CrashPlan lämnar konsumentmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Maxar min 250MBit lina iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Då ska jag testa jottacloud om det funkar med jottalib från Linux. Kommer försöka fixa något eget också med Borg backup men det är bra med något att ha i reserv när den egna lösningen havererar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat något riktigt intressant!
HubiC ger 10 TB för 50 € / år eller 5€/månad
https://hubic.com/en/offers/

Jag behöver inte mer än 10 TB för mina viktigaste filer och det är bra att det finns ett maxtak så man vet vad som gäller och de kan inte komma att säga "abuse" om man råkar lägga "för mycket" på någon obegränsad tjänst. Känns prisvärt!

De har inga begränsningar i filstorlek eller filtyper. De ligger på OVH sever i Frankrike vilket borde ge bra hastighet och Frankrike har bra dataskyddslagar. De har stöd för många operativsystem såsom Linux, Windows, Mac, iOS, Android och Windows Phone 8. Det går att använda tredjepartsprogrammet rclone.

Säkerligen har detta också sina för- och nackdelar men det verkar prisvärt och trevligt på papperet. Behöver man inte mer än 10 TB (vilket är hyfsat mycket ändå) så är det nog värt att kolla på.

Hoppsan!
Hittade en stor nackdel. De verkar ha en bandbreddsbegränsning på 10 Mbit...
Tar lång tid att göra en backup då. Får dubbelkolla om detta verkligen stämmer.
Edit: Jo det verkar stämma. Ja då förstår jag hur de kan vara så billiga.
Får nog testa jottacloud ändå.

Permalänk
Medlem

@ronnylov, typiskt, det såg riktigt nice ut. Men så klart, med en 10Mbit limit så blir det riktigt drygt. Jag har ungefär 2TB data som måste iväg.
Sen så ser jag inget om att man kan använda en private-key för att kryptera datat innan det lämnar ens maskin? Det är en dealbreaker för mig, spelar ingen roll hur säkert med SSL-transfer och "Secure Datacenters" dom snackar om, om någon hackar deras system så vill jag att mina filer ska ligga där krypterade med en key endast jag har...

Skrivet av xxargs:

tja leechar man på det sättet och dessutom 'evighets' retention-tid så förstår jag att det inte finns business i detta, så det är till stor del självförvållat av storbrukarna - och alla mera normalanvändare drabbas tyvärr också av detta.

det är en del molntjänster som har slagit igen av liknande orsaker senaste åren och fler kommer det att bli.

lösa 3.5" 1TB-diskar kan man få från runt 500:-/st, vilket innebär att den är betalt efter drygt 1 år om man betalar $5/månad för 1 TB plats.

Köper man en seagates 8TB för 2400:- så är priset 300 :-/TB och utrymmet är billigare hemma redan efter 7 månader.

finns cygwin-versioner av borg om man vill prova under windows.

Kör man blackblaze:s B2 så bestämmer man själv över tiden - dvs. retension-tiden kan göras mycket längre om man vill, dock inte i 'evighet'

Dock så borde dom kunna spara en hel del yta mha dedup antar jag? Annars skulle det ju vara helt omöjligt. Går ju inte

Gällande cygwin så måste jag läst fel, stod att det var "not supported" men det kanske var deras one-click-install som inte gick så enkelt. Tyvärr så kör jag ett helt backupnätverk hos polare där alla köttar till alla, så en command-line tool i cygwin kommer inte fungera enkelt nog som ersättare.
Det som är så smutt med crashplan är just att man i samma enkla gui både kan skicka iväg och ta emot data.

B2 ser helt klart intressant ut men det är ju dock en tjänst som kostar per gig samt har kostnader för download etc, rätt oskönt att åka på en räkning på flera hundra dollar om man måste göra en komplett restore.
Jag kör redan amazon glacier som min sista "livlina", dit backar jag saker som jag verkligen vill ha kvar, t ex foton.

Dit det lutar för mig just nu är att jag får plocka hem den 5TB disken som jag har hos polaren och backar crashplan till, sätta den disken i min server och backa till den, och sedan backa den disken till BackBlaze. På så sätt så kommer jag kunna spara alla mina "file revisions" lokalt så att BackBlaze inte heller raderar dom efter 30 dagar.

Permalänk
Medlem

Testkörde BackBlaze men deras klient fungerade inte på Windows Server så då föll den bort direkt.

