SNES Mini - Super Nintendo Classic Edition släpps 29 september!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Det här är så himla sorgligt. När SNES Classic Mini utannonserades satt man dygnet runt framför skärmen med F5 knappen i hopp om att få ett exemplar, till slut när man väl lyckades och i fredags var det releasedagen. Då borde man egentligen åka till butiken jätteglad och fylld av lycka, men det gör man bara inte den här gången, det här vansinniga priset och alla dessa påhittade extra skatter/avgifter har verkligen förstört känslan av den här konsolen för mig.

Man betalar liksom för priset av två konsoler när man köper en här i Sverige, så himla sorgligt att de valde göra så här med just SNES Classic Mini.

Hur känner ni? Påverkar detta er eller känns det såpass värt det att man inte bryr sig om extra 800 kr?

Håller helt och hållet med, tog bort mykcet av glädjen i denna release här hemma. Finns inte en chans att jag skulle betala
pengar till ett företag som scalpar sina kunder. Att det sedan är Nintendos egen distributör här i Sverige gör ju saker ännu värre då det skickar helt fel signaler och i princip stöttar scalper beteendet. Skulle hellre vara utan en SNES mini om det inte funkat bra att beställa från andra länder där priset varit korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A80:

Håller helt och hållet med, tog bort mykcet av glädjen i denna release här hemma. Finns inte en chans att jag skulle betala
pengar till ett företag som scalpar sina kunder. Att det sedan är Nintendos egen distributör här i Sverige gör ju saker ännu värre då det skickar helt fel signaler och i princip stöttar scalper beteendet. Skulle hellre vara utan en SNES mini om det inte funkat bra att beställa från andra länder där priset varit korrekt.

Håller med, riktigt trist gjort från Bergsalas sida. För min del ville jag så gärna ha konsolen att jag svalde priset men visst lämnade den en ganska sur eftersmak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Fick precis två mejl från posten.
12.58 SNES från Game.co.uk
13.10 SNES från ShopTo.co.uk

Och Bergsala är inte inblandade.

Hurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Håller med, riktigt trist gjort från Bergsalas sida. För min del ville jag så gärna ha konsolen att jag svalde priset men visst lämnade den en ganska sur eftersmak.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om det redan har nämnts men det skadar ju inte att tipsa konkurrensverket om Bergsalas utnyttjande av monopol.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av myusername:

Fick precis två mejl från posten.
12.58 SNES från Game.co.uk
13.10 SNES från ShopTo.co.uk

Hur mycket fick du betala för de två ordrarna och frakten?

Permalänk
Medlem

Jag och en kollega beställde från MediaMarkt i juni. Båda ordrarna står som registrerade i postnords register men ingenting har skickats. Jag undrar om MediaMarkt tog fler beställningar än de hade tillgång att leverera? Riktigt surt då vi båda betalat det hutlösa priset 1590, men inte fått någonting levererat! Enligt PostNord har de inte ens fått prylarna....

Pratade med en som jobbar på posten. Han såg två alternativ:
1. Någon på MediaMarkt har snott konsolen
2. Någon på Posten har snott konsolen.

Nu hoppas jag att så inte är fallet...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag och en kollega beställde från MediaMarkt i juni. Båda ordrarna står som registrerade i postnords register men ingenting har skickats. Jag undrar om MediaMarkt tog fler beställningar än de hade tillgång att leverera? Riktigt surt då vi båda betalat det hutlösa priset 1590, men inte fått någonting levererat! Enligt PostNord har de inte ens fått prylarna....

Pratade med en som jobbar på posten. Han såg två alternativ:
1. Någon på MediaMarkt har snott konsolen
2. Någon på Posten har snott konsolen.

Nu hoppas jag att så inte är fallet...

Jag vill minnas att MediaMarkt höll öppet för förhandsbokningar under lång tid. Jag tror att har MediaMarkt tagit emot fler bokningar än vad som gick att leverera med den första sändningen SNES Classic.

Permalänk
Medlem

@xlr8: Det är helt klart möjligt. Då kan man fråga sig varför vi båda fick ett mail där det stod att vi skulle få från den första leveransen. Känns lite oseriöst...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av CrazyBlueberry:

Hur mycket fick du betala för de två ordrarna och frakten?

Game: £79.99 + £2.95. Totalt: £82.94
ShopTo: £79.85 + £19.99. Totalt: 99,84

Båda ordrarna skeppades med DPD men den kostade lite mera. :/

Jag försökte regga fler ordrar på Game men de hade redan hunnit slutat ta emot ordrar från andra länder än GB.

Permalänk

Skulle uppskatta om någon kan länka en direktlink till någon sida från utlandet som tar ordrar till Sverige för under 1000ingen.

