Permalänk
Medlem

Har han en dyr bil? Behöver han en bil överhuvudtaget? Har han värdefulla prylar att sälja?

Skulle kolla vad pengarna ska gå till. Om han måste ha pengar till hyra - och riskerar förlora sin bostad annars - så skulle jag inte tveka att låna ut pengarna. För något icke-nödvändigt dock? Nja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

[...] Jag återkommer i den här tråden och berättar hur det gick och funderar även på att följa upp hela spektaklet eftersom det kanske hjälper någon annan med samma problem.

Blir en bump förvisso, men är nyfiken på hur det gick? Har också en bror som inte riktigt greppar det här med pengar, även om det är på rätt väg just för tillfället.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Blir en bump förvisso, men är nyfiken på hur det gick? Har också en bror som inte riktigt greppar det här med pengar, även om det är på rätt väg just för tillfället.

Vill också gärna veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Vill också gärna veta

Instämmer jag med

Visa signatur

Mina utvecklade browser extensions:
Prisjakt Snabbsök för Chrome

Permalänk
Medlem

Känner igen mig i din bror.Jag levde typ på samma sätt dock inga barn.Jag hade alltid tanken ähh vafan mina föräldrar hjälper mig varje gång jag slösade bort lönen på helt oväsentliga grejer.En dag sa morsan NEJ och jag tänkte äähh hon hjälper mig ändå.Vilket hon inte gjorde så där satt jag utan mat pengar och ny flashig mobil.Vart tvungen att sälja alla onödiga saker som xbox ,surfplatta osv osv för att ens kunna handla mat.Sen dess har jag skött mig och har en stabil ekonomi och tackar min mor varja gång vi pratar.Har börjat betala tillbaka allt nu med och det är en så skön känsla att klara sig själv och ha pengar kvar på kontot vid löning.Så ge brorsan nobben så kommer han nog inse att så som han lever nu håller inte..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag har faktiskt glömt att uppdatera den här tråden, men ni ska få en uppdatering nu.

Efter mitt senaste inlägg så träffade jag honom och han berättade vilka summor det handlade om, nu minns jag inga exakta siffror men det handlade om ca 50 000 kr

till PRIVATA personer så som mig, polare, morsan osv. Sen tillkommer skulden till banken som morsan gick i borgen för samt övriga skulder till diverse andra bolag för mobiltelefon etc.

Exakt vilka skulder och hur mycket det handlar om har jag faktiskt förträngt. Japp, så är det, jag har helt enkelt blivit en egoistisk jävel som inte tänker ta ansvar för vad fan han håller på med, däremot så kommer jag fortsätt att vara ett stöd till honom.

När vi talades vid (en onsdag) så sa jag att om jag ska hjälpa honom så är det slut på festandet.

”-Ja, jag ska sluta”, sa han.

”-Bra, då börjar vi idag”, sa jag.

”-Nej, efter Lördagen, jag ska på maskerad då”, flinade han.

Då dog jag lite på insidan måste jag säga.

Han har inte slutat att festat helt men det har blivit färre gånger. Jag vet inte om jag ska vara glad att det har blivit färre gånger eller om jag ska vara besviken att han fortfarande lägger pengar på sådant som han inte borde lägga sina pengar på.

Nu har även kronofogden kommit ifatt och det har kunnat ordnas överenskommelser med vissa av kreditgivarna så som ”det räcker om du betalar X av skulden Y så är vi kvitt” och detta skötar han, vilket är positivt.

Självklart tror jag att man kan ta sig ur situation som denna, annars hade jag aldrig lagt ner en tanke på det, men det är nog en jäääävligt lång väg att gå för att komma på fötter igen.

Vi får se hur det går framåt för honom, men vad jag har ”lärt mig” eller åtminstone tror ha lärt mig, är att om man som anhörig tar åt sig och mår dåligt över någon annans problem så är man till sämre hjälp än om man kan skilja på dennes och dina egna problem. Att lära sig att inte DELA problemet och börja må dåligt själv utan istället trycka fram personen genom skiten är nog nyckeln.

Jag återkommer med vidare rapport om hur detta fortlöper. Men som sagt; Det är hans problem och inte mitt, men jag hjälper honom gärna att ta sig i igenom skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Hej igen!

Jag har faktiskt glömt att uppdatera den här tråden, men ni ska få en uppdatering nu.

