Analytiker: "Utgivare tar för lite betalt för sina spel"

Permalänk
Medlem

Människan + pengar = varför vår värld faller samman och utplånas.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ehh va?

Vad ska spelet kosta då?
Om man utgår ifrån exemplet, så OM ett spel som i snitt (och hur vet man det innan spelet har släppts) ska spelas i 900 tim kostar 600kr så skall rimligtvis ett singelplayer spel som tar 45-90 tim att spela igenom kosta 30-60kr.
Och om man vänder på det så kommer ett spel som ska spelas i 900tim kosta 6000kr LYCKA TILL MED DET!

På ett enkelt och sporadiskt sätt så skulle vilja hävda att det är tvärtom, han jämför med betal-tv och biofilm. Det är dom som är alldeles för dyra och inte spelet.

Permalänk
Medlem

Med den logiken så hade trackmania varit värt flera tusen dollar, för att dom som köper spelet lägger ofta många hundra timmar i det.
Dom flesta som fortfarande kör TM2 har över 1000 timmar i spelet.

Och jag tycker de är jobbigt att köpa AAA spel idag för 600kr, om de höjs till 800-1000kr så lär jag ju inte köpa det alls.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Varför gör dem inte det för 100-300 kr då ? Om det var så lätt att göra ett spel med samma kvalitet att de stora aktörerna inte kunde diktera priset i viss mån så hade spelen inte kostat 500 heller.

Oavsett är det nog tyvärr så att mikrotransaktioner här för att stanna och spel kommer inte stiga i pris,framförallt med tanka på ubisofts senaste rapport...

Har inte sagt att det är "lätt" att göra ett spel med samma kvalitét, däremot kan man diskutera om mer pengar == kvalitét när det kommer till nya eller mindre spelföretag som vill in på marknaden.

Större företag kräver ju mer och mer pengar för att gå runt, därav microtransactions och dyrare priser. Då får indie eller mindre spelföretag en chans att ta andelar på marknaden om de större spelbolagen gör alltför dyra spel som även sviktar när det kommer till kvalitén idag.

Vet inte hur det har gått med försäljningen för Battlefront II men det verkar ju inte särkilt ljust ut eftersom de väljer att stänga av affärsidén om microtransactions även om det bara är temporärt än så länge.
Tror säkert att Ubisoft kommer att få sig en smäll precis som EA om de väljer att gå på samma linje, de har säkerligen koll på vad som händer just nu med Battlefront 2 om de har någon som helst vilja att tjäna pengar. Eller så kanske de chansar och spelet floppar vem vet. Microtransactions har ju varit mer eller mindre accepterat men nu tog det plötsligt stopp, allting varar inte för evigt.

Titta sen hur det har gått för Bluehole studio, först försökte de sig på MMORPG vågen men WoW är rätt svårt att konkurrera mot än idag. Sedan släpper de PUBG och det visar sig att det gjorde de rätt i att göra, mest spelade spelet på Steam och det kostar typ hälften av vad Battlefront 2 gör.

Företag är till för att tillhandahålla en tjänst/produkt för konsumenterna, inte tvärtom.
Är det inte lönsamt för de stora aktörerna att göra spel längre, nej då fungerar det så att företag faktiskt läggs ner, går i konkurs eller säljs och sedan kommer det nya spelföretag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

P2W håller jag med om men DRM är svårt att undvika nuförtiden (allt finns ju inte på GoG)

Det är där ryggraden kommer in. Insisterar de på DRM kan de glömma mina pengar. Om fler gjorde så skulle DRM försvinna för att det skulle kosta lite väl mycket.

Samma med andra liknande saker (som spionering in windows 10, på cloud platformer, osv). Om folk säger nej och vägrar kommer företagen inte att ha något val än att börja uppföra sig civiliserat. Så länge vi kastar pengar på de trots att de behandlar oss som skit så har de ingen anledning att sluta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Skal sägas att spel kostade 600 kr när jag var 6 år gammal och spel kostar 600 kr nu när jag är 26 år gammal.
Skulle spelen följa samma prisutvecklingskurva som våra löner och kostnader i resten av samhället skulle ett spel kosta 750 kr (Som kostade 600 förut). Han har inte fel när han säger att spel är billigare nu än förut, relativt sätt. Sen om den individuella prissättningen för ett spel är åt skogen eller ej är en helt annan sak.

Ett spel kostade max 400spänn för 20år sedan. Då fick man även hela spelet.

Jämförelsevis kostar Battlefront Deluxe Ninja battlepack edition idag 789:- på Origin.

Visst kan du köpa halva spelet för 599:-, men för 20 år sedan hade du en demo på spelet som var gratis.