Venne var alla hittar allt på Amazon o de - jag ser bara 150+ euro priserna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ILTotoRiina:

Skulle uppskatta om någon kan länka en direktlink till någon sida från utlandet som tar ordrar till Sverige för under 1000ingen.

Venne var alla hittar allt på Amazon o de - jag ser bara 150+ euro priserna...

Du är lite sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Du är lite sen

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt?
Är de slut i lager? Har ingen direkt brådska isåfall

Har de slutat skicka till Sverige så är det ett problem...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@ILTotoRiina: vet inte hur de andra på Amazon har gjort men Italien har ändrat priset till Sverige så då är den dealen ganska död.
Fick betala 1036:- från tyska Amazon men de är borta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag och en kollega beställde från MediaMarkt i juni. Båda ordrarna står som registrerade i postnords register men ingenting har skickats. Jag undrar om MediaMarkt tog fler beställningar än de hade tillgång att leverera? Riktigt surt då vi båda betalat det hutlösa priset 1590, men inte fått någonting levererat! Enligt PostNord har de inte ens fått prylarna....

Pratade med en som jobbar på posten. Han såg två alternativ:
1. Någon på MediaMarkt har snott konsolen
2. Någon på Posten har snott konsolen.

Nu hoppas jag att så inte är fallet...

Du menar att posten har mottagit förhandsinformation?
när mottog registrerades den isåfall?
Har ofta varit med om att paket jag väntat på legat 1-2 dagar innan de hämtats upp och då registrerats på terminal "nr2" i postledet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

@Assyren: vet inte hur de andra på Amazon har gjort men Italien har ändrat priset till Sverige så då är den dealen ganska död.
Fick betala 1036:- från tyska Amazon men de är borta med.

Kollade precis Amazon.it, de hade dem för 79.99 euro men av nån anledning så skickar de inte till Sverige... Bara 145 euro versionen som skickas till Sverige...
Jävligt sletet om man får säga så

Permalänk
Skrivet av myusername:

Game: £79.99 + £2.95. Totalt: £82.94
ShopTo: £79.85 + £19.99. Totalt: 99,84

Båda ordrarna skeppades med DPD men den kostade lite mera. :/

Jag försökte regga fler ordrar på Game men de hade redan hunnit slutat ta emot ordrar från andra länder än GB.

Den från Game kan man snacka är rena rama drömpriset. Det var synd att ShopTo lurade oss där.

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin från webhallen som inte fick på releasedagen? Fick först mejl om att jag troligen skulle få en och sen på releasedagen mejl om att jag låg kvar i kön och skulle få med nästa leverans. Hittar inget datum någonstans om när det kan tänkas dyka upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Hur kör man igång maskinen ? Finns ju bara hdmi och en usbsticka?
Kan man använda en iphone eller Samsung strömadapter ?
Fungerar Samsung s8 strömadaptern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Du menar att posten har mottagit förhandsinformation?
när mottog registrerades den isåfall?
Har ofta varit med om att paket jag väntat på legat 1-2 dagar innan de hämtats upp och då registrerats på terminal "nr2" i postledet.

I onsdags förra veckan fick posten förhandsinformation. Har inte hänt något sedan dess tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Jag vet inte om det redan har nämnts men det skadar ju inte att tipsa konkurrensverket om Bergsalas utnyttjande av monopol.

Det har nämnts, men skadar verkligen inte, utan ju fler som nämner det desto bättre. Fler behöver göra som du: Nämn och gör!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det har nu ingen påstått. Det som HAR debatterats, är huruvida Bergsala stoppar ett par hundra i fickan, eller helt enkelt har dubblerat priset. JAG hävdar att Bergsala får klä skott för något som inte riktigt är sant. Skillnaden i pris mellan vad enheten "borde" kosta, och vad den faktiskt kostar är runt 400:-, kanske 500:-. Av dessa går som vanligt lite till flera delar av distributionskedjan. Om återförsäljaren köper in varan för 400:- och dubblar priset för att täcka löner, hyror, skatter avgifter, och vinst, får vi ett pris på 1000:-. (pålägg + marginal + moms) Höjer Bergsala priset 200:- och återförsäljaren har samma kalkyl, blir priset 1500:-. Poängen är att även en liten förändring hos Bergsala leder till stora förändringar i slutpris till kund, eftersom även handlarna ska ha en del i den ökade vinsten.

Nej, nej och åter nej! Man KAN inte hävda lönekostnader, skatt och hyror etc för att motivera ett påslag från 890kr till 1590kr inom 5 månader, för någon elektronik, det är inte försvarbart i något resonemang, i synnerhet som ingen av våra EU-grannar behövt dras med detta. Är Sverige de ENDA som har någon obskyr "distributionskedja" som lägger summa på summa innan konsolerna når Bergsala?
Antingen är du en anställd på Bergsala/Nin Sverige, eller så här du inget som helst begrepp om ekonomi/skatt/valuta etc. Jag säger intr detta för att vara elak, utan för att detta är de av de värsta exemplen på att blåsa en hel grupp av en befolkning på en enskild liten el-produkt i modern historia.
Tro mig, det kommer att skrivas om detta i framtida Speltidningar, såväl i tryckt fonm som på nätet, och sannolikt som ett exempel på hur man kan utnyttja en befolkning i ett spelhysteriskt land och lyckas.

Det finns endast ett sätt att dra upp detta till ytan: Anmäl t KV och till Bergsala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad NES mini kostar när återförsäljarna får in nya leveranser till sommaren igen ifrån Bergsala...

Permalänk
Medlem

@varget: Jag avbeställde 2 st när jag fick veta priset. Köpte en från Ebay nu istället för lite mer än hälften av det svenska priset, med frakt....tragiskt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@varget: Jag avbeställde 2 st när jag fick veta priset. Köpte en från Ebay nu istället för lite mer än hälften av det svenska priset, med frakt....tragiskt.

Har du en länk till den du köpte?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EquinoXXX:

Nej, nej och åter nej! Man KAN inte hävda lönekostnader, skatt och hyror etc för att motivera ett påslag från 890kr till 1590kr inom 5 månader, för någon elektronik, det är inte försvarbart i något resonemang, i synnerhet som ingen av våra EU-grannar behövt dras med detta.

Fast det gjorde jag nu inte. Jag påvisade att det vanliga påslag, ALLA tar, PLUS ett påslag på 200 spänn, från Bergsala, ger den prisbild vi har i dag.

Skrivet av EquinoXXX:

Antingen är du en anställd på Bergsala/Nin Sverige, eller så här du inget som helst begrepp om ekonomi/skatt/valuta etc.

Sjukpensionär, men tack för visat intresse.

Skrivet av EquinoXXX:

Jag säger intr detta för att vara elak,

Nej, det är uppenbart att du skriver det här för att demonstrera att du inte läst vad jag skrivit. Motiveringen bakom varför du tvunget måste motivera det, vet jag dock inte.

Skrivet av EquinoXXX:

Det finns endast ett sätt att dra upp detta till ytan: Anmäl t KV och till Bergsala.

Problemet är att INGEN kommer bry sig om att Bergsala höjt priset på en enstaka lyxprodukt med pissiga tvåhundra spänn. Men för all del, anmäl. Det är ingen som helst tvekan om att Bergsalas monopolsituation är ohälsosam för priserna på produkterna de säljer. Jag är helt för en förändring, och om många nog klagar på deras defakto monopol, snarare än att de höjt påslaget på en enskild produkt, så kan det kanske leda någonstans.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Bergsala tar ca 1080 ut mot kund. Plus moms på det så får man 1300:- sen skall handlaren tjäna någon hundring eller 2. Då landar du på 15-1600. Personalköp på Elgiganten är inköpspriset plus moms, vilket är 1267:-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är pinsamt som de håller på.-.

Permalänk
Skrivet av Falafelbollen:

Bergsala tar ca 1080 ut mot kund. Plus moms på det så får man 1300:- sen skall handlaren tjäna någon hundring eller 2. Då landar du på 15-1600. Personalköp på Elgiganten är inköpspriset plus moms, vilket är 1267:-

Tack för de uppgifterna!
Har efterfrågat dem länge.

Det är uppenbart att Bergsala kort och gott lagt på runt 500,- för att ta hem mera pengar i och med det konsol underskott som uppstått. Det har skapat en virtuellt kartellsituation som Bergsala anammande.
Och som återförsäljare likt Maxgaming ytterligare spädde på genom att ytterligare lägga på 500,- på alla avbokade exemplar.

Här är ett gammalt inlägg från mig där jag försökte uppskatta vad de tog ut.

#16887467

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falafelbollen:

Bergsala tar ca 1080 ut mot kund. Plus moms på det så får man 1300:- sen skall handlaren tjäna någon hundring eller 2. Då landar du på 15-1600. Personalköp på Elgiganten är inköpspriset plus moms, vilket är 1267:-

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon källa på prisuppgiften från Bergsala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du någon källa på prisuppgiften från Bergsala?

Jag antar att elgigantens interna priser egentligen inte får läcka ut så det blir nog svårt

Skickades från m.sweclockers.com