Efter mitt senaste inlägg så träffade jag honom och han berättade vilka summor det handlade om, nu minns jag inga exakta siffror men det handlade om ca 50 000 kr

till PRIVATA personer så som mig, polare, morsan osv. Sen tillkommer skulden till banken som morsan gick i borgen för samt övriga skulder till diverse andra bolag för mobiltelefon etc.

Exakt vilka skulder och hur mycket det handlar om har jag faktiskt förträngt. Japp, så är det, jag har helt enkelt blivit en egoistisk jävel som inte tänker ta ansvar för vad fan han håller på med, däremot så kommer jag fortsätt att vara ett stöd till honom.

När vi talades vid (en onsdag) så sa jag att om jag ska hjälpa honom så är det slut på festandet.

”-Ja, jag ska sluta”, sa han.

”-Bra, då börjar vi idag”, sa jag.

”-Nej, efter Lördagen, jag ska på maskerad då”, flinade han.

Då dog jag lite på insidan måste jag säga.

Han har inte slutat att festat helt men det har blivit färre gånger. Jag vet inte om jag ska vara glad att det har blivit färre gånger eller om jag ska vara besviken att han fortfarande lägger pengar på sådant som han inte borde lägga sina pengar på.

Nu har även kronofogden kommit ifatt och det har kunnat ordnas överenskommelser med vissa av kreditgivarna så som ”det räcker om du betalar X av skulden Y så är vi kvitt” och detta skötar han, vilket är positivt.

Självklart tror jag att man kan ta sig ur situation som denna, annars hade jag aldrig lagt ner en tanke på det, men det är nog en jäääävligt lång väg att gå för att komma på fötter igen.

Vi får se hur det går framåt för honom, men vad jag har ”lärt mig” eller åtminstone tror ha lärt mig, är att om man som anhörig tar åt sig och mår dåligt över någon annans problem så är man till sämre hjälp än om man kan skilja på dennes och dina egna problem. Att lära sig att inte DELA problemet och börja må dåligt själv utan istället trycka fram personen genom skiten är nog nyckeln.

Jag återkommer med vidare rapport om hur detta fortlöper. Men som sagt; Det är hans problem och inte mitt, men jag hjälper honom gärna att ta sig i igenom skiten.

Låter bra. Det viktiga för dig i det läget är att inte låta känslorna ta över och ge pengar igen, då det är tydligt att det är en björntjänst i denna specifika situation. Ibland måste man gå emot det hjärtat säger, och vara iskall.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att han får hjälp att skaffa en god man. Ett syskon till mig struntade periodvis att betala räkningar så jag fick fixa, ringa och greja för att hen inte skulle bli vräkt. Till slut (efter ca 5år) så orkade jag inte mer. Jag ansökte om god man åt hen, nu kunde jag själv göra det iom att hen hade kontakt med sociala/vården så de intygade att hen själv inte kunde söka.

Sedan 18mån har hen god man och jag har inte behövt göra ngt alls. Nu gäller det ju att personen i fråga låter en god man ta över och hjälpa. Portionera ut veckopeng så det räcker hela månaden, betala räkningarna osv.

Man måste komma till en punkt där man ser att ju mer vi hjälper desto mer hamnar de i skiten för de vet att syskonet kommer och räddar situationen. De måste själva hamna längst ner och själva förstå att de behöver hjälp, annars kommer de göra om samma sak igen.

Önskar er lycka till och jag hoppas att han verkligen kan sluta festa.

Permalänk
Medlem

Tror som många andra säger också att det inte nödvändigtvis är en hjälp att ge/låna ut cash till honom. Det faciliterar hans beteende, gör det möjligt.

Hans problem är troligen heller inte djupaste sett cash, utan en sorts stress/smärta som gör det här möjligt. Folk hanterar stress på olika sätt, vissa genom att köpa grejer eller ta ekonomiska risker. Var en vän för honom, hjälp honom att hitta sin plats i livet och känna sig tillfreds. För att han ska komma på ben ekonomiskt så måste han vara okej med att inte köpa grejer och flumma runt i ett halvår-ett år, vilket för en sådan person är liktydigt med att inte få starka dopamin-kickar = leva ett liv som är osminkat, där han får möta och ta itu med mycket skit. Då måste man vara stark, och du kan vara en hjälp där.