Så jag håller inte med om att spel relativt sett är billigare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Ett riktigt bra spel är definitivt värt exempelvis 800 kr.

Verkligen inte.
Kan pröjsa 500, men inte en Krona mer.

Typ alla spel jag kör nu har jag inte lagt mer på.
Rainbow six siege, Gratis kod. (köpt två season pass)
AC:O, gratis kod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Hahaha, ja jävlar vilken tomte till analytiker...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Så talar en sann ekonom utan verklighetsförankring. Det är sådana som styr EA.

Skrivet av Ozzed:

Men herre gud! Det är ju fasiken han som borde ta ett steg tillbaka och kanske ställa sig frågan om det istället kan vara så att betal-TV och bio är för dyrt, och att datorspel kanske istället är rimligt prissatt??

Alltså mupp säger jag bara. Här lever vi i en värld där "marknaden" kramas och pussas av nyliberaler, men så fort "marknaden" bestämt att datorspel inte ska kosta mer än de gör, ja då är de för billiga istället?? Alltså vilken hycklare till pajas!

Skrivet av Ozzed:

Ja, precis. När marknaden gör som de vill, och det drabbar andra, då heter det att "det är marknaden som styr"... Men nu då när de inte får ut de priser de vill ha så är det "för billigt" enligt dem. Det analysen pekar på är väl snarare att Bio och btal TV i så fall är för dyrt. Men ska man använda hans analysmetoder så blir ju inget för dyrt, utan det har ett pris som "marknaden" bestämt, men det han tycker är för billigt, det ska stå utanför marknaden alltså. Så många ligiska felslut i hans resonemang så det är ju oerhört.

Skrivet av Vangen:

Människan + pengar = varför vår värld faller samman och utplånas.

Vad det egentligen handlar om är att dessa människor som iklär sig rollen som nyliberal och/eller marknadstaliban helt enkelt är tävlare och samlare, och sådana blir aldrig nöjda, det ligger i deras natur. Allt måste peka upp och plus hela tiden oavsett omständigheter, finns ingen botten eller topp. Det är bara acceleration som räknas, inte den faktiska farten. De har inge fartkänsla, det måste trycka i stolen oavsett. Det är därför alla företagshöjdare och framgångsrika idrottare som redan är oheligt rika skattefifflar, det är samma beteende som gjort dem rika från början och ett närmast tvångsmässigt beteende från dem. Därför går det inte att ha ett system som tillåter gränslöst resursackumulreande, för dessa människor kommer då äta upp hela världen.

Uttalandet från herr Evan måste ses i en än större kontext. Idag är gränslös resursackumulation en normativ dröm som pådyvlas alla, och dessa tävlande människor upplever tillfredsställse att skinna andra på pengar. Därför är det ohyggligt förödmjukande för dessa människor när de "otävlande" vinner racet, för de lever med att deras världsuppfattning och agerande är det enda rätta.

Skrivet av Bodorio:

Vilken fantastiskt korkad analys, man betvivlar ju att han varken lagt mer än 8sekunders slentriantänkande på den eller tror på den själv.

Vad definerar han som "underhållning"?

Elefantjakt i afrika kostar ca 15.000kr/tim, det är precis lika irrelevant information.
Hyra en första klassens lyxyacht i dubai kostar ca 250.000kr/tim
Att spela beachvolleyboll(som kostar ca 10kr) i en park i 500tim kostar ca 2öre/tim.

Liknelserna får mig att undra om han ens sett en person som spelar datorspel i hela sitt liv.

Exakt.

Shit, vad hände 2001 egentligen? Och 2007, var det för att konsolerna gick online?

Skrivet av Nautilus011:

@BrottOchStraff: Nä jag är medveten om att jag spelar mycket
Typ komma hem från jobbet, börja spela kl 19 till 24 vardagar, helgerna blir det fler timmar.
Folk är olika, vissa har olika hobbies/fritidsaktiviteter. Hur man vill lägga sina timmar är ju upp till var och en. Personligen har jag alltid gillat datorer/spel och har hållit på med det i över 30 år. Började med vic20 i slutet 80 tal (tror jag det va)

Alltså jag är hemskt nyfiken på hur mycket/lite du sover. Du spelar betydligt mer än jag någonsin gjort, inklusive en period runt gymnasiet då det bitvis kändes som jag höll på att spela bort livet, eller i vart fall att spelandet gick ut över annat Svårt att inte döma här, men jag är himla nyfiken på hur du får ihop det. Själv måste jag sova minst 8 timmar för att vara människa i vuxen ålder. När jag var yngre behövde jag 10 timmar för att må bra och det händer fortfarande. Någon gång om året blir det 12 timmar. Sen måste jag motionera regelbundet också, annars går min kropp sönder. Är mycket överrölig i många leder och har en viss benlängdsskillnad, så jag måste väga upp det med relativt starka muskler. Får problem direkt när jag bli försoffad.

