Permalänk
Medlem

Tvätta PC-komponenter?

Har lite underliga problem med min PC, och gissar att jag kommer behöva köpa nytt moderkort eller eventuellt helt ny PC.
Men när jag undersökte den var det väldigt mycket damm. Sånt där ingrott industridamm som dammsugaren inte plockar upp.

Så vill försöka tvätta av den först.

Men vad använder jag? T-sprit?

Bara hälla på rikligt och vänta ett par timmar till det torkat?

Permalänk
Medlem

Vad med någonting enklare, som tryckluft
Man skall inte dammsuga datorn.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Vad med någonting enklare, som tryckluft
Man skall inte dammsuga datorn.

Hm, tror inte tryckluft på burk skulle göra jobbet faktiskt. Ser så jävla ingrott ut.

Permalänk
Medlem

@pistage: Jag har aldrig haft problemet med att använda en kompressor. Bara passa på att den är oljefri.
Man kan hyra dom på bauhaus t.ex.

Tryckluft på burk kan göra jobbet ganska bra, har du testat?

Det är inte så att du har fett eller liknande grejer på moderkortet som kan blandas med damm och gro fast.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

använder jag iaf

fixade bild
Permalänk
Inaktiv

Du kan alltid testa att helt enkelt duscha av allt (plocka isär först) så länge som du bor någonstans där det är mjukt vatten. Duscha av ordentligt och sedan låt torka i en vecka eller så.

Jag gör så med mina model M när de blir lite väl smutsiga. Fungerar utmärkt (har flera så jag roterar in de, blir rätt jävla torra efter ett år i skåpet)

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Du kan alltid testa att helt enkelt duscha av allt (plocka isär först) så länge som du bor någonstans där det är mjukt vatten. Duscha av ordentligt och sedan låt torka i en vecka eller så.

Jag gör så med mina model M när de blir lite väl smutsiga. Fungerar utmärkt (har flera så jag roterar in de, blir rätt jävla torra efter ett år i skåpet)

fördelen med spray är att du kan använda datorn direkt efter rengöring

Permalänk
Medlem

"Underliga problem" och "dammsugare" i samma text är sällan en bra kombination.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pistage:

Hm, tror inte tryckluft på burk skulle göra jobbet faktiskt. Ser så jävla ingrott ut.

Bilder?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rutger jörnåker:

fördelen med spray är att du kan använda datorn direkt efter rengöring

Det är fullständigt sant. Skulle inte våga ansluta datorn i minst en vecka efter en dusch.

PS: Duschar man vanliga tangentbord (membran switchar) är det i princip 100% chans att de dör. Det är något man kan göra med model m och möjligen några andra mekaniska men då deras switchar är inplastade är det stor risk att vatten inte torkar på år och dar.

Permalänk
Inaktiv

Har skickat in tangentbord i diskmaskinen efter noggrann isärtagning. Fungerar hur bra som helst efter några dagars torktid.

Skulle dock undvika moderkort och dylikt i diskmaskin

Permalänk
Medlem

Vet att kompressorkylningsfolket brukade diska(!) sina moderkort förr i tiden, för att bli av med vaselin och annat.
För egen del har jag kört elektronikrengöring eller t-sprit och en borste (t ex mjuk tandborste) när det behövts.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Handtvättprogrammet på tvättmaskinen funkar. Lägg sakerna i en tvättpåse bara så delarna inte går sönder och skadar maskinen.

Permalänk
Medlem

Jag blandar inte vatten och elektronik... BaSTA

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Hur man tvättar pcb's. Jag skulle aldrig orka göra det själv men om man vill vara nogran och ha fina kort.

http://cc.arkadtorget.se/pcb_care/index.html

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

PS: Duschar man vanliga tangentbord (membran switchar) är det i princip 100% chans att de dör. Det är något man kan göra med model m och möjligen några andra mekaniska men då deras switchar är inplastade är det stor risk att vatten inte torkar på år och dar.

Skruvade isär och badade mitt Eclipse III i somras. Elektronik och vatten behöver inte nödvändigtvis vara några problem om du ser till att allt är 100% torrt innan du försöker använda det. Jag själv använde kompressor för att bli av med allt vatten innan jag skruvade ihop det igen.

Permalänk
Medlem

Blir nog ner på kjell, köpa en sådan här som någon tipsade om:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...
och sedan denna efteråt:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillb...

Någon frågade efter bilder. Är på jobb nu men ska försöka komma ihåg när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Fukta en polerduk med batterivatten eller biltema elektronilrengöring! Torka av!
Använd en tandborste om det behövs!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

@Ryzer:

TVÄTTMASKIN? For real? xD

Köper diskmaskin och lång torktid, men tvättmaskin känns som att utmana ödet lite väl mycket haha.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Mindre delar kan med fördel torkas i ugnen i ca 50-70 grader i ca 2-3h.
Lägg på korkunderlägg

Permalänk
Medlem

Isopropanol och en elektronikborste.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Handtvättprogrammet på tvättmaskinen funkar. Lägg sakerna i en tvättpåse bara så delarna inte går sönder och skadar maskinen.

Nej nej! Det är diskmaskinen man använder för att bli av med vaselin mm. Att lägga kortet i en rotterande trumma känns som mordförsök

Och ja, jag är en av de som testat köra hårdvara i diskmaskinen med gott resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag blandar inte vatten och elektronik... BaSTA

Hehe, det har tillverkaren med stor sannolikhet redan gjort åt dig, det är långt från ovanligt - för att inte säga standardförfarande - att man tvättar bort flussrester och sådant med vatten redan i fabriken

Givetvis får man tänka till lite först, man kan inte göra det med vad som helst, men det är kort sagt inte så korkat som det kan låta att vaska kretskort i vatten. Grundreglerna är att man kopplar bort alla batterier och säkerställer att alla kondingar hunnit ladda ur innan man sätter igång, att man eftersköljer omsorgsfullt med destillerat vatten, och att man ger det hela ordentligt med tid att torka, gärna i varmluftsugn inställd på 40-50 grader eller så, innan man spänningssätter det igen. Vatten som trängt in under ytmonterade IC:s, etc, kan ta väldigt lång tid på sig att dunsta av.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Riktigt smutsiga saker brukar jag köra en vända i diskhon.
Plocka isär allt som går att plocka bort.
Ljummet vatten, lite diskmedel och en fräsch diskborste får bort det mesta.
Torka av ordentligt och blås av med tryckluft efter och låt prylen ligga på en varm plats ett tag.

Men såklart så måste man ha lite förnuft om vad man tvättar.
Ett renplockat grafikkort ? visst.
En mekanisk HDD ? nej !

Permalänk
Medlem

Låna trådet. Här ser min begagnat Mobo. Jag tänkte att köpa isopropanol och en borste.
Det går inte att blåsa bort med tryckluft. :/