Underlätta inte för honom att göra vad han nu gör, att sminka över ovanstående problem med dopaminkickar och annat som kommer från ekonomiska risker/strökonsumption. Svälter han är det en annan sak, men det verkar inte vara problemet.

Permalänk
Medlem

1. Personen har ett problem, få denna att lära sig själv om vad som driver det mänskliga psyket till att spela. Om personen läser och studerar någon/några böcker/ filmer om det man i forsknings väg kommit fram till. VAD (samt NÄR händer det) händer i en person med dessa problem?

Då kan denne sedan identifiera tillfällena samt känslorna som styr och göra val med en annan synvinkel.

2. Ge aldrig personer pengar som inte använder de på rätt sätt. Att bli räddad lär man sig inte lika mycket av som att hamna på botten och RÄDDA SIG SJÄLV! Därifrån kan man bygga och se inåt sig själv, livet är långt men att bygga karaktär tar tid samt kräver motgångar, beröva inte folk som behöver motgångar detta.

Enklare att stå vid sidan av och säga vad man borde göra men se denna post som ännu ett förslag som ger en större bas att basera ett beslut på.

(Rådgivning/vägledning bör man alltid ställa upp med dock på samma sätt som du får i denna tråd behöver troligen dina syskon med problem det också även om det inte är dem som tar upp frågan)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Hej igen!

Jag har faktiskt glömt att uppdatera den här tråden, men ni ska få en uppdatering nu.

Efter mitt senaste inlägg så träffade jag honom och han berättade vilka summor det handlade om, nu minns jag inga exakta siffror men det handlade om ca 50 000 kr

till PRIVATA personer så som mig, polare, morsan osv. Sen tillkommer skulden till banken som morsan gick i borgen för samt övriga skulder till diverse andra bolag för mobiltelefon etc.

Exakt vilka skulder och hur mycket det handlar om har jag faktiskt förträngt. Japp, så är det, jag har helt enkelt blivit en egoistisk jävel som inte tänker ta ansvar för vad fan han håller på med, däremot så kommer jag fortsätt att vara ett stöd till honom.

När vi talades vid (en onsdag) så sa jag att om jag ska hjälpa honom så är det slut på festandet.

”-Ja, jag ska sluta”, sa han.

”-Bra, då börjar vi idag”, sa jag.

”-Nej, efter Lördagen, jag ska på maskerad då”, flinade han.

Då dog jag lite på insidan måste jag säga.

Han har inte slutat att festat helt men det har blivit färre gånger. Jag vet inte om jag ska vara glad att det har blivit färre gånger eller om jag ska vara besviken att han fortfarande lägger pengar på sådant som han inte borde lägga sina pengar på.

Nu har även kronofogden kommit ifatt och det har kunnat ordnas överenskommelser med vissa av kreditgivarna så som ”det räcker om du betalar X av skulden Y så är vi kvitt” och detta skötar han, vilket är positivt.

Självklart tror jag att man kan ta sig ur situation som denna, annars hade jag aldrig lagt ner en tanke på det, men det är nog en jäääävligt lång väg att gå för att komma på fötter igen.

Vi får se hur det går framåt för honom, men vad jag har ”lärt mig” eller åtminstone tror ha lärt mig, är att om man som anhörig tar åt sig och mår dåligt över någon annans problem så är man till sämre hjälp än om man kan skilja på dennes och dina egna problem. Att lära sig att inte DELA problemet och börja må dåligt själv utan istället trycka fram personen genom skiten är nog nyckeln.

Jag återkommer med vidare rapport om hur detta fortlöper. Men som sagt; Det är hans problem och inte mitt, men jag hjälper honom gärna att ta sig i igenom skiten.

Jag vete tusan hur jag hade reagerat på : "-Nej, efter Lördagen, jag ska på maskerad då”, flinade han."

Där och då hade jag nog låtit honom klara sig själv. Han har en jäkla tur som har en person som dig nära till hands som har så mycket tålamod med honom.

Permalänk
Medlem

Låna ej ut mer pengar. Målet just nu är för honom att inte hamna hos kronofogden samt att överleva. Detta är helt möjligt så länge han inser att detta är hans problem och hans ansvar att lösa. Om kronofogden lägger sig i så kan han få stora problem att hitta en billigare bostad utan borgen. Gå INTE i borgen åt honom och avråd alla han känner från att låna honom mer pengar.

