt effekt. Den effekt som inte går till elmotorn, går åt som värme i reostaten istället.

Och precis som @Zpnk säger, ser inte heller jag riktigt nyttan med att styra pumpen. Jag har en äldre variant av D5, med reostat, jag har den i läge fem, så den går på max. Så länge den inte vibrerar och för oljud, spelar det ingen roll.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Kewmify: Ja det kan du förutsatt att reservoiren hamnar före pumpen. Annars riskar du att köra pumpen torr tills den går sönder. Och notera dock att utöver en ny pump topp så behöver du även en ny topp (eller botten) för reservoiren.

Drar upp en gammal fråga, fått tag på en topp till pumpen och reservoaren. Kan jag då använda min nuvarande "topp" men en in-/oulet i botten? Det måste inte va nå special ant cyclone shit osv? Vattnet ska ju ba rinna ner

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem

@Kewmify: Det som händer är att du får turbulens i reservoiren och att det kan bli som en "rand" på insidan där vattnet ligger och kontinueligt skvalpar mot väggen. Men rent funktionellt så ska det inte påverka någonting. Det viktigaste är att du kan få in eller ut vatten från någonstans i den riktning du vill att det ska cirkulera.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

Väldigt nice! Ska referera till detta inlägg varje gång någon frågar mig om vattenkylning. Jag följde bara en youtube-video, ingen aning om vad jag gjorde

Permalänk
Medlem

Jag har ett Bitspower 1080 G1 Waterblock som nu är monterat vertikalt på gpu'n. Är det någon bestämd inet/outlet port på blocket? Jag fyllde på loopen tillräckligt med vatten så det gick runt (inte fullt). Men hela blocket fylldes inte utan det rann bara ner eller hur jag ska förklara. Har inlet på höger port och ut i vänstra då. Hade det med att göra att loopen inte var fylld tillräckligt eller borde jag ändra in/out?

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem

@Kewmify: Om det inte står IN/OUT, så spelar det troligen ingen roll och även om du kopplar fel, så tappar du som värst någon grad kylning, det är inte farligt. Jag har ett EK block till mitt kort, där spelar det ingen roll hur man kopplar.
Din beskrivning av vad du gjorde, är inte helt solklar. Men på det stora hela, skall du ansluta alla delar i loopen, så att det blir just "en loop" så inte vattnet kan rinna ut på dina komponenter. Sedan fyller du reservoaren. (Jag antar att du har en?) Startar pumpen, som då suger iväg innehållet i reservoaren. Stoppa pumpen innan den går torr, fyll reservoaren igen och starta pumpen. Upprepa tills vattnet kommer i retur till reservoaren, sedan justerar du nivån. fyll upp till åtminstone 80%. Kör runt någon timma. (Hardcore säger 24h.) för att säkra att du inte har några läckor. Du kör alltså bara pumpen, med datorn i övrigt strömlös.
När du kört runt vattnet i någon timma, så har all luft kommit ur och var enda vrå är fylld med vatten. Du kan hjälpa det på traven genom att luta datorn åt olika håll, så luft fickorna släpper.
I början låter datorn som ett akvarium, och det är just luft i systemet som är orsaken. När luften är borta, blir datorn tystare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Kewmify: Om det inte står IN/OUT, så spelar det troligen ingen roll och även om du kopplar fel, så tappar du som värst någon grad kylning, det är inte farligt. Jag har ett EK block till mitt kort, där spelar det ingen roll hur man kopplar.
Din beskrivning av vad du gjorde, är inte helt solklar. Men på det stora hela, skall du ansluta alla delar i loopen, så att det blir just "en loop" så inte vattnet kan rinna ut på dina komponenter. Sedan fyller du reservoaren. (Jag antar att du har en?) Startar pumpen, som då suger iväg innehållet i reservoaren. Stoppa pumpen innan den går torr, fyll reservoaren igen och starta pumpen. Upprepa tills vattnet kommer i retur till reservoaren, sedan justerar du nivån. fyll upp till åtminstone 80%. Kör runt någon timma. (Hardcore säger 24h.) för att säkra att du inte har några läckor. Du kör alltså bara pumpen, med datorn i övrigt strömlös.
När du kört runt vattnet i någon timma, så har all luft kommit ur och var enda vrå är fylld med vatten. Du kan hjälpa det på traven genom att luta datorn åt olika håll, så luft fickorna släpper.
I början låter datorn som ett akvarium, och det är just luft i systemet som är orsaken. När luften är borta, blir datorn tystare.

Tack för det utförliga svaret. Vet hur jag ska fylla loopen osv, förstår att min fråga var konstigt formulerad. Borde kanske väntat till jag ska fylla den igen om ta bild på vad jag menar. Så jag återkommer!

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag sätta ihop allting efter att ha väntat på EK C6H Monoblocket! Loopen är inte fylld riktigt för vätskan räckte plötsligt inte till efter jag lade till en 360 rad och bytte reservoar

Det här är vad jag pratade om i mitt förra inlägg (@turbonisse), jag antar det bara är en luftbubbla som måste hitta ut. Vrider och vänder jag lite på chassit så försvinner den men kommer tillbaka efter en stund. (Får vrida lite mer när jag inte har alla sladdar kopplade baktill och är rädd att det ska rinna ut x)

Loopen är inte riktigt fylld som sagt, väntar på leverenas med lite mer av Mayhems Pastel White Premix.. Kan det va med och bidra till skapander av luftfickor? Tänkt fylla reservoaren upp till det där "röret" allt forsar ur nu, det är väl ganska korrekt ändå?

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |