Permalänk
Relik 📜

Speldator i vardagsrummet (version 2017)

Under 2014 satte jag tänderna i ett ordentligt nybygge för att ersätta min dåvarande HTPC. Maskinen modiferades lite de kommande månaderna, och i september 2015 blev det ett galleri här på SweClockers.

Längs vägen fram till idag har mycket ändrats. Framför allt har maskinen i vardagsrummet gått från sekundär till primär speldator, samtidigt som konotorsstolen bytts ut till soffan när det handlar om gaming. Kort och gott, läget är redo för ytterligare en rejäl uppgradering - speldator i vardagsrummet anno 2017!

Som hårdvara finns sedan innan chassi, kylare, fläktar samt inte ett Geforce GTX 1070 och en saftig SSD på 750 GB. Dessa får givetvis leva kvar, systemet svaga länk har snarast blivit processorn. Här finns vissa utmaningar, framför allt att som bilderna förtäljer maskinen är placerad i ett skåp. Det ställer högra krav på energieffektivitet och låg värmeutveckling kontra prestanda.

Valet av processor föll efter en hel del research på Intels färska Core i5-8400. Närmaste kandidat från AMD var Ryzen 5 1600X, vilken är starkare i flertrådade scenarion men generellt lite törstigare och aningen långsammare för spel. Med en 60 Hz-TV som primär bildvisare där det sistnämnda rätt irrelevant, utan just energibiten blev mer avgörande.

Tillsammans med processorn shoppades även ett Asrock Z370M-ITX/ac, samt 16 GB DDR4. Valet på exakta modeller här kommer kort och gott av att de hade lägst pris av lämpliga kandidater. Jag söker varken RGB eller en ziljon funktioner, så prislappen fick helt styra.

Nuvarande komponentlista ser alltså ut som följer..

  • Intel Core i5-8400

  • Asrock Z370M-ITX/ac

  • Gigabyte Geforce GTX 1070 G1 Gaming

  • 16 GB (2x 8 GB) DDR4 (2 933 MHz)

  • Crucial MX300 (750 GB)

  • Fractal Design Node 304

  • Be Quiet Straight Power E9 (400 W)

  • Be Quiet Shadow Rock Slim

I samband med bytet passade jag även på att köra lite snabba tester. Det handlar om 1 920 x 1 080 pixlar med respektive speltitel vid Ultra-inställningar. Att köra vid tv:ns fysiska 4K UHD-upplösning är helt enkelt inte värt kompromisserna enligt mig, även om det blir synbart skarpare behöver övriga reglage vridas ned på tok för mycket.

Prestandasiffror

Gamla (i5-4590S) Nya (i5-8400) Cinebench R15 (flera) 523 p 980 p Cinebench R15 (en) 150 p 177 p Fallout 4 49/37 fps 81/61 fps Hitman 71/53 fps 101/84 fps ME: Andromeda 64/46 fps 96/79 fps Blender (Island) 310 sek 169 sek

Föga förvånande är den nya maskinen snabbare. Klockfrekvensen lägger sig på 3,8 GHz med alla kärnor fullt belastade, vilket räcker för att springa cirklar runt Core i5-4590S. Även vid ensam tråd är nya CPU:n märkbart kvickare.

I spel syns också stora förbättringar. Samtliga tre titlar lyfter över 60 fps även för lägstavärdet, vilket såklart är en grym situation. Speciellt Fallout 4 var en mardröm för gamla processorn, vilken belastades till 100 % i vissa miljöer - här parken Boston Commons.

Effektmätning

Gamla (i5-4590S) Nya (i5-8400) Vila 45 W 45 W Cinebench (flera) 75 W 100 W Cinebench (en) 60 W 55 W Fallout 4 130 W 200 W Hitman 170 W 220 W ME: Andromeda 200 W 220 W Blender (Island) 80 W 100 W

Effektmässigt är det hugget som stucket vid vila. Core i5-8400 är törstigare vid CPU-belastning med flera trådar och marginellt snålare vid en, ställt mot den extra prestandan ser jag resultatet som väldigt positivt.

