Energidrickor betyg och recension, intressekoll!

Permalänk
Medlem

Energidrickor betyg och recension, intressekoll!

Hallå hallå! Jag är en kille som under hela mitt liv har varit väldigt intresserad och lockad av läsk och energidryck i olika slag. I och med att jag samtidigt tycker om att spela PC, tränar mycket fotboll och samtidigt har höga betygsambitioner så unnar jag mig ganska ofta energidryckor av olika format och jag är i princip alltid på jakt efter nya smaker och märken. I kölvattnet av detta bestämde jag (som en rolig grej med mina vänner) mig för några månader sen för att skriva ner betyg och en kort recension för alla nya energidrickor jag provar. För nuvarande är det cirka 30 stycken olika på listan och har många mer på lager hemma.

Nu undrar jag, finns det något intresse från folk av att kanske läsa en tråd här på sweclockers om recensioner och köptips gällande energidrickor? Jag skulle då skriva en tråd med betyg, recension och rekommendation på drickor och ta tips om nya.

Kom på idén då jag ofta önskade det själv innan jag började prova. Om ni inte vill se detta i en tråd, finns det någon annanstans ni rekommenderar att jag kan skriva detta?
Tack på förhand för svar, och ge feedback!

Förtydliga syftet med tråden
Permalänk
Medlem

Energidrycker är rena rävgiftet.. drack en del redbull när jag jobbade natt.
Vatten eller pripps energy/powerade håller jag mig till

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbeT99:

Hallå hallå! Jag är en kille som under hela mitt liv har varit väldigt intresserad och lockad av läsk och energidryck i olika slag. I och med att jag samtidigt tycker om att spela PC, tränar mycket fotboll och samtidigt har höga betygsambitioner så unnar jag mig ganska ofta energidryckor av olika format och jag är i princip alltid på jakt efter nya smaker och märken. I kölvattnet av detta bestämde jag (som en rolig grej med mina vänner) mig för några månader sen för att skriva ner betyg och en kort recension för alla nya energidrickor jag provar. För nuvarande är det cirka 30 stycken olika på listan och har många mer på lager hemma.
Nu undrar jag, finns det något intresse från folk av att kanske läsa en tråd här på sweclockers om recensioner och köptips gällande energidrickor? Kom på idén då jag ofta önskade det själv innan jag började prova. Om ni inte vill se detta i en tråd, finns det någon annanstans ni rekommenderar att jag kan skriva detta?
Tack på förhand för svar, och ge feedback!

(håller med ovanstående:)

Mitt tips skulle vara att dricka kaffe istället. Om du tycker om det (inga kemikalier/socker i det) energidrycker ska man väl egentligen hålla sig borta. Ska du bli pigg av det så behöver du dricka det typ 1h innan, det tar ca 1h för kroppen att ta upp all koffein. Alternativt ta ett koffeinpiller. Du behöver också dricka par koppar för att få någon typ av effekt.

Edit: Te kan ju vara ett alternativ också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jobbar natt och för att inte ha en dygnsrytm som är helt åt fanders så sover jag både före och efter jobbet. Ibland sover jag rätt dåligt inför jobbet och då dricker jag lite (~25 cl) energidryck för att piggna till och hålla mig pigg under jobbpasset. Kaffe tar för lång tid att koka och torkar ut mig, så undviker helst det under natten.

Senaste halvåret har det mer eller mindre enbart blivit Monster White. Vill inte få i mig så mycket socker och av Monsters sockerfria energidrycker är det imo den godaste.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jobbar natt och för att inte ha en dygnsrytm som är helt åt fanders så sover jag både före och efter jobbet. Ibland sover jag rätt dåligt inför jobbet och då dricker jag lite (~25 cl) energidryck för att piggna till och hålla mig pigg under jobbpasset.

Senaste halvåret har det mer eller mindre enbart blivit Monster White. Undviker en hel del socker genom att dricka den och av Monsters socker-fria energidrycker är det imo den godaste.

Socker är ju dock en del av innehållet som ger "pigghetseffekten" (trötthet pga lågt blodsocker) så genom att dricka sockerfritt är ju ett sämre alternativ. Sen kan man väl diskutera hurvida kemikalierna är bra/dåliga jämfört med socker.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Socker är ju dock en del av innehållet som ger "pigghetseffekten" (trötthet pga lågt blodsocker) så genom att dricka sockerfritt är ju ett sämre alternativ. Sen kan man väl diskutera hurvida kemikalierna är bra/dåliga jämfört med socker.

Monster White funkar på mig (och har en effekt som varar i någon timme) trots att den är sockerfri, det är det viktiga.
Acelsulfam K är helt ofarligt och Aspartam är ofarligt så länge man inte överdoserar. Tvivlar på att det är sötningsmedel som kommer leda till min död ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Monster White funkar på mig trots att den är sockerfri, det är det viktiga.
Acelsulfam K är ofarligt och Aspartam är ofarligt i rätt dos, tvivlar på att det är sötningsmedel som kommer leda till min död ändå.

