Borde poliser få bära tjänstevapen, även när de är lediga?

Permalänk

Borde poliser få bära tjänstevapen, även när de är lediga?

Skriver en argumenterande text i skolan och har bestämt mig för att skriva om poliser borde få bära tjänstevapen utanför sitt arbete.

Nyligen blev en villa nerskjuten, där en polisman bodde, med sin fru och sina barn.
( https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W4eyg/en-anhallen-for-sk... )
Detta tycker jag är är hemskt och jag tycker poliser borde få ha sina tjänstevapen till hjälp i liknande attacker.

KDU skrev nyligen detta som debattartikel: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Onb28A/lat-poliser-bara-v...

Och jag håller med dom, i nästan allt.

Men kan ju inte skriva av deras text i min uppsats, så tänker att ni kanske kan hjälpa med några argument. Kom också med motargument, till varför de inte bör få bära vapen utanför sitt arbete, tänker att det kanske väcker några tankar hos mig som kan leda till argument i slutändan

Tack på förhand!

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Ja - eftersom det sannolikt finns en större hotbild mot dem pga deras jobb.

Sedan är ju frågan om de vill bära skyddsväst även på fritiden...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Får nog bli nej - eftersom det skapar förvirring om vem som är polis eller ej för allmänheten.
Vilka idioter som helst kan kalla sig för polis.

Permalänk
Medlem

Finns väl alltid en form av risk om du har småbarn och har med dig hem vapen är väl en sak jag kommer på, svårt att alltid ha 100% uppsyn och barn är ju i allt de inte får (sannolikheten är nog väldigt låg att det skulle hända något, men även 0,001% är ju för hög om ni frågar mig, dock självklart upp till polisen i fråga om hen vill ta den risken)
Men med tanke på ökade risker för terrorbrott så kan det nog göra mer nytta att poliser får vara beväpnade som civila om det nu skulle hända något

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

Skriver en argumenterande text i skolan och har bestämt mig för att skriva om poliser borde få bära tjänstevapen utanför sitt arbete.

Nyligen blev en villa nerskjuten, där en polisman bodde, med sin fru och sina barn.
( https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W4eyg/en-anhallen-for-sk... )
Detta tycker jag är är hemskt och jag tycker poliser borde få ha sina tjänstevapen till hjälp i liknande attacker.

KDU skrev nyligen detta som debattartikel: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Onb28A/lat-poliser-bara-v...

Och jag håller med dom, i nästan allt.

Men kan ju inte skriva av deras text i min uppsats, så tänker att ni kanske kan hjälpa med några argument. Kom också med motargument, till varför de inte bör få bära vapen utanför sitt arbete, tänker att det kanske väcker några tankar hos mig som kan leda till argument i slutändan

Tack på förhand!

Varför skulle en civil polis ha mer rättigheter än en medborgare? De får bära vapen för att det anses behövas i deras yrke.

Tack och lov så har vi en väldigt snäv vapenlag här i Sverige. Jag tror att skjutningar enbart skulle öka om fler civila bär vapen, polis eller ej.

Borde väktare få bära batong när de går ut och festar privat? Känns mer som att man utsätter de utan vapen för fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Varför skulle en civil polis ha mer rättigheter än en medborgare? De får bära vapen för att det anses behövas i deras yrke.

Tack och lov så har vi en väldigt snäv vapenlag här i Sverige. Jag tror att skjutningar enbart skulle öka om fler civila bär vapen, polis eller ej.

Borde väktare få bära batong när de går ut och festar privat? Känns mer som att man utsätter de utan vapen för fara.

Citat:

Polisen har redan i dag en plikt att ingripa mot brott och terror, oavsett om de befinner sig i tjänst eller inte

Det borde väl ge dem lite mer rättigheter än en medborgare?

Permalänk
Medlem

Intressant tanke, jag är FÖR att en liten del av befolkningen ska bära vapen för att kunna försvara de andra ifall någon galning går bananas.

Krav ska dock vara att personen krävs skjuta guld precis som vanlig medborgare och inte automatisk få en pistol för att han haft en kurs på 8 timmar.