Vid spel handlar det om rätt stora ökningar. Här är det ju inte bara processorn som drar lite extra, utan även grafikkortet som helt plötsligt får möjlighet att pumpa ut bra många fler bildrutor per sekund. Tillsammans puttar de upp värdet, vilket leder till mer värme.

Med 60 fps-lås i drivrutinerna

Gamla Nya (60 fps-lås) Fallout 4 49/37 fps 60/58 fps Hitman 71/53 fps 60/58 fps ME: Andromeda 64/46 fps 60/58 fps Fallout 4 130 W 140 W Hitman 170 W 150 W ME: Andromeda 200 W 170 W

Lösningen är såklart att köra med fps-lås, något jag brukar göra. Med Nvidias drivrutin inställd på Adaptive V-sync till 60 Hz börjar det likna något. Den nya maskinen håller 60 fps i princip konstant, där den gamla som tidigare konstaterat ofta hamnar under. Effektvärdena blir också betydligt rimligare.

Totalt sett är jag mycket nöjd! Tillsammans med min tidigare byggda lapboard har jag nu en grym gamingstation i vardagsrummet. Givetvis inte optimerad för att lira CS på proffsnivå, men det är inte heller speciellt intressant för undertecknad.

För framtiden handlar det nog främst om att byta ut fläkten i bakkant, den börjar bli till åren och skrapar svagt. Annan minigrej är att skaffa en USB-hubb och montera snyggt över PS4:an, så att sändare/mottagare får direkt line of sight till tangentbord och mus.

Besök galleriet här

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Snyggt byggt!
Upplever du några bekymmer med 400W nätagg? Har nämligen planer på att slänga in mitt 970 i min htpc och jag sitter på ett 450W nätagg (500W är rekommenderat).

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FelixKihlstedt:

Snyggt byggt!
Upplever du några bekymmer med 400W nätagg? Har nämligen planer på att slänga in mitt 970 i min htpc och jag sitter på ett 450W nätagg (500W är rekommenderat).

Nej, verkligen inte! Har ju med lite effektsiffror i texten där, och landar som mest strax över 200 W vid väggen. Kan inte tänka mig att du ska få några problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Nej, verkligen inte! Har ju med lite effektsiffror i texten där, och landar som mest strax över 200 W vid väggen. Kan inte tänka mig att du ska få några problem.

Finns bara ett sätt att få reda på't

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice. Köp väggfäste och sätt upp din tv på väggen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bazisten:

Nice. Köp väggfäste och sätt upp din tv på väggen

Skickades från m.sweclockers.com

Känner inte riktigt behovet just nu. Ska flytta framåt, så onödigt att ge mig på väggen. Kikar på det till nästa lgh, hittar ett fäste som kan hålla ut TV:n en bit och inte kväva belysningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Känner inte riktigt behovet just nu. Ska flytta framåt, så onödigt att ge mig på väggen. Kikar på det till nästa lgh, hittar ett fäste som kan hålla ut TV:n en bit och inte kväva belysningen.

Fördelen med att få upp TVn på väggen är att de små kladd- och pillmonstrena får svårare att ställa till med oreda

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av pellen:

Fördelen med att få upp TVn på väggen är att de små kladd- och pillmonstrena får svårare att ställa till med oreda

Haha, helt sant! Får se som sagt, ska känna in nya lgh och fundera hur det blir där. Vore fint att få ned centern under TV:n, så om inte annat av den anledningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Ser riktigt bra ut! Håller själv på med ett liknande bygge, tror du att ett MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X skulle få plats där i? Tänkte eftersom det tar kortplatser.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Måste ju fråga, vem går ifrån i5 till i5 ? Varför inte gå upp till i7 av föregående generation då priserna är riktigt bra nu.
Samt en ej K model !?! dafuck, Den cpun kommer flaska före 1070 kortet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hakd: Jag tycker tvärtom att en i5 är alldeles förträffligt och lagom för soffspelande och filmtittande. Ditt resonemang om K-modellen håller jag dock med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Måste ju fråga, vem går ifrån i5 till i5 ? Varför inte gå upp till i7 av föregående generation då priserna är riktigt bra nu.
Samt en ej K model !?! dafuck, Den cpun kommer flaska före 1070 kortet.