Skrivet av anon127948:

Det finns inga spel som är så bra att jag ska sälja min själ till DRM och liknande. Samma med p2w. Jag är gammal nog att jag kan kontrollera mig själv och behöver inte instant gratification (finns det någon vettig översättning för detta begrepp? ). Är små trött på att bli rövknullad av fler och fler företag varje dag så jag undviker det så lång det bara går. Det underlättar spelandet om man kan sätta sig ner utan att baken gör ont

Omedelbar tillfredställelse/belåtenhet?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Analytiker är just en snygg titel, ungefär lika intetsägande som terapeut. Verkar som att det enda kravet är att man tillfälligt gömmer undan dumstruten som varit en kronisk följeslagare sedan barnsben. Man verkar inte ens behöva lämna hörnet längre, står man kvar och hasplar ur sig något osammanhängande baserat på felaktiga teoretiska modeller räcks diktafonerna fram ändå.

Faktum är att man nog inte ens behöver ta av sig struten. Allt som krävs är att man står kvar... och finns.

Skrivet av GilbertG:

Omedelbar tillfredställelse/belåtenhet?

Omedelbar behovstillfredsställelse.

För övrigt ett bra inlägg, jag höll med om allt så när som på soffpotatisproblemen. Inte riktigt så illa för egen del, men utan sömn och rörelse märks det helt klart att man inte är 15 längre.

Hade en fin graf som jag tappat bort på hur galet snedvriden produktionskostnaden är idag. Skit som köps i väst och produceras i öst kostar flera hundra procent mer att producera än vad de säljs för, även om man skulle kapa bort alla mellanhänder i hela distributionskedjan. Resursslöseriet är enormt.

Då kan man tycka att just datorspel är en av de minst resurskrävande nöjesindustrierna, sett till t.ex. bio, tv-serieproduktion, nöjesfält etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Omedelbar tillfredställelse/belåtenhet?

Rätt ord men det låter konstigt på svenska. I för sig är jag inte svensk så det kanske låter rätt för någon som har det som modersmål.

Edit: Omedelbar behovstillfredsställelse låter helt klart bättre men fortfarande konstigt på något vänster. Kanske bara jag som inte använder svenska tillräckligt nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag köper inte det, om man blir trött på spelet efter ett demo, så är spelet skit.

Det där behöver inte stämma alls. Ta till exempel en film. Finns nog många bra filmer som du inte vill se om motsvarande 30h eller mer oavsett hur bra de var.

Det är statistiskt bevisat att demo's sänker försäljningen överlag. Anledningen behöver inte vara att produkten är dålig utan enligt de talks på ämnet som jag sett kan det till stor del handla om att kunden har ett "jag vill testa detta"-sug, och även om demo't bara är en del av spelet, så kan ett demo ofta vara tillräckligt för att tillgodose det där suget. Är bara så vi är som människor. Kan ta mig själv som exempel, jag har nästan 1000 spel på steam, varav jag nog inte varvat mer än ett tiotal. Det betyder inte att jag har ~990 dåliga spel, bara att jag oftast är mer sugen på variation än att "göra klart" ett större spel.

Kanske är du annorlunda, men hur många av dina 200 spel (som du anser är bra / ok spel) har du varvat, och har du några bra spel som du tror du inte hade köpt om en demo låtit dig sänka säg t.ex. 10-15h i det innan du tog ett köpbeslut?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@GilbertG: sover nog 6-7 timmar/natt, ibland mindre, ibland mer.
Spela till midnatt, se något avsnitt från någon serie, somna vid 01, vakna vid 08.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Hej som någon som redan nu har spelat många timmar i SWBF2 ville jag bara utrycka min åsikt snabbt om spelet.

Ni som tror ni hade varit intresserade av spelet men funderar på att inte köpa det på grund av allt som sagts på internet vill jag säga att jag tycker det är ett väldigt roligt spel och jag kommer definitivt lägga många fler timmar på det.

Man kan inte längre köpa lootboxes för pengar och även om man troligen kommer kunna göra det i framtiden kommer det nästan säkert bara vara olika stilar till karaktärerna i dem ingen progression alls.