Han bör efter att ha lagt upp en budget, ringa dem han är skyldig pengar och skriftligen göra upp en betalningsplan. Banken vill ha tillbaka sina pengar så de är inte helt orimliga med ev. betalningsplaner. Kolla även om ni kan göra något åt räntan. Kan han övertala dem om att han har möjligheter att betala tillbaka så kanske de kan hjälpa med detta. Hans attityd kan ändra allt i detta läget.

Gör inget åt honom, annars lär han sig inget. Han får göra budgeten själv efter att ha kollat över alla inkomster och utgifter. Sedan får han också ringa själv till alla han är skyldig pengar för att göra upp en betalningsplan. Detta är hans ansvar!

Han kan få in mer pengar genom att sälja ägodelar han inte egentligen behöver. Sitter han riktigt i skiten så får han bita i det sura äpplet. Alternativet är större skulder och att kronofogden utmäter allt han äger. Sälj ev. elektronik, smycken, kläder och fordon. Diverse abonnemang kan även vara ett bra sätt att spara pengar. Lägre hastighet på Internet, göra sig av med TV och slipp licensen(ett litet tag framöver men fortfarande pengar att spara), gå över från mobilabonnemang till kontaktkort. Behöver han fordon för jobbet eller för att se barnen, så får han köpa en begagnad cykel, moped eller ta bussen. Ett bra sätt att spara pengar är att flytta till en mindre bostad. Hyra på 6800 låter som minst en tvåa. Eftersom han bor själv så ser jag inte direkt något behov av att ha en större lägenhet, även om han har barn. Han får helt enkelt gilla läget och bo trångt. Det är åtminstone bättre än att vara hemlös.

Utöver detta så måste han sluta spendera pengar på onödigt skit. Ingen tobak, alkohol, fester, nya prylar, kläder, snabbmat, hämtmat etc. Annars kommer han 'aldrig' förbli skuldfri och kronofogden kommer högst troligen utmäta hans egendom. Han bör gå igenom hans onödiga utgifter så långt tillbaka som möjligt för att få en bild av hur mycket pengar han förlorar varje månad. Om han inte kan vända runt på hans beteende så blir resultatet högst troligen hemlöshet, vilket är något som även kan påverka hans möjlighet att träffa barnen.

Givetvis vill man hjälpa sin familj. Dock med hans problem så ser det ut som att ni endast föder hans missbruk. Spelmissbruk är en jobbig sak att ha att göra med. Att kontrollera hans ekonomi som du skrev kan hjälpa... eller inte. Dock är det betydligt bättre att försöka komma till roten av vart problemen ligger. Det kan vara en bra idé för honom att snacka med någon om detta medans och efter han är skuldfri. Många gånger så försvinner ett beroende aldrig helt. Ibland måste man sjunka till botten innan man inser att man har ett problem, för att sedan göra något åt det. Det du kan göra som familj är att vara där när han behöver dig som stöd. Det är dock viktigt att han tar tag i saker och ting själv. Du kommer att hata dig själv till viss del men det är det bästa för honom att du inte förskjuter eller får hans ekonomiska problem att försvinna genom att ge han mer pengar.

Det du kan göra är tipsa honom om att det finns stödgrupper för spelberoende. Om han bor i samma stad som dig så är det inte så pass långt ifrån. Du kan t.ex. köra eller uppmana honom att ta bussen dit. Kan vara en idé att följa med på första mötet som stöd. Mötena är anonyma och kostar inget. Man behöver heller inte dela med sig om man inte vill.

En positiv nyhet är att i början av nästa år så skrivs spelmissbruk även in i socialtjänstlagen, vilket betyder att de med dessa problem får möjligheter till mer/bättre hjälp.

Önskar er lycka till.

Permalänk
Medlem

@Baptisten: Hej, det är första gången jag skriver ett svar till en sådan här mer känslosam tråd. Jag vill redan nu säga att det jag säger är utifrån min eget perspektiv och att du kan ha det jag säger i åtanke, men att det inte är något defintivt svar eller en absolut lösning.