En K modell tillför inte så mycket när man ska bygga en liten och tyst dator. Dessutom ger väl 6 riktiga kärnor mer än 4 kärnor och 8 trådar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

@hakd: Jag tycker tvärtom att en i5 är alldeles förträffligt och lagom för soffspelande och filmtittande. Ditt resonemang om K-modellen håller jag dock med om.

Film ja
Spel nja, den faller ju på samma som ryzen då frekvenserna är "låga" så hjälper inte massa trådar i vissa spel.

Skrivet av jOnÄTÄn:

En K modell tillför inte så mycket när man ska bygga en liten och tyst dator. Dessutom ger väl 6 riktiga kärnor mer än 4 kärnor och 8 trådar.

Varför ska den vara tyst, man spelar väl med ljudet på högtalarna så det lär inte höras ändå.
En högre klockfrekvens kan göra stor skillnad när det kommer till att inte flaska med sin CPU.

Dock kan jag förstå om han har en "trång" marginal med strömmen med det agget.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Förstår precis vad du menar med bekvämligheten, har själv dissat skrivbordet o kör soffgaming oavsett spel med couchmaster.

Din möbel hade det inte vart nice med en tonad glasskiva som du kan slida vänster/höger om mittendelen. Visst flottfläckar från barn nävar men jag tycker det är snyggt när förstärkare/stereo syns och du får inge fjärrkontroll trams.

Men jag är ju gamla skolan och uppskattar gamla typen av hifi då då det staplades i rack, förstärkare/reciver, med kasett deck och skivspelare ovanpå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Film ja
Spel nja, den faller ju på samma som ryzen då frekvenserna är "låga" så hjälper inte massa trådar i vissa spel.

Varför ska den vara tyst, man spelar väl med ljudet på högtalarna så det lär inte höras ändå.
En högre klockfrekvens kan göra stor skillnad när det kommer till att inte flaska med sin CPU.

Dock kan jag förstå om han har en "trång" marginal med strömmen med det agget.

När man bygger så litet och dessutom har burken i ett stängt skåp kan det även bli så att temperaturen blir för hög trots att fläktarna väsnas. Ex min HTPC med ett GTX 1060 kan jag inte ha i skåpet när det är stängt trots att jag har fläktarna på 100%, däremot om jag sänker volt och frekvens en aning fungerar det rätt ok. Har jag datorn öppet så fungerar det helt ok i standard frekvens men vill ju kunna ha den så jag inte ser den. Så jag hoppas på att AMD eller Nvidia släpper ett 75w kort som presterar som 1060 eller bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

En sån där lapboard ser mysig ut, om jag hittar en lämplig skiva här hemma någonstans kanske jag provar bygga en. Tror dock jag skulle ha svårt att gå över till det när man är van vid 144 Hz och Gsync vid skrivbordet.
Snyggt iaf!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vart köpte du tangentbordet?

Permalänk
Medlem

En ettåring i huset och tid att spela spel över huvud taget?? Vad gör jag för fel hemma...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

@talonmas: finns väl säkert tid å undvara när barnet sover kanske?:)

Permalänk

Jag vill också bygga litet men det kostar och har aldrig byggt i ett litet chassi. Annars var det snyggt

Permalänk
Medlem

När man ser denna fina setup, börjar det klia rejält köptarmen!

@emilakered
Antar att du även kör web-tv och hela den biten här med?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Relik 📜

Väldigt nöjd med i5-8400, blev precis perfekt! Är ju skillnad på i5 och i5, den här har bland annat sex kärnor i högre frekvens med bättre IPC ställt mot gamla. Visst hade en 7700K eller så också fungerat, men till högre pris och effektuttag samt två "riktiga" kärnor färre. Hela K blir lite meningslöst med, har inte utrymme för OC ändå som systemet står.