Permalänk
Medlem

Svaret blir nej. Vi har strikta vapenlagar i Sverige och det ska så förbli, då det är tydligt statistiskt bevisat att fler vapen i hemmen = fler vapenolyckor. För att inte tala om alla andra problem som kan komma med att folk får ha vapen i hemmen, som en normalisering och ett accepterande av vapen och vapenvåld, samt att utbudet sannerligen kommer att öka, något vi verkligen inte vill ha.

Om poliser får ökad hotbild mot sin familj så får de följa samma procedur som alla andra svenska medborgare vid ökad hotbild; Polisen får se till att göra sitt jobb och hålla familjen säker. En polis som inte är på arbetet ska betraktas som civil och få samma hjälp som en civil. De är poliser 8 timmar om dagen, inte 24.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Det borde väl ge dem lite mer rättigheter än en medborgare?

Snarare skyldigheter?

Precis som att en brandman förmodligen sällan skulle tveka att "göra sitt jobb" trots att denne är ledig.

Alla har vi rätt att ingripa vid brott men jag tror ingen skulle rekommendera en privatperson att ingripa vid t.ex. en skjutning.

Sedan är väl frågan hur man ska hantera det rent juridiskt, en polis som inte är i tjänst bör väl inte heller bedömas som en polis i tjänst?
Då borde de ju få betalt för 24 timmar om dygnet.

OM det sker en olycka eller om polisen spårar ur på fyllan, hur hanterar vi det?

Permalänk
Medlem

@gustavwester: Om polisen fått ha sin Sig Sauer hemma utanför tjänst, vad tror du hade hänt? Hade han gått ut och lekt rambo hade han med största sannolikhet dött.

Det finns ingen anledning för civilpoliser att springa runt med vapen heller. Det är vanligt i bland annat USA och det enda det tycks resultera i är fler skottlossningar. Som någon redan nämnt är det väldigt bra att vi har snäva vapenlagar i Sverige och förhållandevis få skjutvapen på gatorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Intressant tanke, jag är FÖR att en liten del av befolkningen ska bära vapen för att kunna försvara de andra ifall någon galning går bananas.

Krav ska dock vara att personen krävs skjuta guld precis som vanlig medborgare och inte automatisk få en pistol för att han haft en kurs på 8 timmar.

Den lilla delen av befolkningen som bär vapen för att kunna försvara de andra ifall någon går bananas brukar beskrivas med termen "Polis i tjänst". Vi har det redan och behöver inte fler privatpersoner som ska agera myndighetsutövare i civilkläder, därtill beväpnade sådana.

Permalänk
Inaktiv

Fast polisen har väl skjutvapen hemma hos sig, så om de blir attackerade i hemmet så får de använda sitt skjutvapen för att försvara sig som precis alla andra får.

Frågan bör istället vara ska poliser få bära med sig skjutvapen privat ute och jag är lite ute efter det gamla trygga sverige. Se man på vårt grannland norge så bär de flesta poliser inga skjutvapen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10208204.ab

Och trots detta är norge ett tryggare land, de har inga större problem med ambulanspersonal och liknande som blir attackerade. Inte heller brukar de ha olika grupper som slåss med varandra.

Nu är orsaken till detta inte enbart polisen, men jag tror fokus bör ligga på och kolla varför samhället går utför, än att tillåta polismän privat bära med sig skjutvapen överallt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle generellt säga nej. Svenska poliskåren har inte direkt någon förhöjd hotbild som skulle motivera att alltid bära tjänstevapen. Händelsen som den med polismannen som fick sitt hus beskjutet i Västerås är extremt ovanligt (kan faktiskt aldrig minnas att jag hört talas om något liknande någonsin i Sverige).

Sen finns det väl poliser som bär med sitt tjänstevapen hem, då de kanske måste vara beredda på att omedelbart träda i tjänst och så vidare, men det gäller inte en vanlig ordningspolis. Jag ser snarare risker med att alla alltid ska ha sina tjänstevapen. Dels måste ju alla ha vapenskåp hemma, dels så ökar risker för olyckor, att vapen tappas eller glöms på olämpliga ställen, etc.

