Borde poliser få bära tjänstevapen, även när de är lediga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Varför skulle en civil polis ha mer rättigheter än en medborgare? De får bära vapen för att det anses behövas i deras yrke.

Tack och lov så har vi en väldigt snäv vapenlag här i Sverige. Jag tror att skjutningar enbart skulle öka om fler civila bär vapen, polis eller ej.

Borde väktare få bära batong när de går ut och festar privat? Känns mer som att man utsätter de utan vapen för fara.

Kanske på samma sätt som många tar med sig jobbet hem med mailen på mobilen etc?

Ty den anställde 2017(8) är aldrig fri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

De får ju redan bära tjänstevapen utanför ordinarie arbetstid. Efter särskilt beslut förvisso, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Bor du möjligtvis ute på landet?
Folk skjuter varandra 500m bort där jag bor och det har aldrig hänt att jag sett en polis gå och patrullera de senaste 20 åren.

Yes, bor i en liten håla, Stockholm. Man ser poliser patrullera mer sällan än man gjorde när jag var yngre, för ca 20 år sedan, däremot är skottlossning inget vanligt fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Är lite det som debatteras i tråden dvs om en ledig polis är beväpnad så borde det föranleda att man ska ingripa mot väpnade rånare annars ser jag inte syftet med att bära vapen på fritid?

Med tanke på att beväpnad polis i tjänst som inte tillhör insatsstyrkan sällan ger sig in i skottlossning med beväpnade rånare tycker jag det vore rätt skevt om de förväntades göra det ur tjänst när de därtill inte har någon förstärkning på plats.

Jag ser heller ingen anledning till att poliser ska bära vapen på sin fritid.

Permalänk
Medlem

@VituraZ: Se mitt svar igen ovanför dvs om polisen får bära vapen på fritiden så borde en tanke vara att ingripa vid brott där dödligt våld krävs?

Ger mig helst inte in i diskussionen gällande insatsstyrkor då detta också är skevt i allmänhetens öga. Det finns en nationell insatsstyrka och den är i Stockholm. Sedan finns det piket i storstäder. Men om man i Hörby eller Pajala som polis hamnar på ett väpnat rån eller pågående skjutning på skola så ska man ingripa på något sätt. Så man kan glömma snacket om "insatsstyrkor" etc. Enda gången man kallar på insatsstyrkor är vid frysta situationer t ex gisslandrama då det tar i runda slängar 3-6 timmar för dessa att anlända. Ni vet att insatsstyrkan i Stockholm flyger reguljärt eller kör bil? polisen har inga egna privatjet tyvärr. Så bor man inte i Stockholm, Malmö eller Göteborg så får man förvänta sig att ingripa oavsett man vill eller ej. I de flesta fall är det just polisen på gatan som hamnar i eldstrider då specialförbanden inte är ute och patrullerar på samma sätt.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Risken är ju stor att en polis som går runt med vapen på fritiden blir nedslagen och fråntaget vapnet av något gäng som tycker sådant är kul. Det finns ju anledningar till att poliser jobbar i par, har pepparsprej och är uppkopplade mot sambandscentral etc. Är tveksam till om det är någon bra idé i allmänhet.

Om man känner ett sådan hotbild att man måste bära tjänstevapen på fritiden bör man nog gå runt med skottsäker väst och polisradio samtidigt.

Permalänk
Medlem

@Hybenos:

Så givet kontexten med hotbild mot sig själva i sitt eget hem har de en skyldighet att självmant vidta åtgärder för att skydda sig själv, och därför ska de alltid få ha vapen? Eller hur menar du att detta är applicerbart?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Risken är ju stor att en polis som går runt med vapen på fritiden blir nedslagen och fråntaget vapnet av något gäng som tycker sådant är kul.

Smart.

Jätte smart...

Fruktansvärt smart....

Om man vill ha tag i vapen är nog detta det dummaste sättet att få tag i det. Men med dagens IQ hade det dock inte förvånat mig om man försökte.

Jag menar. Det är ju jätte många som hoppar på poliser överallt och försöker ta deras vapen för dom tycker det är kul...
Och nej. Poliser jobbar inte alltid i par..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Men med dagens IQ hade det dock inte förvånat mig om man försökte.

