Permalänk
Medlem

Samsung M2 SSD

God Middag

Jag har införskaffat en Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD till min dator jag har byggt ihop under en tid nu. Moderkortet jag använder mig utav är ASUS Strix Z270F Gaming.
Men vid installation utav Windows så stöter jag på stora problem. Jag har kopplat ur min andra äldre SSD samt min gamla mekaniska HD.
M,2an dyker upp i bios samt jag hittar den i Windows installations program där verkar allt vara normalt. Hårddisken ligger först i boot order samt jag får inga felmeddelanden vid windows installationen men när allt är färdigt och jag startar om datorn så bootas inte windows. Utan jag kommer till USB installationen igen. Tar jag bort USB eller om jag trycker F8 och väljer att boota ifrån M.2 SSDn så kommer jag bara upp i BIOS igen.

Jag har försökt följa guider men kan inte hitta någon som riktigt passar in på mitt moderkort då bios ser annorlunda ut eller att jag saknar de inställningar de säger att jag ska ändra. förutom vissa som säger att man ska stänga ner CSM tror jag det var. Skriver ur minnet nu eftersom jag inte sitter vid den datorn nu utan är på jobbet.

Så hoppades att någon kanske hade lite ideer och tips på hur jag kanske skulle kunna lösa detta.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jo det jag kommer att tänka på är att grejerna som du har måste "lira ihop"
-BIOS update (finns 1009)
-Disken firware (se http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...
-Drivrutin för din disk som är en NVME-disk (måste läggas in medans du installerar OS:et) för att den både ska bli Bootbar och snabb.
- Kanske någon inställning i BIOS som ställer om mellan att välja M2 alt SSD disk på rätt PORT.

Permalänk
Medlem

@roev: "-Drivrutin för din disk som är en NVME-disk (måste läggas in medans du installerar OS:et) för att den både ska bli Bootbar och snabb."

Måste alltid för NVME-Diskar? För isåfall så har jag missat det. Var ju nästan säker på att det följde med windows 10.
Ska testa det ikväll. Tack för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

God Middag

Jag har införskaffat en Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD till min dator jag har byggt ihop under en tid nu. Moderkortet jag använder mig utav är ASUS Strix Z270F Gaming.
Men vid installation utav Windows så stöter jag på stora problem. Jag har kopplat ur min andra äldre SSD samt min gamla mekaniska HD.
M,2an dyker upp i bios samt jag hittar den i Windows installations program där verkar allt vara normalt. Hårddisken ligger först i boot order samt jag får inga felmeddelanden vid windows installationen men när allt är färdigt och jag startar om datorn så bootas inte windows. Utan jag kommer till USB installationen igen. Tar jag bort USB eller om jag trycker F8 och väljer att boota ifrån M.2 SSDn så kommer jag bara upp i BIOS igen.

Jag har försökt följa guider men kan inte hitta någon som riktigt passar in på mitt moderkort då bios ser annorlunda ut eller att jag saknar de inställningar de säger att jag ska ändra. förutom vissa som säger att man ska stänga ner CSM tror jag det var. Skriver ur minnet nu eftersom jag inte sitter vid den datorn nu utan är på jobbet.

Så hoppades att någon kanske hade lite ideer och tips på hur jag kanske skulle kunna lösa detta.

Tack på förhand.

Tjena,

Har själv tittat lite på den ssd´n inför nästa bygge, så återkom gärna hur du tycker att den presterar
Var själv tvungen att ladda in just den drivrutinen för NVMe så testa med det.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

@roev: "-Drivrutin för din disk som är en NVME-disk (måste läggas in medans du installerar OS:et) för att den både ska bli Bootbar och snabb."

Måste alltid för NVME-Diskar? För isåfall så har jag missat det. Var ju nästan säker på att det följde med windows 10.
Ska testa det ikväll. Tack för infon.

Bara för Windows 7. Inbyggt stöd i Win 8.1 + 10. Efter detta är det en god idé att hämta Samsungs egen NVMe-drivrutin + mjukvaran Samsung Magician:

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

Permalänk
Medlem

@ElvisP: Fast då bör det ju inte vara det som är problemet då jag använder windows 10 installation.

Permalänk
Medlem

@ERguy: Säkert någon inställning i BIOS/UEFI.

Permalänk
Medlem

Kontrollera att disken sitter helt intryckt. Det problemet har jag haft på en maskin.
Kör du Win10 (och ett moderkort som stödjer NVMe, som ditt gör) behöver du inte göra någonting mer än att installera Windows, precis som på vilken annan disk som helst.
På de moderkort jag installerat M.2-diskar i så har man inte kunnat se kontaktblecken alls när disken sitter som den ska. Ganska lätt att missa de sista millimeterna.

Permalänk
Medlem

@Yomster: Ska dubbelkolla detta när jag kommer hem men jag har testat i båda m.2 uttagen och tror jag har satt i dem ordentligt. Borde väl vara så att disken inte hittas om den inte sitter i ordentligt. Och den finns ju i både bios och windows installationsprogram.

Permalänk

@ERguy: Jag hade samma problem men har en amd, jag gjorde detta så att jag kopplade ur dom andra diskarna tills jag installerat klart windows 10 på ssdn så ssd va enda disken

sen kopplade jag in dom andra hårdiskarna och kunde använda spel som fanns på andra diskar via steam etc. Lycka till

Visa signatur

Xbox one X och i7 Vox pro 7700 ala 2018 samt Dell G5 15 SE Gaming Laptop, Oculus Rift S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

@Yomster: Ska dubbelkolla detta när jag kommer hem men jag har testat i båda m.2 uttagen och tror jag har satt i dem ordentligt. Borde väl vara så att disken inte hittas om den inte sitter i ordentligt. Och den finns ju i både bios och windows installationsprogram.

Min disk hittades och jag installerade Windows på den.
Jag kunde till och med boota.
Nästan alltid!
Men det tog en stund vid loginskärmen från det att jag tryckte på en knapp tills att jag kunde skriva in lösenordet.

På den handfull moderkort jag satt i M.2-diskar så har det inte gått att se blecken (eller max < 1mm) när den varit i ordentligt.

Permalänk
Medlem

För att kunna starta från NVME disk måste du aktivera NVME boot från bios, samt ha UEFI boot aktiverat.

Permalänk
Medlem

Jag har oxå en sån här disk som systemdisk har inte laddat ner drivrutiner är det för sent att göra det nu i efterhand när allt är installerat o klart?