Så helt ärligt så ser jag inte vad "vinsten" skulle vara med detta förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast polisen har väl skjutvapen hemma hos sig, så om de blir attackerade i hemmet så får de använda sitt skjutvapen för att försvara sig som precis alla andra får.

Frågan bör istället vara ska poliser få bära med sig skjutvapen privat ute och jag är lite ute efter det gamla trygga sverige. Se man på vårt grannland norge så bär de flesta poliser inga skjutvapen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10208204.ab

Och trots detta är norge ett tryggare land, de har inga större problem med ambulanspersonal och liknande som blir attackerade. Inte heller brukar de ha olika grupper som slåss med varandra.

Nu är orsaken till detta inte enbart polisen, men jag tror fokus bör ligga på och kolla varför samhället går utför, än att tillåta polismän privat bära med sig skjutvapen överallt.

Precis. Det önskvärda är ju en nedtrappning av våldet, snarare än fler vapen på gatorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Sen finns det väl poliser som bär med sitt tjänstevapen hem, då de kanske måste vara beredda på att omedelbart träda i tjänst och så vidare, men det gäller inte en vanlig ordningspolis. Jag ser snarare risker med att alla alltid ska ha sina tjänstevapen. Dels måste ju alla ha vapenskåp hemma, dels så ökar risker för olyckor, att vapen tappas eller glöms på olämpliga ställen, etc.

Så helt ärligt så ser jag inte vad "vinsten" skulle vara med detta förslag.

Jag trodde alla poliser hade vapenskåp hemma? Man kan fundera på vad de är för poliser som är i yttre tjänst som inte håller på med skytte av något slag. Över 600 000personer i landet har skjutvapen lagligt och de har plockat poliser som inte tillhör någon av dessa så bör man fråga vilka urvalskriterier de har?
https://vapenfakta.se/

*edit*

Jag ser det lite som ett företag som ska anställa en systemvetare där de frågar vad ar du för dator hemma och personen svarar, nej jag håller ej på med datorer på fritiden. -Obs att jag pratar om poliser i yttre tjänst, de som jobbar på ett kontor/labb etc brukar ej komma i kontakt med förbrytare.

Permalänk
Medlem

Varför ska vanliga poliser överhuvudtaget bära vapen? låt dom slippa vapen bättre med tårgas och elpistol. Ju mer och farligare vapen polisen har ju farligare vapen har rånarna. Att göra som i USA där alla har vapen tror jag ingen vill. Då är det bättre i England där vanliga poliser inte har vapen.

Men att bära ett ej registrerat vapen borde vara minst 1mån i fängelse första gången polisen tar hen. Om det händer en gång till då ska straffet vara 5år. för då har personen i fråga försakat sin rätt att gå fritt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Klart som f*n de ska få. Poliser är mer eller mindre alltid i tjänst och skyldig att ingripa om något händer.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag tror att väldigt många är felinformerade gällande polis och deras vapenhantering. Jag är själv f.d polis och har jobbat som ordningspolis i 10 år innan jag slutade. Men det finns poliser som har vapen hemma och det är inte förbjudet. Men det krävs ett tillstånd och detta är svårt att få om du inte har hot riktad mot dig eller din familj. Det är även hårda regler på hur man sedan förvarar detta då man inte får ha det under huvudkudden. Fallet i Västerås är så klart tråkigt men jag ser inte riktigt hur ett hemmaförvarat vapen hade hjälpt förutsatt att det inte ligger laddat och klart i byrålådan vilket både strider mot lag oavsett om du eller polis eller ej. Jag har licenspliktigt vapen hemma men detta ligger inlåst, oladdat och i låda. Innan jag hade rusat ner, uppfattat hotet, fått tag på nyckeln, låst upp, tagit fram och laddat så hade gärningsmännen varit långt borta alternativt redan i huset med mynningen mot min tinning.

Har dock svårt att relatera lite till varför samtliga skulle få gå med vapen civilt då det är väldigt sällan det skulle vara motiverat. Finns nog inga registrerade fall där en civil polis på fritiden skulle kunna ha förhindrat något brott där dödligt våld är motiverat.