Det är precis det jag räknar med. IQ befriade mångkulturella moppegäng tycker sånt här är jättekul.

Är rädd att man bara trappar upp våldet och gör poliser till en måltavla även när de har fritid.

Permalänk
Medlem

Normalisering av privatpersoner med vapen är inte en så positiv sak om man tittar runt om i världen och faktum är att poliser ur tjänst inte är poliser, de kan agera i sin mydighetsroll om behovet uppstår men de är annars som alla andra.
Tittar man till vapen så är det generellt sett så att de platser där de förekommer oftare oavset anledning så är det fler skjutningar.

Vidare kan man se till polisen psyke, hur skulle du känna om du hade ett sådant jobb men inte förväntades hänga av det när du lämna jobbet, konstant gå med tanken att du har ett laddat vapen vid sidan etc.
För att inte tala om de som skulle "gilla" det, passar en sådan person verkligen som polis om den så gärna vill bära vapen?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@e1m1: Läs mitt första inlägg. Jag är inte positiv till det vilket jag förklarade.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk

Hade det hjälpt i det fallet, knappast, när man är ledig är man ledig, i alla fall i hemmet, fet chans att man som polis gör något om det är någon som kommer förbi och vill döda en, det är ju inte något som man reflekterar över. Bara skyddsväst som gäller.
Snarare mer vapen i hem resulterar i fler vapen som är ute på villovägar efter inbrott. Många brottslingar går rätt in och stjäl vapenskåp för jägare. Hade ju varit ganska lätt att kolla var poliser bor och gå in där när dom är på familjeutflykt till Kolmården.
Nope, vapen ska inte vara i civila hus oavsett vem som bor där.
Nu får väl iofs buset tag på vapen ändå.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Med tanke på att hotbilden förändrats på senare år och antalet illegala vapen förefaller ha ökat kraftigt (de används iaf oftare) bör man kanske omvärdera dagens regler. Nuvarande regler fungerar uppenbarligen inte och det är ju samhällsutvecklingen ett bevis på.

Vissa här tycks inte ens kunna skilja på civilpolis och ledig polis (inte i tjänst).

Civila poliser, som tydligen kan skapa förvirring, är förmodligen beväpnade redan om de är i tjänst - lyckligtvis. Förvirringen drabbar ju då inte bara allmänheten utan även de kriminella, vilket kan vara en fördel. Uniformen lyser liksom.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Hade det hjälpt i det fallet, knappast, när man är ledig är man ledig, i alla fall i hemmet, fet chans att man som polis gör något om det är någon som kommer förbi och vill döda en, det är ju inte något som man reflekterar över. Bara skyddsväst som gäller.
Snarare mer vapen i hem resulterar i fler vapen som är ute på villovägar efter inbrott. Många brottslingar går rätt in och stjäl vapenskåp för jägare. Hade ju varit ganska lätt att kolla var poliser bor och gå in där när dom är på familjeutflykt till Kolmården.
Nope, vapen ska inte vara i civila hus oavsett vem som bor där.
Nu får väl iofs buset tag på vapen ändå.

Skyddsvästar gör dig inte odödlig, bara svårare att ta kål på. Mig veterligt finns inga västar som tål alla typer av vapen/ammunition. Vidare skyddar inte västen hela kroppen och jag är tämligen säker på att man är ganska mör redan efter en träff i västen även om kulan inte gått igenom.

Hur många stulna LEGALA vapen används i skjutningar varje år? AK-47:or och handgranater lär du inte hitta många av hos jägarna... Vapen smugglas in.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Får nog bli nej - eftersom det skapar förvirring om vem som är polis eller ej för allmänheten.
Vilka idioter som helst kan kalla sig för polis.

Kan man lita på att alla som har snickarkläder och bär kniv öppet, är snickare?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Kan man lita på att alla som har snickarkläder och bär kniv öppet, är snickare?

Du måste väl ändå se skillnaden på användandet av en kniv och ett skjutvapen? Hur ofta ser du folk spatsera omkring med ett vapenhölster vid sidan?
Inte många i detta landet som är vana vid att se att folk förutom poliser går omkring med skjutvapen.

Permalänk
Medlem

Nej, mer vapen leder inte precis till större säkerhet, dödligt våld ökar enormt

Permalänk
Medlem

Bära tjänstevapen nej, men ha det inlåst hemma i vapenskåp absolut.