Ett annat försök att köra mot en egen lagring gjordes med https://www.arqbackup.com/ i kombination med SFTP. Detta verkar dock initialt som en riktig katastrof då klientens metod för att se om en fil har ändrats verkar vara att scanna (!) alla filer man har i sin backup!

Jag la alltså till 4 gb filer för att testa, och varje timme när klienten kör sin "backup"-runda så läser den alltså alla dessa 4gb filer från min disk.
Har mailat deras support och frågat om detta verkligen är så det ska fungera, för när jag då har lagt till mina ~1,5TB filer, så kommer jag alltså få 1,5 TB läsning från disk varje timme, verkar helt bananas.

Fattar inte att det ska vara så sjukt svårt att hitta en ersättare till Crashplan:
* Ska fungera på Windows Server
* Ska kunna kryptera filerna lokalt
* Vara skriven i nån rimlig sorts "native"-kod, inget bloatat javacrap som Crashplan
* Funka på _minst_ windows + linux, helst även mac
* Kunna backuppa till "egen" endpoint, allra bästa vore "klient-klient"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mxn:

Ja, precis. Man går igenom processen på https://www.crashplanpro.com/migration/ och fyller i lite extra uppgifter som företagsnamn (jag fyllde i mitt namn helt enkelt). Därefter loggar man in på https://www.crashplanpro.com/ och uppdaterar sin betalinformation (åtminstone behövde jag göra det), och plötsligt så har CrashPlan Home på ens dator bytts ut mot CrashPlan Pro, och allt är precis som innan fast med ny ikon.

Ok, det låter ju lagomt invecklat. Kanske får låta latheten vinna och fortsätta köra CrashPlan då, med rabatten har jag ju över två år kvar innan jag behöver ta ställning till om den ökade kostnaden är värt det. Prokrastinering ftw!

Permalänk
Medlem

Fick ett nytt e-postmeddelande från Crashplan.

Citat:

Important correction: The subscription expiration date listed in the email we sent you on August 22, 2017 was incorrect. Your subscription has now been updated and the new date - reflecting the additional 60 days provided at no cost - is included below. Our apologies for the confusion

Det nya datumet när tjänsten för oss vanliga användare avslutas, är den 11 november, 2017.

Citat:

To allow you time to transition to a new backup solution, we've extended your subscription (at no cost to you) by 60 days. Your new subscription expiration date is 11/11/2017.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu har jag hittat något riktigt intressant!
HubiC ger 10 TB för 50 € / år eller 5€/månad
https://hubic.com/en/offers/

Jag behöver inte mer än 10 TB för mina viktigaste filer och det är bra att det finns ett maxtak så man vet vad som gäller och de kan inte komma att säga "abuse" om man råkar lägga "för mycket" på någon obegränsad tjänst. Känns prisvärt!

De har inga begränsningar i filstorlek eller filtyper. De ligger på OVH sever i Frankrike vilket borde ge bra hastighet och Frankrike har bra dataskyddslagar. De har stöd för många operativsystem såsom Linux, Windows, Mac, iOS, Android och Windows Phone 8. Det går att använda tredjepartsprogrammet rclone.

Säkerligen har detta också sina för- och nackdelar men det verkar prisvärt och trevligt på papperet. Behöver man inte mer än 10 TB (vilket är hyfsat mycket ändå) så är det nog värt att kolla på.

Hoppsan!
Hittade en stor nackdel. De verkar ha en bandbreddsbegränsning på 10 Mbit...
Tar lång tid att göra en backup då. Får dubbelkolla om detta verkligen stämmer.
Edit: Jo det verkar stämma. Ja då förstår jag hur de kan vara så billiga.
Får nog testa jottacloud ändå.

Varning för HUBIC! Det är EXTREMT långsamt! Annars fin tjänst. Men testa hastighet med trial före ni köper...

Edit:
Såg att du nämnde detta. Men kan lägga till att man knappt når de 10 Mbiten...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det nya datumet när tjänsten för oss vanliga användare avslutas, är den 11 november, 2017.

Det är ditt personliga datum. Alla får den tid de redan betalat för + 60 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då ska jag testa jottacloud om det funkar med jottalib från Linux. Kommer försöka fixa något eget också med Borg backup men det är bra med något att ha i reserv när den egna lösningen havererar.

