Är det möjligt att pressa priset?

Permalänk

Är det möjligt att pressa priset?

Hej!

Jag ska bygga min första dator och har satt ihop det här: https://www.komplett.se/wishlist/shared/94673497-f865-49fa-87...

Jag behöver er expertis. Datorn ska användas till videoredigering - främst i Premiere, After Effects och DaVinci resolve. Funkar delarna ihop och ser det okej ut?

Är det nån del som kan bytas ut mot likvärdig, men billigare? Och är det nått jag behöver lägga mer pengar på?
Och det här med Raid, vad bör jag köpa?

Jag vill gärna kunna se 4K, och på sikt lätt kunna uppgradera för att kunna jobba i Blender, 3D-modellering.

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mosstrollet:

Hej!

Jag ska bygga min första dator och har satt ihop det här: https://www.komplett.se/wishlist/shared/94673497-f865-49fa-87...

Jag behöver er expertis. Datorn ska användas till videoredigering - främst i Premiere, After Effects och DaVinci resolve. Funkar delarna ihop och ser det okej ut?

Är det nån del som kan bytas ut mot likvärdig, men billigare? Och är det nått jag behöver lägga mer pengar på?
Och det här med Raid, vad bör jag köpa?

Jag vill gärna kunna se 4K, och på sikt lätt kunna uppgradera för att kunna jobba i Blender, 3D-modellering.

Tack på förhand!

https://www.komplett.se/wishlist/shared/94673497-f865-49fa-8705-454ae3bd8842

Jag hade gått ner till mATX istället och köpt ett Define C mini. Inte mer än ett par hundralappar du sparar men betydligt mindre och nättare dator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En sak som är säker. Du måste byta ut dina minnen not ett par som är amd optimerade. Hade dessutom köpt ett begagnat grafikkort

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

En sak som är säker. Du måste byta ut dina minnen not ett par som är amd optimerade.

Nej, det måste man inte.
Med ryzen gör det skillnad vilka minnen du köper när det handlar om högre frekvenser, men för 2400MHz stickor så finns det ingen mening alls med att göra det.
Minnena som TS valt finns även med i QVL listan för moderkortet: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_B350-PLUS...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid köpa från olika sidor, ala prisjakt.

du lär pressa priset med runt 300-400 kr

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade gått ner till mATX istället och köpt ett Define C mini. Inte mer än ett par hundralappar du sparar men betydligt mindre och nättare dator.

Tack för tipset!

Permalänk

@molliz:

Har du nån sida med beg.försäljning att rekommendera?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mosstrollet:

@molliz:

Har du nån sida med beg.försäljning att rekommendera?

https://www.sweclockers.com/marknad

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

prisjakt.nu är en bra början

Att ha tålamod och leta efter fynd hjälper också, finns en utmärkt tråd för fyndvaror:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/999559-dagens-fynd-bar...

Begagnat

Billigare chassi

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt du ska överväga ett annat chassi. Om du gillar Fractal Design så kan du titta på Define C som är ca 300 kr billigare hos Komplett https://www.komplett.se/product/901758/datorutrustning/pc-kom...

Annars finns det betydligt billigare i Fractal Designs budgetserier också om du vill spara ännu mer, men då får du också lite mindre funktioner i form av ljuddämpning och liknande, och eventuellt även lite sämre kvalitet.

Att köpa från olika butiker är också bra.

Permalänk

Tack alla för tips och råd!

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt dumt att köpa så långsamma minnen för Ryzenprocessorer? När jag köpte min 1700X vid launch så löd rekommendationen åtminstone 3000 MHz då infinity fabric-gränssnittet som sköter kommunikation mellan processorns CCX:er (för 6- och 8-kärniga processorer) körs i en hastighet som är direkt beroende av RAM-hastighet. Se bl.a. en artikel om detta på t.ex. Techpowerup. Påverkar prestandan några procent upp och ner om jag minns rätt, framförallt vid flertrådade applikationer.

Det finns Corsair Vengeance-minnen som du valt i 3000 MHz-frekvens också. Bör överväga att byta ut till det. Frekvens prioriteras över latens.

På Komplett kostar Corsair Vengeance med 3000 MHz frekvens 149:- mer. Om du går ner till mATX-moderkort och mindre chassi så hade jag lagt en liten del av det jag sparat på att få upp minnesfrekvensen till 3000 MHz av just den anledningen jag nämnt.

Någon får gärna rätta mig om detta har ändrats med senare BIOS-uppdateringar eller bara gällde för tidiga produktionsexemplar, men jag har svårt att se att det inte gäller fortfarande.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Hedersmedlem

Samma minnen finns i 3000 MHz för samma pris och funkar utan problem med ryzen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Är det inte väldigt dumt att köpa så långsamma minnen för Ryzenprocessorer? När jag köpte min 1700X vid launch så löd rekommendationen åtminstone 3000 MHz då infinity fabric-gränssnittet som sköter kommunikation mellan processorns CCX:er (för 6- och 8-kärniga processorer) körs i en hastighet som är direkt beroende av RAM-hastighet. Se bl.a. en artikel om detta på t.ex. Techpowerup. Påverkar prestandan några procent upp och ner om jag minns rätt, framförallt vid flertrådade applikationer.

Det finns Corsair Vengeance-minnen som du valt i 3000 MHz-frekvens också. Bör överväga att byta ut till det. Frekvens prioriteras över latens.

På Komplett kostar Corsair Vengeance med 3000 MHz frekvens 149:- mer. Om du går ner till mATX-moderkort och mindre chassi så hade jag lagt en liten del av det jag sparat på att få upp minnesfrekvensen till 3000 MHz av just den anledningen jag nämnt.

Någon får gärna rätta mig om detta har ändrats med senare BIOS-uppdateringar eller bara gällde för tidiga produktionsexemplar, men jag har svårt att se att det inte gäller fortfarande.

Tack för rådet! Ska kolla upp det!

Har du några tankar kring SSD? Jag har valt Samsung 960 EVO M.2 SSD - 250GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mosstrollet:

Tack för rådet! Ska kolla upp det!

Har du några tankar kring SSD? Jag har valt Samsung 960 EVO M.2 SSD - 250GB.

Inte mer än att du bör ha koll på att du faktiskt kan tillgodogöra dig de hastigheter som NVMe ger dig. Har inte koll på de applikationer du kör för att veta om det är värt det.

Kan vara bättre att köpa en större SATA-SSD istället, beroende på.