Skrivet av UncleDirty:

Förstår precis vad du menar med bekvämligheten, har själv dissat skrivbordet o kör soffgaming oavsett spel med couchmaster.

Din möbel hade det inte vart nice med en tonad glasskiva som du kan slida vänster/höger om mittendelen. Visst flottfläckar från barn nävar men jag tycker det är snyggt när förstärkare/stereo syns och du får inge fjärrkontroll trams.

Men jag är ju gamla skolan och uppskattar gamla typen av hifi då då det staplades i rack, förstärkare/reciver, med kasett deck och skivspelare ovanpå.

Bra tips! Ska mossa bänken i samband med flytt, så tills dess får liten vara där och peta.

Skrivet av Latka:

Vart köpte du tangentbordet?

Gearbest!

Skrivet av talonmas:

En ettåring i huset och tid att spela spel över huvud taget?? Vad gör jag för fel hemma...

Skickades från m.sweclockers.com

Kvällarna, det är räddningen för spelandet! Blir en timme eller två bra dagar.

Skrivet av bärplockaren:

När man ser denna fina setup, börjar det klia rejält köptarmen!

@emilakered
Antar att du även kör web-tv och hela den biten här med?

Mjae, inte mycket helt ärligt. Kör Netflix i tv-appen då den fungerar bra, och BD/UHD BD via separat spelare, annars blir det inte mycket titta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Riktigt fint bygge Den där hemmasnickrade saken med tangentbord och mus såg bra ut, en sån hade jag gärna köpt om de fanns att köpa

Edit: såg nu att de finns något som heter couchmaster, aldrig sett i mitt liv men nu blir de till å beställa en sån

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

ja det där såg inte fel ut. synd bara att TVn är helt ockuperad a Regnbågs Ruby, Bing, Bamse och allt annat. Såg att någon nämnde att dom små kladdar på TVn. Jäkligt nöjd att jag köpte en Philips med 8mm glasskiva framför bilden - fönsterputsas typ dagligen

Permalänk
Medlem

Kul bygge.
Får slå ett slag för gamestreaming. (Steamlink, nvidia shield.)

Fungerar helt makalöst bra, inget lagg och handkontrollstöd för de spel där man hellre använder detta.
Ställ en kraftfull pc i "kontoret" behöver inte oroa sig för värme och begränsa sina komponenter efter det, allt som behövs är ett sjysst nätverk. I mitt fall en ethernetkabel dragen till TV:n vilket man i de flesta fall redan har.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vilken tv Emil använder till vardagsrumsdatorn? Jag funderar också på att koppla datorn till en tv och spela i vardagsrummet men jag har ingen aning vad man ska välja för tv.

Permalänk
Avstängd

För en röding extra hade du kunnat fått ett Vega 56, är inte det bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är det någon som vet vilken tv Emil använder till vardagsrumsdatorn? Jag funderar också på att koppla datorn till en tv och spela i vardagsrummet men jag har ingen aning vad man ska välja för tv.

Är också intresserad att veta detta. Har provat att köra PS4:an på TVn men det är en så ohyggligt jobbigt "släp" i bilden så kopplade PS4 illa kvickt till en skärm istället. :/

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozr:

Är också intresserad att veta detta. Har provat att köra PS4:an på TVn men det är en så ohyggligt jobbigt "släp" i bilden så kopplade PS4 illa kvickt till en skärm istället. :/

Körde du med eventuellt spelläge på TV:n?
Jag kör datorn kopplad till en LG-tv och när jag kör med spel-läget på är responsen väldigt bra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

För en röding extra hade du kunnat fått ett Vega 56, är inte det bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog samma tanke där, Intel/nvidia är energieffektivare och tystare än Ryzen/Vega ? Eller?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]