Har testat lite med jottalib på gratiskontot på jottacloud. Upplever det som ganska långsamt. Nu var det i och för sig via trådlöst nätverk och jag har också nedladdning igång från crashplan till servern så förhållandena kanske inte var optimala. Kan också vara många som testar med jottacloud idag när crashplan kommit ut med denna nyhet. Men visst det fungerar i Linux med hjälp av jottalib.

Men jag känner nu att det nog ändå är google drive som är vinnaren bland molnlagringstjänsterna. Att kunna använda rclone är så mycket smidigare än att krångla med diverse pythonmoduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Det är ditt personliga datum. Alla får den tid de redan betalat för + 60 dagar.

Jasså -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Backblaze hade jag testat direkt om det inte vore för att dom raderar filer eter 30 dagar, har flera skäl till att jag behöver det.

Mjo, tyvärr är det samt faktumet att de inte stöder Linux varför det ens är möjligt för dem att gå med vinst.

Skrivet av ronnylov:

Men jag känner nu att det nog ändå är google drive som är vinnaren bland molnlagringstjänsterna. Att kunna använda rclone är så mycket smidigare än att krångla med diverse pythonmoduler.

Förhoppningsvis innebär valet att begränsa uppladdning till 750GB per dag att de inte kommer kräva 5 användare eller ett faktiskt existerande företag inom den nära framtiden i alla fall.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Lutar åt Crashplan for Small Business här också. Jag behöver bara drygt 100gb och stöd för Mac- och winklient. Däremot är ett krav kryptering med privat nyckel på min sida utöver själva överföringen och då faller rätt många alternativ. SpiderOak verkar funka dock. Är det någon som har något negativt att säga om SpiderOak bortsett från att det snabbt blir dyrt om man har 45tb-redditmängder med data?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har påbörjat nedladdning av allt jag har på CrashPlan. 5,8 TB och ca 1,5 miljoner filer. Verkar ändå gå hyfsat snabbt med toppar på ca 100 Mbit (jag har 250 Mbit anslutning till internet så det maxar inte). 6 dagar säger den att det ska ta just nu. Men det brukar sega ner sig när alla små filer ska laddas ner.

ehh - du har väl en kopia av alltihop lokalt också!??

Att lagra enbart på en molnsite är mycket riskabelt och kan göra att du riskera förlorar rubbet.

Alla dito molnföretag hittills som har gått i KK så är proceduren ungefär samma, så fort det bli klart för användarna att företaget är på obestånd så börja alla panik-nedladda sina data vilket innebär tvärstopp och ingen får någonting, inom någon eller ett par dagar så klipper nätverksleverantören och elleverantören sina kopplingar och det blir strömlös eftersom de bli medvetna om att de inte får betalt och inom inte allt för lång tid så börja fodringsägarna hämta tillbaka all obetalt utrustning och när det gått så lång så är det 0% chans att få tillbaka sina data även om man är beredd att betala hela företagets skuld...

Även vid molnlagring så måste man ha minst en kopia av sina data, lokalt på media hemma, annan molntjänst etc. - oavsett vilka garantier ett molnföretag ger, dom gäller ändå inte i läge av Konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

ehh - du har väl en kopia av alltihop lokalt också!??

Att lagra enbart på en molnsite är mycket riskabelt och kan göra att du riskera förlorar rubbet.

Alla dito molnföretag hittills som har gått i KK så är proceduren ungefär samma, så fort det bli klart för användarna att företaget är på obestånd så börja alla panik-nedladda sina data vilket innebär tvärstopp och ingen får någonting, inom någon eller ett par dagar så klipper nätverksleverantören och elleverantören sina kopplingar och det blir strömlös eftersom de bli medvetna om att de inte får betalt och inom inte allt för lång tid så börja fodringsägarna hämta tillbaka all obetalt utrustning och när det gått så lång så är det 0% chans att få tillbaka sina data även om man är beredd att betala hela företagets skuld...

Även vid molnlagring så måste man ha minst en kopia av sina data, lokalt på media hemma, annan molntjänst etc. - oavsett vilka garantier ett molnföretag ger, dom gäller ändå inte i läge av Konkurs.