Sen tycker jag inte att lootboxes var "pay to win" utan "pay to get a small advantage" i 1-2 veckor kanske lite mer för någon som inte spelar så mycket. Man kan på bara några timmar fixa de 3 korten man vill ha till klassen och hjälten man vill spela även om det bara är level 1 skilljer det ofta inte jätte mycket och som sagt efter 1-2 veckor kan man ha level 4 på den samma.

Sen har vi progression som den är nu. sägs fortfarande att det tar 40 timmar att låsa upp en hero från många håll vilket inte ens är nära verkligheten. På lite under 40 timmar i spelet (spelade i min takt, kollade kort, ingen speed run och sånt) klarade jag av kampanjen, låste upp ALLA heroes, köpte några crates för ingame currency. Så jag fick lite kort till olika saker och det som saknades kunde jag crafta det viktigaste av till de olika trooper klasserna och några heroes jag var mest intreserad av.

Sen att det kommer ta 4000 timmar till om jag vill uppgradera all kort i spelet fullt ut även om jag inte nånsin kommer använda 80% av dem ens på level 1 så gör inte det mig så mycket personligen.

Tycker spelet som det är nu är väldigt bra även om det fortfarande kan slipas lite på, vilket de säger att de kommer göra och jobbar på uppdateringar. Jag rekommenderar spelet och hoppas att siffrorna i mitt inlägg hjälper folk bestämma om det är värt för dem att köpa eller inte.

ber om ursäkt om det var lite off topic.

Permalänk

Vill bara ge lite uppmärksamhet till att den här "analytikern" som skrivit det här har nära kontakt med EA
Reddit tråd: https://www.reddit.com/r/StarWarsBattlefront/comments/7el4tb/...
(sorry om det redan har skrivits/påpekats)

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag reagerade över hur dyrt Doom 3 var precis när det släpptes (2004). Det kostade 429 kr till PC. Det var det dyraste spelet jag hade köpt till PC. Sedan gick det utför. Så jag vet inte riktigt vad den här analytikern pratar om. Dessutom är ju de flesta spelen skitdåliga idag, så det där värdet han pratar om har jag svårt att se.

Half-Life kostade 300 kr när det kom ut, om jag inte minns helt galet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

vet inte om detta tagits upp men personen som gjort analysen är visst ganska insatt hos EA
https://imgur.com/gallery/VpdEe

så kanske inte konstigt att alla hans analyser säger att spel borde vara dyrare...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Analytikern skriver för att påverka marknaden, men EA kan naturligtvis ta 2000 kr för BF2, eller 4000 kr för den delen. Det är inte så att det finns ett maxtak i lagen för priset som utgivaren får begära av kunden. EA:s spel aktar jag mig för då de spenderar mycket pengar på att köpa själva licensen och sen skall det produceras ett spel som förhoppningsvis ger en fin vinst.

För min egen del så väntar jag helst ett par år när alla DLC:s har kommit och spelet blivit patchat så att det är någorlunda buggfritt. Först då är den värd min tid. Innan dess så vill jag inte betala för att agera betatestare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Analytikern skriver för att påverka marknaden, men EA kan naturligtvis ta 2000 kr för BF2, eller 4000 kr för den delen. Det är inte så att det finns ett maxtak i lagen för priset som utgivaren får begära av kunden. EA:s spel aktar jag mig för då de spenderar mycket pengar på att köpa själva licensen och sen skall det produceras ett spel som förhoppningsvis ger en fin vinst.

För min egen del så väntar jag helst ett par år när alla DLC:s har kommit och spelet blivit patchat så att det är någorlunda buggfritt. Först då är den värd min tid. Innan dess så vill jag inte betala för att agera betatestare.

Om du har tänkt att vänta med ett köp i ett par år för att köra det online lär du nog vara hyfsat ensam på servrarna. Om de ens finns kvar då. Single player ska ju enligt uppgifter vara väldigt svag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte om detta tagits upp men personen som gjort analysen är visst ganska insatt hos EA
https://imgur.com/gallery/VpdEe

så kanske inte konstigt att alla hans analyser säger att spel borde vara dyrare...

Haha! Han tyckte inte om att se siffran på aktiekont sjunka lite och försökte sig på en fuling

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad som händer på börsen när den öppnar igen.
The State Of Hawaii Investigating EA For "Predatory Practices"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattsallad:

Vill bara ge lite uppmärksamhet till att den här "analytikern" som skrivit det här har nära kontakt med EA
Reddit tråd: https://www.reddit.com/r/StarWarsBattlefront/comments/7el4tb/...
(sorry om det redan har skrivits/påpekats)

Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte om detta tagits upp men personen som gjort analysen är visst ganska insatt hos EA
https://imgur.com/gallery/VpdEe

så kanske inte konstigt att alla hans analyser säger att spel borde vara dyrare...