Inget är bra i stora mängder. Beror ju på hur mycket och ofta du dricker det. Nä vi får väl hoppas att så inte är fallet
För mycket kaffe är inte bra det heller då det påverkar upptagningen av andra mineraler/vitaminer (i stora mängder)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kaffe, som @fragwolf föreslog funkade rätt bra för mig i början. Jag var aldrig nån stordrickare innan jag började jobba natt. För stor konsumption var dock inte bra för hjärtat så jag dricker max 3-4 koppar på en dag.
Te ger ingen som helst uppiggande effekt på mig, men jag dricker mycket te så det kanske är därför

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

(håller med ovanstående:)

Mitt tips skulle vara att dricka kaffe istället. Om du tycker om det (inga kemikalier/socker i det) energidrycker ska man väl egentligen hålla sig borta. Ska du bli pigg av det så behöver du dricka det typ 1h innan, det tar ca 1h för kroppen att ta upp all koffein. Alternativt ta ett koffeinpiller. Du behöver också dricka par koppar för att få någon typ av effekt.

Edit: Te kan ju vara ett alternativ också.

men att köpa genmodifierad mango ifrån filipinien eller marocco med massvis av bekämpningsmedel är inte onyttigt ?

själv brukar jag drick sockerfria monster citron smaken annars GFuel, har GFuel Pink Lemonade & Mystery Flavor och den först nämnda är helt okej men den andra mystery flavor smakar vatten med vaniljsocker. jag har nyligen beställt en "tub" burk med Strawberry short cake
och då fick jag en burk till gratis som jag valde Peached Ice Tea som är sponsrad av Streamaren Lirik :), just nu har dem rabatt så om ni vill pröva nå ny energi formula ifrån usa så kan ni beställa en portions påsar, "burkarna innehåller 40 portioner" och testa dem.

man blandar dem i en shaker med kallt vatten så det är inte kolsyrat men jag antar att det går använda kolsyrat om man har en soda stream :j

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Gillar att absolut ingen svarar på TS fråga, utan direkt ger tips på kaffe istället..

OnT: Ja, det skulle vara kul att ha en lista, gärna med namn på energidrickorna i bokstavsordning

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker att energidryck är som vilken läsk som helst. Förstår inte heller varför många verkar tro att bara för att man tränar (valfri sport, idrott eller på gym) så måste / ska man dricka energidryck.

Det finns för övrigt redan en sida som recenserar läsk (uppe i 549 olika sorter):
https://laskeblask.se/

Han gav dock Fanta Mezzo högsta betyg, vilket är helt befängt. Hur skall man lita på en sådan recensent?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@SebbeT99: Jag älskar energidrycker. Men jag får inte dricka längre på grund av mina mediciner. SUGER!!!

Permalänk
Medlem

Finns ju redan någon blogg som sysslar med det. https://laskeblask.se/ men du kan väl försöka dig på att slåss med den om du känner för det.

Skrivet av Axel95:

@SebbeT99: Jag älskar energidrycker. Men jag får inte dricka längre på grund av mina mediciner. SUGER!!!

Se det positiva i det! Du får varken förstörda tänder eller hjärtklappning som förstör din sömncykel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att det ska klassas som energidryck? Läsk med allt sitt socker innehåller ju extrema mängder energi. Visserligen av en väldigt dålig sort som leder till trötthet, men det heter ju inte pigghetsdryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad krävs för att det ska klassas som energidryck? Läsk med allt sitt socker innehåller ju extrema mängder energi. Visserligen av en väldigt dålig sort som leder till trötthet, men det heter ju inte pigghetsdryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Kravet verkar va att de ska smaka pyton? Energidryck har ingen verkan på mig fast jag har aldrig försökt bälga i mig litervis iof.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Lite trista svar när någon berättar om sitt intresse och letar likasinnade för att kunna diskutera.
Som om någon som klättrar i berg letar likasinnade och folk skriver "Nä fy, håll dig till promenader istället, klättra i berg kan ju vara farligt"

Dock tycker jag att det är bra att bra att det upplyses om hälsoeffekterna av energidrycker, men hela tråden behöver inte kidnappas av det.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker Monsters Lewis Hamilton är en av de bättre dryckerna Monster har kommit ut med på det senaste? Den och den gula burken är nice, har annars svårt för originalet.

Permalänk
Medlem

@SebbeT99:

Jag tycker inte alls om smaken som RedBull har, inte ett dugg.
Hustler brukar jag köpa, men den finns bara på Netto. Jag tycker den är godast och mest prisvärd.