Ja jag har en lokal kopia. Men Crashplan har versionshantering och jag vill vara säker på att få tillbaka eventuella filer jag kan ha råkat ta bort. Därför laddar jag ner alltihopa så jag sedan kan jämföra mot min lokala kopia och se om något saknas. Jag inkluderade alltså borttagna filer och alla versioner av filerna ii min nerladdning. Mina 4 TB blev då 6 TB. Dessutom har jag betalt dem för backuper genom alla dessa år så nu ska jag få valuta för detta med total återskapning. De kan de gott få efter att ha kastat ut mig från deras tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Alla dito molnföretag hittills som har gått i KK så är proceduren ungefär samma, så fort det bli klart för användarna att företaget är på obestånd så börja alla panik-nedladda sina data vilket innebär tvärstopp och ingen får någonting, inom någon eller ett par dagar så klipper nätverksleverantören och elleverantören sina kopplingar och det blir strömlös eftersom de bli medvetna om att de inte får betalt och inom inte allt för lång tid så börja fodringsägarna hämta tillbaka all obetalt utrustning och när det gått så lång så är det 0% chans att få tillbaka sina data även om man är beredd att betala hela företagets skuld...

Hehe, du skulle ha sett hur snabbt SoundCloud IP-bannade personer nära inpå deras preliminära nerläggning.

De hotade tillochmed Jason Scott på ArchiveTeam med en anmälan för DDoS-ning.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Crashplan är väl inte nära KK? De lägger bara ner tjänsten för konsumenter men fortsätter med businesstjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Crashplan är väl inte nära KK? De lägger bara ner tjänsten för konsumenter men fortsätter med businesstjänsterna.

Nej, inte vad vi vet.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

@Majora:

Resilio sync? Syncback (pro)?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Min inlägg var inte specifikt crashplan - utan mer allmänt att när en molntjänst hamnar i ekonomisk trubbel eller hårdhänt ändrar policy, så brukar det gå fort och alla som har stora volymer lagrade på dessa molntjänster och kanske upptankade under många månaders tid - kan se sig rökta på den upptankade innehållet och eftersom det ofta blir panik när det blir känt så brukar varken de som har små volymer på tiotal GB med kära familjefoton eller stora volymer med TB med mediafiler, få något hem alls eller bara i partiella bitar...

Crashplans extra 60 dagar kanske ser ut att vara lång tid, men när folk börja tanka hem sina multi-TB av data och alla gör det ungefär samtidigt så kanske det resulterar i enstaka MB/s i nedtankning för varje användare eller ännu lägre - då börja paniken komma när man inser att det inte speciellt många av dessa TB som hinns med på dessa 60 dagar. Då vill det till att man har egen lokal kopia och kan stänga abonnemanget här och nu utan att det ger förlust av data...

Man pratar redan om att tex. Blackblaze håller på att bli nedlastad och ha långsam uppladdningstakt av alla flyktingar som kommer på samma gång från crashplan....

---

Med andra ord molnlagring skall bara betraktas som offline-backupen till den backuppen man har lokalt - man skall kunna förlora molnlagringen helt och plötsligt utan att tappa viktig data hemmavid, och ha tid att hitta alternativ offline-lagring igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Min inlägg var inte specifikt crashplan - utan mer allmänt att när en molntjänst hamnar i ekonomisk trubbel eller hårdhänt ändrar policy, så brukar det gå fort och alla som har stora volymer lagrade på dessa molntjänster och kanske upptankade under många månaders tid - kan se sig rökta på den upptankade innehållet och eftersom det ofta blir panik när det blir känt så brukar varken de som har små volymer på tiotal GB med kära familjefoton eller stora volymer med TB med mediafiler, få något hem alls eller bara i partiella bitar...

Crashplans extra 60 dagar kanske ser ut att vara lång tid, men när folk börja tanka hem sina multi-TB av data och alla gör det ungefär samtidigt så kanske det resulterar i enstaka MB/s i nedtankning för varje användare eller ännu lägre - då börja paniken komma när man inser att det inte speciellt många av dessa TB som hinns med på dessa 60 dagar. Då vill det till att man har egen lokal kopia och kan stänga abonnemanget här och nu utan att det ger förlust av data...

Du har helt rätt.

Kanske inte helt relevant anekdot då tjänsten inte var marknadsförd för backups av system, men...

