Valve tog betalt för något som jag inte känner till

Permalänk
Medlem

Valve tog betalt för något som jag inte känner till

Hej,

Loggade nyligen in på mitt swedbankkonto och fick se att Valve har tagit 243,48 SEK den 17 oktober. Likadant för min sambo där dem tog 75,86 SEK dock den 27 oktober.

Någon som känner till varför dem har tagit betalt? Vi har inte köpt någonting från dem. Har även kollat köphistoriken på steam.

Ni som läser, har ni möjlighet och kolla era konton så vore det tacksamt?

Hälsningar
Moodilic

Permalänk
Medlem

När jag handlar från steam så står de steam och inte valve. Möjligt att ni handlat på nån butik som kan ha namnet valve på banken?

Annars har någon annan handlat med era konton eller så är ni senila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

När jag handlar från steam så står de steam och inte valve. Möjligt att ni handlat på nån butik som kan ha namnet valve på banken?

Annars har någon annan handlat med era konton eller så är ni senila.

Det stämmer. Det står steamgames.com för oss bägge när vi handlat spel. Däremot känner vi inte igen att Valve kan dra pengar för något som vi inte köpt.

Permalänk
Medlem

Du kan inte se någon transaktionshistorik i steam? Jag skulle ta kontakt med banken, att någon försökt dra pengar och få det att smälta in. Tycker det är rörigt med just kreditkort och paypal som trillar in i kontohistoriken, man får fundera både en och två gånger samt jämföra med paypal för att få någon klarhet om vad man köpte så att de inte är någon annan som smygutnyttjar mitt kort.

Permalänk

För att kunna se dina köp på steam:

  • Klicka på ditt användarnamn uppe till höger

  • Välj "Kontouppgifter" (jag har steam på svenska)

  • På kategorin butik/köp historik väljer du "Din köphistorik"

Du borde lätt kunna se ifall du har köpt tex ett spel som du har glömt av.

Edit: Hemskt och se hur mycket pengar man lagt in på steam alltså :/

Permalänk
Skrivet av moodilic:

Det stämmer. Det står steamgames.com för oss bägge när vi handlat spel. Däremot känner vi inte igen att Valve kan dra pengar för något som vi inte köpt.

Men om det nu står valve denna gången så borde det ju vara ett annat företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt. Du får nog kontakta Valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men om det nu står valve denna gången så borde det ju vara ett annat företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte jungle inferno kampanj pass förra veckan och den transaktionen står det valve på. Så de verkar köra på valve på banken nu.

Till ts så gå in under account och kolla köphistorik

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFlower:

För att kunna se dina köp på steam:

  • Klicka på ditt användarnamn uppe till höger

  • Välj "Kontouppgifter" (jag har steam på svenska)

  • På kategorin butik/köp historik väljer du "Din köphistorik"

Du borde lätt kunna se ifall du har köpt tex ett spel som du har glömt av.

Edit: Hemskt och se hur mycket pengar man lagt in på steam alltså :/

Fan smidigt, tackar.

Ångrar då inga av mina köp https://i.imgur.com/xqa8znw.png men har lagt ganska lite

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag köpte jungle inferno kampanj pass förra veckan och den transaktionen står det valve på. Så de verkar köra på valve på banken nu.

Till ts så gå in under account och kolla köphistorik

Står steam på mitt köp från igår så det tror jag inte de gör rakt av, kan vara vissa saker men jag skulle nog kolla med banken om det inte finns någon historik på steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag köpte jungle inferno kampanj pass förra veckan och den transaktionen står det valve på. Så de verkar köra på valve på banken nu.

Till ts så gå in under account och kolla köphistorik

Står i första posten att han redan gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moodilic:

Hej,

Loggade nyligen in på mitt swedbankkonto och fick se att Valve har tagit 243,48 SEK den 17 oktober. Likadant för min sambo där dem tog 75,86 SEK dock den 27 oktober.

Någon som känner till varför dem har tagit betalt? Vi har inte köpt någonting från dem. Har även kollat köphistoriken på steam.

Ni som läser, har ni möjlighet och kolla era konton så vore det tacksamt?

Hälsningar
Moodilic

Kom ni fram till något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Kom ni fram till något?

Tyvärr, har inte engagerat mig nämnvärt för detta det senaste.

Jag har dock inte sett någon mer transaktion med det namnet så det kan ha varit något dlc, eller in-game köp som jag helt glömt bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle det mot förmodan hända fler gånger så kommer jag kontakta Valve.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moodilic:

Tyvärr, har inte engagerat mig nämnvärt för detta det senaste.

Jag har dock inte sett någon mer transaktion med det namnet så det kan ha varit något dlc, eller in-game köp som jag helt glömt bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Erkänn nu, ni hade glömt bort vad ni handlat.

Permalänk
Skrivet av moodilic:

Tyvärr, har inte engagerat mig nämnvärt för detta det senaste.

Jag har dock inte sett någon mer transaktion med det namnet så det kan ha varit något dlc, eller in-game köp som jag helt glömt bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte ett spel 2017-11-02 på Steam, och på min bank (Handelsbanken) står faktiskt just det köpet som Valve, vilket är första gången det hänt för mig (handlade senast 2017-10-16 på Steam och det är registrerat som steamgames.com på banken).

Jag dubbelkollade transaktionen och den stämmer, enda köpet den dagen och köpeskillingen stämmer. Kanske inte svarar helt på frågan men för mig så registrerades tydligen senaste köpet som Valve istället för Steamgames.com.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Var försiktig, jag hade en skumm transaktion på mitt steam en tidig sommar på cirkus 0,79 öre i EURO. Inget skumt alls tänkte jag, säkert bara en liten avgift för ett tidigare köp via paypal med steam tidigare!

Sen, 2 månader efter mitt i semestern kan jag ta inte ta ut pengar... Då ser jag 4st transaktioner på en total summa av 5000kr har dragits som Steamköp! Hur dom lyckades få tag på min paypal eller steam vet jag inte än, men Paypal var väldigt snabba med att sköta ärendet som tur var!

Mitt tips är att, om du har handlat via paypal, se till att byta lösenord både där och på steam omedelbart!