Om du frågar mig så är det viktigaste att förstå i en sådan här situation att det inte enbart handlar om en person. Det handlar om flera personer vars känslor, tid, sömn och eventuellt pengar är investerade i hela situationen. Detta är något som är väldigt viktigt att ta in för det påverkar ens välmående. Det kan få en att må dåligt hemma och på jobbet, och det kan slita på relationer på båda ställena. Om du frågar mig är ett av svaren att man, eller du i detta fallet, ser till ditt eget välmående först.

Jag vet att det är svårt att säga nej till både pengar och emotionellt stöd till någon i sin familj. Men ibland kan det vara värt att ta sig en funderare kring om man eventuellt bör ta avstånd från situationen och personen. Det handlar inte om att frysa ut personen helt så att det går mot ett eventuellt självmord. Det handlar om att värna om sina egna relationer, egna känslor och sitt eget liv. Du kanske måste ta lite avstånd från din bror och låta han ta den dyra läxa för vad det är. Han kanske känner sig utelämnad men det finns fortfarande stöd för sånt här. Även om det inte kommer direkt från er.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

1700 spänn är väl inga bekymmer? Han får väl slicka sina sår och växa upp, sluta låta andra ta hand om problemen och lösa sin situation. Har haft struliga personer i min omgivning sen jag var 6-7 år, nu har det gått 15-25 år och guess what, personer ändrar oftast inte på sig och samma personer som levde som dom gjorde på den tiden, har fortfarande inte lärt sig och förlitar sig på sin omgivning och drar ner humöret för alla.

Det kommer en dag då alla 'nära' förstår att oavsett vad man gör, så kommer inte problemet att lösa sig i grunden. Lite som att ge mat till Afrika, dom är mindre hungriga några dagar men problemet består.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Hej!
Jag har flera syskon, varav två har bekymmer med ekonomin. En av dom fick problem för att hans fru betedde sig som en idiot och köpte grejer på faktura och gav fan i att betala, den andre, min yngre bror, har satt sig där på egen hand med hjälp av spel och gambling.

Just nu så här jag hand om min yngre brors pengar och potionerar ut dom när han behöver, vilket inte funkar nå vidare.

Han är singel men har delad vårdnad om sina två barn.

Han får ut 18000-22000 I månaden och har en hyra på 6800, lån på 3200 samt så betalar han tusentals kronor till polare som han har lånat av.

Den här månaden har han även fått betala dubbla hyror eftersom han låg efter.

Han har i skrivande stund 1700 kr kvar denna månad. Detta för bensin, mat etc.

Han har hållt på såhär i flera år och har försatt morsan i en jävla situation då hon gick i borgen för ett lån till honom.

Hon har även köpt möbler till honom på kredit som han inte har kunnat betala på flera månader.

Mig är han skyldig knappt 3000 kr sen länge.

Idag fick jag ett sms av honom, han sa att han ville prata med mig idag.

Jag är alldeles övertygad om att han vill låna mer pengar av mig.

Jag och frugan har lyckats spara undan lite pengar för att vi ska bygga nytt kök.

Vi har själva två barn som inte alltid får vad dom vill ha, även om dom har det jävligt bra med två egna hästar.

För att ge er ett hum så kostar hästarna och ridlektioner ungefär 100k varje år.

Vi åker inte på utlandssemester varje år, ej heller har vi de finaste bilarna och datorn jag har är en budgetburk med en överklockad g3258 och ett begagnat GTX 960. Vi lägger pengarna på våra barn och deras intresse.

Jag skriver väl det här för att jag vill se andras syn på saken.

Han kommer kanske att förlora vårdnaden om sina barn för eller senare, men jag vet att ger jag honom lite pengar så kommer han vara tillbaka i samma soppa om 2 månader igen.

Jag har ledsnat totalt och kommer INTE att låna ut mer pengar till honom.

Hans barn får gärna komma och
äta/sova/bo hemma hos oss.
(Fan va hemskt det låter.)

Vad finns det annat man kan göra?
Är jag en idiot som tänker på det här sättet?

Tack för att Ni läste.

Alltid bra att stödja medmänniskor, men om han inte kan sköta sin budget och om du ska låna ut mer pengar så får han väll speca ner hur han har tänkt långsiktigt fasta inkomster/utgifter bör ju räcka utan att han ska sätta sig i skiten annars får han väll kapa på dom fasta utgifterna, internet, mindre boende osv löser sig den biten kan man diskuttera lån.