Jag testade att spara ca 20TB redundant data på Amazon Cloud Drive (tre hårddiskar).
Det var bokstavligt talat omöjligt för mig att återställa det.

Testade först att återställa långsamt med ca 10Mb/s, blev låst från kontot efter ca 2 veckor (1.5TB).
Kontaktade support och fick kontot upplåst.
Testade sedan att återställa snabbt med ca 750Mb/s, blev låst efter ca 7 timmar (2.2TB) och fick det därefter inte upplåst då de hänvisade till att "kontot användes för kommersiella syften".

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Jag har testat Arq som klient och Minio som objektlagring (på Windows) några veckor men Arq blev snabbt begränsat om man vill ha olika buckets, retention inställning etc mot samma minio-maskin och utan möjligheter att ändra många parametrar på en befintlig backup plan. Minio är inte heller redo för drift i Windowsmiljö så jag switchade till Cloudberry Backup Desktop (max 200GB testar man gratis så perfekt för släkten som förlitat sig på min Crashplan server) och Backblaze B2 lagring.

Hybrid Backup över SMB till servern och sen B2 i en plan går bra efter lite tråd- och minnesjustering (ca 40-70Mb/s upp). Fina inställnings-, schema, kryptering, komprimering- och retentionmöjligheter. Allt kan ändras efteråt och exporteras/importeras. Lätt värt de futtiga $30+VAT och skönt att fått löst kopplad men strukturerad 3-2-1 backup. Väntar på en Synology 4bay som ska agera släktens offsite cloud och svenska som språk för CBB.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om Backblaze som verkar ha en liknande tjänst som den CrashPlan hade/har? Erbjuder egen privat passphrase vilket är ett absolut krav från min sida.

https://www.backblaze.com/
https://www.backblaze.com/blog/crashplan-alternative-backup-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fick följande mail:

Lite trist tycker jag.
CrashPlan for Small Businesses är dubbla priset ($10/månad) mot vad jag betalat innan (när rabatterna försvinner).
Carbonite har max filstorlek 4GB samt ingen Linux-klient så det faller bort för mig.

Kan i och för sig skaffa Google Gsuite for business men det kostar €8 / månad / användare. och kräver minst 5 användare för att få unlimited storage.

Kanske lägger filerna på Sia-nätverket istället alternativt bygger en egen lösning.

Surt att de lägger ner tjänsten för privatpersoner. Har haft stor nytta av CrashPlan själv. Det är ju ett nödvändigt ont att ha en bra backuplösning. Men det är lika roligt som att dra ut tänderna att ta sig tid och leta efter en vettig leverantör... Guld och gröna skogar utlovas vitt och brett.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk
Hedersmedlem

Det tog ett tag, men nu har jag gått över till Duplicati (gratis, open source) som backuplösning på min Windows-desktop. Det finns även för Linux och Mac.
Det var lite pill för att få det som jag ville, men jag är nöjd nu!
Främsta nackdelen mot CrashPlan är att det inte har något continuous backup-stöd ännu. Jag kör på schedule två gånger per dag istället, vilket ju blir en nedgradering mot var 30:e minut med file events istället för en total genomsökning av alla filer. Å andra sidan så är det gratis och open source, och har alla andra features jag velat ha, så jag är rätt nöjd.

https://www.duplicati.com/

Strulet jag hade var angående två saker:
1) Att kunna sätta schedule på fasta tider varje dag (inte backups var x:e timme eller dag, utan backup 12:35 och 17:35, då jag oftast äter och inte är vid datorn) -- löste detta med ett Python-script som anropas via Task scheduler de tiderna.
2) Att kunna ta backup på alla filer, inte bara min användares -- och även låsta filer (som t ex Chrome-profilen). Detta kräver att man kör Duplicati-servern med system-rättigheter för att kunna använda VSS-snapshots, vilket i sin tur kräver att man kör det som tjänst eller liknande. För att även kunna använda kommandorads-programmet som egna användaren behövs lite trixande. I slutändan fick jag det att fungera genom att länka ihop SYSTEM-profilens mapp med min egen:

mklink /J C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Local\Duplicati C:\Users\ANVÄNDARNAMN\AppData\Local\Duplicati

Detta är pga att servern verkar ignorera DUPLICATI_HOME i env *och* --server-dbpath (eller vad den nu heter) och använda systemprofile-mappen oavsett vad man anger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200