Vi har redan tilklräckligt mycket vapen i Sverige, har inga aktuella siffror men 2006 så fanns det över 2 miljoner lagligt registrerade vapen hos 656.000 privatpersoner i Sverige.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Bära tjänstevapen nej, men ha det inlåst hemma i vapenskåp absolut.

Vi har redan tilklräckligt mycket vapen i Sverige, har inga aktuella siffror men 2006 så fanns det över 2 miljoner lagligt registrerade vapen hos 656.000 privatpersoner i Sverige.

Hur många LEGALA vapen användes då vid skjutningar (alltså illegalt)? Det är inte de legala vapnen som är problemet, det är de illegala.

Har man licens för ett eller flera vapen så vore det otroligt korkat att använda ett av dessa för att begå brott. OM du skulle bli misstänkt kommer polisen att vilja provskjuta det eventuella vapen du har med samma kaliber som det som använts vid brottet du är misstänkt för och kan du då inte uppbringa vapnet kan det ju bli svårt att förklara varför.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Bära vapen på fritiden?
Nej. inte ute bland cevila tänk om någon snor pistolen utan att han märker det? helt plötsligt har vi ett illegalt vapen ute på gatan mer än om han inte haft den med sig.

Där emot ser jag inget problem med att en polis kan få ha sitt tjänstevapen hemma inlåst i ett gokännt vapenskåp precis som alla andra svenssons jaktvapen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Hur många LEGALA vapen användes då vid skjutningar (alltså illegalt)? Det är inte de legala vapnen som är problemet, det är de illegala.

Har man licens för ett eller flera vapen så vore det otroligt korkat att använda ett av dessa för att begå brott. OM du skulle bli misstänkt kommer polisen att vilja provskjuta det eventuella vapen du har med samma kaliber som det som använts vid brottet du är misstänkt för och kan du då inte uppbringa vapnet kan det ju bli svårt att förklara varför.

Självklart är det mest illegala vapen som används vid skjutningar, tror inte någon här skulle säga något annat?
Men ju fler legala vapen som finns desto större anledning för kriminella att beväpna sig för att minska risken för sig själva och det blir ju även storre risk för olyckor hemma om det är någon som slarvar med säkerheten med vapen i hemmet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

För:

* Polis är ett potentiellt farligt yrke och det är inte som att kriminella respekterar att vederbörande klockat ut för dagen om de vill dem illa.

Emot:

* Idag kan kriminella utgå att polis inte har tjänstevapen hemma. Får poliser däremot ha de även utanför jobbet resulterar det bara i att kriminella som vill dessa poliser illa kommer med fler och kraftfullare vapen, då varför ta risken att komma med en kniv till en pistolfight, vilket ökar risken för andra i omgivningen som blir skadade. Detta resulterar i en kapprustning där polisen sen får fler vapenrättigheter, kriminella rustar upp för att komensera, poliser skaffar starkare skyddsvästar, kriminella skaffar patroner som tränger igenom dessa, polisen skaffar automatvapen, kriminella skaffar granatkastare eller nåt.

Detta är något vi sett i USA då de ligger många år före oss i den utvecklingen, där i min åsikt det enbart lett till militarisering av polis och hårdare brottslighet. Det finns en viss trygghet när svenska polisen håller någon form av lägstanivå och kriminella som vill illa inte riskerar orsaka onödigt mycket lidande och skada.

Istället för att agera reaktivt på en hotfull situation, jobba proaktivt. Hjälp dessa kriminella från deras liv, ge dom möjlighet att vara hederliga svenssons med ärliga arbeten. Då försvinner hotbilden och behovet av tjänstevapen utanför tjänst försvinner.

Neutralt:

* Hur ser hotbilden ut i England för poliserna? De har inga vapen ens i tjänst har jag för mig. Samma i Finland och Norge? Jämför dessa nationer med länder med mer avslappad attityd till skjutvapen, ex USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Detta är fel. En svensk polis har SKYLDIGHET att ingripa vid misstänkta brott. En vanlig medborgare behöver inte göra detta.
Polisförordning (2014:1104)
16 § Även när en polisman är ledig är han eller hon skyldig att
1. efter en förmans order avbryta ledigheten för att utföra vissa uppgifter,
2. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser som kräver större polisiära insatser, och
3. vid svårare brott eller för att förhindra andra allvarligare störningar av den allmänna ordningen och säkerheten självmant vidta de omedelbara åtgärder som förhållandena medger.