Måste även ta in den faktorn att det är sämre nu än innan gällande rekryteringen. Vad jag menar med det är att det har på senare åren sänkts väldigt många krav inkl ålder på intagningen. Man har sänkt intelligensprov, slopat en hel del av kunskapsbaserade prov. Så rent teoretiskt skulle vi kunna ha en nyutexaminerad polis som är 20 år med vapen på sin fritid bara för att man kan?

Jag är därmed lite kluven trots min bakgrund som polis. Jag vet att jag skulle kunna ha hanterat detta och har även idag licens på vapen som jag fått den vanliga vägen. Jag tycker inte att samtliga ska kunna få fritt val i detta. Det ska prövas och en riskanalys bör göras i vart enskilt fall. Kanske borde öppnas upp lite men inte för mycket.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Nej. En polis utanför tjänst bör har samma rättigheter som andra medborgare. De är knappast de ända med hotbild mot sig, och samtidigt är det väl bara en väldigt liten del av poliskåren som faktiskt har det. Om alla poliser skulle vara berättigade detta skulle även alla journalister, domare, socialarbetare etc. behöva vara det, även många yrkesgrupper som vi nog inte tänker på som hotade men där en minoritet faktiskt är det, vilket bara är galet.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Snarare skyldigheter?

Sedan är väl frågan hur man ska hantera det rent juridiskt, en polis som inte är i tjänst bör väl inte heller bedömas som en polis i tjänst?

OM det sker en olycka eller om polisen spårar ur på fyllan, hur hanterar vi det?

Precis, de är skyldiga att ingripa, om det är en skjutning hade du som civil polis velat ingripa utan något vapen?
Hur menar du att hantera det rent juridiskt? i och med att de är skyldiga att ingripa bör det inte vara något större problem rent juridiskt?

Om det sker en olycka eller om polisen spårar ur på fyllan hanterar vi det precis som vi skulle ha gjort idag? skulle gissa att många poliser redan har vapen hemma i vapenskåp, och är man en polis bör man väl ha lite vett att inte ha med sig någon pistol om man ska på krogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Nej. En polis utanför tjänst bör har samma rättigheter som andra medborgare. De är knappast de ända med hotbild mot sig, och samtidigt är det väl bara en väldigt liten del av poliskåren som faktiskt har det. Om alla poliser skulle vara berättigade detta skulle även alla journalister, domare, socialarbetare etc. behöva vara det, även många yrkesgrupper som vi nog inte tänker på som hotade men där en minoritet faktiskt är det, vilket bara är galet.

Detta är fel. En svensk polis har SKYLDIGHET att ingripa vid misstänkta brott. En vanlig medborgare behöver inte göra detta.
Polisförordning (2014:1104)
16 § Även när en polisman är ledig är han eller hon skyldig att
1. efter en förmans order avbryta ledigheten för att utföra vissa uppgifter,
2. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser som kräver större polisiära insatser, och
3. vid svårare brott eller för att förhindra andra allvarligare störningar av den allmänna ordningen och säkerheten självmant vidta de omedelbara åtgärder som förhållandena medger.

(edit: gammal lagstiftning, ändrade till ny)

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag trodde alla poliser hade vapenskåp hemma? Man kan fundera på vad de är för poliser som är i yttre tjänst som inte håller på med skytte av något slag. Över 600 000personer i landet har skjutvapen lagligt och de har plockat poliser som inte tillhör någon av dessa så bör man fråga vilka urvalskriterier de har?
https://vapenfakta.se/

*edit*

Jag ser det lite som ett företag som ska anställa en systemvetare där de frågar vad ar du för dator hemma och personen svarar, nej jag håller ej på med datorer på fritiden. -Obs att jag pratar om poliser i yttre tjänst, de som jobbar på ett kontor/labb etc brukar ej komma i kontakt med förbrytare.

Alla poliser har definitivt inte vapenskåp hemma. I vissa delar av landet så håller säkert många poliser på med jakt och så vidare, men i så fall handlar det om jaktvapen. Andelen av de där 600 000 personerna som har andra vapen än för jakt, är väldigt få. Pistolskytte är inte särskilt utbrett i vårt land.