Vemma Verve är grymma, dem drack jag ett tag. Har aldrig känt mig så full av energi och ork. Men dem kostar en del.

Permalänk
Medlem

Monster vanilla tycker jag är godast den säljs tyvärr bara som import i Sverige och då blir det dyrt.

Permalänk
Medlem

De få gångerna jag köper ”energidricka” blir det Celcius eller Vitamin Well (Reload).
De smakar iaf gott och påstås ha lite vitaminer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Såvida du inte har diabetes eller andra medicinska problem så har sockret minimal effekt. Kroppen kommer se till så du har nog med blodsocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jobbar natt och för att inte ha en dygnsrytm som är helt åt fanders så sover jag både före och efter jobbet. Ibland sover jag rätt dåligt inför jobbet och då dricker jag lite (~25 cl) energidryck för att piggna till och hålla mig pigg under jobbpasset. Kaffe tar för lång tid att koka och torkar ut mig, så undviker helst det under natten.

Senaste halvåret har det mer eller mindre enbart blivit Monster White. Vill inte få i mig så mycket socker och av Monsters sockerfria energidrycker är det imo den godaste.

Det där med att torka ut är placebo, det är koffeinet som är vätskedrivande men av kaffe så absorberas mer vätska än vad som drivs ut så enda man kan få av för mycket kaffedrickande är lös mage, om man nu inte överdriver och häller i sig dödliga mängder men då dör man garanterat inte av vätskebrist...

Och Energidryckerna innehåller ganska mycket koffein så de borde ha samma effekt.

Så placebo eller så dricker du för lite vätska generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tvivlar på att det är sötningsmedel som kommer leda till min död ändå.

Tror inte jag heller, men var medveten om att sötningsmedel i regel är sjukt mycket "sötare" än socker i liknande koncentration. Potentiellt kan det därför ändra hur sött du tycker annat är, vilket indirekt kan leda till större sockerkonsumption. Inte nödvändigtvis ett problem om du har bra självkontroll, men ändå

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@SebbeT99:

Jag tycker inte alls om smaken som RedBull har, inte ett dugg.
Hustler brukar jag köpa, men den finns bara på Netto. Jag tycker den är godast och mest prisvärd.

Vemma Verve är grymma, dem drack jag ett tag. Har aldrig känt mig så full av energi och ork. Men dem kostar en del.

Trodde Hustler var en s.k. herrtidning?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Trodde Hustler var en s.k. herrtidning?

Det är det men även en energidryck och ett gammalt bombflygplan. (enligt wikipedia)

Och ordet betyder "lurendrejare, skojare" enligt https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/hustler

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Såklart recension av olika drickor är av intresse, jag tycker det svenska utbudet är tafatt. Visst finns det ett litet utbud men många dricker smakar likadant och folk har svårt vid blindtester känna vilken som är vem.

Vad energidrick betyder kan diskuteras, men rimligt är att räkna energirika drickor dit eller andra som innehåller droger som koffein.

Jag själv håller på att utforska de lite mer finare sorter dricker nu, där jag dricker en hel del Pommac, Champis och Trocadero. De är gamla klassiker och det känns som om det är dricker som kräver personer med lite mer moget smaksinne för att gilla dem. Utan att veta tror jag de flesta yngre i södra sverige skulle rata dem.

Liknande dricker inom Energidricka skulle jag vilja pröva, där drickan är för oss med ett mer utvecklat smaksinne för att njuta av dem. Och varje klunk man tar ska vara en smakupplevelse.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag drack massvis av alla tre i min barndom - absolut inga vuxna smaker enligt mig, bara lite äldre smaker som inte är lika populära längre. Men på tal om gamla smaker, testa även Portello!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

@Johan86c: Jag drack massvis av alla tre i min barndom - absolut inga vuxna smaker enligt mig, bara lite äldre smaker som inte är lika populära längre. Men på tal om gamla smaker, testa även Portello!

Mina föräldrar drack enbart dessa plus sockerdricka de få gångerna de fick smaka på dricka. På ett kallas kunde man få en 33cl flaska och dela på mellan 2 och 3 personer, det var sällan de fick en helt egen 33 cl flaska Champis.

När jag var lite var det alltid sockerdricka och Champis i drickesbackarna och jag kunde ej begripa hur folk kunde välja denna dritt framför päron/hallonsoda, Vira blåtira och vad de hette. Gick jag till en drickback och det bara fanns champis kvar, ja då tog jag hellre saft.

Jag har hört att folk norrut drack mer de klassiska, men i mina hemtrakter ratade mina kamrater Champis, Pommac och allt vad de hette. Och det förvånar mig inte alls om dagens ungdomar tycker likadant, dessa dricker är ju starkare i smaken eller vad man ska säga, det är inget som man bara bölar i sig som 3L coca cola som man kan få i sig på någon timma.