Skrivet av Storage Jar:

Haha! Han tyckte inte om att se siffran på aktiekont sjunka lite och försökte sig på en fuling
https://thumb.ibb.co/hRwPcm/Screenshot_20171122_003151.png

....vem hade kunnat gissa

Undrar om hans analys gav en bra "sense of pride and accomplishment".

Permalänk
Inaktiv

Det har inget med priset för spelet i sig att göra. Jag har så roligt att jag skulle ha kunnat betala det dubbla. Det är mikrotransaktionerna för att utveckla klassens eller hjältens förmågor. Eller ens att få tillgång till hjälten / hjältarna som är problemet. Äpplen och päron på det här ämnet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte om detta tagits upp men personen som gjort analysen är visst ganska insatt hos EA
https://imgur.com/gallery/VpdEe

så kanske inte konstigt att alla hans analyser säger att spel borde vara dyrare...

Om du läser mer än de första inläggen, så ser du att så inte direkt är fallet. Reddit blåser ofta upp till storm utan att egentligen veta vad de snackar om.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Det är statistiskt bevisat att demo's sänker försäljningen överlag.
... kunden har ett "jag vill testa detta"-sug, och även om demo't bara är en del av spelet, så kan ett demo ofta vara tillräckligt för att tillgodose det där suget.

Verkar rimligt, men tar inte hänsyn till mer långsiktiga faktorer.

Ett demo kan mycket väl minska försäljningen av ett spel.
Man kan också utgå ifrån att andelen nöjda kunder bland de som köper spelet blir högre med ett demo.
Missnöjda kunder ger badwill, vilket minskar efterfrågan på kommande spel.
Konsekvent användning av demo till alla produkter ger alltså mindre inkomster momentant, men nöjdare kunder, mer goodwill och större intäkter på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Wyver: Precis, datorspel har inte ökat i pris på 15-20 år. Så det är väl inte helt otroligt att spel egentligen är för billiga. Kan jämföra med matvaror, ta exempelvis svensk mjölk den är för billig, men vi svenskar är väl snåla och köper billigare mjölk som medför andra negativa konsekvenser.

Sen får jag väl be om ursäkt om jag är en av dom som drar upp snittet för speltid....
Jag blir lika förvånad när jag läser kommentarer "Vem har tid att spela mer än 2.5t/dag".
2.5 timmar speltid, då har man ju knappt blivit "varm i kläderna".

Personligen ligger jag nog på 40 timmar/veckan i speltid
Heltidsjobb + timvik 40-50timmar vecka.

Speltid:
For Honor 1074 timmar
Battlefront 1, 700 timmar
SWTOR, 2800 timmar
ME:a, 450 timmar
Ghost recon wildlands, 400 timmar
Hitman47, 234 timmar
Battlefront 2, 37 timmar

Starkt jobbat, du får ju bara i genomsnitt 5.5h annan tid i veckan då?
Hur hinner du med att sova, äta och göra allt annat som tillhör vardagen?

Permalänk
Medlem

Kom på att jag kanske missförstått dig, du har ett jobb inte två?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är där ryggraden kommer in. Insisterar de på DRM kan de glömma mina pengar. Om fler gjorde så skulle DRM försvinna för att det skulle kosta lite väl mycket.

Samma med andra liknande saker (som spionering in windows 10, på cloud platformer, osv). Om folk säger nej och vägrar kommer företagen inte att ha något val än att börja uppföra sig civiliserat. Så länge vi kastar pengar på de trots att de behandlar oss som skit så har de ingen anledning att sluta med det.

Du har så rätt Dock måste alla göra detta samtidigt, för om bara jag och du slutar köpa spel lär det inte hända något.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@kozmos: Hinner med det jag ska/vill göra.
Säg att jag må-fre spelar från kl 19-24 ca 20 timmar/vecka
Lörd - söndag 10+10 timmar. Men som sagt det är ett väldigt "tillplattat" genomsnitt. Vissa veckor blir det kanske snarare 15-20 timmars spelande.

Har två jobb, ena heltid, det andra bara vikarie, men om jag hoppar in på mitt extrajobb så avverkar jag 20 timmar arbete på ett arbetspass.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Du har så rätt Dock måste alla göra detta samtidigt, för om bara jag och du slutar köpa spel lär det inte hända något.

Om vi slutar och pratar med andra om det och de ser att vi fortfarande lever trots etiska beslut kan de göra det samma och plötsligt blir det exponentiell ökning av folk som bojkottar skiten och vips så är EA och liknande drägg borta.