Å varför skulle man som polis nödvändigtvis vara intresserad av skytte på sin fritid?
Det är ju knappast Polisens huvuduppgift att springa runt och skjuta till höger och vänster. Att använda sitt vapen i tjänst är extremt ovanligt i Sverige och det är en klar minoritet av poliserna som tvingats göra det. Det är istället andra kvalitéer som en polis främst bör ha, tålamod, människokännedom, lugn, medlingsfärdigheter, etc. För vad polisen främst jobbar med är människor i utsatta situationer och på samhällets baksida, som brottsoffer, missbrukare, personer och barn i problematiska förhållanden, etc.

Så om poliser borde syssla med något på fritiden för att "kvalificera" sig som polis, så är det väl att kolla på Dr Phil, läsa deckare och spela Cluedo...

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde få slippa, dom måste väl också få vara lediga som vanligt folk?

Permalänk
Avstängd

Låga löner, sänkta krav på proven innan man examineras som polis. Och nu talar de om att de skulle få lov att bära vapen utanför tjänsten?

Jag vet inte, men för mig låter det som att vi håller på att utbilda en drös idioter istället för att hålla en hög standard på de som blir polis.

Så min fråga är INTE om de ska få lov att bära vapen på fritiden, frågan är om dessa nyexaminerade poliser ska få bära vapen i yrket ens.

Vill vi ha ett USA 2.0 när det kommer till poliser så för all del, fortsätt med lägre krav och ta in vem som helst.

Permalänk
Medlem

@VituraZ: Se mitt svar lite längre upp, tyvärr så måste poliser ingripa oavsett semester eller ej

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Mot: vapnen kommer hursomhelst behövas hållas inlåsta, i vilket fall de inte gör någon som helst nytta när en serie skott avlossas mot ett hus och gärningsmännen sticker iväg inom en minut.

Hur ligger det till med dokumenterade fall där poliser blivit attackerade utanför sitt arbete på grund av sin tjänsteroll, där de faktiskt hade haft nytta av sitt tjänstevapen?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Detta är fel. En svensk polis har SKYLDIGHET att ingripa vid misstänkta brott. En vanlig medborgare behöver inte göra detta.
Polisförordning (2014:1104)
16 § Även när en polisman är ledig är han eller hon skyldig att
1. efter en förmans order avbryta ledigheten för att utföra vissa uppgifter,
2. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser som kräver större polisiära insatser, och
3. vid svårare brott eller för att förhindra andra allvarligare störningar av den allmänna ordningen och säkerheten självmant vidta de omedelbara åtgärder som förhållandena medger.

(edit: gammal lagstiftning, ändrade till ny)

Den fetade delen är viktig. Väldigt viktig rentav. En polis ur tjänst förväntas inte ingripa mot beväpnade rånare t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Den lilla delen av befolkningen som bär vapen för att kunna försvara de andra ifall någon går bananas brukar beskrivas med termen "Polis i tjänst". Vi har det redan och behöver inte fler privatpersoner som ska agera myndighetsutövare i civilkläder, därtill beväpnade sådana.

Bor du möjligtvis ute på landet?
Folk skjuter varandra 500m bort där jag bor och det har aldrig hänt att jag sett en polis gå och patrullera de senaste 20 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Den fetade delen är viktig. Väldigt viktig rentav. En polis ur tjänst förväntas inte ingripa mot beväpnade rånare t.ex.

Är lite det som debatteras i tråden dvs om en ledig polis är beväpnad så borde det föranleda att man ska ingripa mot väpnade rånare annars ser jag inte syftet med att bära vapen på fritid?

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

@VituraZ: Se mitt svar lite längre upp, tyvärr så måste poliser ingripa oavsett semester eller ej

Jo absolut, men är de ur tjänst förväntas de ju inte att stoppa människor som är beväpnade. Då förväntas de "bara" att tillkalla förstärkning istället och jag tycker det är mycket vettigare än att de ska gå runt med pistol och vara redo på allt hela tiden