(edit: gammal lagstiftning, ändrade till ny)

Skrivet av Hybenos:

@VituraZ: Se mitt svar lite längre upp, tyvärr så måste poliser ingripa oavsett semester eller ej

Men fundera över innebörden. Ett tillgängligt vapen skulle vara en ytterligare belastning ansvarsmässigt eftersom ingripanden som de förväntas göra, givetvis är med deras personliga säkerhet i åtanke. Med ett vapen tillgängligt höjs tröskeln och det kommer uppstå fler situationer med större godtycke, där enskilda polismän förväntas vara någon slags mini-judge dredd. Skillnaden mellan att agera helt solokvist, eller på direktiv med bästa tillgängliga information (även om den är knapp) ska inte underskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Självklart är det mest illegala vapen som används vid skjutningar, tror inte någon här skulle säga något annat?
Men ju fler legala vapen som finns desto större anledning för kriminella att beväpna sig för att minska risken för sig själva och det blir ju även storre risk för olyckor hemma om det är någon som slarvar med säkerheten med vapen i hemmet.

Tror du på allvar att kriminella beväpnar sig för att försvara sig mot polisen till vardags? De beväpnar sig för att försvara sig mot varandra...

Olyckorna hemmavid lär vara försvinnande få jämfört med den collateral damage de veckoatliga handgranaterna riskerar att ställa till med.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Open carry? Nej
Concealed Carry? Absolut, med medhavd polis-leg

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag säger nej.
Vi har strikta vapen lagar i och så ska det förbli. Sin pepparspray kan poliserna få ta med hem....

Permalänk
Medlem

@Olegh: Ja helt klart, jag är som sagt inte positiv till det vilket du kan läsa i mitt första inlägg. Mina fortsatta inlägg är mest svar på andras teorier och tankar om polisen då jag själv jobbat som polis tidigare.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Tror du på allvar att kriminella beväpnar sig för att försvara sig mot polisen till vardags? De beväpnar sig för att försvara sig mot varandra...

Olyckorna hemmavid lär vara försvinnande få jämfört med den collateral damage de veckoatliga handgranaterna riskerar att ställa till med.

Nej och det har jag inte heller påstått. Har redan sagt att poliser bör få ha vapen hemma i vapenskåp, men inte gå beväpnade på sin fritid.
Dock om vapen var mer tillgängliga för ALLA så tror jag absolut att kriminella skulle beväpna sig mer, för vem gör t.ex inbrott obeväpnad om det är 90% chans att den som bor där har vapen hemma.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Våldet blir ju värre, och oftare. Man får ju anpassa efter det. I denna takten har snart gemene man en tank och artilleri hemma

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Bära tjänstevapen nej, men ha det inlåst hemma i vapenskåp absolut.

Vi har redan tilklräckligt mycket vapen i Sverige, har inga aktuella siffror men 2006 så fanns det över 2 miljoner lagligt registrerade vapen hos 656.000 privatpersoner i Sverige.

Med tanke på hur bra detta sköts så ser jag inga problem egentligen. Men som någon annan kommenterade. Om det blir allt för många som inneha vapen ökar risken att rånare ta med sig vapen! Nu har jag inga referenser, men jag skulle inte heller tro att det är svårt för någon att få tag på ett mindre vapen så som en pistol. Att köpa vapen genom darknet (eller vad nu kallas) kan inte vara speciellt svårt! Kostar säkerligen, men litet pris för en kartell HÄR har vi ett problem!

Jag tycker ändå mentalitet i Sverige är bra kring vapen, många som inte bry sig om vapen -Förstår jag inte innebörden kring vapnen har jag inget med det att göra! Det flesta jagar endast med vapnet och ser det som en prillige att inneha ett. Man kan till o med få indragen licens utav fortkörning. Vid ansökan av vapenlicens ska personen var "fläck fri". Under tiden man söker kan fortkörning eller ett bråk betyda att man inte får vapenlicens.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!